Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vaikea sanoa, ehkä syntynyt väärään sukuun, tai luonne liian rehellinen ;)
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    Mietin vaan jos naapurin 90 ukko ostais Teslan niin enemmän vituttas sen puolesta se myyjä kun huijaa vanhuksen rahat. En oikein muuta keksi mikä siinä vituttais,tietysti osaa vituttaa melkein kaikki mitä vaan keksii.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kannattaa muuten varoa tuon kateus-sanan käyttöä.
    Se aiheuttaa joissain uskontokunnissa voimakkaita tunteita :D
     
    Muokattu: 12.4.2019
    Catiska ja hantta tykkäävät tästä.
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    No jos kyse on siitä, mikä vituttaa, etten pysty ostamaan 80 000 Teslaa, on vastaus se, etten ole noin suuria rahasummia saanut kasaan, eikä taida loppuikä riittää moisen keräämiseen, joten kateuksissani ihailen naapureiden kalliita autoja. Yhtähyvin olen kuitenkin harmissani, etten pysty ostamaan uutta s- sarjan Mersua, sen ehkä ottaisin ennemminkuin Teslan.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ehdinkin jo heittää oman kateuskorttini, tosin Teslasta en osaa olla kateellinen, enkä muistakaan 100 000€ autoista, vaan siitä, kun itsellä ei ole kunnianhimo+ perintötekijät eikä älykkyysosamäärä sallinut tuonhintaisten autojen ostamista. Sen verran kuitenkin saanen haaveilla, että jos oikeasti olisi laittaa 100 ke autoon, olisi se varmaan halpiskäyttiksen viereen tuleva -69 Charger tai samanvuotinen fb Musse :d
     
    Custom_Rod ja onoff road tykkäävät tästä.
  6. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Juu ja muistetaan että Tesla kun vanhenee niin siitä tulee Kosla (vs. -69 Charger, Musse, ym.)

    AHi
     
    hantta tykkää tästä.
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juu, 50 vuoden kuluttua erivärisiä Tesloja Forssan pick- nickillä :d
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja vertaillaan, kenellä on suurimmat kontaktorit ja tyristorit ;)
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Missä on flakemaalatut Teslat?
     
    pantera ja mcmies tykkäävät tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikö käsiraha riitä? Velalla loput. Toki erät on kovia kalliissa autossa mutta ei estä hankkimasta. Isot miehet kyllä hakee auton pois jos ei velka lyhenny ajallaan :D
     
  11. T&S

    T&S Gearhead

    Sähköautojen latauksesta.
    Käytännössä kukaan kuka joutuu pitämään autoaan kadunvarsiparkissa ei voi ajaa sähköautolla.
    Jos kaikki vaihtaisivat nyt sähköautoon, tarvittaisiin suomeen kaksi uutta ydinvoimalaa.
    Koska ollaan huomattu ettei talojen ja taloyhtiöiden sähköverkot kestä autojen kunnollista latausta, keksittiin ettei Suomalaiset aja kuin keskimäärin 47 km päivässä, tämän enempää ei tarvitse antaa ladata akkuja yön aikana niin kaikille riittää sähköä, eli mummolaan ei mennä silloin kun halutaan.
    Sähköautojen tehokkaat latauslaitteet on suunniteltu yksivaiheisiin verkkoihin ( 32A), kuinka monen asunnon pääsulakkeet kestää. Kyllä, on myös saatavana kolmivaiheisina, lisävarusteena, eikä maksa kuin kymppitonnin.
    Puhumattakaan niistä riidoista mitkä syntyy taloyhtiöissä kun latausmahdollisuuksista aletaan taistelemaan.
    Eli kyllä sähköautot on todellisuudessa vielä harvojen herkkua.
     
    zuinula tykkää tästä.
  12. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Taloyhtiössä omistajat, eli osakkaat päättävät äänten enemmistöllä siitä panostetaanko latauspisteisiin vai ei. Eli on varmasti ongelma jonkun aikaa joissakin yhtiöissä. Omakotiasujalle tässä(kin) suhteessa helpompaa, mutta toisaalta latauspiste voi tulla kalliimmaksi kun paljousalennuksia ei heru.
    Mutta joo aivan oikein, jos yhtiö on täynnä eilispäivässä eläviä jääriä niin käytännössä tämä rajoittaa sähköauton hankintaa vaikka muuten järkevää sattuis olemaankin.
     
  13. T&S

    T&S Gearhead

    Tuossa on muuten jokunen sähköyhtiö jo keksinyt miten näidenkin suurten kuormien kiusa saatiin muutettua rahaksi, keksittiin huipputehoon perustuva perusmaksu. Muistaakseni tunnin huipputeho 4€ / kW, ja tietysti koko kuukauden perusmaksuna. Tesla lataukseen ja sauna päälle, kuukauden perusmaksu 70€
     
