Paaliin vai ajoon - haaveiluploki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja T5, 26.12.2018.

  1. Tässä kuvassa ei tuommoista mokkulaa ole. Eli tuskin tarpeellinen.

    Mutta tuo harmaa boksi on. Näyttää joltain ohjausboksilta:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 18.4.2019
  2. hodis

    hodis 3rd gear

    Katseleppa mussen peltiosia Viron puolelta, sieltä tilanneet ainakin hiukan vanhempiin.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Näyttää ihan Fordin starttisolenoidilta, mutta asuu yleensä pelkääjän puolella samassa kohdin.
     
    T5 tykkää tästä.
  4. Se on varmaan tosiaan starttisolenoidi.

    [​IMG]
     
    T5 tykkää tästä.
  5. T5

    T5 Gearhead

    Samaa vähän epäilinkin, että startin solenoidi se olisi. Samanlainen solenoidi siellä apukuskin puolella on.
    Tuohon harmaaseen isompaan mötikkään menee sen verran paljon hohtoja, että siihen en uskalla koskea.

    Tänään pääsee vanhemman mussen kimppuun mökille. Heidtsin osatkin tulivat eilen, joten tämäkään homma ei ole enää mistään muusta kiinni, kuin itsestä.
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    Yritin taas vähän harrastaa, tällä kertaa mökillä tuon vanhemman mussen kimpussa.

    Oon vältelly tuon laatikon ja kardaanin tiputusta ihan siitä syystä, koska en osaa tehdä sitä. Joo, pultit auki ja menoks, mutta kun nuo on jo myyty, niin piti yrittää mahdollisimman pienillä vaurioilla toteuttaa sitä.
    Onneksi Twitchin tsätissä oli fiksumpia, jotka kertoivat muutaman kriittisen neuvon. Lopputuloksena lattialta löytyi
    [​IMG]
    [​IMG]
    Öljyjen laskussa pääsin hiukan ranettamaan, mutta onpahan tallissa ainakin yksi kohta, joka ei pölise
    [​IMG]

    Siihen oli hyvä lopettaa turailut. Seuraavaksi piti avata Heidtsin paketit
    [​IMG]
    Yllätys oli suuri, koska tilasin ihan "nimettömät" jarrut, mutta sain tämmöiset nelimäntäisinä
    [​IMG]
    En voi valittaa.

    Seuraavaksi pitäisi sitten poistaa nuo tukivarsien kannakkeet/pidikkeet (?) ja nuo iskaritolpat.
    [​IMG]
    Sekä putsata hiukan apurunkoa. Sitten pääsisikin vissiin asentelemaan osia.

    Oon aina ollu tarkka siitä, että jauhesammutin on autossa ja hallilla/tallissa.
    [​IMG]
    Tuossa kohdin oli liekit jo sen verran pienentyny, että ehti naurahtaa ja ottaa kuvan. Mutta muutaman sekunnin ajan oli tunne, että nyt koko talli palaa. Ja jostain kumman syystä en ollu mökille muistanu ostaa sammutinta!
    Oma moka, mutta tulipahan laitettua muistilistalle jauhesammuttimen osto.
     
  7. 3964

    3964 3rd gear

    Tuo boksi,luultavasti siitä löytyy joku numero,se kuukkeliin ni näet mihin se liittyy/onko tarpeellinen.
     
    T5 tykkää tästä.
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja vinkki vanin jarrurummun irroitukseen; kuumaa pulttien väliin, ruostuvat laippaan kiinni :)
     
    T5 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se harmaa boxi on melko varmasti Ford:n alkuperäinen Duraspark Ignition Module eli sytkä boxi.
     
    T5 ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Ei mikään huono veikkaus. Tässä on kuvia:

    [​IMG]

    Täällä enemmän juttua:

    Duraspark II electronic ignition was used on 1977 to 1984 Ford V-8 passenger car and light truck engines.
     
