Mopar + 500 stroker rakentelusta kombinaatio vinkkejä/näkemyksiä/kokemuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 20.1.2019.

  1. TMK

    TMK 2nd gear

    Moikka

    Rakentelen tälläsesta moparin 400-lohkosta(vm-70) 512 strokeria. Homma on vielä alkutekijöissään. Lohko koneistamolla koeponnistettu, stroukki setti tilattu(440 source 400.512.5058. Isku 4.250 ja männät - 24cc 0,04 yli koko. Samalla tilattu source kannet ja fluidi damperi.

    Nyt siis koneistamolla tekeevät poraukset ja dekki tasojen oikaisut, tarkastaavat tuon akselin ja kannet, sekä mäntien asennus veiveihin. Ja sit pääsis ite jatkamaan.

    Tämä siis ensimmäinen moottorin rakentaminen kokonaan yksinään. Muutamassa olen ollut sivusta katsojana. joten toivottavasti ei kovin suuria virheitä tule

    Muutama pähkäily on tässä menellään:

    Nokka-akseli/turbiini/perävälitys/renkaat kombolla on ilmeisesti aika oleellinen merkitys auton käyttäytymiseen, joten pitäs mietti minkälaista nokkaa/turbiinia tuohon hommailis.

    Perävälityksesta ei muuta faktaa kuin että kävin tänään pyörittämässä toinen rengas ilmassa rengasta 2 kierrosta(ei lukkoa) , niin kardaani pyörähti noin 2,4 kierrosta, eli joku harva persehän tuo, mutta mikä muuten on? kun en löytänyt moparin tunnistus kuvastosta tuon näköstä, ja onko sillä mitään merkitystä onko se 8 1/4 vai 8 3/4 tai joku muu.

    Piti laittaa tähän kuva siitä persiistä mut en osannu puhelimella ainakaa.kysy kuvan osotetta:odeek:

    Renkaat 295/60/15

    Laatikko 727

    Auto charger 73

    Paljonko tuolla miun kärryllä on kierroksia 100 vauhdissa tai 80 vauhdissa?

    Jos olen käsittänyt edes jotenkin sinnepäin niin turbiinin stall speed pitäis olla matka ajo kierrosten alapuolella ja hieman nokan tehoalueen alkupään yläpuolella. Vai?

    Käytänkö tuota vakio turbiinia, eikös ne oo jotain 1800-2000stallisia? Ja hommaan nokan siihen.

    http://store.440source.com/Comp-Cam-Xtreme-Energy-507_510/productinfo/145-1225/

    Vaiko enempi stallia ja eri nokkaa. Tuolla source la ainakin suosittelevat tuota keppiä


    http://store.440source.com/Comp-Cam-Xtreme-Energy-Hi-Lift-564/productinfo/145-1229/

    Näkyy pitää vaihtaa jouset jalukot jos tuon toisen ottaa.

    Rasittaako se stallin alapuolella ajo sitä turbiinia? Onko siis ok ajella siellä alapuolella ja luistattaa kokoajan? . Jotain kirjoituksia oon lukenu et muuttuu kuminauhaks.

    Tällä autolla tullaan todennäköisesti ajelemaan rauhallista matka ja kylä cruisinkia. Silloin tällöin olisi kuitenkin mukava vähän revitellä:) eli varmaan mentäs tolla ekalla nokka vaihtoehdolla ja vakio turbiinilla, jos jollain ei olis parempaa vaihtoehtoa?

    Laahuri nokka suunnitelmissa hydraali nostajat.

    Sit vielä

    Voinko pitää nuo vanhat tönärit, nostajat, keinut ja akselit? Vai tarviiko päivittää
    ?
    Tönäreiden pituus 215mm? Onko oikeat

    Pitääkö nostajat uusia aina uudelle nokalle

    Haittaako jos tönärit ja nostajat vaihtavat paikkaa?

    Voin toki päivittää nuo kaikki, mutta jos sille ei ole edellytyksiä niin en sit.

    Tarvitsenko hv- öljypumppua? Omastamielestäni en, ei oo tarkoitus kierrättää 6000rpm asti, ja mulla on vakio öljypohja. Ja onko se jakajan pronssi ratas laitettava vai meneekö vanhalla?

    Onko edelbrock performanssi 383 ok imusarja tuohon? Sellanen ois jos se on käypä.

    Lisä suunnitelmat fitech efi 600hp asti versio. Hyvät sytkä kamat ja jotkut shorty pakosarjat.

    Ja jos tuon vakio turbiinin säilyttää niin siitä ilmeisesti laikataan se painot veke?
     
  2. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    eiks 400 valmistus alotettu -72 ?
     
  3. GBS

    GBS 2nd gear

    Kannattaa lueskella tota 440 topikkia läpi. Siellä on paljon juttuu.
    Minkäs näköinen se perä on? Tai koko auto jos joku tunnistaa?
     
  4. TMK

    TMK 2nd gear

    Lohkossa oli valu 70.

    Se murikka on täysin pyöreä takaa ja laipassa 10 pulttia
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Kaikki hyvät perät purkautuu eteenpäin ;)
     
  6. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

  7. TMK

    TMK 2nd gear

    Tuosta samasta kuvasta yritin tutkia, mutta ei ollu noita selityksiä, mulla on tod. Tuo 8 1/4 kun tossa lukee et melkein pyöreä. Ja mulla on pyöreämpi kun tossa kuvassa eikä mulla oo tota proppua. Ja tuossa 8 3/4 ei näytä olevan takaa aukeeva.

