Missä on nuoret harrastajat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Otto, 28.12.2003.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kriteerit on ystävälle kovat, yksi siittä porukasta muodostu ystäväksi.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kovat on puheet ja haaveet mutta voin melkein luvata että nykysääntösuomessa on LÄHES mahdotonta pystyä liikkumaan jatkuvasti jenkillä (puhutaan nyt siis vanhemmasta v8 bensajenkistä) ellei oo tosissaan lompakko kunnossa. Itsellä eka auto kun kortin sain oli tuo raatovankkuri '87 caprice joka multa löytyy edelleen ja kyllä siitä joutu vaan nöyrtymään että ei kestä perse ajaa semmosella käyttöautona varsinkin kun osaaminen oli/on vieläkin enempi vähempi vajavaista. Siihen kun ymppäät perhe-elämän ja reilumman työmatkan niin hankalaa on.

    Mutta toki jos meinaat opiskella hyväpalkkaseen duuniin jne. Niin miksipä ei, mutta älä pety jos ajaudut tilanteeseen että joudut hommaamaan "järkevän" käyttöauton siihen rinnalle ;)
     
    Rotten tykkää tästä.
  3. petrus

    petrus Gearhead

    No pienestä se on ihmisen maine teillä päin kiinni. Voi herramunjee...
     
    jariha, miguelo, Camino'79 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. petrus

    petrus Gearhead

    No mitäs sitten tapahtuisi?
     
  5. petrus

    petrus Gearhead

    Valitseeko hän autonsa itseään vai muita varten?
     
    Pertti K, miguelo, sdfsd ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Rotten

    Rotten Gearhead

    En tiedä mimmoinen maine pitää olla ja miks se katoaisi jos jollain muulla ajelisi!?
    Niin sitä itsekkin luuli, kun valiantin osti, et tää on tätä, ja oli tarkoitus kasilla ajella! Kyllähän sitä pojan kaverit jotain naureskeli, kun aikaisemmin vein ja hain jorkkerilla, sit sen jälkeen ku täräytin susuki switillä, yhtä pitkä mitä jorkkeri leveä! Ei tuo minuu ainakaan hitottanu, ja muilkekkin vaan tokaissu jos jotain virnuillut, et ku ajetaan vajaa pyttyisillä, nii ajetaan oikeesti vajaa pyttyisillä, 3 mukii!

    Ja tosiaan, joka mestassa, foorumillakin on oma juttunsa, miten pääsee porukkaan, ihan varmasti neuvvoa tulee, kun kysytään, olit sitte 15v tai 50, kysyit sit tulpan lämpöarvosta tai tai 500cid stroukkauksesta!?
    Mutta kun trolleja on aina ja niitä pyörii,niin voi olla että tulee epäilyksiä, et onko nimimerkki tääjatää nyt noin suunnilleen itsenä, vai tuleeko peeloilee ihan mitä sattuu!? 60v äijjä reggautuu 24tyttönä? Tai alaikäisenä poikana?
    Ehkä malttia, jos on se ketä esittää ja ihan heti ei aloita vittuilua! Sen kerkee, rakkaudella muita kohtaan, myöhemminkin!
     
    pantera, miguelo, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Eikö teekkin vaihtelu välillä hyvää? Pikkukinnerillä on välillä ihan hauska peli taittaa kaupungilla, valitsee vaihteita, eikä parkkiruutuja, bensiksellä ja vara-osakaupassa melkein naurattaa. Sit sen jälkeen kasin höpinä tuntuu niin paljon makeemmalta.
     
    Pertti K, Gary Grand ja Rotten tykkäävät tästä.
  8. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Höpö höpö.Itse ostin vuonna -90 ekan jenkkini ja sillä olen ajellut ympärivuotisesti kohta 30 vuotta.Tosin se kaveriksi on tullut muutama muukin ameriikan härveli.Minä säästän sitten jossain muussa,mutta autoilun suhteen en aio siirtyä mihinkään "järkevään käyttöautoon".
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  9. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Satutko olemaan rednekin iskä?

