Mopar + 500 stroker rakentelusta kombinaatio vinkkejä/näkemyksiä/kokemuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 20.1.2019.

  1. TMK

    TMK 2nd gear

  2. TMK

    TMK 2nd gear

    Siis loota :D
     
  3. TMK

    TMK 2nd gear

    Kiitos

    Joo sillä nuo minun vaihto ehdot olivatkin 440 sourcen suosituksia kun moottori tulee niiden osilla ja nokka asiat on mulle vähän hepreaa. En ymmärrä noista dynaamisista puristussuhteista mitään:D pitäis opiskella nokka asioita kuhan kerkiää, juu tuo laaja kierros alue ois hyvä. Mut mulla ei oo mitään hajua millaiset nokat tekee minkäluontoisen koneen, alhaalta vääntävän haluan mutta voiko tuollasesta koneesta ees väärällä nokalla alavääntöä pilata?

    Voisitko vielä kertoa että miten tuo paremman dynaamisen suhteen aiheuttama nokka olisi parempi, käykö kone silloin paremmin tai tasasemmin vai miks.

    Yritän opiskella asiaa, mutta toivottavasti en tule hommaamaan väärää keppiä tuohon:)
     
  4. TMK

    TMK 2nd gear

  5. TMK

    TMK 2nd gear

  6. TMK

    TMK 2nd gear

    Ja perä myös, mutta se tais selvitäkin jo
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  8. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    eikä se pakollinen oo
    nythän on jo laadukkaita puujalkoja tarjolla sitku se räjähtää ja vie nilkoista alaspäin kaiken mennessään
    näin mulle ton oman 727 laatikon tehnyt paja kertoi kun kyselin et miks ihmessä :odeek:
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yksinkertaistettuna dynaaminen puristussuhde lasketaan siitä kun puristustahdin jo alettua imuventtiili sulkeutuu ja seos alkaa oikeasti vasta puristua kasaan.

    Jos pitkällä duraatiolla (asteilla) oleva nokka jolla imuventtiili sulkeutuu myöhään, yhdistetään koneeseen jossa on matalahko staattinen puristussuhde, jää dynaaminen puristus heikoksi, sylinteripaineet pieniksi ja voiman tuotto vajaaksi.
    Tämä pätee pienillä ja keskialueen kierroksilla, ylemmillä kierroksilla dynaamisen vaikutus vähenee.

    Ison stroukkerin alavääntöä ei aivan polvilleen saakkaan, ja sanotaankin että iso kone "sietää" enemmän nokkaa ja siksi usein näkeekin niihin laitettavan hieman turhankin isoasteisia "ränttätänttä" nokkia.
    Kuitenkin nosto on se mistä stroukkeri enemmän tykkää, eikä ole mitään syytä laittaa asteiltaan turhan isoa nokkaa tuohon käyttöön ja kombinaatioon,josta sun auton kohdalla nyt puhutaan.
    Ja kyllä se rengaskin alkaa helpommin valittamaan alhaalta oikein kunnolla vääntävällä koneella.
     
    xarper, Catiska, Mudracer ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. TMK

    TMK 2nd gear

    Kiitos tiedoista

    Tilaan tuon aikaisemmin ehdottamasi nokka vaihtoehdon joka taitaa olla tämä

    http://store.440source.com/Comp-Cam-Xtreme-Energy-Hi-Lift-525/productinfo/145-1227/

    Ja tuon vaatimat jouset ja lukot.

    Oisin mielenkiinnosta vertaiillut tätä ja tuota oman ehdotukseni nokan tietoja, mutta tuo miun linkki ei enää pelitä, eikä sourcelta löydä enää kyseistä akselia :D Kait sen jostain saa mut kun ei muista niitä asteita. No anyway tuolla sinun ehdottamalla lähdetään liikkeelle.


    Ok. Eli perä asiat selvillä ja paivitellään sit joskus kohdilleen, samoin vakio turbiinilla aluksi liikenteeseen.

    Vielä ois nuo muutama kysymys auki. Sais samaan tilaukseen.


