Apukäynnistin / "Vara-akku"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja sikaprice, 11.1.2010.

  1. sikaprice

    sikaprice 3rd gear

    joo, eli pitäis ostaa apukäynnistin ja oon vähän motonetin laitteita miettinnyt.

    http://www.motonet.fi/web/guest/muut#qu ... %20booster

    niitten hinnat alkaa noin 30€ ja loppuu 170€ mutta riittäisikö vaikka 12V/300A JumpStartti siihen että sais 305 ja 350 käyntiin?? Onko muilla kokemusta näistä?
     
  2. tammercity

    tammercity Gearhead

    Itsellä on/oli varaosamaailmasta ostettu about 85euron boosteri.

    Se on kaiketi 12V/250A vehje mutta ohjeitten mukaan hetkellinen virrananto voi olla 400A.

    Kyllä tommosella ainakin olssin 350 räjähti tulille muutamaan otteeseen bilteman ( :wc: ) akun kanssa.

    Sen verran vielä että en suosittelis optiman akkuja sitten tommosella käynnisteleen.
     
  3. sikaprice

    sikaprice 3rd gear

    just just. vois varmaan sit melkeen käydä ostamassa sellaisen! tai pitäiskö varmuuden vuoksi ostaa tehokkaamman :-?
     
  4. aba

    aba Gearhead

  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mulla samanlainen ollut (muistaakseni) kolme vuotta. No ainakin kaksi talvea, ja on käynnistelty Chevyä 6.5 diisselillä ja muutaman kerran Olds 307:aa ja helvetin usein Zetor 6945 traktoria (kun ei ole viitsinyt/ ehtinyt / osannut sitä sen kiinteää laturia laittaa toimivaksi).
    Lisäksi iso määrä irrallisia akkuja tullut latailtua.
    Eli ainakin mulla on ollut hintansa arvoinen vaikken hintaa muistakkaan :D
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulla on tuollasia motonet 45-5539 2kpl, toinen on vuosia vanha ja käynnistelty lukematon määrä jenkkiautoja, toinen muutaman kuukauden vanha kun toisesta kypsyi toi kompura, tuli kait niin harvaksi ettei tee kunnolla painetta. Uudempi maksoi 29€
    Tolla ei jähmeä jenkkidiisseli lähde mutta ei lähde isommilla buustereillakaan.
    Bensa-auto lähtee hyvin jos on yhtään omassa akussa kipinää avuksi. Kompuralla on hyvä täyttää renkaita kun konttiin ei isompi laite mahdu seinän ja auton väliin.
     
  7. miguelo

    miguelo Gearhead

    No niin, kirjoitetaanpas tähän vanhaan keskusteluketjuun hieman jatkoa.

    Sitähän tulee aina ajoittain tilanteita, jotta apuvirtaa tarvitaan itse omien kulkuneuvojen kanssa, taikka sitä joudutaan antamaan jollekin toiselle.

    Nyt kun on ollut jo pidempään markkinoilla näitä pienikokoisia ja näppärän kevyitä lithium-ion akuilla varustettuja apuvirtalähteitä, jotka tuntuvat olevan melkoisia tehopakkauksia, niin mielelläni kuulisin, onko minkälaisia kokemuksia moisista kertynyt?

    Noco GB40 taitaa olla aika laadukkaan oloinen rakenteeltaan sekä hauenleuoiltaan, hieman onkin tuollaisen hankinta alkanut kiinnostaa.

    Tässä linkki TM'n vertailuun, joka on parin vuoden takaa:

    https://tekniikanmaailma.fi/tm-vert...iin-hyytynyt-auto/?shared=731644-3b2f49bc-700

    Aika mielenkiintoisia ovat myös nämä uudet ja huoltovapaat ultrakondensaattoreilla varustetut laitteet, joissa ei ole perinteistä ladattavaa akkua itsessään.

    Esimerkkinä Bilteman valikoimista löytyvä malli:

    https://www.biltema.fi/autoilu---mp...kaynnistimet/apukaynnistin-premium-2000037609

    Näitä kondensaattorimalleja on myös huomattavasti tuhdimpejakin, mutta millaisiksi ovat osoittautuneet käytössä?
     
    Muokattu: 10.1.2019
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo kondensaattorimalli onkin mielenkiintoinen! Ei tarvis huolehtia latauksesta. Ebay varmaan tarjoaa edullisempaan hintaan.
     
  9. miguelo

    miguelo Gearhead

  10. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead



    Miksei noi kondensaattorit sitten toimis...


    Eli akullista ei sitten oikeen järkevää ostaa
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    pitääpä kommentoida tähän että muistaa että tällänenkin ketju on kun tulee ajatuksiin että jos vaikka jonkun apukäynnistimen ostaisikin.. tollasen vanhan 55ah vara akun kantaminen takaluukussa ei oo pitkän päälle hauskaa. vähemmän hauskaa jos sekin on päässyt tyhjäksi kun on vaan käytetty mutta ei oo ladattu välillä.
     
  14. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Näitä ihmetellyt, että riittääkö noi oikeasti auton starttaamiseen? Nämä lelukaapelit käryää heti, niin noihan on vielä kaposampaa?
     
  15. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Riittää hyvin, tosin ei noilla kerrallaan pysty kovin pitkään sahaamaan, että jos autossa on muutakin käynnistysongelmaa kuin virranpuute niin sitten ei toimi
     
    caprice305 tykkää tästä.
  16. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Mul on tuollainen Exide 12000mAh Li-ion ja tuntuu ihan toimivalta laitteelta.

    [​IMG]
     
    Väpsy ja caprice305 tykkäävät tästä.
  17. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Hitto että on komeen näkönen paketti!
     
