Matematiikan taitajalle tarve.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jusi99, 12.3.2019.

  1. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    minkämoinen taka-akseli meni paikoilleen? onko perässä valmista anturikehää/anturia, jota voisit hyödyntää?
     
  2. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Ei valitettavasti. Perinteinen moparin jäykkä.
     
  3. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

  4. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Jos joku pystyy tekemään hammaspyörän. Se sopii. Maksu harrastajaystävällisesti tai firman pankkitilille. Tarvittaessa ostetaan orginaali abs kehä mistä pystyy niitä teidän mainitsemianne hammas juttuja vakoilemaan. Alkuun pitää saada auto toimimaan. Sen jälkeen pystyy diablon i tune 2 valitsemaan perävälityksiä väliltä 2.73- 5.13 ja rengaskokoja 205/60-15 - 345/35-22. Nillä säädellään sitten vaihtoajan kohtaa kun auto toimii. Tarkoitus nyt saada oikeilla välityksellä ja rengas koolla toimiva perus asetus.
     
  5. Ihan vain uteliasuudesta, niin mihinkä käyttöön tämmöinen viritys on tulossa? Kadulle, jos aiot niin erillisjousituksen vaihtaminen jäykkään on ollut ainakin ennen kielletty.

    Tuohon signaalikysymykseen, niin sitä voi muutella tämmöisellä semmoiseksi kuin haluaa:

    [​IMG]
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Custom_Rod tykkää tästä.
  7. rb

    rb Double Gearhead

    JTS-Koneistamo Oy
    Postiosoite
    Tavitie 24, 01450 Vantaa
    Käyntiosoite
    KAASUTINTIE 3, 00770 Helsinki
    Toimiala
    Metallien työstö (25620)
    Puhelin
    0400416429


    Ei halpa, mut hyvä.

    Tekee rallipöpöille laatikoita..
     
    Muokattu: 12.3.2019
    jusi99 tykkää tästä.
  8. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Siis, tekniikkahan on siirretty toisiin kuoriin kokonaisuudessaan. Toi dakota digital varmaan ratkaisisi oletetun ongelman. Laitetaan tutkintaan. Kiitos. Edelleen silti hammaspyörä vaihto pidetään auki.
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei ole tuo laatikko tuttu kuin mersuista, mutta jos se hemin kanssa samoin on toteutettu niin aika vaikeaksi menee. Eli jos askin ohjain lukee nopeudet abs ohjaimelta ja laskee perävälityksen mukaan kuinka lujaa kardaani pyörii, ja jos pienikin heitto laskennalliisiin niin tulkitaan että aski luistaa ja veikatila päälle. Eli ilmeisesti taka abs anturit tarkoitus siirtää molemmat kardaanille ? 34 hampainen olis lähimpänä oikeaa ja jotta abs edes jotenkin toimis niin etupyörille 146 hampaiset. Hieman voi silti tulla sen kanssa ongelmia kun taka-anturit ei lue pyörien nopeuksia vaan kardaania. Nopeusmittarihan sitten näyttää taas ihan päin vittua, mutta se ei liene kovin oleellinen asia. Ehkä tuohon ohjaimeen pystyisi ohjelmoimaan eri perävälityksen niin helpottais hieman toimintaa.
     
  10. Siitä tuli mieleen, että Mersuihin on olemassa erilaisia ohjaussysteemejä laatikolle. Joku on askarellut Mersufoorumilla omaakin systeemiä:

    http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=189389
     
  11. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Sama laatikko kun 722.6 turbiinissa ja jossain sisäkaluissa pieniä eroja.
    Perävälitys ja rengaskoko muutettu diablon kapulalla.
    Juurinkin näin ajatuksena toteuttaa. hammaspyörä laatikon taakse siihen kumi härpekkeen laatikonpuolelle. Abs.ien ei tarvitse toimia (jos tän häkkyrän tietokoneet ei niitä vaadi) kun lelut on siirretty 55 vuotta vanhaan kajakkiin.
     
