Sikkikone hakusassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja robin, 13.5.2013.

  1. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Kovaako Pullmax sikkikoneen ja kutistus/venytys koneen? Terät taitavat olla Pullmaxiin arvokkaita?
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Pikku sorvi kannattaa olla, niin tekee rullia sitten tarpeen mukaan. Ei ne kovia tartte olla.
     
  3. Pari kuvaa alla.
    Pullmaxia kyllä tarvii harvoin, mutta sitten kun pitää syvältä kutistaa, on se vain kovettu vehjes ja saa säädettyä niin sopivasti että on kädet vapaana kappaleen liikutteluun ja kun vain painelee pedaalia jalallaan.... Samaan "runkoon" hitsasin paineilmavasaran.

    Sikkikoneessa nuo rullat, ehkä yksi rullapari pitäis ostaa joskus. Noista saa tehtyä kaikki variaatiot ja nytkin paikoillaan joku sekapari.

    Englishwheeliin tein joskus heti uutena kaksi eri levyistä venytysrullaa. Kartiomallinen pohjarulla ja sen päälle toisesta reunasta pannaan yksi kerrallan. Tarttuu hyvin kiinni, ei tarvi naputella paikoilleen eikä pois.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Dataviilaaja tykkää tästä.
  4. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Ei vaan pysty millään hommaamaan kaikkia kerralla.
    Nyt sikkikone ja sitten tuo kutistus/venytys vehjes. Sen jälkeen englanninpyörä tai kanttikone. Sitten sorvi ja jyrsin. Onneksi tuo hitsauspuolen kalusto on jo kunnossa: puikko, Mig, AC/DC Tig, plasma ja spotteri.
     
  5. Sikkikone tärkein. Sillä saa käännettyä kaikki suorat ja kaarevat taitteet.....
    Kanttikonerahat voit panna johonkin seuraavaan muuhun laitteeseen. En ole koskaan ymmärtänyt kanttikonehommaa muuta kuin ikkunapeltien ja muiden talopeltitöiden tekijöille. Autohommissa sitä ei vain tarvi, mutta toki kaiken voi ostaa, jos on nappulaa plyyssin lakkarissa.

    Joku osti semmosen magneettikanttikoneenkin, kun oli kuulemma jossain messuilla näytetty miten hieno ja toimiva se on. Kyllä, varmaan hyvä jos työkseen kääntelee peltejä terävälle kantille tai putken ympärille, mutta jos nyt puhutaan normi harrastajasta, jonka pitää repiä se raha näihin vehkeisiin kaiken muun elinkulun ja autonrakentamis kulujen lisäksi... on aika helkkarin turhaa ostaa semmonen jopa yli 2000e hintainen kanttikone. No, siinäpä sitten toteavat että "tuli tehtyä virheostos". En ole ikinä edes meinannut ostaa mitään kanttikonetta.
    sikkikoneella kääntyy kauniisti suora tai kaareva reuna sillä terävyydellä kuin itse haluat.

    "syväkurkku" supistus/venytyskoneet voi ostaa vaikka halpisversiona, mitä myy Toraforssit ja muut.
    Luulen että ihan ok normaalikäytössä. Itse ostin Toraforsilta pikaistukan isoon pylväsporakoneeseen. 2kertaa käyttänyt ja nyt jumissa eli siinä oli taas kiinan huippulaatua kerrakseen. vittu mitä paskaa.
     
  6. Rullat:
    minä ottaisin nuo mitä mulla on, tai ainakin sinne päin. Nämä Oskar oli minulle laittanut ja sanoi että muuta et tarvi.

    - 1 tosileveä rulla
    - 3 eri kokoista paria (katso kuvani) pyöreälle uralle
    - 1 pari porrastettu
    - 1 pari sileät
    - 2 kpl teräviä
    - 1 pari isot kaareva
    - 1 pari mikä lie kartiomalli
    - varmaan monta muutakin paria kannattaa ottaa, mutta näitä kun sekoittelee, voi tehdä kaikkia muuta paitsi uusia ihmisiä.

    Koneen mukanahan tulee lyhyet ja pitkät väliholkit rullien alle. Ainoa rulla millä ei väliholkkia käytetä on tosileveä rulla. Ja sitten ylä akseliahan voi säätää sisään ulos varmaan 50mm tai enemmänkin, en ole mitannut.

    T-mallin kuusiokoloavaimen ostin , sillä on nopea vaihtaa rullia.
     
  7. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta onnistuuko sikikoneella tehä niinkin harvinainen osa kun auton helma pelti? Minkä pokkailee kanttikoneella hetkessä.
     
    Rotten tykkää tästä.
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Fiateja kun ostaa niin kanttikone on hyvä.
     
  9. Määki kävin kaverin peltiliikkeessä 80luvulla tekemässä helmapeltejä. Ei ristus, jos oikeasti rakennetaan autoa, on aika vähän helmapeltihommaa. Jos taas tekee jotain ruostekorjauksia kylän miesten polski viiatteihin, ehdottomasti tuo on hyvä tie onneen ja autuuteen.

    Teeppä sillä sun kanttikoneella semmonen helmapelti joka on vähän myös banaani eli kokomatkalta esim. 1-2cm kaareva.

    Nyt ei kanttikonemiehet oikein tajua että sikkikoneella tehdään vaikka mitä , eikä vain suoria taittoja. Tuommoset helmapellit jos tarvii, voi kävellä paikalliseen peltifirmaan ja käydä siellä kääntämässä ne eikä maksa kuin 10-20e tai pullapussin.

