Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. 66monaco

    66monaco Gearhead

    tätäkään tuskin suomeen tule...pitää koittaa sit tilluutella dvd...
     
    WBBC tykkää tästä.
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep.ihan kun joku laittaisi käyntiin jonkun rähjäviritetyn vanhan jenkkiauton tässäkin videossa.

     
    esmi, max, 66monaco ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Jep,iso tähtimotti kopterissa.Oikein kuulee kuinka se hotkii ämpärikaupalla Avgasia.
     
  4. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Kyllä komeasti käy, taitaa olla Vietamin sodan aika kauden koptereita. Silloin ei tainnut vielä suihkumoottoreita olla kovinkaan monessa kopterissa. Ja bensa halpaa. Vaikka taitaa vaan nuo suihkuturbiinit syödä aivan samoja litramääriä, jos ei vaan enemmänkin.
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Yleensä tähtimoottorit savuttaa aika lailla käynnistettäessä,mutta videon kopteri pöläyttää vaan kerran ja aika vähän.
    Onko sitten jo valmiiksi lämmitetty,mene ja tiedä.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kyllä Vietnamin sodan koptereissa oli suihkuturbiinit pääsääntöisesti. UH-1 (Huey) oli yleisin malli vuodesta 1965 saakka.
     
  7. tito

    tito Gearhead

    Sikorsky H-34 Powerplant: 1 × Wright R-1820-84 radial engine, 1,525 hp (1,137 kW
     
  8. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    kone taitaa olla kallellaan tossa mallissa, niin ei pääse valumaan öljyä niin paljon alapyttyihin
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    kimmok2014 tykkää tästä.
  10. max

    max Double Gearhead

    Miesten hommaa!
    Jos jotain hommaa olisin halunnut tehdä,niin se olis just ollut tuollainen helikopteri kuski Vietnamissa.
    Ei varmaan puuttunut vauhtia eikä vaarallisia tilanteita siinä duunissa.
     
  11. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mielenkiintoista varmaan mutta saakelin vaarallista... charliet ampui lentäjiä kinttuihin ku hueyssä ei ollu ku pleksilasi alhaalla...monet laittoivat kuulemma luotiliivit jalkoja suojaamaan...
    tuo se on kanssa ollut hommaa:
    [​IMG]
     
  12. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Vähän tuossa tutkin asiaa niin tosiaankin tuo H-34 oli toiminnassa jo 40-luvun lopulla ja varmaan suurin aktiviteetti oli Korean sodassa. Varmaan H-34 oli kuitenkin vielä käytössä myös Vietnamissa. Ja tosiaan, kuten sanoit, silloin oli pääsääntöisesti suihkumoottorit pienemmissä ja isoissa kuljetuskoptereissa. Mutta oli Vietnamissa myös mäntämoottoreita vielä jopa vanhoissa kuljetuskoneissakin. Ja myös monissa laivaston lentokoneissakin, mm Skyraiderissa taisi olla 2 vai 3 rivinen tähtimoottori. Varmaan sitten myöhemmässä vaiheessa yhtenä tavoitteena on ollutkin yhden polttoaineen sopivuus lähes kaikkiin ajoneuvoihin.
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Lauri Törnin viimeinen hetki oli H-34 -kopterin kyydissä.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Pikkupilvi päissään kun on roiskinut pitkin riisipeltoa puoltuumasella KK:lla on ollut varmaan avartava kokemus.
     
    66monaco tykkää tästä.
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Niinhän elokuvassakin sanottiin, kun joku kysyi door gunnerilta, että ”kuinka voit ampua vanhuksia ja lapsia”
    Vastasi että: ”helposti, otan vähän lyhyemmän ennakon”
     
    Nikuzai, 66monaco ja max tykkäävät tästä.
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Juu, tämä pätkä:
     
    WBBC tykkää tästä.
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    rane58 tykkää tästä.
  18. hmr66

    hmr66 Gearhead

    alfa tv:llä aiheeesen liittyvä dokumentti juuri näillä näppäimillä
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Miksi muuten helikopteri lentää?











    Se on niin ruma laitos, että maa hylkii sitä,
     
  20. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    No juu, näin vähän reilut 15 vuotta kopterihommissa olleena olen huomannut että noiden ronkkeleiden ilmassapysymisen eteen joutuu nykyään tekemään paljon enemmän työtä kuin ennen. Selitys tälle lienee siinä, että kun uusien koptereiden muotoja hiotaan tuulitunneleissa virtaviivaisiksi, koptereista tulee aiempaa nätimpiä ja painovoima ei hylji niitä luonnostaan yhtä paljoa kuin ennen.
     
    Bluestone tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!