    Eli mulla on 8 1/4 ja välitys 2,4​
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    8 1/4" 2.4 välityksellä, siinä on oma lukkonsa ja jos meinaa tiuhempaa saada niin tarvii myös tasauspyörästö vaihtaa. Suosittelisin kyllä harkitsemaan akselipäivityst, 2.4 välitys on aika pateettinen korkeella renkaallaja lukon puute tekee akselista muusia jos vähänkin huvittaa suditella. 3:n pintaan on katuvehkeelle ihan jees, 81/4:ssä on ollut 3.21 välläriä. Voi olla huokeinta ostaa koko akseli jos sellasen löytää. Kantsii harkita myös muita vahvoja, moppe 8 3/4 , Ford 9", tai Dana60. Ehkä myös Ford 8.8" jos löytyy sellanen mis Pinion suunnilleen keskellä.

    Ruttuu sulle tulee noil männillä vajaa kymppi. 440 source suosittelee turbiiniks minimi 2500 stallia ja on siin oikeessa kaavailemallasi nokalla. Jos suorituskyky kiinnostaa ni sais olla enempikin. Vakio 11" turbiinista vois saada prepattua sen verran, tai sit aftermarkettia, joku 11" tai 10". Jos orkkis turbiini on 12" menee myös vetolevy vaihtoon.
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

  10. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    2.4 välityksellä ja 26.6 tuumaa korkealla renkaalla (295/50/15") kierroksia on 100km/h jossain 2100 rpm.
    3.23 välityksellä ~2800.

    Kyllä perä kannattaa päivittää järeämpään lukolliseen.
    Esim 8 3/4".

    Lista katuvälityksistä kyseiseen perään.

    2.76
    2.94
    3.23
    3.55
    3.73
    3.91

    2.76 ja 2.94 ei taida saada enää uutena..?
     
    Muokattu: 22.1.2019
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mul ois tiedossa yks 8 3/4" lukkomurikka 3.55 vällärillä, vuoden ajettu, Auburnin lukolla jos jollain ois tarvetta.
     
  12. GBS

    GBS 2nd gear

    Ja 3.73
     
  13. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    ^^
    Ei ole osunu silmään tollanen välitys moparilta, chevyhessuilta tuttu kyllä. After market?
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    3.73 oli tehdasvälityksenä saatavilla 741 caseissa.Muihin saatavina nykyään jälkituotantona.
     
    valtsu67 tykkää tästä.
  15. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Toi 2.94 on mulla melkein vakion 318 kanssa ja on sillain aika hauska että menee jo ykkösellä aika lailla sata. Ei tuu turhia vaihtoja kun risteyksestä yrmäyttää liikenteen sekaan. Tosin sitten se meno pikkuhiljaa tällä pikkukoneella alkaa loppuakkin.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jo tommosenaan kuminauhaa ja jos laittaa tiukemman nokan tai isomman kaasarin, niin meno senkun rauhoittuu.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Juuh terv vakiostallilla ja 3.23 välityksellä 318 ja xe284h :poff:
    Ainii ja 750 vakuumi päällä vielä, täysin optimaalinen kombinaatio ympärivuotiseen ajeluun viinalla!
     
  18. TMK

    TMK 2nd gear

    Kiitti. Tuolta ainaki selvisi että voin pitää vakio tönärit ja keinut. Ja hommaan uudelle nokalle uudet nostajat. Pitää itekin rakennella tollanen ilman otto kun mulla oli samaa ongelmaa sillon 10v sitten kun auto oli viimeks ajossa, että ei lämpimänä käyntiin millään, ja kylmänä heti. Oisko ollu samaavikaa. En kerenny kokonaan lukee kun oli niin pitkä ketju. Ja sit tuo venttiilien ohjainten tiukkuus. Käytin kansia koneistamolla katottiin että on suorat ja että venat pitää. Täytyy varmaa tarkistaa että liikkuvatkin :)
     
  19. TMK

    TMK 2nd gear

    Onko tää siis pelkkä se perä osa, vai koko taka-akselisto. Joo ilmeisesti täytyy päivittää tuo perä, mutta yritän rakennella tuon moottorin ensiksi ja sitten muihin osiin käsiksi. Voisin kuitenkin eka ajella tolla perällä vähän aikaa jos saan auton joskus tulille kun se on kunnossa ja kiinni autossa jo, tekköö vaikka hitsi lukon ja revittelee sen hajalle :D mutta ilmeisesti hommaan korkeempi stallisen turbiinin suoraan tulevaisuuden perä päivitykseen sopivaksi.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun käyttötarkoitus on edellä kuvailtu, niin "max performance" - suosituksiin pitää suhtautua vähän varauksella.

    Nokka-akseliksi kävisi Compin XE275HL, siinä on hieman enemmän nostoa kuin siinä ekassa vaihtoehdossa, mutta vähemmän asteita ja sitä kautta parempi dynaaminen puristussuhde ja laajempi kierrosalue.

    Perävälityksen tiuhentaminen antaa myös kummasti puhtia lisää, mutta maantieajoa ajatellen ei paljoa yli kolmen kannata laittaa.

    Turbiiniksi ei myöskään pidä kovin löysää valita pitkien välitysten ja vääntävän koneen kanssa, se vakio toimii hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!