    Vitsivitsi, ei tartte kitsoilla
     
    miguelo, Gary Grand, Rotten ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Niin uhosin minäkin 16-vuotiaana, että kesäiseksi käyttöautoksi tulee 440-6 Challenger ja talviautoksi 318 Fury.

    Vaan 30 vuoden realiteetit ovat tehneet selväksi, etten tule koskaan saamaan rahaa kasaan edes siihen 318 Challengeriin.

    Silti on kotteroita ollut ja rassattu audista volkkariin, alkaen äitimuorin 1200 Ladasta. Jopa harrastuksen vuoksi.

    Tätä taustaa vasten, minusta ei kannata aloittaa heti vittuilua, jos nuorella miehellä on vielä kunnianhimoa. Kyllä elämä aikanaan rajat asettaa. ;)

    Mitä kavereihin ja "ystäviin" tulee, karsinta tulee olemaan vielä raaempaa muuten, kuin mitä ajoneuvovalinnoilla saa tehtyä.

    Ja lopuksi, minusta on aivan sama mitä ajoneuvoja nuoret (ja muutkin ihmiset) harrastaa, kunhan harrastavat. Itse en sinänsä ole niistä tuuninki vekottimista ole kiinnostunut. Mutta minun on myönnettävä, että osaa niistä on rakennettu kauan ja lätsän noston arvoisella taidolla!

    Lopetan avautumiseni tähän...
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kunnianhimo ja suunsoitto vaan harvemmin johtaa mihinkään. On mullakin tuttuja hankkinut jenkkiä kohta 10-15v. Mikässiinä jos haluaa huulia liikuttaa. Ostaa jos ostaa mutta ei siitä tarvi kokoajan paasata vuositolkulla ...


    Ja tottakai rednekille jäkätän tai kenelle vaan täällä koen olevan sille tarvetta :p olen mulkku
     
    sdfsd tykkää tästä.
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Et sinä ole mulkku, olet vain pahainen kaikesta kaiken tietävä ja kaikkia kaikesta neuvova besserwisser.
     
    Pertti K, Inlinee, 69 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No osuuko muut "speksit" millään muotoa aiemmin mainitsemiini realiteetteihin? Plus että yritäppä tänäpäivänä ostaa vanhempi jenkkirassi joka on leimassa ja edes suunnilleen järkevässä kunnossa joka on joku muu kuin jamesi tai vani? Pelkästään siihen autoon saat hassata vähintään sen 5-7keuroa ja sillä rahalla tuskin saa vielä edes kovin kummoista kasilla olevaa vekotinta jota voisi missään nimessä edes harkita OIKEASTI käyttikseksi jos työmatkaa on vaikkapa edes se 15km.

    Ja juu, onhan vehkeitä kiva harrastaa mutta mielellään ois sit ne tilatkin missä niitä harrastaa niin sinne uppoaa rahaaa ja siihen päälle pari muksua ja emäntä kotona ni kyllä alkaa vähissä olemaan ne nyörit mistä kiristellään parintonnin tilistä enää. Ihan noin muutamia realiteetteja mainitakseni näin duunariluokassa ;)
     
  14. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tuohan ois hienoa, kun voisi päästää ympäri vuodet jorkkerilla, niin oli tarkoituskin, noin vuoden ajelin, syksyllä ostin ja talven yli mentiin! Vaihtu työpaikka, ennen joka toinen viikko, noin vajaa 30km toihin ja kotiin muksut kouluun ja kotiin! Ja joka toinen vajaa 10km+ tietysti muut ajot!
    Uudessa paikassa joka toinen viikko, reilu 100km pvä
    Joka toinen noin 60km!
    En tiedä teidän tili pusseja, ja tottakai se 2000kg painava lossi menee 10litr/100
    (Audilla kojeilin rauhallisesti, oltiin 13,5 keski kulutus,, oikeesti ku rupesin ajaa, nii 18litr/100)
    Jorkkerilla oli ja on se tankillinen ollut reilu 30litr!
    Et ei miun palkat ja bensahinta vaan kohtaa!
    En tiiä paljon susuki switti pitäisi päästä? Miun kaasu jalalla, 6,8! Rupee kessu askin ja muutaman töklkin kaljaa päivässä riittää rahaa leivän päälle makkaraakin!?
     