  11. T5

    T5 Gearhead

    Taas olisi yritetty. Mutta vähän saatu aikaan.
    Ruiskupumpun paikka piti pähkäillä. Alkuperäinen suunnitelma olisi ollut muuten hyvä, mutta ahtoputket olivat toista mieltä.
    [​IMG]
    Seuraava vaihtoehto oli siirtää akku lavalle ja laittaa tämä akun tilalle.
    [​IMG]
    Siinä se oli jo kiinnikin, mutta johtojen vetäminen akulle lavalle saakka alkoi tympimään jo ajatuksena.
    Aivomyrskyn lopullinen tulos oli se, että pumppu kiinnittyi akkutelineeseen.
    [​IMG]

    Tämän jälkeen kliksautin rälläkän päälle ja hankin seinälle sisustusmateriaalia. Kohteena oli tuo vakkarin servo.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten Fitechiä lopullisille sijoilleen. Nyt taitaa olla se hetki, milloin se lopullisesti jää koneen päälle. Sitä en vain tajua, että miksi tuon egr-venttiilin peitelevyn pitää olla noin perkeleen paksu?
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ruisku haluaa oman lämpötila-anturin ja sehän oli juuri passeli tuohon termarin lähtöön. Eli flektin ohjaus tulee sittenkin asennettua oikein ja alavesiletkuun. Tuo ruiskukin osjaisi sitä flektiä, mutta pienemmällä vaivalla taidan saada sen tuolla erillisellä anturilla toimimaan.

    Liittimiä on todellakin rajallinen määrä ja piti jo vähän suunnitella, että riittääkö nuo.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Riittihän ne. Muutama jäi ylikin. Ja onneksi niin, koska kun tänään yritin ekaa pätkää tuosta letkusta turata, niin vituiksihan se meni. Pitää hommata jotkut kunnon putken leikkurit, että saa letkun katkaistua ilman, että kaikki metallisäikeet ei räjähdä joka suuntaan.

    Postitäti toi dampperin ulosvetäjän. Muuten en tuommoista olisi tarvinnut, mutta tuo oli juuri sopiva ratin irti repimiseen.
    [​IMG]
    En uskonut, että noinkin simppelin asian kuin ratin asennuksessa menisi yli tunti. Ohjeet oli, mutta ne oli hiukan eri mallille kuten myöskin valmistajan juutuupissa olevat diy-videot. Jonkun verran sitä tuli pähkäiltyä, mutta toivottavasti se töötti ja vilkun palauttimet on nyt asennettu oikein.
    [​IMG]

    Onneksi katoin niitä juutuuppi-ohjeita, koska paperiversiossa ei lukenut mitään rasvauksista tai vilkun palauttimista. Sen takia se vähän jännittääkin, että pääsenkö purkamaan tuon heti kohta.

    Viikonlopuksi sitten mussen pariin. Tosin hiukan sen suuntaista uhkailua kuului, että se tulisi viikonloppuna hakemaan pois. Ilmeisesti mun keulaprojektiin ei uskota niin paljoa, että mun annettaisiin sitä tehdä :mad:
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Onko tuossa tarkoitus säilyttää alkuperäinen imusarja ja kannet? Minusta vähän ristiriitaista tunkea isoja ahtimia sellaiseen.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Termarikotelon kansi ei ole hyvä paikka ruiskun lämpöanturille.

    Tietty se kylmänä hetken näyttää oikein kun käynnistät, mutta sitten se alkaa vetämään seokset paksulle kunnes termari aukeaa kunnolla ja sitten näyttää taas hetken oikein jne.
    Laita se imusarjaan mielellään lähelle sitä termarikoteloa, siten että se on jatkuvasti kosketuksissa koneessa kierävään jäähdytysnesteeseen, vaihtoehtoisesti sylinterikansikin käy.

    Kaikenlaiset AN-letkujen sahaukset ja teippaukset kannattaa unohtaa, pintakudokset vaan repeilee ja irtolankoja törröttää joka puolella...

    AN-letkujen katkasuun hyväksi koettu halpa ja helppo keino on...ota pätkä 2/4 parrua, pari riman pätkää ja ruuvaa rimat 2/4:n siten että niiden väliin jää ura, johon letku juuri mahtuu...katkase rimat 90 ast. kulmassa mielellään suorakulmaa käyttäen, jolloin muodostuu tasainen pinta 90 ast. kulmassa letkuun nähden.
    Sitten laitat letkun siihen uraan, otat rälläkän käteen ja sipaiset letkun poikki rimojen päiden ohjatessa sen laikan tismalleen suoraan...puhallat purut pois letkusta ja ruuvaat AN-liittimen kiinni letkuun...öljyä kunnolla liittimen kierteisiin ja jos ei ole oikeita AN-työkaluja, niin teippaa ne metalliset avaimet hyvin, niin säilyy liittimet naarmuitta.
     
