Paaliin vai ajoon - haaveiluploki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja T5, 26.12.2018.

  1. Saishan sen silleenkin, että lisää 3-tie hanan paluulinjaan, ja sitten paluu molempiin tankkeihin. Kääntää sen paluun aina samaan tankkiin, mikä on käytössä.
     
  2. darpen

    darpen Gearhead

    Kaaviokuvassa on maininta että paluulinja kerääjäsäiliöön. "from throttle body to g-surge tank"
     
  3. Visa

    Visa Gearhead

    Tee linja jos yhdellä pumpulla. Tankki- karkeasuodatin-pumppu- kerääjä- hienosuodatin- fitech- paineensäädin- paluu kerääjälle ja T- haaralla tankille. Ei tarvitse olla kuin toiseen tankkiin, tai voi senkin haaroittaa. Lisäksi siis jos pumppu ennen kerääjää, niin pitää olla takaiskuvena T-haaran ja kerääjän välissä.
     
  4. T5

    T5 Gearhead

    Pitkästä aikaa pääsin mökille vanhemman mussen kimppuun. Ryypiskelyksihän se lipsahti, mutta onneksi tuo purkaminen on sen verran helppoa, että pikku pöhnässäkin se hoituu.

    Se auto alkaisi olemaan siinä kunnossa, että IFSää olisi vailla. Vielä siitä jotain kiinnikkeitä pitää laikkailla veks, mutta muutoin koko keula olisi purettu.
    Enää pitää selvittää, että onko tuolla tehostetulla ohjauksella tai levyjarruilla mitään arvoa.

    Pikkari alkaa olemaan siinä vaiheessa, että sehän saattaa jopa valmistua kevääksi. Torqstorm on löytänyt paikkansa pienehkön pähkäilyn päätteeksi. Mukana seuraavat ohjeet eivät todellakaan ole mitkään kehuttavat.
    Imupuoli tuossa ollaan suunniteltu niin, että se ottaa ilman tuosta venttiilikopan päältä konetilan takapuolelta apparin puolella. Tämähän nyt ei ole mikään ideaali paikka tuolle toiminnalle, joten kyhäilin ylijäämäputkista 180 asteen kulman ja vedin ilmansuodattimen keulalle.
    [​IMG]
    Akun joutuu siirtämään toiselle puolelle keulaa, mutta siltäkin puolelta paikka sille löytyy.

    Nyt sitten odotellaan, että välijäähy ja AN-liittimet ja letku saapuu ulkomailta.
    Kuukauden sisään pitäisi uuden projektin tulla tallille, joten sitä ennen pitäisi tämä saada valmiiksi.

    Niin ja tuohon paluuletkuun tankille keksin halvan ja helpon vaihtoehdon, jota kokeilen ennen toisen kerääjäsäiliön hankkimista.
    [​IMG]
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. T5

    T5 Gearhead

    Mun masterplan koskien paluuletkua koki nyt pienen kolauksen.
    [​IMG]
    Olisihan se tuosta kuvasta pitänyt tajuta, että tuo perkeleen suodatin on mallia äärimmäisen pieni. Päästääköhän tuo edes bensaa läpi tarpeeksi?
    Mitä noita muita (esim tuossa ylempänä ehdotettua) samanmoisia kolmilähtöisiä suodattimia oon kattonu, niin taitaa kaikki olla ruiskuihin ja vaatii ilmeisesti aika paljon baareja, että sieltä mitään menee läpi.

    Jos jotain positiivista etsitään, niin kiinacooleri tuli Ebaystä nopeasti.
    [​IMG]
    Kannatti tilata se tuolta, kun toimitus oli kuitenkin näinkin nopea ja säästö oli useita kymmeniä euroja vs. Suomessa halvimmat.

    Välijäähdyttimen letkut ja liitosputketkin tilasin Ebaystä, koska siellä ne oli vaan hurjasti halvemmat, mitä Suomessa. Jouduin ostamaan vielä semmoisen setin, mistä varmaan puolet jää käyttämättä.
     
