5th wheelit Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja AMC62, 22.11.2017.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tiedän 100% varmuudella jo kilvissä olevia jenkkikärryjä jenkkiakseleilla ja jenkkisähköjarruilla kabiinisäätimineen Suomessa.
     
  2. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Hienoa jos saadaan pää auki tässä asiassa viimein. Kun vaan tuo tieto lähtisi leviämään menetelmistä ja kustannuksista. Vois jopa alkaa suunnittelemaan oman 5th wheel kärryn hankkimista. Niitä näkyy myynnissä myös muutamissa euroopan maissa silloin tällöin. Olis vaan tuontikustannukset paljon halvemmat.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kuten kaikessa muussakin niin tässäkin tieto on valuuttaa.

    Tuskin kukaan sitä heti jakaa varsinkin jos taka-ajatuksen on tienata sillä.

    Kärryjen hankintahinta on alhainen mutta rahtikustannukset tekee niistä vielä kauan useimmille saavuttamattomia. Niitä kun saisi markkinoitua yrittäjille niin sitä kautta ne lisääntyisivät ja halpenisivat nopeammin kuin harrastajapohjaisella tuonnilla.
     
    Muokattu: 22.1.2019
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei tässä US-standardia kaivata, vaan sitä lainkohtaa, jonka mukaan US-standardin vaatimukset, toisin sanoen FMVSS-vaatimukset kelpaavat jenkkikärryn jarrujen ja kytkentälaitteiden osalta. Ei lainsäädäntö mitään salatiedettä ole, jos Sinulla on osoittaa sääntö, jonka mukaan jenkkikärryn vetolaitteet ja jarrut kelpaavat, miksi et sitä tekisi?

    FMVSS kelpaa autojen osalta melkein joka vaatimuksen osalta, mutta ei perävaunujen jarrujen eikä kytkentälaitteiden osalta. Tämä tieto löytyy linkin säädöksen liitteen 1 taulukosta, jota sovelletaan yksittäishyväksynnässä. Tuo viittaamasi kohta 3.4 koskee sitä, kun liitin on joku muu kuin Duomatic tai muu standardinmukainen liitäntä. Ei se poista vaatimusta siitä, että kaikkien perävaunujen jarrujen ja kytkentälaitteiden pitää vastata E-sääntöjen vaatimuksia.

    Minunkin mielipiteeni on, että jenkkikärryt pitäisi hyväksyä Suomessa kytkentäkatsastettuina sellaisiin vetureihin, joissa on niille sopivat vetolaitteet ja jarrujen ohjauslaitteet. Mutta se on vain mielipide.:(
     
  5. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Menee vähän asian sivuun, mutta eikös tiukalla laintulkinnalla myös jenkeissä valmistetut irrotettavat vetokoukut ole täällä "lainsuojattomia"? Itsellänikin on USA made koukku 12" dropilla Excursionin perässä.
     
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ovat. Ja yhtälailla outlaw olen minäkin tältä osin...:)

    Niitä saa kyllä E-hyväksyttyjäkin, ainakin Westfalia tekee.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Siis yksittäishyväksyntä koskee vain UUSIA ajoneuvoja. Kaikki käytetyt tehdään rekisteröintikatsastuksella. Tietysti jos ne sun tapaukset on uusia niin sitten.
    Ja jos se amerikan kärry hyväksytään johonkin tiettyyn ajoneuvoon niin siihen tehdään kytkentäkatsastus.

    Ajoneuvolaki muuttu viime vuonna ja siinä sanotaan näin kytkentäkatsastuksen osalta. Tämä tuli voimaan 1.1.2019

    "M- ja N-luokan ajoneuvo ja siihen tai sen perävaunuun kytkettävä O-luokan ajoneuvo on esitettävä kytkentäkatsastukseen ennen yhdistelmän käyttöönottoa, jos kyseessä on erikoiskuljetukseen hyväksytty ajoneuvoyhdistelmä taikka jos ajoneuvojen mekaaniset kytkentälaitteet, jarrujen toimintaa ohjaavien sähköjohtojen kytkentä tai paineilmajarrujohtojen liittimien mitoitus tai sijoitus poikkeavat yleisesti ajoneuvoissa käytettävistä."

