Tbi ja kylmästumppaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 2.1.2019.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei se pakkasella avaa termaria tyhjäkäynnillä ikuna. Siis jos lämppäri on käytössä.
    Mut ihan saman voi testaa dieselillä kevyessä ajossa. Kuten mun työmatka oli aikanaan. Yhtään ei tarttenu revitellä ja kierrokset siin 1500-1600. Tolla hyvällä termarilla kone on 90 astetta 10 kilsaa ennemmin.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Montas km se sitten on etttä aukeaa?
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tolla hyvällä 6 km, niillä huonommilla pääs töihin asti 16km.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tuota custom rod nimimerkillä kirjottavaa ei kannata kuunnella yhtään sillä hän ei tajua näistä asioista pätkän vertaa

    sori OT
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  5. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    pitääkö sulle sekin kertoa, että glykolivedellä on notkeampi selkä kuin vedellä. plö
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nopeasti tyhjäkäynnillä lämpeävää tbitä vastaan annan jari sillanpään tyttöystävän kuvat.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Egrrän irrotin. Liikkuu hyvin eteen ja taakse MUTTA kun alipainepumpulla vetää sen ääriasentoon niin se hiljalleen valuu takaisin kiinni. Laitoin letkun tukkoon jolla eliminoin pumpun falskauksen.


    Eli onko siellä nyt sitten kalvossa pieni vuoto?
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On. Saattaa jo hyvin riittää sekoiluun.
     
    wilburi tykkää tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kalvon hidas palautuminen ei välttämättä tarkoita vikaa, oikeastaan sen tuleekin tehdä niin...mutta jos se lopsahtaa kiinni nopeasti, niin silloin se kyllä vuotaa jostain.

    Toimintaidea menee jotenkin siihen tapaan, että Positive EGR ei saisi avautua kun vasta siinä vaiheessa kun pakokanavan puolelta tulee riittävä vastapaine EGR:lle (kone käy kierroksilla) jolloin pakopaine sulkee sieltä ensin pienen "vuotoventtiilin", joka vuotaa alipainetta tarkoituksella...tämän sulkeutumisen jälkeen kalvo lähtee liikkeelle ja EGR aukeaa ja sitten paine-ero tasoittuu ja EGR sulkeutuu taas ja tämä toiminta jatkuu kun pakopainetta on vain tarpeeksi (autolla ajetaan), EGR siis aukeaa ja sulkeutuu jatkuvasti, eikä ole vain joko auki tai kiinni.
    Ongelmia aiheuttaa noiden pienien reikien ja venttiilien karstoittuminen/jumittuminen ja EGR alkaa aukeilemaan miten sattuu...niitä ei saa käytännössä puhdistettua, koko EGR täytyy vaihtaa.

    http://www.tomco-inc.com/Tech_Tips/ttt26.pdf

    Joskus omaa EGR:aa testailin, putsailin siihen tarkoitetulla pesuaineella...vaan eipä sitä saanut koskaan toimimaan.

    Omassani EGR tuppasi jumittumaan auki asentoon, jolloin auto sammui kun pysähdyit vaikka risteykseen tai sitä ei saanut millään käyntiin, koska EGR oli auki...magneettiventtiili vuoti myös jatkuvasti alipainetta EGR:lle päin ja tuppasi vetämään sen auki asentoon heti kun se vain oli mahdollista, oletettavasti se kara EGR:n sisällä jumitteli...
    Ajoin pitkään se magneettiventtiilin alipaine tukittuna, toimi kyllä, mutta se aiheutti SES-valon palamista tasaisella vedolla, koska ECM ei saanut MAP:lta tietoa että EGR auki.
    Molemmat kun vaihtoi, niin auto toimi kuten pitikin, vetojakin tuli lisääntyneen väännön muodossa lisää ja kulutus tippui.
     
    Karpov tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo oli puhdas vartta myöden ja kesällä viimeksi sen putsasin vaikkei sillonkaan ollut paha.


    Tämä sulkeutuu just hitaasti hetken päästä kun alipainepumpulla paine. Ja herkästi aukeaa uudestaan kun kerrankin pumppasee.

    Nää on taas näitä, että muuttuuko mikään kun ostan uuden egrrän?
     
