Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ikävä kyllä ei riitä uuteen Teslaan, mutta olen iloinen heidän puolestaan, joille ei mieliautonsa ostossahomma jää fyffestä kiinni. P.s en siltikään ostaisi Teslaa, mutta jos joku haluaa, en ole esteenä ;)
     
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tavan duunari ei osta Teslaa, koska sillä ei ole siihen varaa. Siksi kysymys on irrelevantti.
    Toi Teslajuttu muutenkin on vasta kitinän alkua.
    Tesla tiputti uusien hintoja ja se nopeutti käytettyjen suurta arvonlaskua. Tarjonta käytetyissä on myös suurta.
    Näiden kalliiden Teslojen ostajien käy samalla tavalla kuin käytettynä tuotujen saksalaisten premiumautojen omistajien:
    Ostetaan niillä viimeisillä euroilla ylikallis auto johon juuri ja juuri kynnet riittää (ei ehkä huomioida kalliin auton ylläpitokustannuksia) ja sitten kun myynnin aika koittaa, on auton arvo sulanut pois ja koittaa karu hetki kun lopullinen hintalappu selviää.
    Hinnanlasku prosenteissa on aina suuri kun puhutaan uuden auton omistamisesta, ja jos uutena autossa on tuhti hintalappu (+uusien hinnanlasku) on se hinnapudotus lopulta myös numeroita katsomalla tuhti.
    Kallissa käyttö-, lähinnä premiumautoissa homma menee usein noin.
    Harrasteautoissa usein uskotellaan itselle (ja tutulle), että omat saatiin pois, mutta kun kaikki kulut ynnätään, niin kyllä sille fiilikselle lopulta raikkaasti sitä hintaa tuli, vaikkei omaa työtä edes laskisi.
    Autoharrastusta leimaa myös usein voitontavoittelu, eikä siinä mitään pahaa ole, mutta myyntiajat on pitkät ja tehdylle työlle ei saa yleesä palkkaa ollenkaan. Oikein hinoiteltu, ehjä tavallinen harrastepeli kyllä myy itsensä, kalliimmat toki hitaammin, potentiaalisten ostajien vähyden vuoksi.

    Sijoitusautoissa arvo saattaa noustakin, mutta silloin niillä ei voi kauheasti ajaa ja mallin hintakehityksen tarvii olla suotuisa ja huoltohistoria aukoton. Ja tietty roppa kaupalla tuuria mukana.
     
    hantta, Inlinee ja Pertti K tykkäävät tästä.
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Senpä takia ei liene yllätys, että suosituin auto on se 2003-2006 Corolla. Kaikki muu autoilu maksaa enemmän, vaikka polttoainekin olisi ilmaista.

    Jotenkin koko ajatus että sähköauton pitää olla se auto, on jotenkin vinksahtanutta. Olisiko kuitenkin fiksuinta käyttää patterituotanto sellaisiin ajopeleihin joihin sitä ei vaadita satoja kiloja yhden ihmisen tarpeisiin. Siis erilaisiin kaupunkimopoihin, noissa sähkö olisi kaikkein paras ja laitteesta saisi siistin ja helpon käyttää. Ehkä kaupunkeihin olisi mahdollista rakentaa sellainen älytekniikka ja infra, ettei tarvitse olla panssarivaunu jotta ajo on turvallista.

    Kun pitää liikuttaa yli 1500kg suurella nopeudella pitkiä matkoja siellä missä on rekkoja ja hirviä, olisi järkevämpää käyttää biopolttoaineita.
     
    Commodåren tykkää tästä.
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Totta toikin, mutta kuka haluaa koopimopolla tuonne kaupunkiruuhkiin naapurien vanteita ja jarrulevyjä tuijottamaan.
    Autot on nykyään keskimääräisesti helvetin isokokoisia ja silloin kun napsahtaa paperiautot ja koppimopot viitoittaa tietä kirkkomaahan, vaikka itse kuinka hyvin ajaisit.
    Yksi taksikuski sanoi mulle viime kesänä että taksissa pitää olla voimaa ja paljon, muuten sillä ei pääse tuolla nykyliikenteessä (nyt en puhu maaseudusta) mihinkään kun sut kiilataan koko ajan.
    Suuruus ja voima on valttia kun taistellaan sekuntien ajansäästöstä ;)

    Muistuttaisin myös edelleen, että vain poliitikkojen mielestä sen auton pitää kulkea sähköllä. Mua ainakaan ei vois vähempää kiinnostaa muiden liikkumistarpeet ja niiden määrittämä käyttövoima.
    Omaani kyllä perustelen niille joita se kiinnostaa.

    Iän myötä itse olen alkanut arvostamaan myös sitä aikaa (joka arkipäivä 1,5-2 tuntia), minkä vietän autossa ja missä olosuhteissa sen teen. Auton arvonlasku on mulle toissijainen asia.
     
