Sähköinen alipainepumppu jarrutehostajalle ym. viritykset.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Make.S, 18.3.2018.

  1. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Näyttäis olevan aika monessa n. 20 inHG noissa ameriikan alipainelutkuttimissa ja Hellan valmisteissa jopa 29,5 inHG.
    Kooltaan ne on kaikki n. ison nyrkin kokoisia tai hieman isompia.
    Muunnostaulukko: https://www.sensorsone.com/mbar-to-inhg-conversion-table/
     
  2. shr1

    shr1 Gearhead

    Toimisko tuossa takaiskuventtiilinä ihan vaikka bensalinjaan tarkoitettu mollukka, vai onko ilman kanssa eri vaatimukset? Ilmeisesti pelais ainakin kumiventtiilillä oleva riippumatta siitä, liikkuuko siellä ilma vai neste? 1,5bar tuo näkee ja sen verran on kestäny ainakin gm alkuperäinen tötsä siinä tehostimen kyljessä.
     
    Muokattu: 21.2.2019
  3. vekku

    vekku 2nd gear

    Omaani sain asenneltua "poropeukalosin" keskustelun alussa linkittämän pumpun ja katkaisijan. Laitoin lisäksi com camsin säiliön jossa oli valmiina takaisku venttiili. N.6 sek. käy pumppu niin tavote alipaine on järjestelmässä, hyvin toimii tallissa, katotaan miten kesällä käytännössä.
     
  4. Laitappa kuvaa sun asennuksesta meidän iloksi. Uskoisin, että toimii käytännössäkin.
     
  5. vekku

    vekku 2nd gear

    Laittaisin toki, mutta en osaa. Lukenut, että kuvien lisäys on tuottanut niin monille lähes ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, että en oman luonteeni tuntien edes uskalla alkaa yrittään. Niin monesti ollu pääkoppa lujilla näitten tietokonehommien kanssa ja kun periksi ei voi antaa ennen kuin osaa, niin vois jäädä MM-kisat kattomatta jos nyt alkaa yrittään.
     
  6. Saat tästä mun ohjeet Imguriin, mutta mikä tahansa muukin kuvapankki käy. Kirjaudu sisään palveluun esim. google-tunnuksella. Ja valitse yläkulmasta New post:

    [​IMG]
    Sitten tulee valikko, jossa painat Browse näppäintä ja etsit omalta tietokoneelta sen kuvan:

    [​IMG]

    Sen jälkeen menet yläkulmaan oman nimen alle ja painat Images vaihtoehtoa.Sen jälkeen pääset valikkoon, jossa on se kuva/kuvat, jotka olet ladannut. Valitset sen kuvan ja tulee tämmöinen valikko:

    [​IMG]

    Kopioit sen Direct linkin osoitteen ja liität sen Overdriven Kuvan osoite kohtaan, se mikä on tuon hymiö kohdan vieressä. Jos minä osaan tämän, niin varmasti osaat sinäkin. ;)
     
    Seevu, terop ja PauliR tykkäävät tästä.
  7. vekku

    vekku 2nd gear

    Pakko se on yrittää kun nuin hyvät ohjeet viitsii laittaa.
     
    PauliR tykkää tästä.
  8. vekku

    vekku 2nd gear

  9. vekku

    vekku 2nd gear

    Hel.. sehän näkyy ja on vissiin riittävän kokonenkin. Tuossa letkut ym. vielä viimeistelemättä kun sijoituspaikka ei ollu ihan varma, mutta eiköhän nuo tuohon jää.
     
  10. Hienoa. Pumppusysteemi näyttää oikein hienolta.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  11. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Juu, hyvin näkyy ja näyttäis olevan Hella UP-28 tai joku kopio siitä. Olen ymmärtänyt että tota pumppua käytetään monissa eri merkkisissä autoissa. Ja keskustelupalstoilta tulkinnut sen olevan parhaimpia ellei jopa paras imuttaja.
     
  12. vekku

    vekku 2nd gear

    Kyllä, pumppu on juurikin tuo hella UP-28. Jos joku muukin tuommoisen aikoo laittaa niin minulla pähkäiltynä tuon kytkentä, oli 3 napainen rele niin sai vähän aikaa mittailla miten tuo on suunniteltu kytkettäväksi.
    Ja kiitos "Poropeukalos" ohjeista, sinulta tulee muutenkin nuita linkkejä, kuvia ja vinkkejä ihan kiitettävästi oli aihe mikä tahansa.:)
     
  13. Jos sulla on joku piirrustus aiheesta, niin laita sekin tänne. Se voi säästää jonkun tupakkeja ja keuhkosyövän.

    Toivottovasti tuo ei sisällä ironiaa..Mutta joo, mulla on niin tylsä elämä, että tulee notkuttua netissä. Puuttuu nopeat autot ja naiset..:p
     
  14. vekku

    vekku 2nd gear

    Ei sisällä ironiaa.

    Tuosta kytkennästä, eli pumpussa mukana kiinteästi 3 napainen rele. Napa 1=-, napa 5=+ ja napa 2= -heräte eli pumppua ohjataan maadoittamalla napa 2. Tuo maadoitus tulee mulla tuosta alipainekatkaisijasta, tuo katkaisija pitää sitten maadoittaa joko kiinnityspultilla tai johdolla.
     
  15. shr1

    shr1 Gearhead

    Nuukana miehenä ostin tuolta Petri R.:ltä viestissään mainitsemansa käytetyn Volvon pumperon, kun se sattu vielä jemmassa hänellä olevan. V70:sen konehuonetta just pälyilin ja noissakin näyttäis olevan T-haaralla pumppu imusarjan alipaineletkussa ja venttiili välissä. Vielä keksittävä paikka sille, tila kun on aika kortilla.
     
  16. nova71

    nova71 Gearhead

    Laitahan kuva konjehuoneesta, sulla sisälokarit paikoillaan?
     
  17. shr1

    shr1 Gearhead

    Sisäloksut on paikoillaan joo. Jospa laitan kuvaa sitten, kun on pumppukin löytäny paikkansa.:)
     
  18. shr1

    shr1 Gearhead

    Löyty sieltä sopiva kolo pumpulle. Suhautin sen mustaksi. :p Hellan up28 tuo näytti olevan ja Volvon kiinnike passasi pienen silpomisen jälkeen hyvin tohon loksun reunaan. Sähköt ja letku vielä vetämättä.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Akit tykkää tästä.
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Tota UP28 kattellu ite kans ku ei oo kalliitakaa, sais ne yliherkät jarrut takasin toho Satelliteen, toi 318 tolla XE284H teki jarruista lähestulkoon normaalit :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!