West Coast Street Cup uudet Heads Up luokat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja gremlin, 28.3.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    En epäile sen hauskuutta yhtään, tarkotus ois päästäkki vihdoin tonne vartille käymään het ku mahollista vaan, tosin ei mulla ole mikään edes kohillaan tossa autossa, 318 mikä kiertää sen reilu 7000, 3.23 perävälitys, vakioturbiini jne ni tietäähän se että lopputulema on varmasti aivan mieletön :rotfl:
    Kaasut on tietty mukana sit ku rupee vituttaa sen ekan vedon jälkeen se 15sec aika :poff:

    Mottirahat vähä seisoo pihalla vieläki ku ei oo kerenny tota Belvederee ihmettelee yhtään et sais sen joku vuos myyntiiki. Niillä sit tehää joku kivempi tonne keulille, toi 318 oli vähän kasattu mitä sattu hyllyssä olee osia et sai sen vaan ajoon talveks.
     
  2. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Jepjep,,, mehän voidaan sit pitää west coastin heads upissa omat keskenäisemme kisat budjetti 318 moottoreille joissa vakioturbiinit, mulla kiertää 5200rpm mut mulla onkin 3.55 välitys ja invamaatti jota joutuu ite hämmentää. Palkinnoks vauhtitarroja ja voileipiä...
     
    foxkiller ja xarper tykkäävät tästä.
  3. mopster

    mopster Gearhead

    Koitetaan nyt vielä kerran selventää niitä mun ajatuksen lähtökohtia kun tuntuu porukka ymmärtävän asiat vähän toisin. Mä en ottanut tähän asiaan kantaa sen takia että omalle autolle ei löydy sopivaa luokkaa vaan yleisellä tasolla, ja käytin omaa autoa lähinnä esimerkkinä. Ajan itse etelän kisoja ja WCSC kisoissa on tullut käytyä vain satunnaisesti, joten tämä asia ei suoranaisesti minua edes koske. Tämä kuitenkin koskee kaikkia joilla on katulaillinen auto joka on nopeampi kun 11 sekuntia, ja kaikki keillä tämmönen auto on tietää varmasti mistä puhun.


    Kun tätä True Sreet ryhmää syksyn puolella Chevy 2 nimimerkki alkoi täällä ideoimaan niin ymmärsin että se olikin tarkoitettu ns. matalan kynnyksen entry level luokaksi jolla uusia tulokkaita saataisiin kisoihin mukaan. Täähän on oikeesti loistava homma että tämmönen luokka tulee, se avaa ovet isolle joukolle kalustoa joiden on nyt mielekästä lähteä kisoihin mukaan.


    Tämä Outlaw Street ryhmä on loisto homma myös, se avaa ovet nyt myös isolle joukolle kalustoa jota ei ole katsastettu, joissa on ilokaasut ym. Nämä kaksi luokkaa on juuri sitä mitä mä olen toivonutkin katuautokisojen sääntöihin, eli että luokkajako menee rakentelutason mukaan eikä vanhaan malliin niin että autot jaetaan pikkulohkoihin, isolohkoihin jne. Kirjoitin juuri tästä asiasta siihen syksyiseen topikkiin. Ainoa miinus tosiaan on se että välistä puuttuu luokka nopeille katulaillisille n. 9,5-11,5 sekunnin autoille. Jos katsotaan vaikka etelän katuautokisoja niin suurin osa kisaluokkia ajavista autoista kuuluu tähän joukkoon, ja tuntuu jotenkin järjettömältä että niille ei nyt sitten olis sopivaa luokkaa ollenkaan.


    Ehkä järjestäjällä on se ajatus että jos luokkia on enemmän niin niihin ei riitä autoja, mutta eikös vanha yhden luokan malli nimenomaan todista että silloin niitä autoja nimenomaan ei tule jos kaikki yritetään survoa yhteen luokkaan. Ei niitä luokkia mun mielestä tarvita kun se kolme niin silloin varmaan 95 prosentille kalustosta löytyis sopiva luokka, ja niihin kaikkiin varmasti löytyis myös kilpailijoita. Tuo väliluokka vois olla muuten suunnilleen sama kun True Street mutta DOT sliksit sallittu.
     
    Muokattu: 29.3.2019
    JK311, foxkiller ja Aulis Hämeenkorpi tykkäävät tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    904 manuaalikoneistolla ja rattikarahkalla mulla :rotfl:
     
  5. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo itelläkää ei todellakaan ollu tarkoitus kritisoida uusia luokkia vaan päinvastoin. Hyvä että tulee uutta ja ennen kaikkea sellaista missä osallituminen ei maksa tuhottomasti. Luokkien suhteen mietin just tuollasta samanlaista luokkaa mitä mopster kirjoitti.
     
