Mistä öljyn täyttö putki sbc

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja manun, 22.4.2019.

  1. manun

    manun Gearhead

    Sattuu olemaan semmoiset venttiilikopat joissa ei reikiä niin pitäs varmaan reijittää tuo weiandin aluimusarja,saako putkee mistään vai ostanko suosiolla toiset kopat?tuli tuommoset Chevrolet tekstillä olevat kopat ostettua sen enempi miettimättä...
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ennemmin reijittäsin kopan ja laittasin jotain tollasta öljyntäyttöö varten


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  3. Flash

    Flash 3rd gear

    Lisäksi varmaan moottorin huohotukselle tekisi joku reikä hyvää?
     
    Jussi289 ja xarper tykkäävät tästä.
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sekin vielä... no toi tötterö ajaa senkin asian
     
  5. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

  6. manun

    manun Gearhead

    Mites se huohotus järjestetään,porataanko joku pikku reikä imusarjasta läpi nostaja laaksoon vai?
     
  7. 350cid

    350cid Gearhead

    Optimaalinen ratkaisu on että imee korvausilman toisesta kopasta ja PCV-venttiilin kautta toisen puolen kopasta kaasariin. Aika epäselvä sepostus...
     
    4d sedan tykkää tästä.
  8. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Itse toteutin vastaavan laittamalla tuohon täyttöputkeen pcv venttiilillä ja letkulähdöllä olevan huohottimen, josta pikku letku kaasarin juureen. Korvausilmalle tein reiän imusarjaan kaasarin taakse ja imusarjan sisäpuolelle öljyn erotus kotelon. Tästä reiästä liittimellä letku ilmanputsariin.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ja siitä kopasta johon tulee korvausilma niin sen voi laittaa ilmanputsarin ns. puhtaalle puolelle, tai sit siihen koppaan joku breather, joka voi toimia myös öljyn lisäyksen reikänä. Näin pysyy öljytkin paremmin "kunnossa" ja konehuone käryttömänä.
    Imusarjan taitaisin itse jättää rauhaan ja porailematta.....
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    belair54 tykkää tästä.
  11. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Jos haluaa säilyttää reiättömät kopat, niin kuin aloitusviestin lähtökohta oli, niin tuo öljyntäyttöputki huohottimen kera imusarjaan on välttämättömyys. Jos haluaa tähän yhdistää PCV kierron, pitää korvausilman otto järjestää imusarjan toiseen päähän. Näitä on myös maailmalla tehty ja toimii. Nämä vaihtoehdot siis, mikäli halutaan pitää reiättömät kopat, niin kuin aloitusviestissä oli käsittääkseni tarkoitus...
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Kertokaa mulle, että miksi sinne moottoriin pitää saada korvausilmaa, kun eiks ideaali ole että kampikammio oilsi alipaineinen?
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tota itekkin ihmetellyt koska ohivuotoa on ihan joka koneessa ja koneen sisällä sen takia "ylipaine" . Mulla on tollanen vanha öljyputkellinen imari ja siinä ei ole toista reikää eikä orkkis venakopissakaan ole kun on tollanen imari.
     
  14. Tämä on hyvä kysymys. Itse ajattelisin, että kyseessä on se, että tuolla tavalla saadaan huohutushöyryt pois, kun tilalle tulee korvausilmaa. Tässä hyvä kuva perinteisestä systeemistä, josta olikin juttua.

    [​IMG]

    Sitten, kun sinne laitetaan erillinen pumppu imemään höyryt pois, niin tukitaan korvausilmareiät:

    [​IMG]
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli kesävessan edellisessä koneessa omatekoinen "ejektori" peltisatsien kollektorissa keskellä putkia tekemässä alipainetta koneen sisälle. Se oli niin tehokas että imi vaakkumia tyhjäkäynnilläkin. Fyyran katsoukko kuitenkin vaati huohottimen venakoppaan ja siitä letku erilliseen purkkiin. Ei sinne purkkiin tietenkään mitään tullut kun se ejektori imi edelleen kaasut pakosatsiin poltettaviksi mutta ei se katsoukko sitä ymmärtänyt.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Samanlailla aattelen Migueloksen kanssa asiasta. Monessa on tehtaan jäljiltä sitä korvausilmaa sinne moottoriin järkätty, onko sit pantu enempi painoarvoo sille huohotuskäryjen huljuttamiselle moottoriin kuin muuten "taydelliselle" tilanteelle?

    Pidin koppien reijittämistä pienempänä pahana kuin imarin reijittämistä, mutat kyllähän aloitusviestissä on tosiaan maininta että koppia ei haluta reijittää....
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Osasyy saattaa olla, että ympärivuotisessa käyttöpelissä pitää myös vesihöyryt saada kampikammiosta poistumaan. Kylmäajossa sitä sinnekin tulee ja se tahtoo tiivistyä kylmiin paikkoihin, eli venakoppiin. Tuuletus helppaa lyhyissä ajoissa.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  18. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    1967 vuoteen asti chevyllä oli tuollainen öljyputkellinen imari avoimesti moottoritilaan huohottavalla korkilla ja umpinaisilla kopilla. Vuodesta 1968 eteenpäin käytettiin samanlaisen öljyputkellinen imarin kanssa tiivistä korkkia ja venakopat muuttuu samalla reiällisiksi kera pcv systeemin. Missään Chevyn orkkis versiossa ei tosiaan ole ollut imusarjan taka osasta korvausilman ottoa, mutta sen joutuu tekemään, jos haluaa vanhan mallin umpikopat ja pcv:n.
     
  19. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Just kuikuilin tallikaverin orkkis '67 impalan 327:ta, et huohottavan korkin lisäks kaasarin alta menee pcv venttiilinen letku lohkon takaosaan johonki just imarin alapuolelle.
     
  20. Vuokralainen

    Vuokralainen Gearhead

    Eikös niissä pre '68 lohkoissa oo just siellä lohkossa imusarjan takana paikka huohotinputkelle? Vanhemmissa taitaa vielä hönkiä putkesta suoraan auton alle käryt.
     

Kerro tästä muillekin!