    Eli ajoneuvolaki antaa mahdollisuuden muihinkin kuin yleisesti ajoneuvoissa käytettävien kytkentälaitteiden(e hyväksytyt laitteet) käyttöön. Se miten todetaan vaatimuksenmukaisuus taas pitäis kattoo tosta taulukosta. Siinä kytkentälaitteiden osalla on autossa ja perävaunussa kirjain A joka tarkoittaa
    Nimetyn tutkimuslaitoksen taikka muun ETA-valtion ilmoittaman tutkimuslaitoksen pätevyysaluettaan vastaavalla selvityksellä.

    Eli periaatteessa onnistuu kunhan olis tutkimuslaitoksen todistus kytkentälaitteista. Sehän onnistunee myös suomessa, eikös Testmill tee?

    Sitten on tuo sähkömagneettinen yhteensopivuus, mites se todetaan?
     
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tuo ajoneuvolain muutos liittyi vain siihen, että liikenteen turvallisuusvirastosta tuli liikenne- ja viestintävirasto. Muuten pykälä on sama kuin ennenkin. Mutta oikea havainto sinänsä: ajoneuvolaissa ei kielletä jenkkistandardin mukaisia kytkentälaitteita.

    Myöskin kirjain A on oikea havainto. Mutta sen lisäksi pitää lukea vielä taulukon sarakkeita 3 ja 4, joissa lukee, mikä on vaatimus. Jarrujen osalta se on E-sääntö 13 ja kytkentälaitteiden osalta E-sääntö 55.

    Kirjaimen pitäisi olla I, jotta jenkkivaatimukset kelpaisivat.

    Testauskapasiteettia Suomessa kyllä on jarruille ja kytkentälaitteille, EMC-labrakin Suomesta löytyy. Mutta ongelmaksi muodostuu paitsi se, että kytkentälaitteiden testit ovat rikkovia (ja kalliita) testejä, myös se, että ne jenkkien jarrut eivät täytä E13 vaatimuksia. Ei auta testaaminenkaan siihen ongelmaan.

    Toisaalta jenkkikärryjä olisi muutenkin typerää testata, koska ne täyttävät jo jenkkilän vaatimukset. Eivät ne ole vaarallisia vain siksi, että testivaatimus on hiukan erilainen, kuten eivät jenkkivalotkaan jne.

    Sääntö pitäisi kirjoittaa niin, että kirjain on I ja lisäksi kytkentäkatsastus myöskin I-vaatimukset täyttävään ajoneuvoon.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kun te hetken pyöritätte ja tutkitte niin tulette samaan lopputulokseen kuin minä jo paljon aikaisemmin esitin.

    Muistakaa myös että miten ohjeita (huom. NYKYJÄÄN EI OLE MÄÄRÄYS) voidaan tulkita.
     
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei me mitään pyöritetä. Jos olet eri mieltä yllä kirjoitetusta, laita tänne luettavaksi sellainen lakiteksti, jolla voit perustella yllä kirjoitetun vääräksi tiedoksi. Jos siihen pystyt, myönnän ilomielin olleeni asiassa väärässä.

    :)

    Muuten, nykyään nimenomaan on MÄÄRÄYS. Ennen oli liikenneministeriön tai valtioneuvoston ASETUKSIA, mutta ne korvattiin suurimmalta osin Trafin MÄÄRÄYKSILLÄ. Trafin MÄÄRÄYS taasen on eri asia kuin Trafin OHJE. Ohjeitakin vielä jokunen on olemassa...