    Kanttikonemiehet vois tehdä vaikka suojankaaren sillä kanttikoneella. Mulle kuvat sähköpostiin --> auliz@kotinet.com
     
  10. perttib1 anonyymille tiedoksi. Voin kuule tehdä ihan varmasti paremman helmapellin kuin teet kanttikoneella, ja toivotaan vielä että on monimutkaisempi kuin ladan tai jonkun muun kommunistiauton helmapelti. Kädenkäänteessä varmaan teet semmosen. Paa nyt tänne kuvia autoista mitä oot tehnyt "kädenkäänteessä", niin katsotaan onko ne pellit ja muut niihin kantattu hetkessä tai sitäkin nopeammassa aikayksikössä. Eikä minun tarvi tehdä mitään kädenkäänteessä, kun mulla on vain aikaa , aikaa ja taas aikaa. Eikö oo helppoa. Kanttikoneen kuvaa tänne sikkikonepalstalle odotellessa.

    Minä olen nyt pannut omat neuvoni mitä kannattaa ostaa ensin ja millä pärjää monipuolisimmin erilaisissa töissä. Sitten kun taas alkaa jutut menemään demaritasoon siihen että aletaan verrata yhtä hommaa missä joku kone on parempi,... niin antaa olla. Koittakaa pärjätä, minä pärjään kyllä ja vitun hyvin kun teen vain niitä juttuja mitä haluan.

    Aulis Hämeenkorpi
     
    Muokattu: 17.3.2019
  11. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Juu molemmille koneille on omat käyttö kohteensa, löytyy omavalmisteena tallista molemmat.
    joo eipä ollut tarkoitus loukata..silläpä kysyinkin kun en oo nähny helmoja vielä kenenkään sikkikoneella tekevän..uutta tietoa minulle..
     
    Rotten ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Pulmaxia ei mulla oo, mutta sikkikone on ihan saman tyylinen. Mulla noiden rullien tappeja on vain yhdellä sivulla (vielä), mutta just samalla tavalla.
    Englanninpyöräkin on samanlainen, mutta se pyöräteline on nykyisin tyhjä. Olen niitä pitäny siinä, missä tuossa on ne vasarat, ja hiekkasäkki. "Makuualustan" päällä, jossa on akselinkolo. Muotopyöriä täytyy siihenkin tehdä lisää, kun aika usein sitä tulee käytettyä oikomiseen, eli vasarajäljen, ja jännitysten tasottamiseen.
    Hiekkasäkille on oma, pikkusen reunoilta kartioksi nostettu, tukeva pöytä. Toisessa säkissä on hiekaa, ja toisessa teräskuulia. Toimii vähän erilailla. Painossakin on pikkusen eroo. Hiekalla täytetty on helppo nostaa sen toisen päälle.
    Kaikkein paras kalu on 40kg:n Lokomo alasin koivutukin päässä, pyörillä. Niin ja vasarateline (20 vasaraa), josta on helppo niitä ottaa yksitellen.
    Sikkikoneessa mulla on nuo putket ruuvikiinnitteiset. Ei oo vielä tarvinnu irrottaa toisistaan...... Veto vain alemmalla akselilla. Joskus luistaa, mutta silloin oon koittanu tehdä sikkauksen kerralla, ja se tahtoo tehdä enempi muodon muutoksia ympäristöön, ja aiheuttaa sitten tasottelua, ja muotoon vääntelyä enempi.
    Eli uraa ei aina kannattas tehdä peltiin kerralla, vaan pikku hiljaa, useilla rullauksilla (niinkuin Lazzen videoillakin).
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    No itte meinasin tehdä. Alkujaan jo ihan siksikin, ettei ole kunnollista ja tarpeeksi isoa kanttikonetta, mutta sikkikone on. Tai on jonkunlainen kanttaaja, biltemalainen, mutta sillä ei milliseen peltiin saa suoraa kanttia. :p 11hv briggs&strattonin kampiakselista ja skeittilaudan pyörästä on on tehty rullat taittoa varten, saa nähdä aikanaan, oppiiko tuota käyttämään. Ensin tein jonkunlaisen suojakopan sorvin hihnapyörälle ja vaihteistolle, mutta se oli ohutta peltiä. Jostainhan se on aloitettava opettelemaan.

    Sikkikoneeksi tuli halvin edes jotenkin asiallisen näköinen, mitä Ebaysta löytyi. Englannista tuli, ja on ihan ok aihio. Jostain kun löytyisi halpa nosto-oven moottori tai vastaava, niin saisi sähköistettyäkin.
     
  14. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

  15. El 60

    El 60 Gearhead

    Muokattu: 25.3.2019
  16. f34

    f34 Double Gearhead

  17. El 60

    El 60 Gearhead

    Jos vaihtas akseleiden paikkaa niin jäis säätö ylös? en tiedä onko käytännössä väliä mutta huomasin että ne jotka tehnyt ite on valinnu vetävän ratkasun.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Joo, noinhan sen voisi tehdä.
    Tein pohjapelteihin sikkauksia, jotka päättyi ennen pellin reunoja, joten piti pyöritellä molempiin suuntiin.
     
  19. 401

    401 2nd gear

    Ja höpö höpö.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. kaakkima

    kaakkima 1st gear

    Sikkimasiina rakenteilla ja nyt moottoria siihen hakusessa. Taajuusmuuttaja löytyy jo ( 1 vaihe, 370w, 5,9A)
    Kolmivaihemoottori, joko suoraveto, vai olisko kulmavaihteellinen parempi?
    Mikä olisi hyvä tehoalue, että vääntö riittää? Valmiina lötys pieni 250w/1500rpm motti, mutta voi jäädä mopoks? Yks kulmavaihteellinen tarjokas 1370/11 rmi 0,15 kW tai
    2710/22 rmi 0,2 kW. Sitten varmaan vielä potikka ja jalkapoljintsydeemi suunnanvaihdolla.
     

Kerro tästä muillekin!