  12. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Standalone ohjaimia saa, ei millään haluis sellaista. Olisi kiva saada täysin omilla systeemeillä kun ne nyt on siellä.
     
  13. Tässä Volvo-foorumilta lainattu kuva:

    [​IMG]

    Tuo anturi on nopeusmittaria varten, mutta samat periaatteet kuitenkin. Itse anturi on Opel X18/20XE Hall-anturi. Motonetin numero 10-9194.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Äkkiä lueskelin. Halkaisijalla paskankaan väliä, paitti anturin oikeaan kohtaan saamisessa. Sit vaan kiekkoon piirtämään ja rälläkällä uria sopiva määrä. Tai reikiä. Sen alkuperäsenkin on selvittävä anturin käytösmuutoksesta esm. lämpötilan suhteen, häiriöistä ja vaikkapa liasta hammastuksessa, joten ei se ihan nuuka pulssipituudelle voi olla.
     
    caprice305 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  15. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    toi nag1 loota on sillä tavalla hämärä kötöstys, että siinä ei ole ollenkaan sensoria ulostuloakselin nopeudelle ja sisäänmenoakselinkin nopeuden se selvittää kahdella eri sensorilla ja ohjaimeen syötetyllä laskukaavalla. moni ei ole saanut sitä toimimaan, jos ei ole käyttänyt alkuperäisiä abs-antureita kehineen, jotkut taas on saanet toimimaan. itse lähtisin kokeilemaan sillä 34-hampaisella, sillä laskennallisesti poikkeaa vähemmän vakiosta tasalukuhampaasta kuin 22-hampainen vrt. 96/2,82=34,043 vs. 96/4,3=22,326
    22-hampainen jää jokaisella kolmella kierroksella jälkeen yhden hampaan ja sekin voi jo alkaa vituttamaan lootan älyä ja luulee luistavansa -> p0730 gear ratio error ja loota hyppää vapaalle.
     
    jusi99 tykkää tästä.
  16. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    tässä vielä tän vikatilanteen syntymisen ehdot:
    P0730-INCORRECT GEAR RATIO
    Theory of Operation
    The Transmission Control Module (TCM) constantly calculates the transmission ratio based on the input speed sensor 1 and 2 (N2-N3) signals and the calculated output shaft speed. The intent of this diagnostic is to detect if the transmission is trying to mechanically shift into a lower gear then the TCM intends.

    When Monitored:
    Engine RPM greater than 450 RPM, output speed greater than 180 RPM, no N2 - N3 input speed sensor errors present, no gear selector lever errors present, no ABS system errors, and all wheel speeds above 450 RPM.

    Set Condition:
    No shifting operation and detected gear is not the actual gear. No shifting operation - detected (calculated) gear is less than actual (expected) gear, no plausible gear is calculated, actual turbine speed - calculated turbine
    speed is greater than 300 RPM or calculated transmission ratio is above threshold. During an Upshift - detected (calculated) gear is less than actual (expected) gear. During Downshift - detected (calculated) gear is less than actual (expected) gear.
     
  17. Ei kai tuossa ole oikein vaihtoehtoja? Siis se alkuperäinen 300C perä 2,82 välityksellä ja nyt siellä on 4,3 välityksellä oleva perä. Eli jos sinne laittaa sen 34 hampaisen, niin se ero joka kierroksella sen 12 hammasta. Se varmasti vituttaa enemmän ohjausyksikköä kuin 1 hammas 3 kierroksella.

    Luulen, että saattaa olla tuo Dakota Digitalin yksikkö paras systeemi saada huijattua sitä ABS:ia, vaikka se on varsinaisesti tarkoitettu nopeusmittaria varten.
     
  18. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    ei se tajua sitä eroa, sillä se ei tiedä auton nopeutta.
     
  19. J.J

    J.J Gearhead

Kerro tästä muillekin!