    ;)
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Noh, minäpä avaan tätä...
    Linkittelen tähän copy-paste trafin kaavakkeesta..
    Tästä tärkein tuo viimeinen osa:

    3.4 Vetoajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon väliset kytkennät
    Ajoneuvolain 62 §:ssä tarkoitettuina yleisesti käytössä olevina jarrujen toimintaa ohjaavina sähköjohtojen liittiminä ja paineilmajarrujohtojen liittiminä pidetään E-säännössä nro 13 tarkoitettuja liittimiä.
    Ajoneuvolain 62 §:ssä tarkoitettuina yleisesti käytössä olevina kytkentälaitteina pidetään direktiivin 94/20/EY ja E-säännön nro 55 mukaisesti tyyppihyväksyttyjä kytkentälaitteita.

    Perävaunun vetoon tarkoitettu mekaaninen kytkentälaite tulee kiinnittää luotettavasti vetoajoneuvon valmistajan ilmoittamiin kiinnityspisteisiin. Jos kytkentälaitetta ei ole mahdollista kiinnittää valmistajan ilmoittamiin kiinnityspisteisiin, tulee esittää selvitys suurimmista sallituista kytkentämassoista.

    Seuraavassa on kopiot riveittäin.
    Poistan selvyydeksi muut luokat kuin n2 ja o2-luokan.


    9 Jarrut ja niiden vara- osat 71/320/ETY (EY) Nro 661/2009 13, 13 H o2 19/ E20
    10 Sähkömagneettinen yhteensopivuus 72/245/ETY (EY) Nro 661/2009 10 n2 A21 C22/I o2 A21 C22

    27. Hinauslaite 77/389/ETY (EU) Nro 1005/2010 - N2: C O2: C

    50. Ajoneuvoyhdistelmien mekaaniset kytkentä- laitteet ja niiden asen- nus 94/20/EY (EY) Nro 661/2009 55 N2:A16 C17 O2: A16 C17

    A: Nimetyn tutkimuslaitoksen taikka muun ETA-valtion ilmoittaman tutkimuslaitoksen päte- vyysaluettaan vastaavalla selvityksellä.

    C: Hakijan on hyväksynnän tai katsastuksen suorittajaa tyydyttävällä tavalla osoitettava, että säädöksen keskeiset vaatimukset täyttyvät.

    E: Hyväksynnän tai katsastuksen yhteydessä tehtävässä ajoneuvon tarkastuksessa.

    16 Koskee osaa.

    17 Koskee asennusvaatimuksia.

    19. Koskee ilmajarruja.ei liity tähän.

    20 Vain jarrulaitteiden yhteensovituksen osalta osoituksena vaatimustenmukaisuudesta hyväksytään valmistajan toimittama yhteensovituslaskelma. Lisäksi hyväksyjän tulee tarkistaa, että jarrulaitteet vastaavat laskelmassa ilmoitettuja.

    21 Koskee sähkö-elektroniikka-asennelmaa.

    22 Koskee ajoneuvoa.

    Siinä on Trafin teknisten vaatimusten osuus hinauksesta ja hinattavasta.

    Ei ole riviäkään sähköjarruista ILMAN ilmajarruja, ei sellaisista säätimistä eikä E-säännön ulkopuolisista peräkärryjen osien vastaavuustodistusvaatimuksista.

    Isona tekijänä oikeasti on että enää ei tarvita vastaavuustodistusta ja koska kyseessä oleva yhdistelmä ei ole miltään osin E-hyväksytty eikä myöskään tarvitse olla E-hyväksytty.

    SAE-hyväksynnät riittää. Todistus että käytettävä joko vetokoukku, gooseneck tai fifth wheel on asennettu ajoneuvon valmistajan toimesta, tai valmistajan sille osoittamaan paikkaan ja/ tai ulkopuolisen kyseiseen ajoneuvoon kyseisille painoille tarkoitettu ja valmistusmaan laadunvalvonnan hyväksymä malli. ELI SAE-HYVÄKSYTTY.

    Kärryn osalta ei ole vaatimuksena muuta kuin SAE-HYVÄKSYNTÄ valmistajalta jossa käy ilmi kärry oma- ja kokonaispaino, akselien ja renkaiden malli ja kantavuus, jarrujen merkki ja malli.

