Chevyn V6 4.3 käynti ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sutinen, 11.3.2018.

  1. sutinen

    sutinen Gearhead

    Vitut sano Vatanen mut mitä tohon vielä vaihtas et tyhjäkäynnin sais pieneksi. Pitänekö käyttää se iac irti mut kyllä se virta päällä oliko langalla yhdistetty pinnin ohjeen mukaan tuntui tärisevän. Voisko olla et jumis jostain syytä ja tuokin jo kerran uusittu. Löytyy vielä entinenkin hyllystä.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuossa kohtaa termarin vieressä mihin olet virittänyt tuon rautalanka patentin kuuluu olla CTS eli ruiskun lämpöanturi...
    CTS anturille tulee yleensä keltainen ja musta johto.

    Suosittelen lämpimästi perehtymään aikaisemmin linkitettyihin Handen:n sivuihin, siellä on kuvien kera selitetty jokainen anturi, opit tunnistamaan osat, niin ei tarvitse arpoa koko ajan...summassa kun irrottelee johtoja ja vaihtelee antureita, niin ongelmat vaan lisääntyvät.

    Lämpömittarin anturi on 4.3 V6 koneessa yleensä 3 ja 5 sylinterin välissä kannessa...vastaava paikka on tietysti toisessa kannessa 2 ja 4 sylkän välissä.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Oletko ihan varma että se IAC toimii ja sulkee sen kanavan ?

    Kun vaihdoit sen, niin varmistitko ettei se uusi pohjannut...jos se pohjaa, niin se rikkoo heti sen uuden IAC:n.
    Sitä karaa kierretään tarvittaessa kiinni päin asennuksen yhteydessä.

    Kuulostaa että se koneesi saa jostain ylimääräsitä ilmaa kaasuläppien ohi...oletko tarkistanut ettei kaasuläppäakseli vuoda ?

    IAC ajetaan ensin kiinni pitämällä virtoja päällä, sitten johto irti, läppien säätö ja sen jälkeen älä ikinä koske siihen säätöruuviin...SE EI OLE TYHJÄKÄYNNINSÄÄTÖRUUVI ja sen kuuluu olla siksi sinetöity tehtaalta lähtiessä.
    TPS on tarvittaessa säädettävä kohdileen, jos kaauläppien asento on muutunut...mitataan tumamnsinisen ja mustan johdon välistä, tulisi olla 0.48V.
     
    sutinen tykkää tästä.
  4. sutinen

    sutinen Gearhead

    Se mittarille ilmoittava anturi, jonka sait, löytyy kuskin puolelta kannen etuosasta pakosarjan päältä .
    Tummoisen Koskinen vastas, mut miten lämpömittari toimii kyseisestä paikasta jos se ruiskunlämpötilan anturi paikka ? Eihän sen lämpömittarin pitäs tuosta näyttää mitään vai ?
     
  5. sutinen

    sutinen Gearhead

    Toi iac nyt vaihdettu pari talvee takaperin ja toiminut tähän asti ihan normaalisti tai ainakin tyhjä käynti ollut alta 1000 rpm ja paljon.
     
  6. sutinen

    sutinen Gearhead

    Miten tps säädetään ? Virran saane mitattua siitäkin.
    Olisko siinä yks ongelma paikka. Saisko siihen uutta osaa jopa suomesta.
     
  7. sutinen

    sutinen Gearhead

    Mulla tämmöistä liitintä ruiskun kylessä ole.
    Pikkunen muju läppö akselin päässä ja ihan erinlainen liitin.
    Map anturissa vastaavan lainen liitos mut ei läppä runkossa. Kuvaa kohta kun käyn tallilla.[​IMG]
     
  8. sutinen

    sutinen Gearhead

    En löytänyt sieltä sivulta moottorin lämpötila anturin paikasta kuvaa.
    Mut täytyypä käydä parit kuvat räpsii nuista oletetuista paikoista.
    Mistä ihmeestä sinne pakosarjoihin sähkökulkis kun tulpan johdotkin uusin ja ei anturi sattunut tai mitään sähköjohtoo silmään. Eniten ihmetyttää et lämpömittari rupes toimii imusarjan liittimestä. Keksikääs siihen joku teoria. Minä luulen et mittari ja ruisku haistelee samasta anturista lämpöjä. Olisko tässä mallissa muutettu ja yhistelty tiedon kulku johtosarjoissa tai mittaristolla.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei olekaan, vaan sulla on pyöreä, koska TPS liitin vaihtuu 1991 tienoilla litteästä tuohon pyöreään, mutta ihan samat asiat pätee ja johdot on samat...on mullakin autossa molemmat liittimet, niin on helppo vaihdella erilaisia läppärunkoja kun siellä on millon mikäkin TBI.
     
    sutinen tykkää tästä.
  10. sutinen

    sutinen Gearhead

    2 ja 4 välissä se on. Etsinyt väärältä puolen :D:D Ja uudet rillit ostettava.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. sutinen

    sutinen Gearhead

    Väreistä paljon selvää saa mut virta tulee
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mikä ihmeen sähkö pakosarjoihin, ei ymmärrä ? :odeek:

    Lämpöanturillehan on paikka molemmissa kansissa samalla kohtaa pakoaukkojen välissä kuten on ollut pikkulohkossa varmaan vuodesta 1955-56 eteen päin...4.3 V6 on vain pätkäisty SBC 350.
    Normaalisti lämpömittarin anturi on kannessa.