  18. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Ainakin siinä on monenlaisia "päitä". :)
     
  19. miguelo

    miguelo Gearhead

    Nyt on hieman jo omakohtaisia kokemuksia aiheesta kertynyt, joten kirjoitellaanpas vähäsen lisää jatkoksi.

    Jokin aika sitten tuli erään kaverini kanssa sattumoisin tämä aihe puheeksi kahvikupin ääressä, siinä keskustelumme edetessä hän kertoi jotta hänellä itsellään on Noco GB40 apukäynnistin, josta oli yksinomaan positiivista kerrottavaa.

    Mainitsin, että minulla olisi tarkoituksena lähipäivinä kaivaa eräs vara-autona toiminut kulkupeli lumikasan alta ja suotavaa olisi myös saada se siirrettyä toiseen säilytyspaikkaan, jossa akun latauskin olisi mahdollista.

    Kyseessä 90-luvun loppupuolen VAG-konsernin tuote, Skoda Felicia 1.9D, 2+3 farkkupaku.:odcool:

    Autolla oli viimeksi ajettu syyskuussa, jonka jälkeen se oli seissyt joutilaana.

    Joulukuun puolivälissä olin aikeissa ottaa sen hetkeksi ajoon, mutta osoittautui jotta auton akku oli seisonnan aikana päässyt tyhjenemään, jotta omillaan se ei enää lähtenyt tulille. (en ollut viitsinyt laiskuuttani ottaa akun miinuskenkää irti, kuten aiemmin on ollut tapana, kun jätin auton pidemmäksi ajaksi seisomaan)

    Kaverini sanoi jotta otapas tuo hänen apukäynnistimensä lainaksi, yllätyt kuinka näppäriä pelejä ne nykyisin ovat.

    Näin sitten teimmekin, latasin häneltä saamani laitteen akun varuiksi viime maanantaina, kun tiistaina oli tiedossa sopivan joutilasta aikaa käydä testaushommiin, mihin tuosta olisi käytännössä.

    Sopivasti maanantai-iltana eräs tuttavani soitti, ja kertoi jotta voisinko olla hieman avuksi, kun hänen sisarensa auto tarvitsisi käynnistysapua, akku oli siinäkin ilmeisen heikossa hapessa.

    Tokihan kerroin jotta mikäs siinä, sopisiko vaikkapa tiistaina aamupäivällä, niin hoidetaan homma pois päiväjärjestyksestä.

    Ilmestyin sovittuun paikkaan klo. 10.00, ja pian bensakoneella oleva Kia farkku lähtikin muitta mutkitta käyntiin apukäynnistimen turvin.
    Kaverini kysyi mitä he ovat minulle velkaa, sanoin "jotta ei mitään - sillä täytyyhän sitä nyt ystäviään auttaa puolin ja toisin".

    Mutta samalla hoksasin ja ilmoitin, jotta olisihan minulla kyllä yksi pikkujuttu jos haluat kenties tehdä vastapalveluksen...

    Kaverini lupautui, jotta ilman muuta.

    Kerroin että jos haluat auttaa, niin tarttisin hieman jeesiä lumitöiden suhteen, kun pitäisi kaivaa eräs auto hangesta esiin, niinpä sovittiinkin siinä samalla aika ja paikka parin tunnin päähän, jotta kerkesimme käydä syömässä ensin.

    Homma tapahtuikin sitten aika sukkelasti, kun ripeäotteinen ukko oli apuna.

    Ohikulkevia ja paikanpäälle seuraamaankin jääneitä vanhoja vaareja kyllä hieman ihmetytti, jotta mahtaako auto käynnistyä, kun sen yllä oli koko talvenaikana sataneet lumet, eli hyvin lohduttomalta se näytti.

    Itselläni oli luja usko tuohon laitteeseen, tokihan autokin oli kaikinpuolin luotettavaksi osoittautunut jo entuudestaan, sekä tankki oli täynnä dieseliä.

    Tarkastin vielä öljyt ja jäähdytysnesteet, jotka olivat ok.

    Noco kiinni akun napoihin, ja hyttiin hehkuttamaan sekä starttaamaan, pyöritti mukavasti hyvin huuruisen näköistä moottoria, joka kolmannella starttauksella lähti hyvin käyntiin, mitä ohikulkijat hämmästelivät.

    Irroitin apukäynnistimen ja käyttelin auton lämpimäksi sekä harjasimme loput lumet auton yltä, jonka jälkeen siirsin sen ajamalla pois lähistölle jossa pääsin laittamaan akun lataukseen älylaturilla.

    Eli voin kyllä lämpimästi suositella, ovat tehokkaita ja käteviä pelejä, nämä nykypäivän apukäynnistimet.
    Tuosta käytössäni olleessa Noco GB40 mallissa minua miellytti sen jämäkkä ja viimeistelty rakenne, josta välittyi mielikuva laadukkaasta tuotteesta.

    YouTube video, jossa myös käytössä tuollainen:



    Tokihan itselläni on moisen, tai vastaavan hankinta edessä, siispä olinkin katsellut eri myyntisivustoja jo jonkin aikaa ostoaikeissa.

    Kunnes tori-sivustolla oli alkuviikosta tullut tarjolle kondensaattorimallin apukäynnistin, mikäs siinä - pitihän se ostaa pois, kun hintakin oli varsin kohdallaan.

    [​IMG]

    Laite on saapunut ja odottaa pääsyä tositoimiin, nyt ei vaan tällähetkellä omia kulkupelejä ole, jotka kaipaisivat apuvirtaa.
     
    esmi ja caprice305 tykkäävät tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla on tollanen Noco 15A älylaturi, vaikka vähän kallis olikin. Vielä ei pahaa sanottavaa, hakkaa halpikset 100-0 kaikessa.
     

Kerro tästä muillekin!