70-80 luvun pienet Fiat henkilöautot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Motor & Parts, 30.1.2019.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Itse asiassa en tiedä tarkoittaako Bis aina "farmaria", mutta joo kyljelläänhän noissa isoluukkuisissa on kone kuten vanhoissa 500 farkuissakin, mutta märkänä.

    Ilmeisesti se toimii, kun noita myytiin niin pitkään ja hyvin. Itellä ei ole moisesta moottorista kokemuksia.
     
  2. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Yleisesti Bis tarkoitta toista kappaletta tai versiota, eli synonyymi ilmaisulle "Mark 2".
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pari sanaa noista peltien paksuuksista, omassa, vm -66 124 Fiiussa oli erittäin ohuet pellit, mm. kattoa pestessä katto aaltoili pesusienen alla, kuin paperi, ja kerran kaatui pattinginpätkä etulokasuojan päälle, niin siihen tuli painautuma, muihin autoihin tuollaista klommoa tuskin olisi tullut, ja ruostevikojen takia se paalattiin 10 vuotiaana :d
     
    passerby tykkää tästä.
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tuollaisesta 126 tulee mieleen kaverini tarina 90-luvun alkupuolelta kun itä-blokki vapautui. Olivat moottoripyörillä kurvanneet Norjassa huoltamolle tankkaamaan ja tauolle, pihassa oli ollut puolan kilvillä 126 fiatti jonka savuavaan konetilaan oli katsellut hyvinkin vakavailmeinen nuori isä, rouva ja pikkulapsi olivat edelleen autossa tyynenä odottelemassa. Kun olivat lähteneet matkaa jatkamaan niin fiatista oli jo peräpellit purettu pois, äiti lapsen kanssa viltillä syömässä eväitä auton vieressä nurtsilla ja isä nosti juuri katolle sijoitetusta vaneriboksista ( "suksipoksi") VARAMOOTTORIA esille. Oli varmaan polakki tuumannut ettei se säksätin kestä Norjan kovempia nousuja ja ottanut toisen moottorin mukaan. :D
     
    PAW, Pande_K, sämpy ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulle taas tuli 2000-luvun taitteessa soitto entiseltä työkaverilta joka oli verstaanpitäjäksi ryhtynyt. Puolasta oli tullut 4-ukkoa 126 fiudella lappiin hiihtämään! Meno oli topannut Imatralle kun mäntä oli hajonnut koneesta. Soitti minulle kun tiesi että harrastin fiiatteja ja sattui olemaan kokonainen rempattu kone ylimääräisenä. En myynyt yhtä mäntää vaan lupasin koko koneen myydä sopivasti. Ei ollut hiihtäjillä varaa joten jostain löysivät jonkun männän jolla pääsivät puolaan takasin. Lupauduin ostamaan sen rikkinäisenä mutta eivät halunneet myydä sitä.
     
    Pande_K tykkää tästä.
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mullakin meni mäntä kun sytytystulppa ei pysynyt kiinni. Vähän tyyppivika kun kannen kierre on kovin lyhyt ja ainakin ilmajäähytteinen tärisee. Oman auton kanteen laitatin helicoilit ja sen jälkeen pysty kiristämään tulpan kunnolla, eikä enää irronnut.
     
  7. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Barchettan äärellä Autodentissä (terävä ja syvä lommo ovessa):
    - Pystyyks tolle tekemään jotain?
    - Riippuu vähän siitä miten kovaa pelti on...
    - ???
    - Fiateissa on yleensä tosi pehmeää peltiä...
    - Onko se hyvä vai huono?
    - No just tässä tapauksessa se voi olla ihan hyvä juttu...

    (Ihan käsittämättömän hienosti kyllä oikeni)
     
  8. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Leikekirjoja selaillessa tuliterästä neuvostoylpeydestä kerrotaan että se on Fiat 124 -auton tarkka kopio mutta perinpohjaisen testaamisen jälkeen kattopelti valmistetaan tukevammasta 0,9 mm:n teräslevystä ja myös A- ja B-pilareita kerrotaan vahvistetun.
     
