Sikkikone hakusassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja robin, 13.5.2013.

  1. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  2. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Sanokaas tietäjät ja tekijät. Mikä on suositeltava kitasyvyys koneelle, jolla tekee takakontin pohjia ja lattia peltejä? Entäs suositeltava pellin vahvuus koneelle onko 1mm riittävä?
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

  4. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Se kiinalainen 600mm kitasyvyydellä on ihan hyvä myös lattiahommiin, kun hitsaat vaikka 50x50 RHS-putken pätkistä tai jostain U/C/I-palkista runkoon U:n mallisen vahvikkeen, päädyn pystytangon reikään saat sitten samasta 50x50 putkesta helposti irroitettavan jalan, jossa on yläpäässä 45x45 neliöputkea 150 mm sovitteena. Ylärissan säätöön tein Youtubesta hoksaamani mallin mukaan palautusjousen, lisäksi kunnolliset säätövivut saat kun hitsaat sopivat pultit päihin.

    Kammen tilalle kannattaa laittaa mahdollisimman iso pyörä, itse tein nojatuolin jalasta, halkaisija noin 800 mm. Hitsasin akselin päähän ratin sovitteeksi hylsyn niin, että siihen istuvan keskiön lisäksi voin vääntää myös pitkällä räikällä tai ajaa kompressoripaketin mukana tulleella pienellä pulttipyssyllä. HBM:ää edustava Rautajätti oli hieman Koneita.comia halvempi, kesällä ehkä haen itse HBM:ltä Rotterdamista kutistimen yms. puoleen hintaan.

    0.8-1.00 menee nyt ihan hyvin, kun ei ahnehdi uran syvyyden kanssa vaan hinkkaat useaan kertaan, niin pelti ei vetele niin paljoa per veto uraa tehdessä ja on kevyempi työskennellä. Olen tehnyt helmapeltejä, korjauspaloja, vanhan talon isoja sadevesitratteja ja vaikka mitä. Mielikuvitus vain rajana, sikkikone on hauska kapine ja lapset tykkäävät pyöritellä ruoria apulaisinani.
     
    Muokattu: 5.3.2019
    laakkius, Dataviilaaja ja Rotten tykkäävät tästä.
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

  6. https://www.jstools.se/our-products/bead-roller-machine/

    Mitä jos tekisi 2-3vkon ajanjakson aikana vaikka ylitöitä tai jotain extratöitä ja ostaisi sitten tuommosen ja siihen tarvittavia rullia. Sitä ei lottonumeroiden veivaajat tai muut veivaajat tiedä kuinka tärkeä laite sikkikone on!

    Nytkin teen dominaattorin päälle ja 5" korkean cowl induction scoopin väliin kaukalon, jonka reikä on n. 1" pyöristämällä käännetty ylöspäin ja 4-5" korkeat reunat ylöspäin. Sikkikone tärkein, tärkeämpi kuin english wheelit ja muut.

    ah
     
    valpas tykkää tästä.
  7. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    ¨
    Valitettavasti on kuukausipalkka. Rattopojaksi olen liian vanha ja ruma. Mutta jos eläkesäästöistä pihistäisi. Onko hinnasta mitään hajua?
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Olen kyllä Auliksen kanssa samoilla linjoilla siitä että hyvä sikkikone on must. Ja se tarkoittaa moottorillista, tai sit todella pitkää ja vahvaa kättä.

    Itse olen tehnyt omani, menossa jo kolmas versio. Aina vaan kasvanut isommaksi, nyt kitasyvyyttä reilu metri.

    Rullat sorvaillut itse, ihan vaan 50mm vedetystä akselista. Hyvin ovat kestäneet yli 10v kovaakin käyttöä.

    Tuollainen:
    https://www.instagram.com/ceeceeoy/p/BMB3NiCA3DR/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=16ajncvzlmp97
     
    Rotten, Morbidelli ja valpas tykkäävät tästä.
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on vasta toinen tehtynä, ja 800 kita.
    Taajarilla, ja jalkapolkimella. Saa pidettyä
    molemmat kädet pellissä.
    Tuo valo on tärkee.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Minä ostin reilu 10v sitten turkkilaisen valuraudasta tehdyn sikin,siinä on taajari ja 3 vaihe motti. Siinä ei runko notku.
     
    Remmiveto tykkää tästä.
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Kyllähän runko saa jäykkä olla, mutta olen huomannu, että vähän kerrassaan painaen, vetelee ympäristöä vähemmän. Silloin ei runkokaan joudu koville.
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Mä sitä vähän käytän mutta ehkä siitä jäykkyydestä ei haittaa ole. Silloin kun sitä tarvii niin hyvä laite on.
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Jäykkyydestä on vain hyötyä.

    Nuo halvat myytävät kun on tehty yhdelle levyn palalle niin niissä ei ole kierojäykkyyttä ollenkaan. Ne pitää tuplata. Sit ne on käsikäyttöisiä joka on todella huono juttu.

