Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei uutta tältä rintamalta.
    Ajelut jatkuu normaalisti, tosin huomenna auto menee "takuu" merkkihuoltoon, jossa laitetaan auton 3G nettyhteys kuntoon.
    En sitä ole (hitaana ja antiikkisena) liiemmin kaivannut, mutta onhan sen hyvä toimia, kun kerran auton varustukseen kuuluu ja oli yksi ostopäätöksen kriteereistä.
    Tarvitsen sitä lähinnä kauko-ohjaimena lämmityksen manuaalikäynnistuksessä talon sisältä käsin.
    Sillä saa myös kännykkään hälytyksen jos lataus yöaikaan katkeaa syystä tai toisesta.
    Ei ala aamu yllätyksellä.

    Kaiken maailman sälää on tullu ostettua.
    Lähetti toi äsken uudet kesärenkaat, Saksasta tavaratilan kaukalomatto, Suomesta käytetty lisävarustehattuhylly ja uudet merkkikohtaiset kumimatot, koska kaikenlainen kengissä kulkeutuva hiekka ja tiepöly näkyy liian hyvin mustissa kangasmatoissa.
    Ledilamppuja muutamien hehkulamppujen tilalle. Mulla ei kuitenkan ole 15 vuoteen ollut näin kallista käyttöautoa ja siksi meinasin tätä hieman varjella.
    Tavaratilassa kun kulkee myös usein öljyisiä moottorinosia yms.

    Kaskain meinasivat antaa sijaisautoksi. Tuleepahan sekin sitten testattua.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Huolto jäi lopulta toteutumatta liikkeen virheen vuoksi ja se siirtyi viikolla eteenpäin. Ensi viikolla toivottavasti onnistuu paremmin.
    Eipä mitään, aamulla pääsin testaamaan ajamista -20 asteen pakkasessa, jolloin akunlämmitys jne. haukkaa tehoa reilusti.
    Se on kaskujen mukaan lämpötila milloin sähköauton käytettävyys romahtaa.
    No eipäs yllättäen romahtanut :)

    Onnistuin ajastimen kanssa touhutessa tekemään esilämmityksen niin, että auto oli kyllä lämmin mutta kaikki temput oli tehty akussa olevalla sähköllä. Sitä puuttui jo lähtiessä 6%, mikä tarkoitti toimintasäteessä 108 kilometriä.
    Ilman välitankkauksia asia olis aiheuttanut peliliikkeitä, mutta ei siis minun tapauksessani joten annoin energian palaa ihan reilusti.
    Ajoin norminopeuksilla sen kummemmin säästelemättä ja lämmitys otti tasaisesti reilua 2Kw tehoa mikä näytti toimintamatkassa miinusta 12-13 kilometriä. Lämpöpumpun edut alkaa korostumaan lämpötilan laskiessa ja auto pysyy hyvin lämpimänä. Edelleenkään, penkin-/ tuulilasin-/ takalasin- saatikka ratinlämmitystäei ole vielä tarvinnut käyttää.
    Eli 20 asteen pakkanen akunlämmityksineen ja muine tohonnälkineen haukkasi kokonaisuudesta lopulta ennätykselliset 70km pois tuolla 43 kilsan ajomatkalla.
    Akun kulutus ei siis dramaattisesti muutu (taikka romahda) tuosta melko lineaarisesta käyrästä, mitä se alemmillakin lämpötila ja pakkaslukemilla on.
    Kovemman kylmyyden voittaminen haukkaa toki vastaavasti enemmän akkua kuten missä tahansa ajolaitteessa käyttövoimasta riippumatta.

    Iltapäivällä pakkasta oli enää -4 astetta ja sen kummemin motareilla jne. ajonopeutta himmailematta ja vakkarilla pääosin ajaen kulutus oli totutusti 51km tuolla 44km paluumatkalla ja lämmitystehokin vastaava edellisiin mittauksiin.
    Vakkari haukkaa 4-5 km pois 100km:llä toimintasäteestä, koska se ei osaa ennakoida tulevia nousuja ja laskuja vaan pitää vaan ajonopeutta vakiona.
    Tää on lämmin ja soiva talviauto.
    Tykkään edelleen.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Monesti nähnyt kerrottavan että sähköautossa matkustajat pidetään lämpimänä penkinlämmityksillä ja sisätilat viileämpänä. Olisiko se edes energiatehokkaampaa? Koitapa ilman, että pudotat sisälämpöä 5 astetta ja pidät itsesi grilleillä lämpimänä.
     