    Muokattu: 14.4.2019
    Inlinee ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Nykyään ajetaan 60kmh tunnissa paikoissa joissa suhattiin 80 127 Fiatilla ja siinäkin riitti tehot. Kyllä nykyautoilla pärjää liikenteessä hyvin. Enkä minäkään uutta autoa ostaessa miettinyt arvon laskua,se oli se kauppahinta kun ei se mennyt vaihdossa seuraavaan. Jospa 30 vuoden päästä joku sen tallin perukoilta kaivaa ja yrittää saada siihen menovettä.
     
    Commodåren tykkää tästä.
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kantsii tulla kokeilemaan tuonne 100 000 autoa päivässä tielle. Siellä ei ole yhtään 127:aa ollu vuosikymmeniin.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu kyllä nuo harrasteet tai sijoituksetkin tuppaa rahaa syömään. Hinta ei silti laske uusien autojen vauhtia vaan pysyy monesti suht stabiilina. Jos vaikka nyt ostais siistin museoauton 10-30k väliltä niin ei se arvo puolta sula vuosissakaan jos ei ole ostanut mitään museofiestaa x4 ylihintaan.


    Vaivaa sähköautoa kova hankintahinta vaikkei se tesla oliskaan ja varsinkin kun taloudellisia autoja saa vähän vanhemmistakin eikä tarvi silti tyytyä mihinkään 1.0 kiaan.


    Tää jorina ei silti liittynyt yhtään mihinkään :D


    Mut jos sitä paalua on niin nyt vielä se sähköauto säästää ja ei nyt hirveästi sen kamalampi voi olla kuin muut uudet autot. Sillonhan syntyy selvä säästö kun tippuu se arvo muissakin uusissa tekniikasta riippumatta.



    Jaksan vieläkin veli 401 avautumista nauraa.
     
    sdfsd, Harri S, hantta ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Täysin samaa mieltä.
     
    hantta tykkää tästä.
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Tokko siellä muitakaan sen ikäisiä autoja enää on juurikaan.
     
  10. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Höpö höpö.
     
  11. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Olen ajanut 300m työn puolesta Nissan Leafilla ja se riitti.Ei minkäänlaisia fiiliksiä tuollaiseen tötteröön.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Onko ne siirtynyt takas rättirenkaisiin? Edit. eihän siellä ole 4 pyörää joka nurkassa jos sitä jäit ihmettelemään.
     
    Muokattu: 14.4.2019
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tainnu kaveri jäädä joskus Teslan jalkoihin :D
    Ihmettelen miten joku voi olla niin asenteidensa vanki, että jaksaa päivästä toiseen pohtia toisten tekemiä valintoja ja uutta teknologiaa niitä tuntematta ja yleistää omat reunaehtonsa koskemaan kaikkia muita.

    Toki kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, ei siinä mitään. Mutta uutta teknologiaa ei välttis kannata dissata noin niinku periaatteen vuoksi, jos ei tiedä tai tunne sitä ollenkaan.
     
    Muokattu: 14.4.2019
    Catiska, Powerstroke ja hantta tykkäävät tästä.
  14. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

     
    Pertti K tykkää tästä.
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Onneksi on Toyota Hybrid.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    en aja tulevaisuuteen ainakaan tojota corollalla.
     
    Harri S ja Pertti K tykkäävät tästä.
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos olisin joskus harkinnut Tojota hybridin ostoa, niin en harkitsisi enää tuon nähtyäni.
     
    Custom_Rod ja Harri S tykkäävät tästä.
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Älä ylenkatso hevosmiesten tietotoimistoa :(
     
    Harri S tykkää tästä.
  19. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mainoksessa hienokuntoinen Fairlane, jolla hetken kuluttua ajetaan tuon nipponin ohi, josta patteri on loppunut ja Toyota-tedo joutuu tilaamaan hinausauton.:D
    Oikeat autot kestävät reilusti yli puoli vuosisataa.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jos siihen sun fairlaneen joskus tulevaisuudessa asentaa sähkömoottorin?

    Itte pidän tuonkin asian auki sillä mulle ei sähkömoottori tuota mitään kovinkaan negatiivista mielikuvaa. Se on pikemminkin nämä uudemmat autot (70- luvun jälkeen valmistetut) jotka ei lähtökohtasesti kiinnosta yhtään tai tarjoa mitään sellasta miksi tahtoisin sellasessa aikaani viettää, kulki ne sitten pensalla, diisselillä tai sähköllä.

    Toistaiseksi vielä kuitenkin suunnitelmassa on laittaa kaasulaitteisto että voisi ajella isolohkolla ympäri vuoden. toistaiseksi ainakin biokaasu/maakaasu on ympäristöystävällinen ja siten pitäs olla myös päättäjille OK-.
     
    Muokattu: 14.4.2019
    sämpy tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!