Bel Air '63

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja generalo, 3.12.2018.

  1. generalo

    generalo Gearhead

    Kaasaria, imusarjaa ja ilmanputsaria lukuunottamatta taitas olla kaikki koneen osat hommattuna. Kannet ja lohko vielä koneistamolla, lohkon ja kansien tasosta siivua pois, seetien teko isommille venttiileille, pakoventtiileille k-linet ja imuvenat on ylikokovarrella eli niiden ohjureille poraus vai mikä lie. Kuun vika viikko talvilomaa, josko siihen mennessä saisin osat koneistamolta niin vois lomalla kasailla.

    Pakosarjat puhaltelin ja irrottelin pinnapultit:
    [​IMG]

    Hitsipaikat maalasin. Alla epoksi ja päällä polyurtsi, saa nyt alkuun jäädä tuommoseksi ja ehkäpä joskus sitten teen siistimmin, pääasia kuitenkin nyt että ei ole lahoa:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tässäpä pussihousuille taas taivasteltavaa :D kun en muuta keksinyt niin hitsasin tuommosen vahvistinhäkkyrän, pitäähän lauluautossa musiikin kuulua:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kaiuttimille teen tuohon paikat:
    [​IMG]

    Soittimen siirrän hanskalokerosta kojelaudan alle niin ei tarvii kurkotella. Muutenkin yritän tehdä nämä asennukset vähän "piiloon", musiikkia tykkään välillä kuunnella kovalla mutta ois mukava kun rokkiviritykset ei hirveämmin näkyisi.
     
    Nilsbertti, Seevu, wilburi ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. generalo

    generalo Gearhead

    Taas vähän tuunattu. Tilasin tommosen kiinalaisen mittarihässäkän. Kojiksessa oli alkuperäisen radion reikä tyhjillään ja muutenkin radion reikää on jostain syystä viilailtu. Tuhosin sitä sitten vähän lisää viilaamalla ja leikkelemällä että sai mittarit sopimaan.
    Mittaritelineestä piti rälläköidä yläreuna pois:
    [​IMG]

    Mittarit paikallaan ja radio uudessa paikassaan:
    [​IMG]

    Saapi nähdä että miten kuraa on nuo mittarit, maksoivat kuitenkin 20e :D no saipahan hienon kromikehyksen johon voi vaihtaa myöhemmin jotkut muut 52mm mittarit jos sille tuntuu. Tuossa touhutessa sain lyötyä hanskalokeron luukun lukon paskaksi ja nyt luukku ei kestä kiinni, pitää tilata uusi lukko.

    Tein hattuhyllyn:
    [​IMG]

    Nyt moottorihommat meneillään. Lastua pois:
    [​IMG]

    Romut saatu takaisin koneistamolta:
    [​IMG]

    Pakkasmarkat napsuttelin kiinni ja maalasin osasia. Pohjalle epoksi ja päälle RAL2002 Ppg Delfleet.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Venakoppien Chevrolet tekstit maalaan vielä pensselillä mustiksi. Tänään tilasin uspartsilta Performer imusatsin, Edelin 500cfm sähköryypyllisen kaasarin, ilmanputsarin ja ARP pultit kiertokankiin. Toivottavasti oli nyt viimeinen perkelleen kallis homma tähän moottoriin liittyen...
     
    Petri R., tzampy, FuryIII '71 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. generalo

    generalo Gearhead

    Mualasinpa tekstit. Ei ollu mustaa straippimaalia nii vetäsin Normadurilla :D Ja vähän tuli kyllä sen näkösetkin... No saa kelvata.

    [​IMG]

    Y-blockin kansista tulppasin nämä reiät pellinpalasilla että ei palas maalit imusarjasta, kaipa nuo vois tästäkin tukkia?
    [​IMG]
     
    Nilsbertti, Vuokralainen, zuinula ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. PetriN

    PetriN 3rd gear

    Miten asensit ne tukkeamispellit.?
    Löitkö jotenkin kanaviin sisään vaiko jääkö ne tiivistepintaan?
    Sitä kun vaan, että itellä sama homma mielessä Cadillacissa.
     
  5. generalo

    generalo Gearhead

    Tiivisteen reikä oli vähän isompi kuin kanavat (vai suurensinkohan vielä vähän sitä tiivisteen reikää?). Leikkasin tiivisteen reikään tarkasti sopivan palasen peltisestä kittilastasta, siten että pelti tarrasi reunoistaan tiivisteen reikään kiinni.
     
