SBC350 yleiskunnostus projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 1.11.2017.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tommosethan ne on vakio tbin rautakansissakin :)

    Sinne vaan
     
  2. Selli

    Selli Gearhead

    Minun mosa alkaa hahmottumaan TAAS kertaalleen :D
    Ostin käytetyn mosan jossa 14093638 lohko.
    Small Block V8 1987-1995 350, 2 bolt or 4 bolt, roller or flat tappet cam, 1-piece rear seal
    Minun yksilö on 4bolt rolleri.
    Pieni nestevuoto oli kannen välistä,niin päätin avata paketin että voi varmistua sisuskaluista niiltä osin mitä tunnistan. Kansi tiiviste oli Felpron 7733. Ajattelin laittaa Felpron 1010 niin ei ehkä uudestaan nesteet tule pihalle. Tässä tosin oli kannen pultit aika kevyesti kiinni,Ehkä se oli isoin syy nestevuodolle.
    Kone on ruottissa koneistettu ja tasapainoitettu. Ajokilsoja muutamalta kesältä. Eli hyvässä kunnossa.
    Männät on tutut TRW 2304F mutta dome oli koneistettu pois. Dekki 0.5mm alle.
    Kannet perinteiset 64cc RPM:t, Imari RPM,Keinut Cranen Gold.
    Nokaksi varmistui purun yhteydessä Edelin Rolling thunder.
    296° Intake/300° Exhaust
    234° Intake/238° Exhaust
    Itse kun olen useasti ajanut autolla jossa tämä kone oli kiinni,niin ihan kelpo kone tuo on.
    Nyt kysymysmerkkinä itelleni on tuo mekaanisen P-pumpun akselin mitta.
    Pitää vähän googlailla josko löytyisi faktaa. Tässä oli ennen sähköpumppu, eikä akselia ollut ollenkaan.
    Mullon noita 1gen lohkon akseleita kyllä, josko ne kävisi?
    Toinen jännitys on pakosarjat. Kannet ovat Angled malliset eikä ole varmuutta olemassa olevien huilujen sopivuudesta.
    Kaasariksi nyt on sitten vaihtoehtoina koneessa ollut uusi Edelin 750vac,Hollikan 750vac tai Hollikan 650vac. Kaikkia kolmea kaasaria oon ite säädellyt. Viimeisimpänä tuo Edel hierottiin ihan ok tuloksella cruisesta VOT ajoon.
    Myös vetolevyn sopivuus vielä on arvoitus. Tässä oli perässä TH700 loora.(Se olisi muuten kaverilla myynnissä turbiineineen. Uutena ostettu GM valmiste nyt siis 2 kesää ajossa ollut)

    Tästä se rassauskevät alkaa !
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Gary Grand, PauliR ja north tykkäävät tästä.
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En ole ainakaan itte törmänny eri mittasiin bensapumpun käyttöakseleihin, joten eiköhän se 1-gen vastaava käy.
    Ja nuo vinotulppakannet yleensä vaan helpottaa pakosarjojen istuvuutta, tulpille ja sytkäjohdoille tulee tilaa jopa enemmän kuin suoratulppaisissa.
    Vetolevyhän on omansa tuohon 1-piece koneeseen, eikä siihen se vanhempi käy. Turbiinillekin tuossa näyttää olevan kaksi jakoa, ei pitäis olla mitään ongelmaa.
     
    PauliR tykkää tästä.
  4. Selli

    Selli Gearhead

    Eilen tulikin tuota luettua enemmän ja oli kyllä 99% kaikki saman mittaisia akseleita.

    Täytyykin koha koostaa nippu kamaa myyntiin mitkä eivät käy enää ristiin. Tuo vetolevykin on tasapainoitettu tohon pakettiin niin enemmän kuin hyvä että toimii.

    Tiivisteet tilattu, odottelee siis kasaamista takaisin vain.
     