  6. Onhan noita kolmihaaraisia kaasuttimelle tarkoitettuja kolmihaaraisia suodattimia muutama erilainen. Esim:

    [​IMG]
    Tai Wix 33041. Ei niitä tarkoitettu esisuodattimiksi vaan kaasutinmoottorin bensapumpun painepuolelle ja sitten niistä lähtee pienempi paluulinja takaisin. Jos ymmärsin oikein sinun asennusidean, niin sulla on just päinvastoin.
     
    Muokattu: 7.3.2019
  7. T5

    T5 Gearhead

    Vähän taas päässyt turailemaan.

    Vähän on ahtimen valmistajalla spacereiden mitat olleet hakusessa. Piti näyttää vähän rälläkkää, että sai tuon mahtumaan paikalleen.
    [​IMG]
    Tai olisi se sinne mahtunut, mutta silloin taas yksi toinen pultti ei olisi ylttänyt lähtemään ollenkaan kierteille.

    Välijäähdyttimelle löytyi aluksi erittäin hyvä paikka. Mutta sitten jäähdytin tuli ja pilasi kaikki suunnitelmat.
    Nyt sitten koevedoksena välijäähy on tuollei.
    [​IMG]
    Eihän tuo todellakaan ideaali paikka sille ole. Maavaraa tuossa kuitenkin tarpeeksi olisi, kun sitä yli 20cm on välijäähyn alalaidasta.
    [​IMG]
    Yläpuolelta letkut on vedettävä noin. Suoraan alaspäin lähtiessä ei ihan riitä tila.

    Maskin taakse jäähdyttimen eteen tuota vieläkin vähän suunnittelisin. Siinä tulee vain se ongelma, että se ei meinaa mahtua. Etumaski tulee sillei viistosit kiinni ja se juuri syö tuota tilaa välijäähyltä. Syylärin edessä olisi melkein sopiva syvennys tuolle. Mutta sekin vaatisi kuitenkin rälläkkää, että sen siihen saisi kunnolla. Ja jotenkin en millään haluaisi rälläköimään alkaa.

    Pitää vielä huomenna suunnitella ja mittailla uudestaan, josko sitä mitenkään tuonne maskin taakse saisi.
    Toinen vaihtoehtohan olisi sitten se, että säästää tuon välijäähyn toiseen projektiin ja käy ostamassa Biltemasta tuon niiden pienimmän välijäähyn. Se ainakin mahtuisi.

    En vissiin ole maininnut sitä, että aikalailla kaikki nämä turailut striimaan suorana nettiin. Tässähän ei kohta tartte enää tulevasta työttömyydestä huolehtia ku striimaamalla tulee näköjään rahaa ovista ja ikkunoista. Eli 3.60€ tullut jo :rotfl:
     
    Vuokralainen, palontie, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vähän on ärsyttäny toi muuten niin mainion moparin (62) trunnion kardaanin liitos laatikkoon. Ameriikassa tekeevät muutosjutskaa ristikkonivelelle slipjointilla, vaan ondaakohan härmässä? Vissiin juvanmalmilla on kardaaninarikka, vaan onko muita lahest alaspäin suomee?
     
  9. T5

    T5 Gearhead

    Ei toi välijäähy tuolla alhaalla vaa toiminu. Tai olis se varmaan toiminu, mutta ei kyl ollu omaan silmään hyvä.
    Ei siinä muu auttanu ku ottaa rälläkkä käteen ja kokeilla seuraavaa lähestymistapaa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tuo alin kuva olis pitäny ottaa myös ennen rälläköintiä ni ois nähny, miten tuota maskin kiinnikkeitä piti laikkailla.
    Lopulta, kun sen rälläkän käteen uskalsi ottaa, niin homma sujui kuin tanssi.

    Sinne se nyt meni.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jäähdyttimen kannakkeet pitää vaihtaa puolelta toiselle, niin jäähdytin pomppaa sen 6-7cm sisäänpäin. Muuten tuon laittaminen tuohon olisi ollut aikalailla tekemätön paikka näillä taidoilla.
    Samallahan tuosta lähti myös konepellin lukkopelti pois. Sitä pitää tutkia, että saako sen jotenkin lyhennettyä ja kiinnitettyä paikoilleet.