    Gary Grand ja hantta tykkäävät tästä.
  9. TiedäHäntä

    TiedäHäntä 3rd gear

    Mulle tuli pienenä yllätyksenä noissa Panden -73 hinnoissa, että (Seat) Kusiainen ja Zastava 750 on ollut myynnissä Suomessa yhtä aikaa. Luulin, että Zastava tuli Seatin lopetettua.

    Mulla oli hetken tuollainen Zastava 750 80-luvun lopussa. Tarkoitus oli tehdä siitä ihan ajoauto, mutta se oli jo liian huonoksi päässyt. Myin leimattomana pois. Jotain hyvää siinä ilmeisesti kuitenkin oli, kun hankin myöhemmin Italiassa tehdyn Kusiaisen ja kaappariovisen 500:n, ja ne oli molemmat mulla useamman vuoden.

    Innostuin nyt ihan googlettamaan, niin Zastava 750:n valmistus Jugoslaviassa loppui vasta 1985! On ollut suht moderni peli viimeisinä vuosinaan…

    Kävin viime kesänä Montenegrossa, tehdas on ollut siinä vieressä nykyisessä Serbiassa. Ei noita 750:ä kyllä näkynyt liikenteessä kuin ihan muutama, 128-keulaista luukkuperää ja Yogoa näkyykin sitten vaikka kuinka paljon.
     
  10. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Syy selviää Tuulilasin 5/1973 artikkelin otsikosta: "Laatu vai maksuehdot".

    Aika laaja 8-sivuinen artikkeli vertailee malleja Fiat 600 SLE, Zastava 750 M ja Zastava 750 Luxe. Paljon noissa näkyy eroja olevan. 750 M on kaikkein karuin sileine tekonahkapenkkeineen ja maalatuine kojetauluineen. Pointti on maksuehdot: Zastavat olivat itäautoja joihin riitti 40% käsiraha ja maksuaikaa sai 18 kuukautta. Fiat (Seat) oli länsiauto jolloin käsirahaa piti raapia 60% ja maksuaikaa sai vain 9 kuukautta. Tämä on näitä juttuja jotka nykyvinkkelistä näyttävät ihan käsittämättömiltä.

    Hyvin on vaatimaton ollut varustetaso mutta niin on ollut suorituskykykin. Zastavan huippunopeus 102 km/h, SLE on kolmen lisähevosvoiman turvin kiiruhtanut jopa 109 km/h. Jälkimmäisen kulutus 70 km/h nopeudella 6,3 l/100 km, täydellä kaasulla 8,6 l/100 km.

    Jutun alussa kerrotaan että Fiat 600:t tulevat Espanjasta Seatilta ja muistellaan että vuoteen 1967 tuotiin myös saksalaista Neckar Jagst 770:a ja että Zastavaa oli tuotu jo 60-luvun alussakin.

    Ilmeisesti rekisteröintitilastoissa sekä Seatit että Zastavat on niputettu otsikon Fiat 600 alle.
     
    Muokattu: 28.2.2019
  11. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Kun inflaatio öljykriisin myötä viuhui ylimmillään 15-20% haarukassa, niin velat maksoivat itse itsensä. Nyt kuulee mitä ihmeellisimpiä satuja noista ajoista mutta todellisuudessa velkaa oli yhtä helppo saada kuin rahaa lahjaksi - jokseenkin sama asia nääs.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aikasta paljon laski 126:n performanssi siinä vaiheessa kun toinen tulppa lensi tiehensä. Mut meni ajamalla kotiin!
     
    stratusdriver tykkää tästä.
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Jep, silloinkaan se inflaatio ei helpottanu vähävaraista, joka ei saanu velkaa.
    Nykyisin velan joutuu maksamaan kokonaan, ja korot kanssa. Toki korot on nyt alhaalla, mutta hetki sitten (-89 lainasta sai maksaa noin 15%:in vuotuisen koron.)
    Tais mennä vähän ohi Fiateista?
     
