1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Videot on kivoja! :)
     
    Make500 tykkää tästä.
  2. Hienosti etenee sun projekti! Amerikan pojatkin näyttää suosittelevan tollaista tulpan kärkiväliä:

    1.) Try NGK UR-5 for the peanut style plug at mid range. After running it for awhile see if you need to change the heat range to UR-4 or UR-6. This is an extended plug best run at .040 to .045 gap with the HEI system

    Autoon asennatteassa kannattaa huolehtia, että HEI-moduuli saa kunnolla maata. Moni ongelma johtuu huonosta maadoituksesta.
     
    Make500 tykkää tästä.
  3. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Sen mähmän kaivamista sytkäpurkista helpotti, kun kypsenti sitä vähän
    kuumailmapuhaltimella.
     
    Make500 tykkää tästä.
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Pellissä reikä, eikä!

    Eilen työmaalta lähtiessä tuli ajatus, josko tekisi sitä skuuppia tänä viikonloppuna. Ja kun sattu olemaan peltiä ja mankeli pajalla, niin sitten vaan summitainen aihio mukaan kotimatkalle.

    Siitä se sitten lähti:

    [​IMG]
    Mitään mittoja ei tämän tekoon tullut otettua. Päässäni ajattelin vaan jotain n.40 cm leveyttä.

    [​IMG]
    Isosta ei ollut kiinni pellin sulkeutuminen. Vajaa pari senttiä kurkkii snoutin pää. Mutta päätös skuupista oli niin jo mun aivoissani, että en muulla tapaa halunnut ongelmaa hoitaa.

    [​IMG]
    Aihio nokalle ja työstämään...

    [​IMG]
    Pikku trimmmausta...

    [​IMG]
    Sitten vaan raakasti palaa pois...

    [​IMG]
    Reikä leikattu oikeaan kokoon, eli puskusaumavaroin. Otin pellin irti, kun ei houkuttanut hitsailla moottorin päällä. Ja muutenkin pääsi mukavampiin asentoihin.
    [​IMG]
    Suoralta osalta taittelin etureunan alas ja pyöreisiin nurkkiin kolvasin irtopalat. Taitokseen saa sitten jatkossa kiinnitettyä valettavan koristeosan.

    [​IMG]
    Siinä se olis tinattuna kiinni..

    [​IMG]
    Ja toisesta kulmasta..

    [​IMG]
    Myös näkymä konttorin puolelta muuttui urheilulliseksi:p

    Mutta juu, konepellin raiskaaminen ei jäänyt harmittamaan. Varsinkin kun huomasin että
    hitto vie siitä paistaa valo läpi muutamasta kohtaa pakkelin alta:rotfl::rotfl:.

    Eli pelti vaati vielä lisäsepitystä pikkusen...

    -Make

     
    Nilsbertti, riviera56, esmi ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Hieno! Tekisin Impalaan saman tyyppisen, jos osaisin.
     
    Make500 tykkää tästä.
  6. Minä näytän isoa peukkua sun scoopille. Sopii auton linjoihin. Luultavammin Virgil Exnerilläkin tyytyväinen hymy siellä jossain.:)

    Tuli muuten mieleen, että jos innostut käyttää semmoista paluulinjalla olevaa suodatinta. Niin se Jeepin mallin numero on WIX 33040 (American Motors (76-83), Buick (63-66), Jeep (72-90)). Sillä on myös isovelikin, jossa on isommat lähdät ja isommat ulkomitat: WIX 33041 (Chevrolet (71-73), Pontiac (66-67)), tuommoisen paluulinjalla varustetun suodattimen hyöty on siinä, että se estää höyrylukon syntymistä kesäkuumilla. Sen perään voi laittaa tarvittaessa erillisen regun vielä. Esim.

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  7. puna niska

    puna niska Gearhead

    Jep erittäin urheilullinen!
     
    Make500 tykkää tästä.
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Piipahdinpa talliin tutkimaan bensatankkia lähemmin ja aikani sitä kaavittua ja fikkarilla sisään katsellessa totesin sen korjauskelvottomaksi. Eli siis tankin etsintä on edessä. Otan siitä vähän mittoja jossain kohtaa ja täytyypi ruveta vertailemaan muista ajoneuvoista sitten, paitsi jos maksan itseäni kipeäksi uudesta.

    Jotain pientä piti kuitenkin säätää, joten tutkailin vähän kaasuvivustoa sitten. Kaasarin pään vipu oli hankalasti ikään kuin väärällä puolella alkuperäisiin vivustoihin nähden, joten irrotin sen ja taittelin sen tongeilla viilapenkissä peilikuvaksi. Siitä tulikin sitten lähes suora linja orkkisvivustoon nähden.
    Väliin ei tarvinnut tehdä kuin suora tanko, jonka pituutta pystyy vähän säätämään:

    [​IMG]
    Kaunis se ei ole, mutta maali peittää ja varmaan ajaa asiansa..

    [​IMG]
    Tangon yläpäässä on kierteet pultille. Mutta täytyy tehdä siihen vielä joku sorvattu pultti jotta sen voi kiristää kunnolla eikä pohjaisi sitten vipuun. Lisäksi liikerataa täytyy muuttaa, kun ei aukea läpät kokonaan. Siis joko lyhentää kaasarin pään vipua tai jatkaa orkkisvipua.
    Myös palautusjousi tarvii laittaa kiinni jonnekin muualle kuin kaasariin, ettei suotta vedä sitä alaspäin.



    Täytyykin vähän pähkäillä tätä. Jos viitsisin vetää paluulinjat tankille ( jota ei siis ole vielä ).