    T5 tykkää tästä.
  14. T5

    T5 Gearhead

    Yritin myydä tuota remmiä ja ruiskua. Kukaan ei ostanut niitä, niin päätin ostaa auton, johon laitan ne kiinni ja myyn sen sit semmoisenaan.
    Nyt tosin en ole enää varma, että luovunko tuosta vai pidänkö sen. Jos pidän, niin ensi talvena sitten jatkan koneen parissa.

    Yritin katsella sille toista paikkaa, mutta mun silmä ei löydä. Tai sitten en vaan osaa katsoa.

    Joo, aika helposti nuo perus lenkkiavaimet meinasi naarmuttaa sitä testikappaletta.
    Ostan putkileikkurit ja kokeilen niillä tuota katkaisua. Jos sekään ei onnaa, niin sitten pitää kokeilla tuota sinun neuvoa.
     
  15. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mikähän mahtaa olla tuon teräspunosletkun oikea katkomis tapa? Mä oon kyllä katkonu ne sillei et roudarinteippi tiukalle siihen katkasu kohtaan ja sit rälläkällä millin laikalla tosi varovasti, ettei lämpene liikaa ja ala sit ne säikeet siinä lärpättää...
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kaikissa virallisissa ohjeissahan ne vetää teipin ja sitten vaan rautasahalla nirskuttaen...no se on kokeiltu monta kertaa erilaisilla sahoilla ja letkun pintakudos purkautuu aina, koska sahan hampaat repii säikeet vaikka teippi olis kuinka tiukassa.
    Rälläkkä on minusta paras kun tekee yksinkertasen jigin letkulle ja katkasukohtaan ei ole huono idea laittaa teippiä.
    Lopuksi puhaltaa paineilmalla ja tarvittaessa huuhtoo vaikka bensalla letkun puhtaaksi.

    Hydrauliikkaletkutkin leikataan sellasella katkasusahalla, joka tosin pyörii varmasti hitaammin kun rälläkkä.

    Leikkurit yleensä litistää letkua, eikä päästä tule riittävän suora, kumiletkuissa taas toimii sellaset.
     
  17. Visa

    Visa Gearhead

    Roudarin tai maalarin teippi ja rälläkkä toiminut mukavasti, myös itsellä noissa teräspunosten leikkuissa. Suorathan niistä leikkuista on mukava saada, jos meinaa, tiivistyykin kunnolla.
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eikös ne jossain tyyliin motortrendin ohjelmassa vetäny nippusiteellä nippuun ja sit rälläkällä keskeltä nippusidettä niin se sulaa ja sitoo ne päät samalla?
     
    rb tykkää tästä.
  19. T5

    T5 Gearhead

    Eipä ole paljoa ehtinyt mitään tekemään.
    Äidin kuolema (odotettu, koska haimasyöpä) ja kesä yleensäkin on vain jättänyt hallilla käynnit satunnaisiksi piipahduksiksi.
    Mökillä ollessa sentään edes Mustangin keulaa on vähän viitsinyt purkaa, mutta eipä sielläkään ole mitään sen kummempaa tapahtunut.

    Mietin pienessä mielessäni, että koska mökki pitää kohta maalata, voisi sen soodapuhaltaa itse. Työkaveri himppusen pienemmän mökin puhallutti muutama kesä sitten ja se maksoi melkein 5000 euroa. Pihinä miehenä lähdin miettimään vaihtoehtoisia tapoja ja IKHlla oli sopivasti kompura tarjouksessa. Kävin kyselemässä hiukan tyhmiä ja myyjä kertoi (tai valehteli sujuvasti) napsun pienemmällä kompuralla ja tuolla niiden soodapuhaltimella yhden mökin puhaltaneen ja toinen olisi edessä tänä kesänä. Työkalujen osto ei mene koskaan hukkaan (ja kieltämättä paineilmataltta saa jo tuon nykyisen kompuran kyykkyyn aika äkkiä), joten semmoinenhan piti ostaa. Jos ei muuta, niin eiköhän tuolla ne paineilmatyökalut ala jo pyörimään.
    [​IMG]

