Öljypohjantiiviste pitäväksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ameriikanteijo, 1.3.2019.

  1. ameriikanteijo

    ameriikanteijo 3rd gear

    Kertokaapa joku tietävä miten automaatin öljypohjantiivisteen saa pitäväksi oikeaoppisesti? Öljykoppa on vanha peltinen mutta omasta mielestä suora ja korkkitiiviste, pinnat puhtaat. Joku sanoo käytä Bostikia, toinen silikoonia, joku Permatexia, sitä mustaa tervaa, vielä joku ehdottaa öljytä tiiviste ennen asennusta.
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itse laitoin vuosikausia Bostikilla öljypohjaan, siitä se on helpompi skrabata seuraavalla kerralla, ja aivan ulkoreunaan ohut moottorisilikoonipalko. P.s kaikenlaista tuli kokeiltua ;)
     
  3. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    permateksia ohuelti kaikkiin pintoihin,anna nahottua vartin verran,sen jälkeen kiristys kevyehköön tiukkuuteen,vuorokauden kuluttua pikkusen vielä kiristää niin luulis pitävän.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja lisäys; pintojen tulee olla täysin öljyttömät ja kuivat :)
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla piisannut kun kattoo, että pohja suora. Hyvä putsaus jarrukliinerillä tms.

    Gasket maker tiivisteliimalla molemmin puolin siveltää tiivisteen ja pohja paikoilleen. Hellä kiristys!!! Ei mitään järkkymomentteja öp pultteihin.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    En kyllä koskaan ole saanut korkkitiivistettä pitämään ilman tiivistesilikoonia tms.
    Ne kumitiivisteet (vai mitä lie materiaalia onkaan) ovat paljon helpompia olleet.

    mutta ei kai sillä tiivistesilikonin/-liiman merkillä ole väliä, kunhan on öljynkestävää.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    On noissa moottorisilikoneissa huimia eroja, ihan jo koostumuksesta alkaen. Ite oon suosinu mowonin kampetta kun sietää edes jonninverran bensaakin ja koostumus on riittävän "jäykkää" omaan makuun. Myös wurthin kampe oli hyvää mutta kiitos eu:n joutuivat muuttamaan reseptiä ja tää nykynen on ihan liian lirua mun makuun o_O

    Kentin siligasket muuten hyvää mutta kallista ja ei siedä yhtään edes bensahöyryjä..

    Halvimmista bilteman oma tuubikama on ollu toimivaa ja koostumus hyvä, annosteleminen vaan noihin painepakkauksiin verraten ihan perseestä :D
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä taas nimenomaan päinvstanen kokemus etenki jos yhtää epäilys et pinnat ei oosuorat ni korkki kyl pitää vielä melko hyvin mut kumisia en oo kyl aikoihi laittanu mihinkää ku tuntu kusevan aina.
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. Joskus sain vanhalta asentajalta hyvän vinkin moottorin öljypohjan asennukseen. Liimaa Bostikilla sen korkkisen tiivisteen öljypohjaan kiinni ja sitten sen päälle tiivisteliimaa, eli siihen moottorin ja tiivisteen väliseen rakoon. Ainakin silloin oli hyvä ohje. Tiiviste pysyi liimalla paikoillaan ja öljypohja oli helppo asentaa. Noin mä sun tapauksessa tekisin.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen joutunut myymään ihan helvetin monta "uutta" öölipohjaa näille liimaajille kun se on menny ihan solmuun kun joutuu hakkaamaan jonkun kiilan väliin että saa sen pohjan pois:rotfl: .