    Ruiskun anturi on taas termarikopan vieressä...tiedä sitten olisiko tuolalisessa S10:ssa digimittareilla poikkeuksellisesti jaettu ECM:lta lämpötilatieto, en ole koskaan moisesta kuullut ?
    Joka tapauksessa jos sinulla on siellä väärä anturi, niin se sotkee kaiken...ECM saa ensinnäkin väärää tietoa lämpötilasta ja säätää seokset ja myös käynnin pieleen.

    Jos se sitten on yhdellä anturilla, niin sitten on, mutta hommaat kuitenkin oikean anturin siihen...ennen sitä se käynti ei tule kuntoon...CTS on yksi tärkeimpiä antureita moottorissa.
     
    sutinen tykkää tästä.
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Harmaaseen tulee 5V ECM:lta...se on se jännite jolla kaikki anturit toimivat...

    Kytke se liitin TPS anturiin kiinni ja laita virrat päälle...silloin pitäisi tulla mahdollisimman lähelle 0.48V sinisen ja mustan välistä mitattuna...ei sen juuri prikulleen tarvitse olla.

    Teoriassa kaikki alle 1V tulkitaan tyhjäkäynniksi, mutta jos asiaa tarkastelleen datana vaikka WinALDL:lta, niin se näyttää että kaasuläppä on vähän auki...siksi sen olisi syytä olla luokkaa 0.48 - 0.55V
     
    sutinen tykkää tästä.
  14. sutinen

    sutinen Gearhead

    [​IMG]

    Kyseinen ruiskun lämpötila anturin arvoja.
    Paljos pitäis olla ?
    [​IMG]
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Argh,tuo on niin ihanaa hommaa metsästää vikaa:mad:Mulla oli samaa vaivaa 454 tbi:iin kanssa,hermo meni ja niin meni autokin.
     
    sutinen tykkää tästä.
  16. sutinen

    sutinen Gearhead

    Tbs arvo ei kaasua ja sit kaasua käytin hyppäskö 4,5 volttiin täysi kaasulla.
    Kuva ilman kaasua.
    [​IMG]
    Kuva mistä mitattu tbs johdoista
    [​IMG]
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    CTS anturista mitataan yleensä vastus eri lämpötiloissa, mutta saattaapa jostain löytyä taulukko jossa mukana myös voltit, koska vastaavia taulukoita löytyy myös imuilman lämpötilaa mittaville MAT/IAT antureillekin.

    Ilmeisesti nuo GM anturit ovat arvoiltaan aika hyvin keskenään vastaavia, samoja antureitahan käytetään myös monissa muissa merkeissä.

    Lämpötila - Ohm taulukko

    [​IMG]
     
    sutinen tykkää tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Näyttäs olevan juuri oikein, ei ole tarvetta säätää TPS:a, varmaan se kaasuläppäkin on sitten kohdillaan...ellei joku ole sitten taivutellut sitä liparetta johon toi anturi vastaa tai joo, sullahan oli se uudempi anturi, ei sitä voikaan silleen muokata...

    Nyt vaan tutkit saako se jostain ilmaa ohitse, läppäakseli...ne noista tuppaa kulahtamaan vanhemmiten, läpät saattaa myös jäädä kanittamaan kurkkuihin jos akseli antaa periksi...alipaineletkut/putket/niiden liitokset, tiivisteet jne...tietenkin mekaaniset jutut ettei jumita vaikka läppäakselia tms.
    Suihkuttele Brake Cleaner:a mahdollisiin paikkoihin ja jos kierrokset pomppaa, niin siinä on vuoto.
     
    sutinen tykkää tästä.
  19. sutinen

    sutinen Gearhead

    Jos mun mittari näytti lämpimällä koneella arvo oliko 0,487 niin jos 0 edestä pois niin 487 mene 70 - 60 asteen välissä koneen lämmössä. Mut uusitaan tämäkin anturi niin ei jää epävarmuutta siitäkään.
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mun mielestä tässä korjataan vikaa sen kaikkein kalleimman kautta. Eli vaihtamalla osia arvalla, jos se vika sattuis olemaan siinä ja sitten kun ei ollut, arvotaan seuraava osa. Ongelmaa pitäisi lähestyä diagnosoimalla, poissulkemalla ja mittaamalla. Poissulkemista ei monessa kohtaa ole se, että osa on vaihdettu. Jäljelle jää, onko osa oikein asennettu, oliko se uutenakaan kunnossa ja jos tarpeellista, säädetty.
    Sitten pitäis vielä ymmärtää miten mitataan jännitteitä ja vastuksia.
    Edellisen viestin kuvassa yleismittari on jännitteen mittauksella, arvoa kerrotaan tuhannella ja verrataan arvoon taulukolla vastuksista. Ei näin. Anturin vastusta mitataan suoraan anturilta. Nyt on mitattu vastuksen aiheuttamaa jännitehäviötä, mutta se ei kerro tässä kohtaa oikein mitään.
     
    Gary Grand, Jussi289 ja Karpov tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!