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tarvii ehkä testailla joskus, mutta epäilen että silloin kyllä lasit huurtuu umpeen ja kylmä tulee joka tapauksessa jos pelkällä kylmän ilman puhalluksella koettaa niitä auki pitää.
    Toi grillaaminen on varmaan niitä peruja kun auton lämmitys on hoidettu pelkällä 5Kw sähkövastuksella.
    Lämpöpumppu on energiatehokkaampi kuin suora sähkölämmitys.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No jos sulla nyt sisälämpötila esim. 21, niin eiköhän se näillä keleillä vielä lämmintä puhalla jos tiputat 16:een.
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Juu.
    Mä en käytä niin matalia lämpötiloja, vaan paneelissa on pyyntiä 19 astetta, mikä sekin on välillä liikaa talvikamppeissa.
    Mä en ole erityisemmin penkinlämmityksen ystävä, vaan Saabin penkkikin lämpeni sisälämppärillä ennen ajoa.
    Tuolla 16 tiputtamisella kikkaillaan sähkölämmityksen kanssa, mutta itse tykkään ajella talvellakin pikkukengissä (siis jos pakkasta on alle 15 astetta) ja talvitakin alla mulla on pelkkä T-paita. Pipo ja hanskat ei oo käytössä vaan varuilta mukana.
    Toppasaappaat sitte vasta kylmemmällä säällä kuten tänäänkin ettei kylmä vedä pohkeita juntturaan.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kylläkyllä, sama homma. Mutta ehdotinkin vain kokeilemaan että saako eroa rangeen ja mihin suuntaan.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tarvii testata tuo jossakin välissä.
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Aamusta ei erityistä mainittavaa, perusjutut -1 asteen pakkasessa ja kulutus sen mukainen.
    Iltapäivällä todella raskas keli.
    Lämpötila nollassa ja tiellä muutama sentti loskaa.
    Reippaan ajonopeuden avulla sain poltettua energiaa kotimatkalla 74 kilometrin edestä.
    Tuossa kelissä, vakkarilla ja motarilla n.110kmh ajonopeutta käyttäen ei ole mitään toivoa yhden latauksen työmatkoihin, vaan välitankkaus on välttämätöntä.
    Leveiden renkaiden vastus oli melkoinen ja loskapolanne tempoi autoa jos vähänkään eksyit pois edelläajavan ajourasta joka sekin oli muutaman sentin vesikerroksen peitossa jossa siis kahlasin pääosan matkasta.
    225 kitkat on siis järjetön valinta talvikäyttöön ja poistuvat käytöstä lopullisesti kesärengaskauden alettua.
    Toki nopeutta laskien olisi energiansäästö suurta ajovastuksen pudotessa reilusti.
    Testasin aamulla Pertin pyytämää grillausta ja nappasin pari kuvaa energianäytöstä ilmapumppu päällä ja ilman niin että pelkästään penkinlämmitin ja ratinlämmitin olivat päällä.
    Ilmalämpöpumpulla työmatkan puolivälissä toimintasäde oli 76km.
    [​IMG]

    Sitten lämmitys pois ja grillit kuumenemaan. Toimintasäde kasvoi 5 kilometrillä 81 kilometriin. Saman verran mitä vakkarin käyttö nappaa toimintasäteestä.
    [​IMG]

    Tein mittauksen työmatkan puolivälissä siksi, että laitteiden energiakulutuksen vaikutus toimintasäteeseen vähenee matkan kuluessa ja tuo puoliväli antaa kutakuinkin keskiarvon.
    Moottorin pyynnin koetin pitää muutaman kilowatin sisällä mittaushetkellä.
    Lämmittämisellä kikkailulla on vaikutusta mutta se jää normaalitilanteessa kuitenkin melko lailla henkiseksi avuksi.
    Pikku pelleily tehoilla kikkaillen syö tuon verran energiaa melko lyhyessä hetkessä.
    Akun ollessa lähes tyhjä sillä voi saada kilsan verran lisämatkaa.
     
