Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo kuusilaudan oksan reikää voisi verrata korealaisen pikku auton ajamiseen, jenkin ajamista taas rehevään kotirouvaan pikkusen löysällä toosalla varustettuna. Tesla voisi olla kireä kylmähkö huippumalli silikonitisseillä. Kuka tykkää mistäkin.
     
    Muokattu: 15.4.2019
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    no tota.

    mun mielestäni joku vakio isolohko on aika kuminauhamainen, yrjömoottorikin oli melkosen kuminauha. en tiiä tuleeko sähkökoneesta yhtään kuminauhampi.

    Mulla on ollut myös 8V turbo-ic saabbi. Oli siinäkin oma hienoutensa kun alle 2500 nykittiin ja räkittiin, 2500 kohdalla lakkas nytkyttämästä ja alko kiihtyminen, 3000 kohdalla suhina kasvo ja lähettiin iha helvetisti.

    Hienoja molemmat.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siin oli jotain vikaa. Toi yli 3000 kohta kyl oli aika selkee.
     
    Custom_Rod ja sdfsd tykkäävät tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    joo siinä oli joku outo lambda+kjet variantti, ei siis ke-jet vaan k-jet missä lambda ohjasi jotain ja se ei toiminut kovinkaan hyvin.

    toi auto nytkytti myös 80 ja 100 nopeuksissa, jotain kulumaa ehkä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kaasujalka vapisi jännityksestä odottaessa sitä 3000 potkua.
     
    Custom_Rod, ramman ja f34 tykkäävät tästä.
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ihan helvetisti on aika laaja juttu; menikö Saab alle kympin? Minun täysin pappamalli 1,6 turbo Mese luultavasti pesee turbosaabin ilman rykimistä, puhumattakaan sähköhyrysyjen alle 4 sek ajat ;)
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    145hv oli vuonna -80 kova juttu, 9,5 sek 0-100kmh.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Se oli silloin, näytti olevan uudessa B- Mesessä 1,33l kone, ja kiihtyvyys tuota turbosaabin luokkaa, eikä näitä nykykotteroita ainakaan urheiluautoina myydä, kuten turbosaabia aikoinaan ;)
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Nimenomaan, se oli silloin se ja on aivan turha vertailla autoja millään mittarilla kun ikäeroa on 40 vuotta.

    Edit. Ei kai 99/900 saabia ole urheiluautona markkinoitu? Lähinnä kaiketi sporttisena ylemmän keskiluokan kulkineena jota se kiistatta olikin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei ole!
    [​IMG]
    Kuvassa Tojotan lukemat.
     
    Muokattu: 15.4.2019
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Moottori jonka vääntö koko kierrosalueen on kuminauhamaisempi kuin moottorin jossa ei ole. Toki noi mainitsemas koneet ei mitään rajuja nykäyksiä ota saastekaudella.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mulla siinä saapissa oli arviolta n. 200hp ehkä vähän päälle. aerosta on kellotettu 8,3 joten toi mun meni ehkä 8 tai inan alle kepittäjästä, renkaista ja etupään pomppimisesta riippuen.

    5v vaihteistokaam ei ollu hyvä kiihdyttelyyn mutta pärjäs tolla mm. saman aikakauden 420 mersulle ja coswortti 190 meselle. 420 toki vaan siksi koska niissä on perävälitykset niin päin helvettiä.
     
    Muokattu: 16.4.2019
    hantta tykkää tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun mielestäni kyllä autoja voi vertailla eri aikakausienkin välillä.

    Toki se mikä kulkee hyvin ja mikä ei on aina subjektiivista.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Voi, mut se ei yleensä ole kovin hedelmällistä.
    Tuo on täysin totta, ja haittaa edellistä vertailua vielä lisää.

    Mulla ei ole mitään hinkua siirtyä 90-luvulta uudempiin vielä hetkeen. Ne vielä toimii odotetulla tavalla, kuten myös vanhemmat. Uudemmissa näen vain negatiivisia uusia ominaisuuksia.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  15. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Juuri näin. Noita enemmänkin ajaneena niin voin sanoa etä kuminauhamaisuus on kaukana tuosta. Kun maksimi vääntömomentti on välittömästi käytettävissä kun "kaasupolkimeen" koskee. Nopeuden muutos on myös suoraan verrannollinen moottorin kierrosluvun muutokseen. Eikä siellä ole mitään automaattilaatikkoa joka tekisi siitä siitä kuminauhamaisen.

    Ei ole tainnut Karpov ajaa edes Leaf:lla ajaa, mutua tuollaiset jutut.. :lol:

    Edit: sähköautossa ei ole lainkaan viivettä kaasupolkimessa. Se aika mikä väylätiedon ja sähkömoottorin käskyttämisessä & sähkömoottorin kierrosluvun muutoksessa menee, se on ainut. Ei tarvi "ahtopaineiden nousta". Puhutaan sekunnin sadasosista niin on maksimimonentti käytettävissä vrt momentti 0 Nm.
     
    Muokattu: 16.4.2019
    Harri S tykkää tästä.
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Rakensimme a- ryhmän turbo- 99:n, ja kyllä sen pomppimisen kanssa 8 sek oli utopiaa, mutta jos virityksiin mennään, kaverini 330 hp Carina kiihtyi luultavasti 0- 100 alle 6 sek, mutta ihan vakio sekään ei ollut, eikä ihan kuminauhamainen, enemminkin sellainen ritsakumi- tyyppinen ;)
     
    sdfsd ja Pertti K tykkäävät tästä.
  17. ramman

    ramman Double Gearhead

    Mulla oli etenoliaerossa +300hp/+400nm. pieniä pito-ongelmia oli jo tossakin.
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meidän Saabissa oli jopa lukkoperä, oikein tehtaan rallivaruste, maksoi lähes puolet koko auton hinnasta, tosin sen kansssa ei voinut ajaa lainkaan asfaltilla :(
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkohan meillä nyt termin suhteen eri käsitys? Eli mitä mulle kuminauhamaisuus on tai mitä sulle.

    CVT automaatti on kuminauha ei tavallinen. Sähköautolla ollaan lähempänä cvt automaattia ai vastaavan variaattoria olenko väärässä?

    Suoraviivainen kiihtyvyys tasaisen väännön turvin ilman nykäyksiä olenko väärässä? (En laske nykäykseksi tässä nyt vaikka sitä kun teslalla painetaan nappi lautaan ja kiihdytetään 3s 0-100 ja pää nytkähtää).

    Vai kiihtyykö sähköauto ensin hitaammin ja kierrosten yläpäässä selvästi teho lisääntyy samalla kun teho hetkeksi taas häviää kun vaihdetaan ja sitten taas mennään?
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Eikös sille pomppimiselle voinut mitään tehdä?
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!