"avuliasta" Mopari harrastajaa Tampereen seudulta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Banaani, 30.1.2019.

  1. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Tullut tossa taisteltua 225 slantin kanssa ja nyt on hyvin yksinkertaisesta moottorista tullut hvyin paljon vittuisempi, kun mitä aateltu:mad: Lähinnä että löytyisikö tamperestin seudulta ihmismöisellä hinnalla herraa joka viittisi perehtyä ja tsekata että miksi puristukset heittelee ja paska ei käy:mad::mad::mad::mad::mad: YVllä vaikka voi laittaa viestiä jos joku viisaampi sattuisi löytymään jolta voisi kysellä tyhmiä tai joka viittisi kurkata pannua..:confused:
     
  2. leemu

    leemu Gearhead

    Tarkoitatko siis, että sylintereiden välillä on suuria eroja vai tuleeko samasta sylinteristä erilaisia mittaustuloksia?
     
  3. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Noissa on esiintynyt sellasta että venttiilit takertelee
     
  4. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Elikkäs konessa on uudet laakerit, m-renkaat, lohko pakkohoonattu, kansi tehty koneistamolla, uudet hydraulinostajat ym. ym.
    Kone kävi jo kertaalleen ja seuraavana päivänä käynnistin niin "sahaamalla" lähti käymään ja kävi hiukan "rumasti" ja D:n laitoin päälle niin ja sammu siihen eikä millään enään käymään.

    Puristukset mitattiin ja ykköspytyllä reilu kilo ja kakkos pytyllä vajaa kilo ja muut oikeestaan nollaa.
    Magneeteilla "kalastelin"nostajat ja putsasin jonka jälkeen kakkospytylle ilmestyi jo 6kiloa puristuksia ja kutoselle n.3kiloa, ajattelin että nostajissa jotain kummallista vikaa ja ne vaihdettiin, mutta sama homma edelleen että ei kunnon puristuksia ja lukemat heittelevät..
     
  5. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Venttiilien välykset ei ole kohdallaan.
     
    xarper tykkää tästä.
  6. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Tuossa ei ole sinällään säätöä? Pitäisikö tankoja lyhennyttää hiukan? Onkos muuten ne hydraulinostajien sisällä olevat "levyt" ns. säätö??:confused:
     
  7. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Kansi meni koneistamolla, koska piti aluksi vaan ite läpätä venttiilit, mutta seetit olikin enempi ja vähempi kuluneet vinoon ja kiikutin koko kasan sitten koneistamolle, jossa kansi oikastiin, seetit ajettiin ja venttiilit koneistettiin ja pakoventtiilejä oli 1mm joutunut kuulemma lyhentämään..
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Edellinen slantti mitä roplasin oli kyllä säätö ja kovat nostajat? Uudemissa hydrauliset?
     
  9. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mistä vehkeestä tollanen slantti on otettu jossa on hydraulinostajat? Ei ole kovin yleinen.
    Lieneekö joku trukkikone.
     
    jariha tykkää tästä.
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Alkuperäinen hydraulinostinmoottori, alkuperäiset tönärit jne? Olikohan 81 kun vaihtui mekaanisista pois.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Jos sielä on kaikki hydraulislantin oikeat osat venttiilikoneistossa, niin ite olisin varmaan niin laiska että laittaisin shimmiä keinuvipuakselin väliin enkä lyhentäis tönäreitä.
     
    jariha tykkää tästä.
  12. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Joo siis venttiilikoneiston osat kuuluvat koneeseen ja ovat joskus ollut minulla ajossa ihan kyseisellä kokoonpanolla. Piti laakeri vian takia avata kone, mutta "ei mennyt niin kuin elokuvissa" näköjään.. Vissiin hyötyajoneuvoissa 80luvulta eteenpäin käytetty tota hydraulinostajilla olevaa konetta.
    Onko kellään tullut vastaan että jako olisi hypännyt syystä tai toisesta pitämättä sen isompaa meteliä?
    Voihan toki vika olla männänrenkaissa? johon en kyllä uskoisi, sillä ne ovat uudet..
    Vikaa ollaa venttiileissä?
    Jakosekasin?
    ym.??
    Alkaa pikkuhiljaa usko loppua tuon slantin kanssa, vielä kruunaa että ropauspaikka läks ja joutuu toisten nurkissa tutkimaan jos sattuu pääsemään..:confused:
     
  13. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Koneen alkuperästä ei tosiaan sen enempää tietoa, että mistä on alunperin, mutta ei ainakaan tosta mun Dartista:confused:
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sen saa konvertoitua mekaaniseksi vaihtamalla nokka-akselin, nostajat, työntötangot ja keinuvivut. Viimeksi mainittuja ei ole enää uusina saatavana. Siis mekaanisen vakiovippoja. Siksi konversiossa joutuu joko käyttämään purkuvippoja tai teettämään säädettävät tangot. Slantin tangot on niin piiiitkät, ettei oikein pääse muiden koneiden valikoimaa hyödyntämään. Kun siinä on kannessa tilaa poimia nostimet magneetilla, niin sinne hyvin todennäköisesti mahtuu säädettävät tangotkin.
     
  15. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Kovilla nostajilla olevan koneen yhden tankokierroksen lyhennytin.. Mutta kun en oikein jaksaisi uskoa siihen tankohommaankaan, koska kone aikaisemmin toimi kyseisellä kokoonpanollao_O
     
  16. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Siis erikoneeseen aikanaan
     
  17. grantorino

    grantorino Gearhead

    Jakoketju voi kyllä äänettömästi pudota pois paikoiltaan, vaikkapa käynnistettäessä jos rattaasta on hampaat kadonneet. Mutta jos koneesi on auki ollut niin kai jakopään kunto on samalla tarkastettu.
    Virranjakajan asento voi olla jonkun hampaan pielessä, tai tulpanjohdot ovat väärässä järjestyksessä, jollei käynnisty tai käy normaalisti.
    Myös kipinä tarvitaan käyntiin, johtoliitokset, puola ym.
    Tarkista.
     
  18. -tl-

    -tl- Gearhead

    Kaikki viittaa siihen että venttiilit kantaa... Toimi vielä kun uudet nostajat ei ollut öljystä täyttyneet. Ota selvää sopiiko tuohon vanhan slantin säädettävät keinuvivut, jos sopii, niin varmasti helpoiten korjautuu sillä, tai sitten akselin shimmauksella.
     
    Muokattu: 31.1.2019
    jariha tykkää tästä.
  19. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Joo samaa mieltä että kantaa. Ei männänrenkaat eikä jakajan asennot tms palauttele sylinteripaineita ominee niinkun tässä oli käynyt muunmuassa nostajien tyhjennyksen jälkeen.
     
    rb tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hydrauli-225:n työntötangot ovat pallopäiset myös ylhäältä. Mekaanisten slanttien tangoissa on kuppipää. Ja sitä myöten keinuvipuja on kahta lajia.

    Eihän tuossa ole sotkettu näiden kahden osia haitallisesti keskenään? Slantin hydraulinostajat täyttyvät öljyllä kannesta alaspäin työntötangon läpi.
     
    jariha tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!