    Aulis Hämeenkorpi tykkää tästä.
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Aaa, ny mä hokasin, halutaan Mattfolkille ja Kolille oma luokka!
     
    tito tykkää tästä.
  7. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Nii ja teille. ;)
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Kyllä mä ajan mielummin Mattfolkin ja Kolin kanssa samassa luokassa kun lähden pelleilemään katurenkailla. Ainakaan mun kohdalla ei oo kysymys siitä että pitäis voittaa tai pärjätä, oonhan mä ajanu Blacklistissäkin yhtälailla mahdottomien laitteiden kanssa.
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, mul on kyl vippiinki vaparimosa tekeillä.
     
    three hundred tykkää tästä.
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Muuten kuulostaa oikein hyvältä tuo truestreet, mutta tuo tread wear 300 kuulostaaa jotenkin suurelta. mulla taitaa kaikki renkaat joihin se on merkitty olla väliltä 200-280, pinnatuissa ja talvirenkaissa ei merkintää ole.
     
    Muokattu: 30.3.2019
  11. foxkiller

    foxkiller 2nd gear

    Kuullostaa hyvältä...Muuten samat speksit mutta perä vielä ??:D
     
  12. Käkö

    Käkö Gearhead

    Hyvältä kuullostaa nuo kaksi uutta luokkaa. Mä tykkään kyl tuosta 201 metrin matkasta, siinä on sitä epävarmuustekijää riittävästi, kuskilta yx moka ni se o siinä se lähtö, virheen korjaamiseen ei matka riitä. Katsojan kannalta luulis olevan viihdyttävää kun radalla tapahtuu koko ajan ja lähtöjä tulee paljon. Kuulutushommis ku oon ollu tuota puolikasta selostamassa niin se on tosi haastavaa ja samalla tosi hienoo, se on sitä äksöniä se.
    Nuita 201 metrin kisoja sais kyl olla enemmänkin ja hyvä kun West Coastis lähetään sitä ajattaa!
     
    foxkiller tykkää tästä.
  13. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Jotenkin en ymmärrä että miten saadaan vajaamatkalle enemmän lähtöjä kuin täysmatkalle, kun paluutie on kumminkin samassa paikassa ja rata pitää saada tyhjäksi ennen uutta lähtöä...
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo mä huomasin kanssa että omat ihan perus BF goodrich g-grip kesärenkaat on 240 tread wear.. tallikaverin m+s kumit oli sentään 420 arvolla. No kattoo ny.
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

    No mikä tossa Outlaw Streetissä sitten pistää vastaan jos muualla voit ajaa BL ja muita nopeimpia kisaajia vastaan?
    Sun mahdollisuuten nopeampia vastaa kylläkin paranevat kun ajetaan kasimailia.

    Sä oot nyt jotenkin jäänyt jumiin että sun pitäisi nimenomaan mennä liukastelemaan katurenkailla, ei sun tartte, voit ajaa toisessa luokassa.
     
  16. gremlin

    gremlin Gearhead

    Kyllä me tota treadwear lukua aikalailla pähkittiin, ja toi 300 oli lukema oli se mihin päädyttiin juurikin syystä että jäisi noi semisliksit ym performance renkaat pois.
    Rengas kun on se millä tehdään tälläisessä luokassa selvä etulyöntiasema muihin kilpailijoisiin.
    Ja tämä, jos joku, on nyt juurikin se entry level luokka. Jokainen pääsee ajamaan jonkun näköisellä pärjäämismahdollisuudella.
    Tread wear lukua voidaan helpostikin muuttaa jatkossa, mutta jostain on meen on aloitettava.

    Toki paremmat mahdollisuudet pärjätä on Street Bracketissä, mutta siihen näyttää toisilla olevan henkisiä vaikeuksia. Mut se on hard core ukkojen elämä hiukan välillä tommosta. ;-)

    Kuskit jotka purnaavat ettei luokat sovi, luokkien vähyys johtuu ihan siitä ettei teitä näy radalla. Ei ole oikeen tolkkua tehdä hirmusta määrää luokkia, kun ei ole tarpeeks kuskeja edes yhteen.
    Tulkaa ajamaan, niin nähdään mitä voidaan muodostaa. Tähän hommaan tarvitaan aktiivisuutta molemmilta puolilta, järjestäjiltä sekä kuskeilta.
     
    cutlass cruiser, GS, Ade62 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Keme

    Keme Gearhead

    Sattuiko sääntöjen tekijät tarkastelemaan yhtään minkä verran TW300 renkaita on saatavilla? Vai onko toi nyt vaan joku "pistetään joku iso tasaluku"-ratkaisu?
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Niinhän mä tossa aikassemmin jo mainitsin että jos näistä kahdesta luokasta pitäis toinen valita niin menisin mielummin Outlawiin, mutta todennäköisesti jää kumminkin menemättä. Kyllä mä ahkerasti kisoissa käyn, suunnilleen 7-8 kisatapahtumaa kesässä, mutta epäsopivia luokkia kuten Blacklist löytyy täältä omiltakin nurkilta, ei tarvii sitä varten pitempään reissuun lähteä. Kiva olis kyllä päästä ajamaan enemmän kunnon kaaviokisaa, sitä ei ole täällä tarjolla muuta kun Kiikala ja Hyvinkää.