    Ei siitä ole olemassa suoraa pykälää jossa lukee että sellainen ja sellainen kärry on hyväksytty mutta ei myöskään ole pykälää joka tietynlaisen kieltää.

    Eli miten asiat tulkitaan ja miten asiasta kiinnostunut kats.inssi on.
     
  12. Minä olen mielenkiinnolla lukenut tämän topikin kirjoittelua. Olen sen verran kysellyt katsastusta että rannikolla sanottiin että leimataan mun P-U + sähköjarrullinen traileri yhteen ja täällä seinäjoella:

    osa ei osaa sanoa mitään,
    osalla meni vatta sekasin ja
    osan kanssa on vasta juteltu ylimalkaisesti asiasta.

    No, kyllähän mun elämä ei lopu vaikka en saisi katsastettua. Vaihtoehtoja on monta ja kuten olen ennemmin eri topikissa sanonut; Tutuillani on Ruotsissa 3 vastaavaa 2005-2009 vuosimallin jenkkikärryä leimassa. Kaikki on leimattu 2vuoden sisällä. Minulla on ruotsin viranomaisten sivuilta ko. kärryjen tiedot ja kaikki tulostettuna myös paperille.
    Jos ei täällä mene leimaan, käyn heittämässä ruotsissa leimaan.

    Tuntuu oudolta että täällä ei saa leimaan ja Ruotsissa saa. Meillä kuitenkin aika samanlaiset lainsäädännöt ja virkamiehet tekevät erittäin paljon yhteistyötä maiden välillä jo lakien ja asetusten valmisteluvaiheessa.

    Aulis
     
    Muokattu: 22.1.2019
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Noniin. Samaa sääntöä siis luetaan - ainoastaan sillä erolla, että Sinä et ole lukenut sitä ihan oikein.

    Toistan itseäni sen verran, että avain löytyy taulukon sarakkeista 3 ja 4. Niissä sarakkeissa mainitaan se sääntö, jonka vaatimukset tulee täyttää.

    Tästä poikkeuksena on osoittamistapa I, joka määritelmällisesti kuuluu näin:

    Amerikanvaatimus kelpaa vain, jos kyseistä ajoneuvoluokkaa koskevassa sarakkeessa on osoittamistavan kohdalla kirjain I. Jos siellä on esimerkiksi A tai H, kuten O2-luokan jarrujen ja kytkentälaitteiden osalta asia on, amerikanvaatimus ei kelpaa. Period. Ikävä kyllä.

    Tämä ylläoleva ei siis pidä paikkaansa perävaunun osalta. Eikä myöskään N1 tai N2-luokan ajoneuvon kytkentälaitteiden osalta, siellä rivillä 50 on A.

    Kuten sanoin, saattaa jostain löytyä katsuri, joka tuollaisen jenkkikärryn kilpiin leipoo, Auliksenkin. Mutta laillista se ei sittenkään ole. Ruotsin pykälistä en mitään tiedä, mutta nämä Suomen pykälät minä sattuneesta syystä tunnen aika hyvin...

    :rolleyes:
     
  14. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Ei pitäis tietenkään kaivaa tätä asiaa kun ei mulla ole tuota lakitietoa mutta jälleen kerran meinaa olla itkettävän ja naurettavan rajamailla tämä väittely että onko SAE, onko DOT, onko e-hyväksyntä, onko I , onko A , onko O. Jos toimittais kuin maalaisjärjellä varustettu kansalainen niin katottais jarruttaako se kärry vai eikö jarruta. Jos jarruttaa niin kilpiin ja pyyhittäis persettä kaikilla eu-sonnalla ! Mutta mää oonkin maalainen.
     
    Saetkae, Nikuzai ja rodhot tykkäävät tästä.
  15. Somppi

    Somppi 1st gear

    Ilmottele sit kuin käy, kauhavalta pystyy samalla konttorilla käydä jos onnistuu suomes. Uuden auton valittee sitten gooseneck valmiudella ois aika hyvä kun sais laillisesti bobcatin varusteineen kuljetettua vielä gmc perässä eikä aina scaniaa tarvis.
     