  5. Malibu'67

    Malibu'67 Gearhead

    Eikös tuo tarvitsisi pronssikärkisen käyttöakselin tms. koska sulla on rullanokka-akseli?
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Lainaampa törkeästi tätä hyvää keskustelua omiin tarkoituksiini:)
    Missä näissä sbc rullanokka koneissa on vakiona kirein nokka?
    Ajattelin vaan että sellasenhan vois jostain löytää edullisestikin ja tekis tuohon yhteen 305 vähän rajumpaa nokkaa,mutta uutta en kyllä ala siihen ostaa.
    Nostajathan menis varmaan ne siinä nyt olevat ehjät kun ovat.
     
    Selli tykkää tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Edelin rolling thunder ei ole billetnokka, vaan valusellainen. Se ei tarvitse pronssista jakajan ratastakaan, eikä käsittääkseni siis pumpun tangonkaan tarvitse pronssikärkinen olla.
     
    Selli tykkää tästä.
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kireydestä niin tiedä, mutta joku LT1/LT4 tai LT4 HotCam, ne ovat suosittuja...Corvetten LT-koneissa lienee ollut ne tiukimmat noista, sitten Camaro ja Impala SS.
    Thirdgen:n sivuilta löytynee enempi tietoa noista ja joku taulukkokin ollut.
     
    kime2 tykkää tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuossa tollanen taulukko GM LT-koneiden nokista.
    [​IMG]
     
    kime2 tykkää tästä.
  10. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Lähtisin itse kokeilemaan tolla 650.
     
    Selli ja max tykkäävät tästä.
  11. Selli

    Selli Gearhead

    Momentin tänään kannet takas paikalleen. Kattelin samalla,että öljypohja on kyllä jonkun verran erinlainen vs vanha. Melkein se on sovitettava ilman asennustavoitetta ja katsottava kopiseeko kiinni jostain. Tässä uudessa lohkossa kun on se isohko loiskelevy, jotenka patin pituus on reilusti pidempi.

    Tuosta kaasarista vielä. Tota 650 kun pidin vanhassa kiinni ja hommasin kaikki säätöhilppeetkin siihen,niin taitanee sillä alkaa harjoitukset. Ja onhan se laskennallistikkin lähempänä oikeeta. Niin kauan, kun joudun ajaa tolla aavikkoperällä, niin taitaa olla melkosen paska yhdistelmä yleensäkkin
     
    PauliR ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. max

    max Double Gearhead

    Tästäkin oon varmasti moneen otteeseen maininnut,mutta 650 dp Holley riitti 350 motin päällä 432 hp asti.
    750 dp Holley 454:sen päällä 600 heppaan asti.

    On täällä merkillisiä myyjiä.Ostin hiljakkoin 350 blokin ja halpaan hintaan sisältyi lisäksi Kiitolinja kuljetus keskeltä Suomea tänne etelään.
    Varmaan pysynyt ainakin osittain asialinjalla viime aikoina,kun näin kohdellaan.
     
    Selli ja PauliR tykkäävät tästä.
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollaset flätti takomukit on löytyny melko usein varsinkin -70 luvun Volvo Penta marinoiduista tehokkaammista 350 koneista, ja niissä on ollut myös takokampura. Käsittääkseni noi marinointitehtaat on ostanu koneet valmiina käyntikuntoisena "tehtaalta". Yks huhu kertoo että ennen -70 luvun öölikriisiä noita valmiita hipokoneita oli kokoonpanoon menossa "miljoonia" mutta niitä ei enää voinu uusien "määräysten" takia autoihin laittaa. Sen takia ne myytiin vesille.
     
    Selli tykkää tästä.
  14. Selli

    Selli Gearhead

    On siinäkin kauppias! :D

    650 Hollikkaan kun on kaikki vivustot yms viimekesänä väsätty niin varmasti tuolla lähetään liikkeelle. Siitä dynottamisesta kun on puhuttu myös tässä ketjussa,niin kyllähän TAAS olisi oiva tilanne käydä Kivinummella kattoo millasen käppyrän tuo piirtää. Tässä koneessa oli ihan alun perin ZZ4 kepukka jolla tuotti n. 350hv moottoridynossa. Minun käyttöön oikeenkin sopivaa lukemaa.
     