    Teillä siellä WCSC:ssa mennään selkeästi oikeaan suuntaan tämän uudistuksen kanssa, nämä uudet säännöt ohjaa autoja eri luokkiin niiden rakentelutason ja kulkutason mukaan, eikä niin että jos sulla on autossa pikkulohko niin kuulut luokkaan C riippumatta siitä onko kyseessä 7 sekunnin vai 14 sekunnin auto. Teillä on nyt luokka kilpureille ja aloittelevan tason katuautoille, mutta siinä välissä on aika hiton iso aukko. Ajatelkaas nyt jos siellä True Streetissä joku saa kaivettua koneestaan jo yli 500 heppaa, ja siitä rupeaa tuntumaan että olis kiva liukastelun sijaan vaihtaa katusliksit alle ja mennä ylempään luokkaan, niin sielläpä ajetaankin neljä sekuntia kovempaa ja tarvitaan 1500 heppaa että olis jotain saumaa. En mä sitä sano että heti pitäis olla jotain saumaa pärjätä, mutta kyllä sen nyt ainakin jollain teoreettisella tasolla pitäis olla mahdollista ilman että pitää auto myydä ja ostaa kilpuri.


    Miks joskus 80-luvulla katuautokisoissa oli niin paljon osallistujia? No, ainakin kaluston tasoerot oli paljon pienempiä, ja 12 sekunnin pikkulohko esimerkiks oli hirmuinen peli. Nykyään pikkulohkot menee 7 sekunnin aikoja, mutta ne aloittelevat harrastajat ajelee kumminkin niitä 14 sekunnin aikoja, ja tämän lisäks löytyy kaikkea siltä väliltä. No mitä tapahtuu kun näille kaikille on vain yks luokka tarjolla? No sinne tulee vain ne joilla on jonkunlaiset mahikset pärjätä, eli vain ne kaikista radikaaleimmat laitteet. Entäs sitten jos luokkia olis useita ja säännöt rakennettu niin että tietyn kulkutason laitteet ohjautuu portaittain eri luokkiin, ja jokaisen luokan tasoero kaventuis niin että kaikilla olis ainakin ne teoreettiset mahikset pärjätä? En tiiä, ei varmaan tulis ketään ajamaan.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  19. GS

    GS Gearhead

    Tässä nyt kuitenkin sinulta hieman menee näiden uusien sääntöjen pointti ohi.
    Eli näiden luokkien ero ei oikeasti ole niin iso kuin mitä se ensi ajattelemalla tuntuu ja tulet sen ensi kesänä kyllä hiffaamaan.
    True Streetissä tulee ajamaan jopa tehokkaampia autoja kuin Outlawissa (mm.me olemme True Streetissä mukana jos vain ehditään auto niputtamaan ihan mitattuna 1400hv:lla.), mutta pointti onkin siinä miten paljon tehoa saadaan ulosmitattua rataan, joka hyvin tehokkaasti tasoittaa 500-1400hv tehoiset laitteet samalle viivalle. Pikkuisen kun ukko vielä nukkuu viivalla ja alusta on rakennettu enemmänkin saunapuiden tekoon, niin se 500hv auto lyö melko puhtaastikkin sen yli tuhatheppaisen.
    Pito kun on kaikille sama, auto ja kuski ratkaisee.
    Outlawissa pito renkaiden kautta toki paranee, mutta tullaan huomaamaan että ko.luokkien ero ei ole ”hiton iso”, koska taas kuski, auton moottorin ominaisuudet ja alusta korostuu matkan ollessa 1/8.
    Tässä kohtaa kolmas ja ”väliluokka” ei toisi mitään todellista lisäarvoa joka olisi mm.katsojien nähtävissä, vaan se olisi olemassa vain että kenellekkään ei tulisi paha mieli kun jää ilman munakuppia skaboista.
    Jos/kun laitteet pitkässä juoksussa kehittyvät ko.luokkajakoihin ja ajomatkoihin, ja True Street ja Outlaw samalla etääntyvät toisistaan, silloin meillä varmasti on tarvetta sille ” mall Tire”...tms.nimiselle luokalle, mutta ei todellakaan tässä vaiheessa.
    Itse henkilökohtaisesti toki näkisin asian niin että radan itsessään pitäisi olla se ”tasoittaja” ja niin että pito-olosuhteet selkeästi muuttuisivat kisapäivän edetessä.
    Tällöin auton hallinta ja säätäminen korostuisi entisestään, jolloin myös melkkä teho itsessään ei enään takaisi yhtään mitään.
    Tämä on kuitenkin erittäin hyvä ja kunnioitettava avaus ” länsirannalta” ja katsotaan nyt ensi kesä kuinka isoja ne ” käpit” luokkien välissä ovat todellisuudessa?
    Tähän maahan saadaan toki aina luokkia lisää, mutta jotta tarjontaa kannattaa ylläpitää, pitää olla myös kysyntää. Pelkkä munakuppien jakaminen jakamisen ilosta ei lopulta palvele ketään, vaan korruptoi lajin niin että se pikku hiljaa käpertyy palloksi ja kuivuu pois.
    Tässä on nyt selkeästi oikea suunta ja ainekset parempaan.
     
    Muokattu: 5.4.2019
  20. Niin, joo, kyllä kyllä. Hyvä homma. siitä se lähtee. kyllä kyllä.
     

Kerro tästä muillekin!