  6. PetriN

    PetriN 3rd gear

    No just näin minäkin edellisessä projektissa tein, mutta en ole päässyt toteamaan, että ovatko palat pysyneet siellä.
     
  7. generalo

    generalo Gearhead

    Uujee, uusia osia. Kiertokankien ARPit on väärät, vaikka piti olla oikeat (ohkasemmat).

    Toivottavasti tämä setti mahtuu pellin alle, ainakin irrallaan näyttää aika korkealta. Imusarjan maalaan koneen väriin ja ehkäpä hiekkapuhallan ja maalaan mustaksi tuon ilmanputsarin, en oikein tykkää kromisena, kun konehuoneessa ei ole mitään muutakaan kromia. Samoten tuo öljyntäyttöputki ja -korkki mustaksi tai koneen väriin, en tiedä vielä.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Melkeinpä koko myllyn osat samassa kuvassa :D
    [​IMG]

    Viikko talvilomaa, ei pääse tylsistymään.
     
    Aake-cc, Seevu, Nilsbertti ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. generalo

    generalo Gearhead

    Pakko sanoa että en tiedä. Kuvan ajaksi yritin sitä varovasti survoa paikalleen, mutta tiukalta tuntui. Ehkäpä siihen vois laittaa silikonitöhnän ja naputella vasaralla reikäänsä.
     
  9. generalo

    generalo Gearhead

    Pientä koekasailua ja imusarjan mallailua, tosin ilman kannentiivisteitä (0,5mm paksut). Suattaspa se siihen asettua, lohkosta on otettu muistaakseni 0,45mm ja kansista o,5mm.

    [​IMG]

    Tänään tupsuttelin maalit imusarjaan. Ensin happopohjuste, sitten epoksi ja pintaväri.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Olipahan operaatio tuon öljyputken kanssa. Halkaisija o,2-0,3mm isompi kuin imusarjan reikä, en tiiä että miten tuo oli ajateltu asennettavaksi... Yritin lämmittää imusarjaa että putki menis paikalleen laajenneeseen reikään van paskat. Lopulta hioin vähän putkesta paksuutta pois ja tein 4kpl viiltoja että supistuu, laitoin liiman väliin ja hakkasin kuminuijalla paikalleen. Toivottavasti pysyy.

    Männänrenkaiden katkosvälykset mittasin, on 0,4mm. Manual shopin mukaan pitäs olla ok. Kampuran, nokan ja jakopään laittelin eilen paikalleen.
     
    Seevu, Nilsbertti, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Hienolta näyttää! Oma mielipide olisi että kun kone on noin nätisti orkkiskunnossa venttiilikoppineen, alkuperäinen paistinpannu-putsari sopisi kaikkein parhaiten... Miten meinasit tehdä huohotuksen?
     
    zero tykkää tästä.
  11. generalo

    generalo Gearhead

    Kaipa sen orkkiksenkin olisi saanut muokattua kiinni, siinä tais olla aika pieni se kaasarin reikä? Ei kai se olisi ollut kuin suurentaa reikää. On se miulla vielä jemmassa, ja ehkä sen joskus laitankin kiinni :D Vähän se on kuppanen mutta hiekkapuhallusta ja maalia niin olisi kuin uusi. Huohotus on öljykorkissa kuten orkkiksessakin.

    Just feispuukin jenkkikirppiksellä tein kaupat Sunpron kiekkamittarista, semmosesta vanhantyylisestä, uujee.

    Edit: jos tuon Edelin putsarin kanssa ei sovi konepelti kiinni, niin orkkis ilmanputsariin vois tehdä upotuksen kaasarille että sais alemmaksi... Konepeltiä en halua silputa.
     
    Muokattu: 24.3.2019
    LPV ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. generalo

    generalo Gearhead

    Sunnuntaina otin aman ajoon. Yks magneettiventtiili oli juminut niin nosteli persettä ilmaan, käytin venttiilin auki ja kasasin uudestaan, mitään likaa tai vikaa ei näkynyt mutta lähti sitten kuitenkin pelaamaan o_O no, hyvä niin.

    [​IMG]

    Konetta nyt kasaillut. Männät paikalleen:
    [​IMG]

    Kannet pulttailin kiinni tässä illalla:
    [​IMG]

    Comp camsin kampuran rattaalle on kolme kiilauraa, itse en osannut valita järkevintä asetusta niin piti turvautua paremmin tietäviin, 4° "advance" uraan laitetaan.