    Maskinkin saa kiinni, ainakin jotenkin.
     
    H-V, mukko, Jooli ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. T5

    T5 Gearhead

    Pikkuisen on taas saanut hommia vietyä eteenpäin. Valokuvia ei vaan ole jostain syystä tullut räpsittyä. Pitää vähän yrittää skarpata sen suhteen.

    Vanin etujarrut sain kuin sainkin nippuun. Ekaa kertaa jarruremppaa tehdessä oli pieni pelko perseessä, että ei hommasta tule mitään. Mutta kyllä tuo loppujen lopuksi oli aika looginen homma, miten ne osat sinne takaisin meni. Tietenkin asiaa edesauttoi se, että otti toiselta puolelta mallia.
    Koin työn tiimellyksessä pienen ahaa-elämyksen. Yritin perus tongeilla painaa sitä jousen lukituslautasta (kait tuo on oikea nimitys sille?) kiinni, mutta aina se jousi luiskahti pois. Lopulta päähän tuli ajatus, että jospa pitkillä lukkopihdeillä yrittäisi samaa. Je perkele, ekalla yrityksellä sain kummatkin kiinni.
    Jarruletkutkin irtosivat yllättävän helposti. Toiselle puolelle piti vähän antaa lämpöä. Tähän hommaan Dremelin Versatip on äärimmäisen pätevä vekotin. Muutoinkin kolvaamisessa tuo on hyvä kaveri, kun ei johdot ole edessä.

    Pikkarissa ilmanputsari ja puolet painepuolen putkista sekä välijäähdytin olisi omilla paikoillaan. Ruiskun asennuksessa EGR-venttiili antoi omat murheensa.
    [​IMG]
    Näkyy tuossa yläkulmassa.
    Siihen piti tilata erillinen peitelevy, joka tietenkin maksoi mansikoita. Lisäksi ihmettelyä aiheutti tuo kuvassa oleva hässäkkä, josta nousi nuo kaksi putkea. Nuo putket tekevät vain kiepin tuolla lohkon sisällä. Ilmeisesti joku ryyppysysteemi tms kyseessä.

    Alipaineletkuja sain karsittua pois aikalailla maksimit. Muutama pönttö ja letku ihmetyttää, mutta ne näytti olevan niin tärkeitä, etten uskaltanut koskea niihin.

    Mikä tämä osa on?
    [​IMG]

    MSDn virranjakajan lukitsin ja iskin paikalleen. Tulpat ja tulpanjohdot vaihtui samassa hässäkässä. Toivottavasti sain mallattua johdot oikeisiin paikkoihin uuteen virranjakajaan. Oli kannet sen verran erilaiset, että mahdollisuus mokaan oli suuri (ja minun kohdalla jopa todennäköinen). Virranjakajan johto ei tietenkään tuohon DuraSparkkiin käynyt, joten adapterijohto siihenkin piti tilata. Tuli vähän ryöstetty olo, kun 10cm johdosta piti taas maksaa itsensä kipeäksi.

    Termarin nokassa oli joku alipainehässäkkä, jota en ilmeisesti tartte. Semmoista nokkaa ei ihan äkkiä löytynyt, jossa tuota reikää ei olisi ollut. Joten päätin tehdä oman , upean patentin. Se sisälsi pultin, mutterin, tiivistetöhnää tuubista ja kolme prikkaa.

    Seuraavaksi pitäisi varmaan tuo ruisku iskeä kiinni ja alkaa ihmettelemään, kun mikään visusto ei passaa paikalleen. Lokar siihen ilmeisesti myy jotain muutoskittiä sopivaan 150 taalan hintaan. Eli Visaa taas vinguttamaan.

    Pitäisi tuo pikkari saada valmiiksi, jotta pääsisi roijaamaan Oldsin sisälle.

    Juutuupissa ja Twitchissä on videoita, jos jotakuta kiinnostaa niitä ihmetellä.
     