  14. zuinula

    zuinula Gearhead

    Fiiatistakaan mitään tiedä, veljellä oli 12laiska vähän aikaa, josta virtakytkin korvattiin perus katkaisijalla pikaisesti.
    Mutta asiaan tiukasti liittyen, isäni tapasi aina sanoa:
    Fiat, petojen sukua. Susi jo syntyessään :p
     
  15. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Ensimmäinen autoni oli Fiat 600 enkä tuostakaan säikähtänyt vaan ostin uuden Fiat 133:en eikä kummassakaan mitään ihmeellistä vikaa löytynyt. Vaimolla on ollut Fiat 500 kymmenen vuotta eikä tuosta ole hajonnut kuin Bosh:n tekemä MAP-anturi. On ne parempia kuin yleinen luulo on.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Ai niin, en muista oonko tästä kertonu jo tuossa aikasemmin?
    Fiat 128 oli ensimmäisiä, joissa oli liimalasi. Siinä oli sähkövastus, jolla ainakin irrotettiin lasi. Muistaakseni kiinnityksessäkin sitä sähköö käytettiin. Autonovolla oli vain yks kaveri, joka sitä hommaa teki. Joskus -70 luvun alussa.
    Minä olin eka, joka huollossa sai venttiileitä säädettyä, sillä pienellä koukkutyökalulla, ja paloja vaihdeltua tarpen mukaan. Aika harvoin joutu säätämään.
     
  17. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Fiat 128 oli ensimmäisiä, joissa oli liimalasi.Siinä oli sähkövastus, jolla ainakin irrotettiin lasi. Muistaakseni kiinnityksessäkin sitä sähköö käytettiin. Autonovolla oli vain yks kaveri, joka sitä hommaa teki.
    Aika jännää tekstiä, mitenköhän sillä sähkövasuksella se lasi irroitettiin?
     
  18. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Siitä klipsun alta kaivettiin karvat esiin ja kytkettiin akkuun. Suurin hyöty oli kai se että rosterilistat sai irti vähemmällä repimisellä. Yks vanha mekatsu kielsi ehdottomasti kokeilemasta, saattaa kuulemma liimat lorista lattialle asti.

    Betassa lasi oli rasvattu ennen asentamista. Lasipinta ei siksi ollut kiinni liimassa lainkaan, irrottamiseen riitti kun sutaisi mattoveitsellä täyden kierroksen lasin ympäri.

    Koukkutyökalusta oli vähän hiton monta kehitysversiota kun se tuppasi jäämään jumiin...

    Boschin valmistamien osien vaihtamistahan se Fiatin korjaaminen yleensä on. Sanokaa Bosch kun haluatte paskaa!
     
  19. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Tuosta Bosch hommasta olen samaa mieltä!
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Esitän eriävän näkemykseni asiasta!Sanokaa Delphi kun haluatte paskaa,sillä kaikki Delphin valmistamat dieselien piezosuuttimet olivat täyttä paskaa!Kaikki meni uusiksi taksimersuissa sun muissakin,solenoidisuuttimiin Märssy joutui kaikki vaihtamaan!
    Sen sijaan Boschin piezosuuttimet raksuttavat iloisesti tarkasti polttoainetta jaellen ja ovat tosi kestäviä!Vajaa 300 tkm menty,ei mitään ongelmia.Noo,sanoisin kuitenkin silleen,Mersun moka,kilpailuttivat dieselsuuttimien valmistajat kun Bosch vissiin kai kallis,kakkaan löivät kätensä Delphin valitessaan!Ja osaako jenkit mitään hienomekaniikkaa koskaan tehdäkään,sanoisin Sveitsi,Japani, Saksa tässä järjestyksessä noin yleisesti ottaen!:cool:
     

Kerro tästä muillekin!