  15. Selli

    Selli Gearhead

    [​IMG]
    Sinne se paketti sujahti. Onneks on vielä kevääseen aikaa,tuo konepeitto ei kyllä mahdu kiinni tuolla konseptilla :D Siellä on nyt korokelaippa joka pitää ottaa pois. Ehkä ihan litteellä putsarillakin voisi mahtua. Kivuttomasti lähti kone käyntiin,muutama metri ajettukin. Nesteet pysyivät sisällä ja kaikki siis hyvin.
     
    max, Inlinee, jakulepi ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Hyvä juttu!
    Korokepalan poisto kaasarin ja imusarjan välistä voi tollasessa motissa vaikuttaa tehoon,ja joku kärpäsensilmä putsari huonontaa edelleen tilannetta.
    No sulla tuskin on nyt kiire.

    Itse näin vaivaa aivan pirusti konepellin kanssa kun halusin korokepalan ja KN filtterin konepellin alle ilman pulkkaa konepellille.

    No onhan mulla pikkupulkka kun tarkemmin funtSS454sii.
     
    Muokattu: 24.2.2019
    Selli tykkää tästä.
  17. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Jep,nimenomaan voi. Viime dynokeikalla pontiac stroukki ja kaikki talon välilaipat kokeiltiin siinä,ei vaikutusta oikeen mihinkään. Mikä oli sinänsä yllättävää koska siihen on totuttu että yleensä niiden käyttö on ollu positiivisia tuloksia tuottavaa.
     
    Selli ja north tykkäävät tästä.
  18. Selli

    Selli Gearhead

    Ei ole vielä leimaa haettu Poniakkiin kun propovalve tihkutti mehua ulos. Ei viitti edes yrittää leimaa ihan oman mielenrauhan takia. (uusi propo odottaa pöydällä)
    Oon tuossa suletulla tiellä vähän käynyt pöristelee kuitenkin testiksi. Kaikki pelaa fine. Tää koneswappi tuntu jo vähän liian kivuttomalta vs mun normaalit tekemiset :D
    Koneen vireys kyllä kuoli tolla minun harvalla perällä,mut kaikki aikanaan. Samalla sitte lukon tuonne ährään.
    Alustaan laittelin tukevat vakaajat ja connectorit apurunkoon. Eiköhän siinä ole reseptiä tarpeeksi että uskaltaa ylittää 95kmh tiellä :D Simpukka vaihtui monennetta kertaa lie. Nyt simpukka on 3gen transusta.
     
    PauliR, north ja max tykkäävät tästä.
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Onks kellään mitään kokemusta:

    Holley 0-80507-1 : 390 cfm 4150 HP

    [​IMG]

    Pieneltähän toi 390 cfm kuulostaa, mutta tartteeko miedoilla osilla oleva kolmeviisikymppinen sitten ton enempää?
     
  20. Selli

    Selli Gearhead

    Väliraportti tästä moottorista. Melki kaikki ajot mitä minulla tuli, tuli ajettua Ponulla. Siellä 3000km kantturoilla varmaan kesä kilsat. Paketti on pelannut kuin ajatus. En oo oikeesti tehny mitään muuta kun tankannut ja nauttinut kesästä. Lauhkea tietysti on vieläkin, mut kiva tuolla on ruisia. 11.2 on ollut kulutus mun ajoille. Ja joo ihan olen vain cruisinu.
    Ahvenistolla kyllä kävin testaa, miltä tuo laite tuntuu noin radalla, mut perävälitys tappaa kaiken tuolle radalle. Kakkosella sai ajella eikä juuri ikinä päässyt vetoalueelle moottori.
    Ens kesäks sitte se välitys ja takajouset uusiks. Niin ja kaasarin varmaan vaihdan. Tuo edeli kun tuntuu kiehuvan ihan pirusti jos jää parkkiin kauppareissulla. Tokihan se käyntiin lähtee hetken kun sahailee. Muutoin kaasarin säädöt jne on kyllä hyvät. Pelaa kautta kierrosalueen hyvin. Nyt siis Edelin 1407. Sähköryyppy on kiva :D
     
    Muokattu: 25.8.2019
    Gary Grand, tapio, PauliR ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!