  11. 1320

    1320 Gearhead

    Mulla S10:ssä on tuota samaa ongelmaa, välillä saattaa sammua risteykseen ja sen jälkeen saa sahata hetken että käynnistyy. Ilmeisesti EGR oli ainakin osasyyllinen, kun se SES-valo välkkyi välillä matka-ajossa, ja EGR:n vaihdon jälkeen valo ei ole enää palanut.

    Mitään muuta hyötyä siitä EGR:n vaihdosta ei toiminnan kannalta ollut. Sanoit, että ongelma korjaantui kun vaihtoi molemmat, niin tarkoitatko että EGR:n lisäksi pitäis vaihtaa MAP vai ECM (vai molemmat)?

    Täytyy myöntää, että mun tietotaito näitä uudempia motteja kohtaan missä on kasapäin kaikenmaailman antureita sun muita vastaavia, on aika vähäistä...:odoops:
     
  12. jariha

    jariha Double Gearhead

    Mul ois muuten yks iac anturi tms... uus joka on tpitbi tms? Tuu kato 1320 onko sopiva saat edukkaasti;)
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Voishan sen tulla kattomaan että olisko sopiva. Huomenna ajelen siitä ohi matkalla Lahteen Talvicruisingiin, eli jos oot tallilla niin voisin poiketa samalla... Jatketaanpa puhelimen välityksellä...
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ootko sammumisen jälkeem startannut suoraan virrat päällä vai käyttänyt virtoja pois? En tiiä onko huuhaata mutta oma kun stumppailee niin sahuuttaa hetken jos virrat påällä starttaa heti mutta jos käyttää offissa niin laakista
     
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Enpä oo käyttänyt virtoja pois välillä vaan olen alkanut sahaamaan heti uudestaan käyntiin. Täytyypä kokeilla seuraavan kerran kun kone sammuu johonkin, kiitti vinkistä!
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kaipa se viallinen EGR voi oireilla monellakin tapaa, mutta jos se jumittuu auki, niin ei se käyntiin halua lähteä, eikä pysy käynnissä.
    Mulla vuoti se EGR solenoidi, magneettiventtiili joka ohjaa alipainetta EGR:lle ja EGR aukeili selkeästi miten sattui ja jumitti välillä kokonaan auki...siihen tulokseen tulin sillon ja sitten törmäsin vielä tohon negative/positive EGR juttuun.
    Solkun ja EGR:n vaihto auttoi, kyllähän se jonkun verran maksaa ja EGR täytyy olla just oikea varmaankin tuon pakopainejutun takia.
    Jos se on väärä, niin saattaa aueta taas väärään aikaan...jopa ahdas pakoputkisto saattaa teoriassa vaikuttaa jos se nostaa painetta pakosarjassa.
     
  17. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitos! Voishan tuota EGR solenoidia kokeilla, jos pistäis Rokkiautosta tilaukseen. EGR onkin AC Delcon kyseiseen mottiin tekemä osa ja sen syksyllä vaihdoinkin. Oireet periaatteessa kuullostaa EGR:n huonolta toiminnalta, mutta se itse EGR:n vaihto ei vaikuttanut millään tapaa.
     
  18. jariha

    jariha Double Gearhead

    ei se vaikutakkaan kun se vika on iakissa?

    ruvetaan porukalla rassaamaan niin kohta molemmilla on kaasari ja erimoottori...:D esim. slantsix
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Ei näistä tietokonemoottoreista osaa enää sanoa missä se vika on.:poff:

    Vaihdetaan päikseen motteja, Capricen kone Pickuppiin ja Iron Duke Capricen keulalle.:rotfl:
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    @caprice305

    Tästä maine ja kunnia toveri caprice305:lle

    Pakosti se egr on. Vaan sellanen käänne: sen jälkeen kun egrrää ap pumpulla pumppailin ees taas niin sammumiset loppu. On ollut ties monta starttia ja jopa sillä entuudesta pahimmilla 0-+5 kelillä. Jopa ihan hitusen nopeemmin lämpee tyhjäkäynnillä kuin ennen (se +10min kun oli ennen 40c on nyt 50c.)

    En vielä uutta tilannut kun tuo tokeni.
     
    caprice305 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!