    Uusia hydraulinostajiakaan en ole laittanut koskaan mihinkään, lieneekö niissä nyt mitään sen ihmeempää..? Jatkuva paniikki että tietämättömyyttään hajottaa jotakin :D

    Tähänkin perkelleen turilaaseen pitäisi paneutua, löytäskö/tekiskö uudet tiivisteet jostakin vai tilaisiko kokonaan uuden...
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eitpä kaitten sitä järkevintä asetusta tiiäkkään ennenko mittaa mihkä se pitää lykkää..
    Ihan luojan lykyssä on se.
     
  14. generalo

    generalo Gearhead

    Mitattu on.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. generalo

    generalo Gearhead

    Piti laittaa uuteen öljypumppuun putki ja ritilä vanahasta pumpusta, oli siis putsattava. Tämmönen löyty :D
    [​IMG]

    Eipä tullut rokkiauton korjaussarjassa uutta koppista.

    Tulppasin keskimmäiset kanavat, ei ehkä palas imusarjasta maalit niin herkästi:
    [​IMG]

    Imusarjan pulttasin paikalleen:
    [​IMG]

    Tänään laitoin öljypohjan, jakopään kopan ja dampperin kiinni. Lisäksi maalasin pakosarjat kuumakestolla. Huomenna vois laitella bensapumpun, vesipumpun, pakosarjat ja maalailla pulttien kannat, sittenpä vois miettiä jo keulille nostamista :rolleyes:
     
    Seevu, Herje, Camino'79 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. generalo

    generalo Gearhead

    Menikin eilinen päivä öljynsuodattimen jalan tiivisteiden kanssa sottaillessa ja moottorinostinta hakiessa.

    Tänään sain suodatinhomman kuntoon ja laittelin lohkon perssiiseen öljykanavien tulpat, vesimarkat ja nokan kakkaran kiinni. Porakoneella pyöräyttelin öljypumppua, paine karvan yli 3kg. Lienee ok? 18v akku-makitalla ja täysillä.

    [​IMG]

    Mites olette laittaneet näihin noita öljynpainemittarin antureita silleen järkevän näkösesti ja toimivasti? Tälleensä on ruma ja vähän vuotikin, pitänee lopulliseen asennukseen keksiä jotain muuta.

    [​IMG]

    Imuventtiilin ja männän väliin jää 2mm, sai mitattua nyt senkin.
     
    zero, Vuokralainen, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. generalo

    generalo Gearhead

    Eilen maalasin pulttien kannat ja tein muita pienempiä juttuja.
    [​IMG]

    Tänään valmistelin moottoria ja autoa moottorijumppaa varten, lähellä oli että rupesin nostamaan konetta paikalleen vaan perhana kun alkoi kello olla jo vähän turhan paljon... Ilmeisesti mukavaa hommaa kun ei malttas lähteä tallilta kotiin :D

    Tämmöstä pyörittelin käsissä että mistä lie? Oiskohan tämä ollut vesipumpusta ja sillä ois saanut halutessaan tukkia kanavan, jostakin syystä? o_O Ei vanhassa pumpussa muistaakseni ollut tuommosta paikallaan.
    [​IMG]

    Ikävästi viikonloppuna haittaa työt harrastusta mutta josko tuon koneen sais jossain välissä pudotettua paikalleen.
     
    Jussi289, Vuokralainen ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Öljytikun reiän tulppa?
     
  19. generalo

    generalo Gearhead

    Ei vielä tietoa, se on minulla tuossa vielä näön vuoksi sormitiukkuudella kiinni. Hihnapyörä irroitettuna pulttien kannoista kampeamalla on hyvä pyöritellä konetta tarvittaessa niin en ole vielä laittanut lopullisesti paikalleen, mm. jakajaa asennellessa koneen pyörittely lienee tarpeen.

    Mylykkäsin konetta perjantaina ja eilen illalla paikalleen. Kylläpä se näyttää pieneltä :D
    [​IMG]

    [​IMG]

    Näyttäs onneks sopivan pellin alle. Tänään kävin tekemään pakoputkia. 2" putki molemmin puolin, 1kpl läpihuutavia ovaaleja vaimentimia per puoli ja takarenkaan etupuolelta ulostulo. Teen sitten myöhemmin akselinylityksineen ihan perälle asti jos tulee liikaa älämölöä, tässä nyt perkele kaikkeen rahat riitä.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tee vaan het sinne taakse. Ei vaan sovi näihin toi säästöversio. Näyttää halvalta ja kuulostaa halvalta. Pitäs jatkaa omasta het ku ehtii...
     
    Gary Grand, wilburi ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!