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tärkeä pointti erityisesti siinä mielessä, että tuo pykäläviidakko on täysin kohtuuton. Edes ammattilaiset eivät aina tajua, mitä missäkin oikein säädetään.

    Sähköjarrujen osalta on kuitenkin niin, että niitä pitää jotenkin ohjata kuorman mukaan, muuten jarrutetaan liikaa tai liian vähän. Euroopan ja USA:n vaatimusten erona tässä on se, että Euroopassa vaaditaan ohjauksen olevan peräkärryssä ja toimivan automaagisesti, kun taas USA:ssa riittää, kun kuski säätää potikasta jarruvoiman kuormituksen mukaan.

    Euroopassa siis jätetään tässäkin asiassa vähemmän vastuuta yksilölle ja sysätään enemmän vastuuta yhteiskunnalle tajuamatta, että vastuu on yleensä vain näennäistä ja johtaa elämän suhteettomaan hankaloittamiseen. Olen kyllästymiseen asti hokenut, että tämä menettely ei ole järkevää, kun se viedään liiallisuuksiin. Ja liiallisuuksiin Euroopassa on todellakin menty.

    Mun intressissä ei ole väitteleminen tai saivartelu kryptisistä kirjainkoodeista. Sen sijaan mun intressissä on jakaa tietoa, koska sitä mulla sattuu olemaan. Ehkä joku välttyy sen takia murheilta, kun Amerikasta kalliilla rahdattu fifth wheel ei mennytkään leimasta läpi.
     
    talonmiehen vapaapäivä, Redneck61 ja onoff road tykkäävät tästä.
  17. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Juuripa näin se on. En ole tietenkään tämän alan asiantuntijoita haukkumassa vaan tämän sääntelyn keksijöitä ja tarkoitusperiä. Onko tosiaan niin että jenkkiperävaunujen jarruvoima säätyy vain siitä potikasta vai onko jarrupolkimella mitään tunnistinta lisäksi mikä antaa myöskin jarruvoimaa kärrylle kuormitustarpeen mukaan. Ja tuolla potikalla voisi sitten vielä tehdä lisäsäätöä suuntaan tai toiseen tarpeen mukaan. Näin olen itse sen ymmärtänyt. Juuri ajatellen USA:n vuoristoisia alueita, pitkiä alamäkiä raskaalla kuormalla ajettaessa. Ei luulisi tuollaisen järjestelmän olevan mitenkään turvallisuus riski. Ei kai sitä muuten olisi asennettu jenkkiperävaunuihin, siellä jos missään on myös korkeat tuotteen valmistajan vastuut.
     
  18. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    eikös se riipu rekisteröintipäivästä, tarpeeksi vanha auto kun on niin saa tehdä vaikka itse kunhan itse kuula on tehdastekoinen, vuosiraja oli muistaakseni 2005.

    Mutta nää nyt ei liity 5th wheeleihin.
     
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    En tiedä tarkkaan, miten systeemi toimii, mutta sen verran tiedän, että jenkkikärryssä kaikki jarruvoiman ohjaus tapahtuu autossa. Eurokärryissä auto taas lähettää vain tyhmän on/off-signaalin kärryyn ja kärryn aivot itse haistelevat kuormituksen mukaan, kuinka paljon jarrua pitää annostella.

    Eipä se varmasti vaarallinen olekaan. Siksi suhtaudun varovaisen toiveikkaasti ajatukseen siitä, että jonain päivänä se kelpaa Suomessakin.
     
    Redneck61 tykkää tästä.
  20. MKultala

    MKultala 3rd gear

    No eihän se nyt ihan näin voi olla. Eihän ne kärryn aivot pelkän kuormitustiedon perusteella vielä tiedä, millaista hidastuvuutta ollaan hakemassa...
     

Kerro tästä muillekin!