    Muutaman kesän oon joo haaveillu vesijetistä. Ja kun paikallinen putiikki tarjosi semmoista 50kk melkein ilmaisella rahoituksella, niin pitihän siihen tarttua.
    [​IMG]
    Venettäkin suunnittelin, mutta kyllähän nyt tuommoisella pärjää. No, nyt on mökillä tuulilasivene odottamassa vesillelaskua. Pitää kyllä myöntää, että veneen hankin osaltaan sen takia, kun tuo kalastuskärpänen pääsi puremaan taas useamman vuosikymmenen jälkeen uudelleen.
    No kuitenkin, onhan tuo jetti aika turha kapistus! Ihan vinkeää sillä on ajella ja vetää kakaroita vetorenkaissa, mutta eipä siitä oikein muuhun ole.

    Pikkuveli haluaisi omaan musseensa nuo mun nykyiset renkaat ja tarjosi minulle tuommoisia tilalle
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nykyisethän ovat tuommoiset
    [​IMG]
    Enpä oikein tiedä. Tavallaan hienot, mutta taas tavallaan ei. Venykumit nyt ainakin vaihtuisi samantien isommiksi.

    Löysin Mustangille osaavamman jannun, josa saa (toivottavasti) sen korisarjan leivottua siihen kiinni.
    Ja koska se romu oli hallissa perimmäisenä, aiheutti se hiukan ohjelmaa. Kaikki autot piti siis vetästä pihalle. Jostain kumman syystä se operaatio kiinnosti kyläläisiä aivan älyttömästi. Kokoajan sai olla jonkun kanssa höpöttämässä. Mutta parhaimpia oli pari jannua, jotka siihen pihaan lava-chevyllä saapuivat. Tupakatkin polttivat, kun autoja ihmettelivät. Sen jälkeen pakkautuivat takaisin autoonsa ja ajoivat tiehensä. Samaan aikaan olin itse taistelemassa tätä uudempaa mussea 90 asteen kurvin takaa hallista pois. Huomasin kyllä, kun ne siinä pihassa pyörivät ja ajattelin, että kyllä ne sieltä tulevat moikkaamaan.
    Eivät tulleet.

    Mutta, koska korisarjaa nyt yritetään laittaa kiinni, niin onhan nuo isommat vanteet laitettava alle, jottei tule sitten yllätyksiä.
    [​IMG]
    Osaa se yksi renkaan vaihtokin vastustaa, kun se sille päälle sattuu. Takana ei ollut mitään sen kummempia ongelmia, kunhan vaan vaihtoi.
    Edessä aloin toista puolta vaihtamaan ja tatti huurussa kiristelin muttereita. Kunnes pieni metallisuihku lensi avaimen päästä ja homma tyssäs siihen.
    [​IMG]
    Saman pituiset mutterit ei siis käyneetkään eteen, mitä takana oli. Syynä tuommoinen kierteetön osa pultissa, mitä takana ei ollut.
    [​IMG]
    Lähdin jo mielessäni virittelemään rälläkkää tulille, mutta onneksi löysin hiukan pidemmät mutterit tallin kätköistä.
    [​IMG]
    Ei se paljosta ollut kiinni. Mutta saipahan renkaat edes kiinni.

    Koska eräs jantteri on uhkaillut, että voisi vetästä vaniin uudet sähköt (kohta kuukausi sitten jo piti ottaa se), jätin sen pihalle ja siirsin Oldsin sisälle.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tekemistä olisi älyttömästi, aikaa ei olisi yhtään. Mutta eipä nuo tuosta mihinkään karkaa.
     
    Gary Grand, tzampy, sleepercooler ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. T5

    T5 Gearhead

    Kaippa tätä tarinointia voisi jatkaa täälläkin.
    Elikkäs jatkoa siis tästä topikista

    Kohta upotan koko auton jonnekin suohon. Olisin jo varmaan upottanutkin, mutta en jaksa yksin lähimmälle suolle tuota katiskaa työntää.