    zuinula tykkää tästä.
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Hybridi: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/hybridi?show_search=1&mileageFrom=80000&mileageTo=125000
    Vastaava diesel: https://www.nettiauto.com/mercedes-...h=1&mileageFrom=80000&mileageTo=125000&page=2
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon ihmetelly kun en mistään mitään ymmärrä että miksi niitä täyssähköautoja ostetaan? Lukemieni kotimaisten ja ulkomaisten tutkimusten mukaan akuston valmistaminen isoon sähköautoon kuluttaa energiaa ja luonnonvaroja niin paljon että vastaavan kokoisella tiisselillä ajoi oliko se 7-9 vuotta? Tesla tais olla esimerkkinä siinä. Ylipäätään pieni vähäpäästöinen ja kulutuksinen bensa-auto, jos suorite oli 20tkm luokkaa vuodessa niin sähköauton hankkimista ei voi tutkimuksen mukaan perustella ympäristösyillä. Siitä päästäänkin siihen mitä alussa kysyin, miksi ostetaan? Jos on rahaa mitä käyttää niin ymmärrän että tekee niillä mitä haluaa, se on ok. Säästämistä autokuluissa en hyväksy syyksi koska miksi säästää jos on millä mällätä? Omko kukaan laskenut missä vaiheessa sähköauton hankintahinta on kuoletettu jonka jälkeen teoriassa alkaa säästämään polttoaineessa? Hybridistä en sano mitään koska eikös se ole välivaihe/sekasikiö tässä välissä kohti polttomoottoritonta tulevaisuutta? Tukkirekka sähkömoottorilla olis muuten kähee nähdä.
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Hybridien halvemmat jälleenmyyntihinnat johtuu uusien autojen hintaerosta, ei luotettavuusongelmasta, joten murretaanpa tuo ”luotettavuusmyytti” pikku vertailulla.

    Hybridit on hankintahinnaltaan halvempia, kiitos autoveroedun, joten on luonnollista että jälleenmyyntihinnat ovat myös halvempia.
    Siinä syy hintaeroon käytetyissä.

    Hintaero kasvaa, mitä kallimpaa automallia ostaa ja yli satkun autoissa samanlaisten malien hintaero taitaa olla useita kymppitonneja halvempi, tuon hybridin autoveroedun vuoksi.
    Mersun 300-300 luokassa hybridin veroedun määrä on osimoilleen 15000-18000€.
    Toki uusissa identtisten mallien vertailu on haastavaa kun e300 ei taida enää saada kuin hybridinä. Mutta verratessa lähinnään tavan dieseliin (pykälää suurempi e400) on toi ero 18K€ luokkaa ja pykälää alempaan (220d) ~8Ke, e300 hybridin ollessa tuon verran veroltaan halvempi.
     
    Pertti K ja ramman tykkäävät tästä.
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mitä väliä on luonnovarojen kulutuksella tavan jenkkiautonharrastajalle?
    Ei yhtikääs mitään, ainakaan minulle.
    Näissä harrasteympyröissä noihin syihin vetoaminen näyttää hieman oudolta... lähinnä säälittävältä.

    Murretaanpa myytti #2:

    Mun sähköauton hankintahinta on maksettu kokonaan kolmessa vuodessa. Sen jälkeen myydessä saatava 1000€ - 10K€ on puhdasta voittoa.
    Tuon kolmen vuoden kilometrikustannus on murto osa perinteiseen autoon (60 000km) ja sähkön hinta on laskettu mukaan tuohon kolmen vuoden kuoletusaikaan.

    Onko kallista? No eipä taida olla.
     
    Muokattu: 13.4.2019
    Catiska ja ramman tykkäävät tästä.
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Laskin huvikseni. Tän hetkisillä sähkön siirtohinnoilla ja myyntihinnoilla. Vähän joutu arvioimaan, kun meillä on yösähkö, mutta lataus kuitenkin osittain tapahtuisi myös päiväsähkön aikana, joten hinnan laskin puolestavälin yö/päiväsähkön hintaa.

    Mulla tulee työautoon 198,6km päivä, eli pyöreesti tonni viikossa kilsoja.
    Siitä yli 80% on motaria, ja kulutus on ollu dieselillä siinä 6.5, ja bensa-autolla 8.5. Nyt on bensa-auto taas vaihteeks, niin lasketaanpa. Sähköauton laskelmaan käytin 40kwh akkua, ja niin että joka päivä ladattais se 40kwh mikä ei vastanne edes ihan todellisuutta.

    Työviikko bensa-autolla: 10 x 8.5 x 1.5€/ltr = 127,5 €
    Työviikko sähköautolla: 5 x 40kwh x 11,19snt ( sis. siirron+sähkön) = 22€

    Kuukaudessa tekee siis 400€ eroa polttoainekuluihin. Kyllä mä nään että spesifeissä olosuhteissa mihin sähköauto soveltuu sillä säästää.

    En nyt kuitenkaan ole ostamassa, kun 40kwh akun omaavat sähköautot maksaa sen 30k€, mun työautot 500-1000€, niin se yhtälö ei toimi, mutta jos työauto olisi luokassa 20k€ niin kannattais jo melkeen satsaa se kymppi enempi.
     
    Harri S tykkää tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Mitä väliä on luonnovarojen kulutuksella tavan jenkkiautonharrastajalle?
    Ei yhtikääs mitään, ainakaan minulle.
    Näissä harrasteympyröissä noihin syihin vetoaminen näyttää hieman oudolta... lähinnä säälittävältä.”

    Osa ns. normi kansalaisista perustelee sillä ymmärtääkseni valintansa. Toiseseen kaikilla, läheskään kaikilla ei ole rahaa ostaa sähköautoa. Oma tietysti vika, voi kattoa peiliin niin kuin minäkin joudun tekemään. Miksi siihen yritetään kuitenkin pakottaa valtiovallan toimesta? Ostakoon ketkä pystyy ja haluaa. Ajan itse dodge 4x4 diesel pick upilla koska haluan, vaikka pääsisin halvemmalla jollain muulla tötteröllä. Elän niinkuin opetan. Toivottavasti en elä edes niin pitkään että on pakko ajaa sähköautolla.
     
    Jussi289, faikku66, hantta ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ei nyt ihan täys-sähkö mutta hybridi kumminkin...
     
    ramman tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!