HD:n Deka akut Suomesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja hyde, 11.4.2019.

  1. hyde

    hyde Gearhead

    Saako noita muualta kun jostain Topin nettikaupasta.. En vähättele Topia mutta jos ihan Etelä-Suomesta voisi hakea niin helpoittasi Sporan startteja..??
     
  2. Eikö se nyt ole sama minkä kunnon akun tuohon laittaa. Ei tarvi lukea kyljessä DEKA...
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikös se Deka tee härräkän orkkisakut, sellanen orkkis ollut lapiopäässä kymmenisen vuotta, vielä hyvä. Startti on virtasyöppö, ei toimi pikkuakuilla.

    Ei silti, onhan sitä muitakin akkuja.
     
  4. hyde

    hyde Gearhead

    Ei kyllä taida olla ihan sama minkä laittaa. Startti todellakin virtasyöppö ja pilipali akut kyllä nöyrtyy jo eka starteissa..
     
  5. Akuissa on yleensä takuu, että jos näin käy, niin akun kanssa takaisin akkukauppaan.
     
  6. stana

    stana 3rd gear

    Mulla on ollut bulussa vartan akkuja, kokeilin jotain muuta mut eka kesänä sain vaihtaa välirahalla takuuseen uudelleen vartan.. Ja vasta 15v tolskannut saman romun kanssa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Harley-Davidsoneissa on ollut vallan pitkään AGM akut tehtaalta. Niiden takia lataussäädin on hilppasen korkeammalla jännitteellä ja jos laittaa "minkä tahansa" akun aka korkillisen nesteakun, se hyvin todennäköisesti keittää aika pian itsensä pilalle. Motskarin akku on niin pieni kapasiteetiltaan, ettei ylilatausta tarvitse esiintyä kauaa.

    Toisekseen näissä on sylinterien vähäisen määrän ja suuren koon ja startin välityksen ja startin koon vuoksi (mallista riippuen) starttivirran tarve melko suuri. Isoimmissahan on syystä puolipuristimet tehtaalta. Ei ole ihan väärin sanoa, ettei ihan kaikki akut sovi näihin. Se kun alkaa BT:n startti putoamaan pois päältä kesken starttauksen, paitsi että ääni on komeaa kolinaa, siinä saattaa mennä startti, -kehä, tai enskan sisäkoppa sen siliän tien paksaksi. Ja se tulee maksamaan enemmän kuin akku, hyväkään akku. Sikspä täytyy lähteä tänä keväänä taas akkukaupalle.

    Mutta on niitä muitakin hyviä AGM akkuja kuin merkille tehtyihin kuoriin valetut. Ja vaikka muitakin hyviä on, en 20 vuoden testieni aikana ole yhtäkään muuta patteria (kuin originaali) saanut kestämään yhtä kauan. Oli vissiin hyvä yksilö, mutta kesti liki 13 ajokautta ennen kuin ryytyi.

    MUUTA. OD:n sivuissa on jotakin semmoista nyt, että iPadilla jumittuu selain. Oisko ne evästeet vähän liian ankarasti tunkemassa päälle? Alkoi pari päivää sitten eikä oo sen jälkeen ollut toivoakaan tulla pädillä sivulle.
     
  8. Joo, mä tiedän, että ne on noita AGM-akkuja. Lähinnä nyt meinasin, että on niitä muitakin kuin yksi merkki, joka oli ketjun otsikossa.

    Ja tarkoitin myös sitä, että jos akkua ostaessa kannattaa pitää se kuitti tallessa, jos tarttee mennä takuujuttuja vääntää.
     
  9. Tunnel Ram

    Tunnel Ram 3rd gear

    Iteltä löytyy sporasta Motonetistä haettu gel akku ja olen ollut tyytyväinen. Mittasin vielä akun kylmäkäynnistys virran ostaessa, niin on reilusti enemmän mitä valmistaja ilmoittaa.

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/901055/MTX-Energy-GEL-akku-12V-112Ah-MG14ZS-P150xL87xK110mm

    Ja jos rahaa löytyy niin vaikka tällainen----> https://www.motonet.fi/fi/tuote/900442/Exide-Litium-akku-12V-ELTX14H
    Ei pitäisi vähän tiukemmankaan koneen yskiä käynnistyksessä.

    Näyttäisi olevan vielä motonetissä 10% alennus kanta asiakkaille kaikista akuista!
     
  10. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Mulla on 110 koneen perässä Exiden prätkäakku. Paremmin se pyörittää kuin OE-akut ikinä. Maksoi noin 40% verrattuna orkkisakkuun. Kolmas kesä menossa tuolla. Sitä ennen meni kaksi orkkisakkua, pyörä on 2008 mallinen ollut mulla uudesta asti. Exidea tai Optimaa käytän autoissakin.
     
  11. darpen

    darpen Gearhead

    Onko sulla ihan vakiovireinen motti?
    Itellä on ollut ongelmia 80-EVOn akkujen kanssa kun staattinen ruttu on vähän vajaa 11:1 ja dynaaminen jotain 13,5:1, eikä puolipuristajia ollenkaan.
    Yhden kesän aikana vaihdoin kolme geeliakkua uuteen kun ei niissä riittänyt teho vaikka käynnistysvirrat oli mainostettu yli 200A.

    Kuten yllä on mainittu, niin startti vie ihan tolkuttoman paljon tehoa HD:ssa. En muista että antiikki-Hondassa tai muissa 70-luvun vehkeissä olis ollut mitään ongelmia.
    Turhaa narinaa vaan tällanen akkukeskustelu, kun isot pojat on kertonu että tosimies polkaisee harrikan käyntiin.
     
  12. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/900417/13337?ajoneuvo=1312

    Mulla on toi akku, konetta ei oo ropattu muuten kuin nokkien osalta. Ruiskua ohjaa race tuner ja putki on vaihdettu. Puristukset on muistaakseni jotain 9,5. Noissa oe-akuissa ei riittänyt paukku kunnolla mutta nyt pelittää. CVO-pyörien oe-akut maksaa yli 200 "marmoritiskillä".

    https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/900433/824672?ajoneuvo=1312

    Tuossa olis 380A mainostettu käynnistysvirta. Mut sun pyörä saattas tarvita myös voimakkaamman startin. Ultimalla on ainakin vahvoja startteja isoihin evoihin. Muistaakseni ainakin joku 1,75kW . Evossakin taitaa olla 1,4kw vakiona.
     
  13. darpen

    darpen Gearhead

    Nyt kun ulkomuistista yrittää pinnistää, niin mulla taitaa olla just toi alempi.
    Motonetista haettu ja siinä oli paketissa oikein maininta että harrikkaan.
    Startti on 1,4kW, mutta ikää on varmaan kymmenen vuotta. Kertaalleen pari vuotta sitten rempattu.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Matalapuristeinen shoveli. Meinas kerran jättää tien päälle kun startin solkku jumitti, aattelin että paneskellaan kiksauttaja lootankylkeen, se kun on bolt on. Kiksiä tässä ei tehtaalta lähtiessään ollut.

    Startti on vielä orkkis hitatchi, 0.8Hp.

    Potkulaite on varoiksi, sähköllä useimmiten käynnistys.

     
    mikke88 ja Jarde1 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!