    Jalkapoljin ja taajuusmuunnin on hyvä. Minullakin on. Sit 1:50 kulmavaihde ja ratasketju-veto. Jossa pieni vetoratas ja motocrosspyörän takaratas. Saa riittävän hitaaksi mutta on vääntävä.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on kanssa crossipyörän välitys ja simpukkavaihde. En muista enää mikä on hitain mutta ehkä jotain senttejä minuutissa. Kyllä tuommonen halpis riittää pikkuhommiin jos vielä kaveri pyörittää,muutamaan pikkuhommaan ei kannata viimeisistä varoista paljon laittaa. Toisaalta se homma onnistuu yleensä amatööreiltä paremmin kunnon laitteilla,harva meistä on lazze syntyessään.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

  16. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

  17. Oskar Klar (Lazze firman jatkaja, kun Lasse muutti aikoinana kalivieteriin) myy tätä Ruotsissa tehtyä sikkikonetta. Voipi olla sama kuin JS toolsilla on. 2000eurolla saa koneen täydellisenä. Voi ajella etu tai takaperin vaikka ympyrää.... Rullia on saatavana aivan pirusti ja jokainen joka on käyttänyt sikkikonetta tietää että 95% käytöstä on muuta käyttöä kuin "jäykkärin ajoa lattiapeltiin". Rullia sekoittamalla, etäisyyksiä säätämällä jne jne jne. voi tehdä aivan mitä tahansa. Voi vaikka katsoa Lazzen videoita YouTubesta. Hyviä opetustarinoita ja sata kertaa enemmän oppia kuin jollain paskoilla peltikursseilla.

    http://tmwab.se/?page_id=10

    Aulis

    Jos haluaa oikeasti kovatasoiselle kurssille, Oskar pitää samanlaisia kursseja kuin lazze kalivieterissä ja voin sanoa että on taitava kaveri. Opetteli peltityöt Lazzen kurssilta lähtien 15vuotiaana ja nyt tehnyt koreja, autoja jo 20v täyspäiväisesti !
    Voin sanoa että tuo 1932 5w coupekin kuvissa on niin käsittämättömän hyvin tehty että ei voi kuin kehua. Satuin käymään Tidaholmissa hänen firmallaan juuri kun auto valmistui. Olin myynyt siihen tekniset hilut, vanteet jne ja kävin katsomassa miten todellisuudessa peltiä venytetään ja kutistetaan.

    http://tmwab.se/?page_id=8
     
    Muokattu: 17.3.2019
    Rotten tykkää tästä.
  18. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Aulis ja muut jos pitäisi valita 10 rullaa noilta sivulta mitkä valitsisit? Mitään 32 5W coupea en tule koskaan kylläkään virkaamassa.

    Jaa että paskoja peltikursseja? Kaikkihan ne nykyään siirtyvät nettiin. Varmaankin vanhanajan pillu-rallikin pyörii netissä.
    Uskoisin, että noihin peltihommiin pitäisi olla myös käsituntuma je sitä kyllä ei internetistä irtoa lukuunotamatta jännetuppitulehdusta.
     
    Muokattu: 17.3.2019
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Kunnon aktiiviharrastaja ei saa jännetupintulehdusta, kun hommaa asianmukaiset sähköiset apuvälineet.
     
  20. Jännetuppitulehdus on ymmärrettävää jos on tämmöinen "uusiovanhapoika" kuten meikäläinen.....

    No, joo onhan ne maksulliset kurssit aikamoista roskaa, useimmiten. Jokainen tietää että pitäjät monesti eivät ole mitään oikeita pellinmuokkaajia, vaan enemmänkin hyvä rahastuskeino tai sanotaanko "lisätulonlähde".

    Jos menee kurssille, niin ehdottomasti tuommoinen 1vkon kurssi Oskar´n firmaan.
    vain 3-4 oppilasta ja hommasta on jotain hyötyä, järkeä.
    Sitä ennen kannattaisi ostaa vehkeet jo kotiin valmiiksi, saa kaiken hyödyn hommasta.
    Itse en ole käynyt mitään kurssia ja ihan varmasti olisi kannattanut ainakin 1vko ruotsissa viettää.

    Minulla on rullia jonkin verran, voin ottaa kuvan niistä rullista mitkä Oskar minun koneeseen möi mukaan ja sanoi että noilla pärjäät pitkälle. Toki kaikkea voisi olla enemmänkin, myös näitä rullia, mutta kun en tee edes joka kuukausi, niin eiköhän noilla pärjää ja soveltelen loput Lazzen peltikirjan hyvien kuvien ja opastuskuvien mukaan (+500kuvaa).

    Aulis

    Pullmaxiin, jos yhdet terät pitäs ostaa, niin ehdottomasti lattiapellin uran tekoon olevat uros ja naarasmeistit olisi kyllä hyvä. Kun 2akselisella sikkikoneella tekee lattiapeltiin jäykkäriuraa, tiedämme sen että pelti tahtoo kääntyä banaanille ja joutuu esim english wheelillä ajamaan kapealla rullalla uran pohjaa, jotta saa pellin semmoiseksi kuin pitää. Itse tein sorviin 2 eri levyistä kapeaa rullaa, ja niillä homma toimii, mutta pullmaxilla kun päästäisi, tulisi kerrasta valmista tai sitten jos olisi 3akselinen sikkikone, sillä varmaan tulisi hieno ja kerralla.
     

Kerro tästä muillekin!