    1. Tarviinko tuota hv öljypumppua?

    2. Entäs tuo öljypumpun akseli?
    Pitääkö vaihtaa vahvempaan?

    3.toimiiko tuo imusarja?
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Et tarvitse hv öljypumppua tolla paketilla, ellet sitten jostain syystä halua mottia kovasti kierrättää. Vakio öljynkierto riittää ihan hyvin yli 5000:n. 7000 asti 1/2" pikuppi ja hi vol pumppu + isompi pohja, ja siit yli sit mielellään viel rajumpaa. Todennäköisesti olis riittänyt ihan vakiojouset niissä sorsakansissa, ne lukot niissä on prässätyt 7 asteiset ja ensimäinen vaihtokohde koviin koneistettuihin. Vähän varmuuden maksimointia niitä vaihdella. Performer ja shortyt kuulostavat ihan ok ratkaisulta.Tolla paketilla maksimiteho jäänee alta 5000:n kierroksen ja sitä vois olla sellanen 450 heppaa. Vääntöä pitäis tosiaan olla heti tyhjäkäynnin yläpuolelta riittävästi ja maksimi siinä jossain vähän yli 3000:ssa. En ny muista onks ite vedättäny vastaavan tyylistä komboa 2000 vai 2500:sta dynossa, mut siinä vaiheessa ollu 750 nm vääntöä.
     
    Satellite70 tykkää tästä.
  12. TMK

    TMK 2nd gear

    Kiitos paljon kaikille neuvoista. Näillä mennään eteenpäin. Lohko tulee koneistamolta ens kuun puolella niin pääsen laittamaan nippuun.
     
  13. vekku

    vekku 2nd gear

    Minulla oli viimekesän 512 cid moottorikokoonpanossa juurikin "Artsin" mainitsema 275 nokka käytössä. Vääntöä oli kierrosalueella 2500-4800, +700nm.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tässä nokkien oleellisimmat erot:

    XE284H
    -Asteet 284/296 ja .050" nostolla 240/246
    -Nosto .507"/.510"
    -Overlap 70 astetta
    -Imuventtiilin sulkeutumiasteet 68 abdc

    XE275HL
    -Asteet 275/287 ja .050" nostolla 231/237
    -Nosto .525"/.525"
    -Overlap 62 astetta
    -Imuventtiilin sulkeutumisasteet 64 abdc

    Ne Sourcen omat jouset kyllä riittää mainiosti näille molemmille nokille, kuten myös Shiny jo totesi.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos lähellä viittä tonnia on vääntöä vielä reilut 700 nm, niin kyllä sitä tehoakin on 500hp.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei sitä tainnu olla "kun" 48?. Mut rautakansilla. Hyvin se kuitenkin realisoitu ku iso auto meni 11 puolelle lentokentällä.
     
    Herje tykkää tästä.
  17. marko84

    marko84 2nd gear

    En tii mitä sit ite tein väärin , mut omasta 496 tuli 500nm & 346hp.
    Hyvin jos inan isommista saa sen 500hp&+700nm.
    Tuossa vielä penkki lappu: [​IMG]
    Hienostihan tuo kumiapoltti ja alavääntöä oli mut silti pienehö pettymys numeroina.
    Vakio 383 lähettiin liikkeelle ja pelkkään KONEESEEN meni osiin se 8k.
    Tietysti noista saa varmasti paljon enemmän ulos kun rahaa laittaa enempi, mut tuolla 8k odotin hiuka isompaa muutosta.
     
    Muokattu: 24.1.2019
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos tässä verrataan takapyörätehoja moottoridynon tuloksiin, niin ei kai nuo todellisuudessa kovin kaukana ole toisistaan?
     
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Käytin syksyllä toisen auton samassa penkissä jossa pitäisi 507hv olla koneteho ja 495hv laput tuli joten oletan noiden 496tulostenkin olevan myös konetehoja.
     
  20. J.J.

    J.J. Gearhead

    Nyt on kyllä jotain metsässä.
    Kerros vähän minkälainen 496 setuppi on kyseessä?
     

Kerro tästä muillekin!