3D-mallinnus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Swinger71, 6.2.2019.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Harrasteleleeko kukaan täällä tuota 3D-mallinnus hommaa? Tai tunteeko jonkun joka tekisi harrastelija ystävälliseen hintaan? https://www.ebay.com/itm/New-NOS-Mo...t-Guide-Weatherstrip-Clips-SALE-/251732539499
    Pitäisi saada tehtyä muutama noita linkin kaltaisia muovi limuja. Kysyin yhdestä 3D tulostuksia tekevästä firmasta ja tulostus onnistuu eikä ole kallista mutta mallintaminen taas maksaa sen verran että on melkein sama tilata nuo kyseiset osat. Mallinnukseen löytyy tuollainen muoviosa malliksi.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kiinnostaa itseäkin. Monia listankiinnikkeitä tarvis mitä ei enää saa. Paikalliselta ammattikoululta yritin kysellä, mutta eipä nuo oo vaivautunu vastaamaan.
     
  3. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  4. zero

    zero 3rd gear

    Koneistajat yleensä osaa piirtää CADilla kuvia, itse oon koneistaja ja töissä joudun piirteleen osia... Mutta mutta, tommoset pienet osat on välillä kyllä vittumaisia mitoittaa :odroll:
    Eli jos tunnet jonkun koneistajan tai tiedät jonkun koneistamon niin sieltä kannattaa kysyä, koska niissä on pakko olla edes yksi ketä osaa piirtää :odbiggrin:
     
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Töissä tulee tehtyä 3d juttuja ja usein sitä joutuu firaabeli hommis piirteleen Ei tuo nyt äkkiseltään kovin ihmeelliseltä nippeliltä näytä
     
  6. cdi

    cdi Double Gearhead

    Oon joskus aikoja sitten yrittänyt päästä sekoittajan herraksi ....ei onnistunut....liian työläs,,,, itseopiskeluun......mielenkiinto loppuu ennen .... ja sitten on nuo muovipaskaajat vaatii oman kielensä sinne ei mikä hyvänsä käy.
    Blenderille on oma saittinsa täällä suomessa ja youtubessa on tutoriaaleja pilvin pimein.
    Mut sanon heti että nollaluokan kärsivällisyydellä on turha aloittaakkaan.

    Ps mulla oli koneella 10 uudelleen asennukseen asti Desing Spark joka on hitaile soluille helpompi ja tutoriaaleja löytyy pitkin nettiä. Sopivuudesta muovipaskantimiin ei tietoa.

    https://www.rs-online.com/designspark/mechanical-software
     
    Muokattu: 6.2.2019
  7. Mun yksi kaveri on harrastanut 3D tulostusta. Hän on tulostanut mm. viulun..Hän käyttää Freecadia. Itse joskus tastasin sitä, enkä päässyt alkua pitemmälle. Sitten meni hermo.
     
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    Kysykää, tai kertokaa hinta, noin 1/4 1/5 oikeesti tuossa koossa, joku veekasi, hemi? Valmiita malleja on, nii paljon maksais!?
    Mie pari tilasin tori.fi kautta, mut mitta suhteet ei ihan osunu, tuli 150€ muovi roskaa!
    No kerrankos sitä nuorisoa sponssaa, mut ois ollu ihan kiva saada itekkin jotain vastinetta!
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    SBCstä löytyy 3D-mallit kyllä netistä varmaan kaikissa mahdollisissa formaateissa, mutta Hemistä en lle katellutkaan..

    Itse teen suunnittelutöitä tällä hetkellä työkseni Catialla, mutta sen 3D-mallkt ei kelpaa oikeen mihinkään kääntämättä johonkin yleiseen tiedostomuotoon..:D:mad:

    Ketjun aloittajan linkkaamat kikkareet näytti kyllä varsin yksinkertaisilta. Jos ehjä mallikappale löytyy, niin tuollasen mallinnus on nopea homma.

    Sitten on tällasia..
    [​IMG]
    ..jota ei mallinna pirukaan tunneissa.:confused::eek:
     
  10. hodis

    hodis 3rd gear

    Missäpäin suomea?
     
  11. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo ehjä malli kyllä löytyy. Tartten vaan muutaman lisää että ikkuna liikkuu oikein.
     
  12. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Ai tuo firma vai että missä minä vaikutan?
     
  13. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Mitat materiaali vaadittu pinnanlaatu, muuten menee kokeiluksi. 3d tulostamalla ja hinkaten loppumuotoon?
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä scannailin testimielessä muutaman esineen kännykkän saatavalla äpillä. Qlone tais olla äpin nimi. Nopean testin tuloksissa oli virheitä, mutta uskon että huolellisesti touhuamalla on mahdollista saada onnistuneita 3D tulostuskelpoisia malleja.
     
  15. Rotten

    Rotten Gearhead

    No ei just sitä linkkiä löytynyt mitä etin, mut vaikka sit parempi vaihtoehto, lättäpää! :)

    https://goo.gl/images/PWVN9B
    Ku ei tartteis olla vimosen päälle, mie kyl rautalangasta vetäisisin johdot ym. Maalaisin jnee. Ei tartte olla toimivat kanget ja veivit mänmät ym, mitä ei nää!
    Saa olla ontto sisältä!
     
  16. hodis

    hodis 3rd gear

    Niin missä vaikutat?
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Itsekkin tuon pystyisin mallintamaan solikalla mikä koneeltani vielä löytyy, mutta todennäköisesti en ole niin paljoa enää koulussa, että tulostamaan ehtisin. Olisipa osunut syksyn puolella tämä kyssäri.

    - Jussi
     
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Viikot Helsingissä ja viikonloput Kuopiossa ja sen ympäristössä.
     
  19. Rotten

    Rotten Gearhead

    [​IMG]

    Tuon näköistä tuli, ja kelpais kyllä mut ei 1/8 koossa, kun on vain 1/18 1/10 ja 1/4-5 suhteen autoja
    Eli sen verran pitäisi olla älyä, et se lohko ois nyt suunnilleen ees sinnepäin!? En tiedä, käsittääkseni siellä on suhdeluku, mille on valmiina, nii skaalaa sen, et osuin ees noin!?
     
  20. hodis

    hodis 3rd gear

    Ok, eiköhän tuo saada mallinettua. Viikonloppuna ainakin liikkuu tuttuja Kuopiossa päin. Laittele numero vaikka yv:nä niin sovitellaan tarkemmin.
     

Kerro tästä muillekin!