Öljypohjantiiviste pitäväksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ameriikanteijo, 1.3.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ihan öljypohjan pulttiin liity, mutta pultin kaltaiseen osaan kuitenkin. Sportsterin takapyörän akseli on varreltaan 3/4” paksuinen pitkä pultti. Ajoin semmoisen mutkalle. Oli nitkahtanut vetopuolelta laakerien välistä ja oli melkoinen homma saada se pois holkkiensa takia. Mutka ei tuu suorasta reiästä läpi.

    Se sitten pohditutti ja ruvettiin simuloimaan asiaa. Femitystä. Laitettiin malliin aluksi staattiset voimat konservatiivisesti kuskin ja pyörän painon sekä pikkuisen eturenkaan noston huomioiden. Kiihtyvyyden tuomat voimat lisättiin. Pultin kiristyskin muistettiin mallissa. Ja kas kummaa, kyllä se taipui just samasta paikasta ja ylikiristyksellä oli oma osuutensa akselin mutkaan.

    Sen jälkeen mulla oli siinä ns luja pultti. Se sorvattiin jostakin nuorrutusteräksestä. Se kävi enemmän laakerien päälle, joten palasin takaisin taiwaallisesta raudasta tehtyyn tarvikkeeseen ja oon kiristänyt akselin vähän vähemmän pinkeään. Kyllä se edelleen yrittää antaa periksi, muttei niin paljoa kerrallaan enää.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on lapiopiässä samanvahvuinen akseli ja sen mutterin momentti on 69Nm. (5/8" unf) Menee kyllä herkästi pitkäksi. Lyhyellä räikällä tietty voi jäädä jopa vajaaksi. Kyl tulee momenttiavaimia käytettyä jonnii verran.
     
  3. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Entäs jos toisesta pohjasta leikkais reunan ympäriinsä irti, siitä saisi lisätuen pulttien alle.

    Tuskin mitkään pohjat menee suoraan päällekkäin.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    41TE olikin huollon puolesta vähän helpompi, öljypohja on 2.5mm plootua, ei nitkahda vaikka olis rannemomentti pielessä. Tosin korkki pullahtaa ulos kun tiukempaan vääntää.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuon pullahtamisen vuoksi en juurikaan suosi öljyämistä, enkä silikooneja molemminpuolisesti, ainoastaan ohut silikoonipalko tiivisteeen ulkoreunaan ;)
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu ja tuossa lootassa on alunperin kumipintanen peltitiiviste, sille 19Nm. En oo korkille samoja laittanut.
     
  7. ameriikanteijo

    ameriikanteijo 3rd gear

    Tosi herkästi menee kierteet lootan pohjasta, se on nähty...
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tarkoitatko sitä ulkoreunaa joka näkyy ulospäin:poff: .
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Odota kaksi heittovuoroa ;)
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tykkään tiivisteistä mihin on leivottu metalliholkit reikiin. Tulee kaikki pultit samaan kireyteen samalle korkeudelle, ja sille mille se on suunniteltu.

    Varmaan sekin on jonkun mielestä paska tiiviste.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Just tommonen kumitiivistehän on ylivoimasesti paras jos vaan on muuten hyvälaatuinen ja kiristävä pinta suora. Esim. Mersun 7-portaisessa askissahan on vähän samaa ideologiaa kun ne kiristysholkit pohjaa ja se on paksu kumitiippari, niin en ainakaan muista että semmonen ois ikinä vuotanu o_O

    Ja monessa uudemmassa kikottimessa venakopat on monesti vastaavalla idealla toteutettu ;)
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Eikö ne hajoo yleensä vasta irroitettaessa?

    Juu siis jos on vedetty liikatiukkaan, niin tulee jenkaset pultin mukana sitten seuraavalla asentajalla. Mutta ihan yhtä hyvin jumiutuu sellasetkin, jotka on läpireikiä, jos ei ole 10 vuoteen pohjaa avattu. Ei noita tuu usein touhuttua mutta muistuu mieleen yks excursion josta tuli jengat mukana kaikista ulkoreunan pulteista. Onneksi noissa on millikierteet, ei kuulu tuumaset helicoilit omaan työkalupakkiin.

    Ei oo itelle koskaan tullut ajatukseen laittaa noihin liimaa, kun on pitäneet ilmankin. Kuulapäävasara välikappaleena naputan aina pultinreiät alas, hylsy vastapuolelle.

    On se varmaan ihan ok toi bostik kuulostaa fiksulta toisella puolen ja gasket maker tai kapee palko ulkoreunalla. Mutta joku puhu hylomarista, niin sellasta kovettumatonta hylomar blue olen oppinut olemaan pistämättä korkkitiivisteen tai minkään muun paksun tivarin kanssa. Se kun pääsee elämään niin öljy luikertaa itelleen kanavan liiman läpi. Toimii vaan paperin tai muun tiukan sovitteen kanssa, korkin kaa pitää olla täysin kuivuvaa tai muuten paikoillaan pysyvää.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onko märkä ja tiputtava laatikon ö-pohja aina merkki siitä että juuri sen tiiviste vuotaa? Jos onkin vaikka rempan jälkeen laitettu kerralla lähes koko määrä öljyä laatikkoon ja käynnistyksessä se röyhtäisee sieltä huohotin reiästä laatikon päälle. Sieltä se sitten valuu pitkään juuri ö-pohjan reunaan ja siitä tippasee. Ja koko ajan kuvitellaan että tiiviste vuotaa.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Myös kickdown vaijerin ja öljytikun tiivistys saa sen näyttämään ö.pohjan tiivisteen vuodolta
     
    Bluestone tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!