    -Make
     
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slanttihan keikkuu vakionakin jonkin verran kumityynyissään eikä puhallin sitä yhtään vähennä. Onks tuo sun jäykkä linkki kaasuttimen vivulta tulipeltiin väännelty semmoiseen asentoon, ettei kaasuläppä käänny moottorin asennon funktiona silloin kun on veto päällä?

    Mä oon omassani todennut vaijerivedon parhaimmaksi.

    Toinen, mikä tuosta tulee heti mieleen, on se, että joutunet tekemään uusia geometrioita kikkarin tankoon. Siihen ei aina riitä edes yksi säätö ”kikkarin tanko on pohjassa samalla hetkellä kun kaasuläpät on täysin auki”. Voimanpesässäsi on todennäköisesti hyvät pauhut puolikaasulla ja aiemminkin. Laatikko alkaa tehdä haisevaa öljyä, jos ei tanko ole tarpeeksi pitkällä silloin jo. Kuitenkin pitäisi saada se kikkarin tanko laatikosta melko ylös pintakaasulla ettei hidasajovaihdot nouse korkealle ja naksuttele kyytiläisten niskoja turhaan,
     
    Make500 tykkää tästä.
  11. Ajattelin just tota paluulinjamallia, jos joudut hitasailee sitä vanhaa tankkia. No voi sen siihen uuteenkiin hitsata. Tai näppäränä kaverina hitsailet uuden tankin suorasta pellistä..;)

    On niitä vastaavia suodattimia ilman paluulinjaakin, mitä linkkasin. Ainakin WIX 33033 (BMW (71), Pontiac (60-66), Saab (69-73))

    Mutta joo noita vipuja on eri mallisia Webereihin. Tässä olis malli mikä voisi sopia paremmin tuohon asennukseen- Esim.

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  12. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Tällaista tekemistä on kyllä mukava seurata. Pukkaa ensin ideaa ja sitten se tehdään omin kätösin. Kunnioitan ja kadehdin.
     
    FuryIII '71, Camino'79, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Tärkeitä ja hyviä pointteja nämä molemmat. Kyllähän se kone varmaan vähän heilahtaa kun polkasee. Oikeastaan on pakko kuitenkin saada auto ajokuntoon ja odottaa kevättä, jotta pääsee oikein testaamaan. Varsinkin tuohon kickdown-säätöhommaan täytyy jotain ehkä kehittää, mutta vaikea on sanoa taas ennen road testinkiä... Tuleeko tuo tekniikka ikinä liikuttamaan koko autoa edes? Tiedä vaikka se tekis jo laupeuden ennen kuin näkee metriäkään asfalttia:rotfl::rotfl:

    Näppärästä, niin tiedä.. Olen kyllä yhden tankin joskus tehnyt 1,5 mm rst:stä. Migillä hitsattuna ja vahingossa koeponnasinkin sen 1,5 bar paineilmalla eikä se edes räjähtänyt. Sisään hitsatut loiskelevyt esti sitä pullistumasta pahemmin:rotfl: :
    [​IMG]
    Tämän tankin tein joskus -67 Fordiin.

    Eli tietysti jos ajattelee uuden tankin maksavan sen 400€ ennen kuin se on kotona, niin sillä saa aika paljon peltiä ja miggilankaa.. Hmm...

    Ja tuo kaasuttimen vipu olis varmaan just oikee mun tapaukseen. Tosin ajattelen kuitenkin mieluiten niin että puuhailen itse tuollaiset pikkujutut. Säästää siinä sen kympin tai kaks joskus ehkä.. Tai sitten ei:odconfused:


    Mitään kateuden aihetta ei mielestäni ole, mutta suuri kiitos kuitenkin palautteesta:odcool:
     
    FuryIII '71 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. Sun Fordin tankki hienompi ja paremmin tehty, kuin meksikaanien hitsaamat tehtaantankit, joten tee ihmeessä itse uusi tankki, jos vain innostusta riittää.

    Meinasin siihen vivukuvan alle kirjoittaa, että sellasen pystyy tekee itse tai polttaa jossain laserilla. Mutta antaa minusta hyvää mallia ainakin.
     
    Camino'79 ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Mulle riitti jo väljällä 350:lla oleva Chevy 2 siihen, että kaasarivivun tilalle tuli pätkä vaijeria - ei ollut kovin kivaa, kun kaasu hirtti ja täyskaasukiihdytyksen jälkeen huomasi, että hitto, täähän jatkaakin lämä tiskissä menoa... Eihän vivustosta tarvitse korvata kuin yksi pätkä vaijerilla, niin ei jumiudu mikään.
     
    wilburi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  16. leemu

    leemu Gearhead

    "Meilläpäin" meni aikanaan samankaltaisesta tilanteesta virkeällä 360:llä varustettu -66 Dartti purkukuntoon, onneksi ilman henkilövahinkoja.
     
    Holley tykkää tästä.
  17. Taisit suunnittella airboxia ja suodattimen siirtämistä? Satuin vahingossa törmäämään Jaguar XJ6:n ilmansuodatinkoteloon Ebayssa. Tämä voisi olla sopiva ratkaisu. Sopii tyyliltään vanhaan autoon, virtaa riittävästi, suodattaa hyvin verrattuna virivirisuodattimiin eikä ole kallis.

    [​IMG]

    Kotelo Mann filterin tekosia ja siihen löytyy Mannilta elementti. Sivulla elementin mittatiedotkin.

    [​IMG]
     
    dart -66 ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Onhan noita jokunen tainnut livetä, oliko ehkä sinivalkoinen Kausalassa?
     
  19. leemu

    leemu Gearhead

    Ei kun keltainen Ypäjällä.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mällätyt 66 malliset olivat varhaisella 80-luvulla mun varaosalähteitä. Kaks, kolmekin hain etäläsuomesta anoppilan laanille purkuun. Toisen vahinko on toisen...
     

Kerro tästä muillekin!