    Muokattu: 7.3.2019
    Custom_Rod ja Pertti K tykkäävät tästä.
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kohta viikko taas huristeltu sähkön voimalla. Kulutuksessa ei mitään uutta aikaisempiin kun pakkaset ja lumisateet on vuorotelleet entiseen mallin.
    Toinen latauskaapeli tuli ja laitoin sen lukittuna tuohon kotilatauspisteeseen.
    Kiinanmaalta saapui dummy töpseli, jonka ruuvasin latauspisteen viereen ja johon tuon johdon latauspään saa kätevästi kiinni, silloin kun auto ei ole latausjohdossa kiinni. Kumimaton saapui mysö ja ne oli hyvälaatuiset sekä kiinankumille haisemattomat.

    Auto oli tänään huollossa jossa internetyhteys laitettiin kuntoon.
    Sijaisautoksi sain uudenkarhean Kaskain jolla ajaminen oli outo kokemus yli 2200 sähköautokilometrin jälkeen. Meluisaa (moottori), kömpelöä (manuaali) ja ponnetonta (turboviive). Tavan "tankillakin" piti käydä ekan kerran reiluun puoleentoista kuukauteen.

    Nyt yhteys toimii ja auton tilannetta voi seurata puhelimella vaikka toiselta puolelta maapalloa. Lataustilan esitys on palkkien mukaan, ei prosentteina.
    [​IMG]

    Sähköpostiin/kännykkään/txt viesteihin voi valita automaatti-ilmoituksia latauksen, lämmityksen tai ilmastoinnin alusta, lopusta tai jos lataus katkeaa joko sähkökatkon tai johdon irroituksen takia. Toki latauspiuhan saa halutessaan lukittua kiinni sekä autoon että latauspisteeseen.
    Lämmityksen, akkulämmityksen jne. saa myös etänä samointein käyntiin suoraan puhelimella.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kauan tollasella muuten kestää käynnistyä? eli siitä hetkestä kun penkille istahtaa
     
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    2-3 sekuntia starttinapin painalluksesta niin vaihde napsahtaa silmään ja voi lähteä ajamaan.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ja jos on kiire niin puolen minuutin näpertelyllä voi laittaa puhelimella käyntiin sisältä.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Auto ei käynnisty etänä.
    Sitä ei saa käyntiin jos avaimet ei ole auton sisätiloissa ja startatessa jarrupoljinta pitää painaa.
     
  15. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    onko sulla erillistä jännite-/virta-/teho-/kulutusmittaria ennen latauspistoketta, josta pääsisit selvittämään paljonko kikotin sitä energiaa latauksessa "oikeasti" nappaa?
     
    zuinula tykkää tästä.
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eilen kun sain tuon nettiyhteyden kuntoon niin saan kaiken päivittäisen energiankulutuksen arkistoon ja koska sinne saa syötettyä sähkönhinnan, saan kulutustiedot sekä kilowatteina että rahana. Tuossa osa datasta eilisen illan vajaan 30km reissusta joka on ajettu reippaalla kaasunkäytöllä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  17. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    kiinnostaisi tietää mikä on autosta riippumattoman mittauksen ja auton mittauksen ero.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eiköhän toi selviä ajan mittaan sähkölaskusta. Toi auton kertoma ei erota noita "ilmaisia latauskertoja" eli vähän yläkanttiinhan toi kukkaroa rasittava kulutus silloin on.
    Tänäänkin kohtapuoliin latailen S-ryhmän pikkiin kaupassa käydessä.
    Todennäköisesti toi viikottainen energian hinta 500-600 kilsalle jää alle 13 euron.
     
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Päivän saldo 96,8km ja rahaa paloi 1,71 euron edestä, josta osa tosin ladattu ilmatteeksi. Sillä saa reilun litran bensaa.
    [​IMG]

    Tuo viikon kokonaissaldo pyörii siis paremminkin kokonaisuudessaan 12€ alapuolella, koska nollakelissä, vesi-/räntäsateessa ja normi nopeuksilla motarillakin meni tämän päivän ajot. Kesemmällä ja kuivemmalla kelillä mennään varmaankin jo tuonne 10€ kieppeille per viikko.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Paljon tuossa nissanissa on vuodessa ajoneuvovero?
     

Kerro tästä muillekin!