    xarper ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sdfsd suuttuu jos minä saan tämän kunnian :D
     
    sdfsd tykkää tästä.
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    No se on kyllä totta,että autojen hinnat ovat pompsahtaneet tässä vuosien varrella.Mutta silloin kun minä aloittelin näitä ameriikanautohommia sai kalustoa asialliseen hintaan.Ja itse ostanut kaikki härvelit enemmän tai vähemmän projekteina.joten hankintahinnat ovat olleet suht edullisia.15 km työmatka ei mulla olis este ameriikan autoilulle.Perhekin on yleensä tietoinen valinta ja sekin minulta puuttuu,joten nekin manit voi pistää sitten harrastamiseen.Hallitilat hommattiin porukalla 21 vuotta sitten,mutta totta on että ei oman tallinkaan rakentelu halpaa hupia ole.Tietysti jokainen harrastaa budjettinsa ja elämäntilanteensa mukaan,mutta moniin asioihin voi vaikuttaa ja pistää asiat tärkeysjärjestykseen.Joillain se perhe,joillain vaikka pramee omakotitalo ja uusi Avensis pihassa.Itse olen keskittynyt vanhaan rautaan;),
     
    miguelo, viikinki75, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    16-17 vuotiaana sitä haaveili että kun saa kortin niin sitten ajetaan jenkillä niin perkeleesti ja ympäri vuoden. Noh, eipä sillon rahat riittäneet ja realiteetitkin iski, ajamisen nälkää sai tyydytettyä riittämiin kavereiden ja isoveljen autoilla ts. kuskina aina ja joka paikkaan. Armeijan jälkeen sitten sain ekan oman auton hommattua ja sillä tuli harjoiteltua rakentelua k ja ajamista, talvella ajamisen hylkäsin kyllä. Sitten tuli hommattua isompi projekti jonka kanssa meni pari vuotta, siinä samalla eka muksu/oma kämppä Jne. Jossain vaiheessa huomasin olevani sen verran mukavuudenhaluinen ettei vanhalla jenkillä ajaminen ympärivuotisesti tule kysymykseenkään, siksi käyttöauto erikseen ja lelut erikseen. Muutenkin olen enemmän rakentaja/kiillottaja kuin ajaja, en pysty kehuskelemaan autojen määrällä tai ajetuilla kilometreillä kun 13 vuoteen on ollut vain kaksi jenkkiä. Kuitenkin kahta projektikesää lukuunottamatta joka vuosi leimattuna ja ajokunnossa. Olen siis od:llä parjattu ja pahamaineinen väärin harrastaja.
     
    Muokattu: 16.3.2019
    Pertti K, Turnn, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saahan sitä nytkin kohtuurahalla hyvän jenkin, toki ylläpito maksaa moneen muuhun verrattuna.
     
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mikä on hyvä ja mikä on kohtuuraha?
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos ei nirsoile ja haluaa edes yrittää jenkillä ajamista eikä vetoa siihen, että pitää saada 60-luvun muskeli (ja ajetaan hautaan asti jollain japsilla) niin kyllä takavetosen jo 3k:lla saa, etuvetosen mikä ei mikään neon ole niin tonnista ylöspäin.


    Aspen, leppä, vani, pickup takavetosista ja etuvetosista luminaa, lhssää jorkkeria ym mitä nyt sattuu tarjolla olemaan milloinkin.


    Toki bensakulut tekee pidosta kallista vaikka osia ei meniskään rikki (ja menee) mutta elämä on valintoja.
     
    sdfsd tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!