No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Siis tämä No Prep Kings formaatti on Discoveryltä vastaus siihen kritiikkiin...”enemmän ajamista, vähemmän draamaa”...
    Se on ok, jos/kun tuntee tiimit, autot, taustat, eli niille kuluttajille joille No Prep lajina on jo jonkin aikaa seurattu ja tunnettu.
    Jenkeissä kun nämä kuskit, autot ja tiimit tunnetaan, ei tarvita kehystarinaa pitämään katsoja kiinni ”draaman kaaressa”. Toki suomessakin Street Outlaw:ia usein kritisoidaan tästä päälle liimatusta ”draamasta”, mutta siinä kuitenkin kilpailijat ja autotkin tulevat tutuksi ja katsoja voi valita ”omat tiiminsä” ja nyt kun No Prep Kings on pitkälti laadulla tehty puhdas kisataltiointi.
    Tämä ei siis välttämättä toimi ns.satunnaiskatsojalla, jolle kilpailijat+autot ovat tuntemattomia. Homma on siis hieman kuin mäkihypyn katsominen ilman maatunnuksia ja ilman yhtäkään tunnistettavaa kilpailijaa.
    Homma muuttuu heti ihan toiseksi jos lajiin ja sen tiimeihin hieman perehtyy(kaikista löytyy paljon nopeasti päivitettyä seurattavaa infoa).
    Myös lajin perustavaa laatua oleva olemus täytyy tuntea, koska muutoin esim.radan kehittymisen/muutoksen tuoma pointti kisatapahtumassa menee kokonaan ohi,jne,jne.
    Nythän esim.tässä Illinoisin kisassa lähdettiin sateen pesemältä radalta jota kilpailijat pitivät ”liukkaimmalta ikinä” ja että tehoa ekalla rundilla saatiin latuun 30-40%.
    Kuitenkin finaalikierroksilla mm.Ryan Fireball:lla saivat puhtaaseen vetoon latuun jo yli 4000hp jne.
    Ok, Illinois muutoin oli varsin ylläteksetön kisana, mutta kulisseissa useisiin autoihin tehdyt uudet tekniikkapäivitykset olivat taas kisan suola, kun nähtiin kuka onnistui niiden kanssa heti ja kuka ei.
    mm.Kamikaze Chris uudella ElCo:n x2 94mm:n turbotekniikalla oli mielenkiintoinen nähdä, vaikka veto ei vielä kovin pitkälle riittänyt, auto kulki suoraan ja puhtaasti. Tästä tulossa maailman nopein El Camino?

    https://www.dragzine.com/news/kamikaze-chris-makes-the-switch-to-boost-for-the-elco/

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.3.2019
  2. GS

    GS Gearhead

    Tänään pölyinen ja arvaamaton Tucson.

    [​IMG]
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Tänään Discoverylä No Prep Kings kakkoskauden finaali Texasista.
    Kisassa jaossa tuplapisteet, kisan voittajalle 40-tuhatta taalaa ja sarjan voittajalle neljännesmilli.

    [​IMG]
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    No vittu onks tällästä, niinku slleepysleepers, vai tapahtuuks täällä jotain HÄH?
    Voisko kutosellaki pärjätä, tai 2,5 tonnisella Imperiaalilla?
    Oho vissin väärä topicci. Anteeks ja kiitos.
     
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vittu mitä paskaa:odeek:
     
  6. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Huomenta
    Näissäkin hommissa on AINA ollut kaksi leiriä
    Ne kun puhuu ja ne kun tekee,mihinkähän
    tämä nimimerkki GS mahtaa kuulua.
    Jos ajaa yhtä hyvin kun puhuu niin ei 5/ 402m 3/ 201m ajat vesivehmaala
    Ole ongelma.
    Mielenkiinnolla odotellessa
    Nixxon
     
  7. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    AUTS! Osu ja upposi...
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Miten tämä nyt liittyy jenkkilän No Prep Kings sarjan keskustelun aiheeseen?
    Eli mm.jääkiekosta, jalkapallosta tai F1:stä voi keskustella vain sitä pelaavat/ajavat?
    Minähän olen useasti todennut olevanikin vain aktiivinen ”penkkiurheilija”, mutta tämän ymmärtämisessä tuntuu olevan kovasti monella vaikeuksia?