    Muokattu: 13.4.2019
    Markkedi tykkää tästä.
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Nippelit.fi tepolta saa erilaisia kierretulppia, selvitä sen termarikopan reiän kierre ja tilaa siihen sopiva tulppa.

    http://nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=2103&editmode=showmain&s=1&p_id=114

    Antureiden kierre on aika usein 3/8 NPT...voi tietty olla muukin.

    Googleta : NPT Thread, niinlöytyy taulukoita joista löytyy ulko-/sisämittoja eri NPT kierteille, siten helpompi selvittää mikä jenga siinä kopassa on.
    Siitä vanhasta poistetusta anturista helpoin mittailla halkasija (kartio).
     
    T5 tykkää tästä.
  12. timant

    timant 2nd gear

    Cruisen servo?
     
    T5, isalmela ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. T5 tykkää tästä.
  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Helpoimmalla pääsee kun jättää vaan EGR venttiilin paikalleen. Siitä ei ole mitään haittaa, silloin kun alipaineletku on irti, niin ei avaudu, eikä sotke käyntiä jos tarkoitus on poistaa se käytöstä. Kannattaa tietysti tarkastaa, että venttiili on tiivis ja sulkeutunut.
    Tuolle pakokaasuohjatulle ryyppyhässäkkä putkistolle ei myöskään tarvi tehdä mitään, kun sen poistaa käytöstä. Putket jää vaan törröttämään imusarjasta.
     
    T5 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  15. T5

    T5 Gearhead

    Meinasin laittaa tuon sähköflektin anturin tuohon termarin nokkaan, mutta kierteet oli väärät. Sen takia sitä tulppausta suunnittelin. Sport Truckin innoittamana etsiskelin vähän ja löysin adapterin, jolla saan tuon Bilteman anturin laitettua tuohon termarille. Eipähän tartte tuota alavesiletkua katkoa.

    Cruisen servolta tuo näyttää. Kabiinin puolella ei vaan ole mitään cruiseen viittaavaa nappulaa (muistaakseni). Eli loppujen lopuksi voin tuonkin tuosta repiä veks.

    Egr on pakko repiä pois, koska se peltihässäkkä kaasarin takana, jossa se alipainekello on kiinni, on ruostunut/palanut puhki.
     
  16. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tästäkin on yhtä monta mielipidettä kuin rakentajaakin. Flektin anturin pitäs olla syylärin alareunassa tai siin alavesiletkus. Näin ollen ropelli lähtee hurisemaan vain silloin kun syyläri ei oo jäähdyttäny vettä tarpeeks ja koneeseen ois menossa liian lämpöstä vodaa. Anturi jos on yhäällä, se lähtee aina turhaan pöhisemään kun termari aukee...
     
    Jussi289, T5 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. T5

    T5 Gearhead

    Tästä olenkin lukenut jonkun verran. Eikös tuohon ongelmaan saa helpotusta sillä, että käyttää vähän "kuumempaa" anturia?
     
  18. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Joo, toden näköisesti tulee toimimaan ihan hyvin noinkin ja se toisen mielipiteen omaava varmasti tulee kommentoimaan tähän et hänelläkin on ollut aina se anturi ylävesiletkussa ja toimii ihan hyvin...
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei.
    Sitä flektiä tarvitaan, kun syylärin jäähdytys ei riitä. Siinä ei auta ylätorven lämpö, se on aivan väärä paikka sille. Jos halutaan järkevä ja toimiva ohjaus yhdellä anturilla, se laitetaan alavesiletkun puolelle, muu on typeryyttä. Jos lisäksi on ilmastointi, se laitetaan kytkemään flekti päälle aina, kun ilmastointi on "päällä".
     
    Kanki65, Morbidelli ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. T5

    T5 Gearhead

    Motivaatiota on todella koeteltu viime viikon aikana. Pakko sinne hallille on ollut raahautua, vaikka intoa ei ole yhtään.

    Vaniin tuli iskarit ja vaihdoin ne, jotta etupään saa nippuun. Siirryin takajarruihin, mutta siihen se melkein jäikin. Apparin puolelta sain rummun irti kohtuullisella väkivallalla, mutta kuskin puolella se on ja kovassa. Ei auta naputtelut tms. Pitää vissiin hylätä vasara ja siirtyä lekaan.