    Ihan tavis peltipohja pelkällä korkkitiipparilla pitää takuuvarmasti kun kolistelee reikien kohdalta suoraksi tai mielellään jopa "väärään" suuntaan pikku montulle ja niin isot prikat kuin mahtuu eikä ikenet irvessä kiinni.
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ennen asennusta hyvä tarkastaa öljypohjan suoruus viivaimella tai vastaavalla. Helposti ylikiristämällä painuu ruuvinkohdat ylemmäksi ja öljypohjan ja vaihteiston väliin jää rakoa ruuvien välisiin kohtiin. Sopivalla tuurnalla olen joskus naputellut näitä "harja kohtia" alaspäin vaihtelevalla menestyksellä. Kun on pilalle kiristetty, niin muoto on pilalla pysyvästi. Onneksi silikoni pelastaa.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Siitä tuo gasket maker hyvä, ettei liimaa kuin paperitiivisteen tiukaksi. Korkki ja kumi irtoaa helposti yhtenä palana.


    Toista on ne sikalla tai rtv silikoonilla ilman tiivistettä spruutatut.
     
  13. No mä tarkoitin tuossa tiivisteliimalla moottorisilikonia, kuten Siligasket 2. Ehkä ilmaisuni oli epäselvä.
     
  14. zuinula

    zuinula Gearhead

    Jotta ei voisi väärin valita tuon vielä yhden vaihtoehdon:

    Tottakai tiivistettävät pinnat ovat suorat ja puhtaat, ilman outoja vekkejä tai skraiduja. Korkkitiiviste on niinikään ehjä ja puhdas.
    Noh voitelet kevyesti öljyllä tiivisteen molemmin puolin ja kiristät öljypohjan skruuvit rauhaksiin hallitussa epäjärjestyksessä useassa vaiheessa luojan antamaan momenttiin. Elä luota rannemomenttiin!
    Korkki luonnonmateriaalina pääsee liukkaana asettumaan kivasti paikalleen ja hiukan kosteana pysyy kivan kimmoisana ja turpeana, kuten noh tiedät. Viinipullonkorkki tietysti.
    Eikä sitten öljyvaihdossa tms. tarvi väkisin repiä auki ja putsailla pintoja ja jenkoja yms.
     
  15. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Yksi versio lisää,pohjan ja tiivisteen väliin mössöä.Paikalleen kevyesti kiristäen,seuraavana päivänä kiristetään momenttiin,laatikon pohjat yleensä suoria,eli siihen väliin ei mössöä,jos ei ole suora niin sitten on kyllä muutakin ongelmaa.On noi pelti pohjat kyllä aika onnettomia,alu pohjat jo paljon parempia ja sitten kyllä kalliimpiakin.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä jotkut neropatit pistää sikaa korkin molemmille puolille litranverran, tollasta ei saa kun dynamiitilla auki:poff: .
     
    viikinki75 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Juu, tiivistemömmöä vain tiivisteen toiselle puolelle ja ainoastaan sille öölipohjan puolelle vähähäinen määrä ja ulkoreunaan. Siksi ulkoreunaan, että puristuessaan, mahdollisesti pursuaa enempi ulospäin. Arveluttaa tuo tiivisteen molemminpuolinen" voitelu" tai mömmön levittely, kun öljypohjan ruuvit kiristyy alkaa tiiviste luistamaan ja vetäytymään ruuvien ympäriltä kauemmaksi johtuen tuosta peltiöölipohjan taipumisesta. Samalla tiiviste saattaa jopa repeytyä hieman . Se ei ainakaan paranna tiiveyttä. Tiiviste tykkää, että se pysyy kiristettäessä paikallaan, ja kitkaa on ainakin toisella puolella.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Miks noita ihme mössöjä pitä edes käyttää kun tiivisteliima on keksitty? Eikös mössöt oo alunperin vähän niinkuin tiivisteen korvaajia?
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tää on nykypäivänä ihan validi ongelma sinällään että lähes kaikki ö.pohjat moottoreissa on sitten pelti tai alupohja niin on semmosella saatananmoisella tervaliimalla kiinni että useimmiten tuntuu että pohja halkeaa/vääntyy/katkeaa ennenkun sen saa irti.... o_O
     
  20. zuinula

    zuinula Gearhead

    Ihan taas uteliaisuutta kysyn, että mihin tarvitaan tiivistettä, jos kuitenkin mällätään tiivistemassalla:eek:
     

Kerro tästä muillekin!