    Missä ja kuka kuuluu siihen ”toiseen leiriin” joka on siis oikeutettu keskustelemaan jenkkilän No Prep seriesin tapahtumista? Sinäkö?
    Eli ...”mielenkiinnolla odotellessa”...kuinka sinä ajat Texasissa 1/8-mile ensi kesän No Prep finaalissa?

    ps.Kuinka monta No Prep kilpa-autoa sinulla on tällä hetkellä rakenteilla ja kuinka monta Nordic No Prep sarjaa olet perustamassa?
    Jätätkö sinä jo aikaisen ennakkoilmoituksesi tuleviin skaboihin ja mihin luokkaan laitetaan?
     
    Muokattu: 27.4.2019
  9. GS

    GS Gearhead

    Muistuttettakoon nyt vielä siitä että No Prepissä ketään ei kiinnosta yhdenkään vanhan pierun saavutukset/muistelot vuosikymmenten takaa painikehästä, kuvioluistelusta, filatelistien karaokeillan saavutksista tai vaikkapa suomen drag racingista.
    Se mitä olet aiemmin tehnyt tai saavuttanut laijissa...tai lajissa, ei ole yhdenkään lisä-äänen paikka No Prep kulttuurissa, päinvastoin.

    No Prep on täysin eri filosofia, kulttuuri ja laji kuin ”old School” kiihdyttely ja niin kauan kun tässä maassa ei yksikään ukko ole ajanut yhtään lähtöä No Prep säännöin ja lainalaisuuksin, tässä ollaan ihan kaikki samalla viivalla.
    No Prepiä EI PYÖRITÄ eikä hallinnoi ”vanhat saavutukset”, ei vanhat itsestään liikaa kuvittelevat pierut, eikä mitkään vanhat totutut lainalaisuudet, vaan laji pyörii ja toimii ihan eri filosofialla kun tähän asti on kiihdyttelyharrastelussa totuttu.
    Lajin äänivaltaa ei käytetä kenenkään vanhoin saavutuksin, eikä laijia korruptoida hyvä-veli menttaalilla, vaan koko laji kulkee eteenpäin sellaisten ihmisten voimin jotka eivät tunne yhtäkään vanhan liiton kuljettajaa.

    No Prep kulkee uudenlainen markkinointi ja markkinamiehet edellä ja se että joku yrittää nostaa ja ostaa itselleen äänivaltaa lajissa vanhoilla ihan eri lajin saavutuksilla, on ainoastaan hieman säälittävää.
    Tässä lajissa olet tasan niin hyvä kuin sinun viimeinen No Prep kisa ja tällä hetkellä suomessa on aika vähän ukkoja jotka ovat edes livenä nähneet aitoa No Prep:iä, joten siinäkään suhteessa täällä nyt on kenenkään ihan turha paukutella olemattomia henkseleitään.
     
  10. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Ainoat No prep kisat tulee tapahtumaan sun kakkoseen.Ainakin noilla mielipiteillä.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  11. GS

    GS Gearhead

    Kyse ei ole ”mielipiteistä” ja vielä vähemmän minun mielipiteistäni, mutta usko pois, rahan ja näkyvyyden voima on mahtava.
    Tämä tismalleen sama keskustelu käytiin jenkeissä 10-15-vuotta sitten ja tällä hetkellä
    No Prep on ainoa kaikilla mittareilla eniten kasvua saava moottoriurheilu..”genre” esim.jenkeissä.
    Eli katsotaan nyt kuka ja mitä saa ”kakkoseen” kun kaikki palikat saadaan tässä maassakin paikoilleen.
     