    Ilmeisesti tuo mekaaninen pumppu hajosi, koska bensa ei vaan noussut ylös. Laitoin Bilteman sähköisen pumpun (kunhan puoli kylää metsästin oikeanlaisia liittimiä tuohon. Biltema ei jostain syystä myynyt) ja aluksi ei meinannut tapahtua mitään. Otin sitten tuon toisen kerääjäsäiliön pois ja korvasin sen T-liittimellä. Nyt sitten bensaa tulee ylös, mutta ei se siltikään lähde käyntiin.

    Seuraavaksi bensalinja Fitechin omalta pumpulta irti ja eihän se bensa liiku. Ensimmäisenä lähdin eliminoimaan vikaa siten, että vaihdoin bensalähdön toiseen pumppuun. Säiliössä on siis kaksi pumppua, joista toinen on vain käytössä. Eipä se bensa liikkunut pumpulta eteenpäin siltikään. Pumppu kuitenkin surahtaa, kun virrat laittaa päälle, joten jotain älyä sinne tulee.
    Aloin näpräämään tuota käsikonsolia, jos se kertoisi jotain. Ei kertonut, koska "can´t connect to ECU"-tuli vaan lukemaan.

    Pikainen googelointi ja TOIVOTTAVASTI vain alhainen akun varaustaso on tuohon syynä. Olihan tuolla akulla aika paljon yritetty autoa sahata käyntiin.
    Akku latuuseen ja tänään uudella tarmolla hallille.
    Akku kiinni ja ekana varmistus, että ecuun pääsee. Pääsi, joten päässä alkoi olemaan jo pieni toivo, että josko nyt saisin auton uudelleen käyntiin.
    Starttausta, mutta eihän se perkele mihinkäänm startannu. Yritin mennä uudelleen selaamaan asetuksia, mutta taas tuli vaan ilmoitus, että etpäs poika ecuun oo menossa.

    Tässä kävi juurikin niinkuin pelkäsin, tarpeeksi monta muutosta kun tekee samalla ja joku vika iskee, niin sen jälkeen on helevetti irti.

    No, nyt sitten ilmeisesti joko uusi akku on hajalla tai Fitech on hajalla. Laitoin vara-akun latautumaan, toivottavasti huomenna olisi parempi päivä.

    Noin niinku muuten uudempi Mustang on verotettu ja ajossa. Verottaja käytti nyrkkiä kuivana perseessä, mitä tuohon verotukseen tulee. Pitää tehdä valitus, vaikkakin turhaa se taitaa olla.
    Puoli autoa on nyt musta ja puoli autoa sininen (joka on muuten verottajan mukaan normaalia kulumaa. Samoiten Carfaxin 24.5.2011 käyttöönottopäivä ei kelvannu, vaan verottajan mielestä käyttöönottopäivä on 31.12.2012).
    Plastidip odottaisi tallissa, mutta uutena vaihtoehtona on tullut auton teippaus. Suomen hinnat on niin hurjia, että varmaankin Virossa käyn sen teettämässä.
    Taka-akseliltakin alkoi jotain ääntä kuulumaan. Voimistuu, kun kääntää oikealle. Eli ilmeisesti laakeri. Vähän vaan hämää, kun sateella ääni vaimenee. Uudet laakerit olisi kummallekin puolelle. Samalla piti tilata röikalut, jolla saisi homman suoritettua. Ainakaan juutuupista katsottuna homma ei ole mikään maailman vaikein suorittaa itse.

    Vanhempaan Mustangiin oon saanu ton Heidtsin etupään laitettua
    [​IMG]

    Ls-koneen (LY6) kävin hakemassa. Se vähän kiinnostaisi laittaa tuohon (toimimattoman) pikkarin keulille. Jos tuota Fitech-remmiahdin -helevettiä ei kohta saa toimimaan, niin tuo projekti aikaistuu ja myyn tuon 460 ahtimineen päivineen veks.

    Vani seisoo hallin pihassa ja välillä mietin, että pitäisikö se myydä pois. Tähän asti olen vielä malttanut mieleni.
     

Kerro tästä muillekin!