2gen Firebird takaspoileriin uudet studit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja A.J., 18.4.2019.

  1. A.J.

    A.J. Gearhead

    Kohteena 1979 Formulasta alkuperäinen takaspoileri, johon pitää uusia kiinnikkeet. Uusia alkuperäisen tyyppisiä studeja ei oikein löydy, mutta tuumailin että nuohan voisi tehdä vaikka kierretangosta. Mutta onko vinkkejä millä aineella, liimalla tai massalla ne olisi paras kiinnittää koloihin lasikuituisessa spoikassa?
    [​IMG]
     
  2. aric-z

    aric-z Gearhead

    camaron vastaavaan katkoin saman kokoisista tuumaisista pulteista uudet studit, reikään locktite epoxy liima ja uusi studi tilalle katkaistu pää edellä.
     
    A.J. tykkää tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Sama ongelma oli mulla Camaron muovispoilerin kanssa.Laittelin sopivia studin pätkiä kiinni aivan vaan Biisonin epoxilla.Kierteet olivat siis muovista korkanneet mihin liimaa tungin.
     
    A.J. tykkää tästä.
  4. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Itse poistaisin ensin tietty vanhat ja tekisin kierretangosta sellaisen uun mallisen joka tulisi reilusti
    tuonne ylemmäs ja sille sitten tilaa että saisi kunnolla kuidutettua sen kiinni, siitä tulisi sitten
    kierteet samalla leveydellä kun nuo, siihen voisi hitsata vielä jonkun noin 10cm poikki "tangon"
    jonka saisi kuidutettua tuonne uraan niin pysyisi varmasti.
     
    A.J. tykkää tästä.
  5. A.J.

    A.J. Gearhead

    En ihan saa kiinni miten uun mallisen saisi tuohon laitettua. Vai ajattelitko että spoikkaan syvälle upotetun uun sakarat olisikin spoilerissa samassa rivissä vierekkäin, eikä peräkkäin kuten pultit on nyt? Eli silloin takapaksin kanteenkin kiinnitysreiät tulisi tietenkin vierekkäin. Sinällään mulla on nyt vielä reiätön aivan uusi kansi, mutta tukevampi spoikan kiinnitys varmaan tulee peräkkäisillä kiinnikkeillä.
     
  6. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Tarkoitin oikeastaan veen tai yyn mallinen missä olisi nuo paksin läpi tulevat ja samassa
    linjassa olevat sekä näkyvät kierteet ja kuiduttaisi sen auton pituussuuntaisesti spoilerin
    sisälle heti päätyyn.

    Joku tuollainen:

    [​IMG]

    (tämä ykä yksivuotias teki äkkiä kuvan miltä se voisi näyttää :D)
     
  7. A.J.

    A.J. Gearhead

    Ok, nyt tajusin idean! Luulenpa että jos saan vanhat studit pois rikkomatta isommin muovia/kuitua koloissa jossa ne oli, ja upotan koloihin sopivan paksuista kierretankoa ja tuossa jo mainittua epoksiliimaa, pääsen kohtuutyöllä hyvään tulokseen.
     
  8. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Kyllä ne sieltä irti saa.

    Itse sovittaisin sen kanteen ennen uusien "pulttien" asennusta koska jos sen kiinnityspintaa
    joutuu pikkusen hiomaan se on silloin paljon helpompaa.

    Ja kyllähän ne liimalla pysyvät kun puhdistaa pinnat tosi hyvin, tulee vaan itse tehtyä ehkä
    vähän liian "rajut" kiinnitykset tuon tyyppisiin juttuihin.

    Joskus laitoin moneen paikkaan kaksipuoleista teippiä tai tein tiivisteen mutta nykyään hyvin
    usein jos vaan soveltuu siihen kohteeseen ja jota tuollaisen spoilerin alapintaan laittaisin niin
    ettei se tule ulospäin näkyviin on ohut butyylinauha, mutta sillähän ei voi kiinnittää tuota, vain
    tiivistää raon ettei sinne mene esim. pöly, tuollaista meinaan:

    [​IMG]
     
    A.J. tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!