    Pikkarissa epätoivoa aiheutti tuo sytytyspuoli. Olin ihan hukassa, että miten ja mikä tuota ohjaa. Yksi piuhakin tilasin, minkä piti olla oikea. Mutta se olisikin mahdollistanut Fordin orkkisjakajan käytön MSDn boksin kanssa.
    MSDn sivuilta löysin jonkun 6EFI-syttyboksin, jota omasta mielestäni olisin tarvinnut.
    Onneksi lähdin vielä selaamaan Fitechin ohjeita. Sieltähän se wiring diagram löytyi ja tajusin viimein sen, etten mitään erillisiä purkkeja tarvi. Juuri senhän takia tuon virranjakajan lukitsin, että se ruisku voisi itse säätää sitä sytkää. Eli virranjakajalta piuhat ruiskun kylkeen ja sen pitäisi olla siinä.

    Bensalinjat pitäisi vedellä uudestaan. Ja iskeä tuo pieni kerääjäsäiliö jonnekin. Orkkisletkut tankkisolenoidin luota oli täysin hapertuneet, joten aloitin urakan vaihtamalla ne. Samalla löysin kerääjäsäiliölle paikan solenoidin vierestä. Sitä en vaan tiedä, kun koneen bensalinjan lähtö oli letkuista kaikista ylimpänä, että onko sillä paikalla joku tietty tarkoitus?
    [​IMG]
    Hiukan huono kuva, mutta tuo koneelle lähtö on tuon säiliön takana ylimpänä.

    Orkkiksen bensalinjan kiinnitys bensapumpulta oli kiristetty niin hyvin, että tuntui koko pumppu hajoavan. Tämä nyt sit johtaa siihen, että joko katkaisen tuon bensalinjan jostain kohti ja liitän siihen letkun, joka vie sitten ruiskupumpulle. Tai hankkiudun tuosta orkkispumpusta lohkon kyljessä kokonaan eroon ja laitan jonkun sähköisen pumpun tilalle. Sitä en vain tiedä, miten semmoinen pumppu toimii tuommoisen tankkisolenoidin kanssa?

    Tuon ruiskupumpun sijoittamista myöskin vähän pähkäilin. Helpointa olisi siirtää akku lavalle, mutta ehkäpä sen saa tuohon mahtumaan ilmankin tuota siirtoa.
    [​IMG]
    Tuossahan sille tilaa olisi. Sen joutuisi vaan laittamaan hiukan hölmösti osoittamaan kohti kuskia. Muuten se olisi väärään suuntaan kenossa ja vaarana olisi bensan loppuminen pumpuilta.
    Pystyynkin sen saisi asennettua tuohon ohjaustehostimen pumpun eteen, mutta onko se sitten kuumempi paikka, mitä tuo konehuoneen reuna?

    [​IMG]
    Mikäköhän osa tuo on, mihin menee keltainen piuha? Ainakin näytti täysin turhalle, koska edes virtaa ei mene siihen. Joten nappasin pois. Tuota harmaata mötikkää en uskaltanut poistaa.

    Cruisen servon poistaminen vaatii jotain yli-inhimillisiä ponnisteluita. Pultti koneen takana on niin hyvässä paikassa, että millään sitä ei saa auki. Räikkä ei mahdu ja lenkkiavainta käytettäessä edessä on laatikon ja kaasarin vivustot. Ainut vaihtoehto sen poistamiselle on siis rälläköidä se koko varsi helevettiin.

    Ruiskulle en ole vielä tilannut vivustoja. Pitää toivoa, että ne kävisi tuosta kaasarista, niin säästäisi taas vähän rahaa.

    [​IMG]
    Tätäkin kattelin ja päätin marssia auton vierestä pois. Kysyin uuden lokasuojan ja puskurien hintaa. hiukan vajaa 2000 euroa. Taidan tyytyä kohtalooni ja yrittää saada tuota korisarjaa istumaan paikalleen.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!