  12. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Montakos on ilmoittautunut ajamaan ja millä vuosituhannella näitä kisoja ajetaan? Odotukset on todella korkealla noilla henkselin paukutteluilla,
     
  13. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Tällä lonksuttelulla taitaa tulla Enemmän draamaa ja vähemmän ajoa.
     
  14. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Viimeinen No Prep kisa ajoin Maarianhamina lentokenttä 2002 ilman Luistonesto. Siellä ei saanut liimata rataa mutta
    sai kyllä hiukan liimaa heittää renkaan alle .
    Ja eiköhän suomessa on ajettu ihan tarpeeksi No Prep
    80 luku kun ProStock it ajoi kauhajoki yms.
    Ja kyllä vanha olen sen kertoo selkä, vaaka,ja silmälasit.
    Ja en ole saavutuksista täällä omasta mielestä kukkoilut.
    Se että fanitat No Prep kilpailumuotoa ei varmaan ole
    jäänyt KENELTÄKÄÄN epäselväksi.kaikki ei kuitenkaan ole
    ihan mitä Tv näyttää! Sulla taitaa olla raharealiteetit hiukan
    hakusessa.Fhra n kilpailumaksut ovat nyt jo sillä tasolla
    että moni jättää ajamatta. Miten pystyisit tarjoamaan enemmän samalla rahalla ja vielä kovemmat palkintorahat.
    Siihen ei ainakaan minulla riitä äly. Jos pystyt niin minä
    fanitan kyllä sinua.
    Ps= paras saavutukseni

    NHRA kirjoitti sääntökirjan uusiksi
     
    Herje tykkää tästä.
  15. GS

    GS Gearhead

    Niin, kisat kyllä voidaan järjestää vaikka juhannukseksi, mutta nyt rakennetaan todellakin täysin aiemmasta totutusta poikkeavan filosofian/kulttuurin kiihdytysurheilua ja se ottaa sen ajan mitä se ottaa.
    Kyse ei ole siitä että ajetaan(sitä on suomessa jo ihan tarpeeksi), vaan miksi ja miten ajetaan ja että tuleva organisaatio on ammattilaisia eikä vasurilla asioita hoitavia amatöörejä.

    Sen verran nyt voin avata että metriäkään ei kukaan aja aitoa markkinoinin vetoista No Prepiä tässä maassa ennen kuin koko baletti on oikeasti kasassa ja se ”baletti” tarkoittaa nimenomaan sitä että artisti ei maksa ja että koko toiminnan markkinointielementti on saumaton.
    Oikeiden henkilöiden etsintä oikeille paikoille alkaa vasta sitten kun jenkkilän suuntaan saadaan nimet lopullisiin papereihin ja että päästään ”oikean sateenvarjon alle”.

    Tästä eteenpäin asia kyllä avautuu kaikille siinä kohtaa kun tietyt asiat ovat jenkkilän suuntaan ”lopullisia”, eikä se nyt ole tässä kohtaa haitaksi että tämä No Prep ”genre” tulee suuremmalle yleisölle tutuksi siinä kohtaa kun vapaasti näkyvä kutos-kanava alkaa näyttämään näitä No Prep Kings sarjoja.

    Meillä omat autot valmistuu hyvin pitkälti ensi vuoden aikana ja sen jälkeen annetaan ”pyörään vauhtia” muutonkin kuin ajamalla.

    ps. Voin luvata että kulisseissa mielenkiintoa ko.lajia kohtaan on, sanotaanko, ihan...”riittävästi”. Kyse on kuitenkin tässäkin kaupankäynnistä, eli siitä mitä on tarjolla ja millä hintaa.
     
  16. GS

    GS Gearhead

    Suomessa ei ole edelleenkään ajettu vielä koskaan yhtäkään No Prep kilpailua.
    Se että ”pito radassa on huono”, ei tee kisasta lähellekkään No Prepiä.

    Minä en todellakaan ”fanita No Prepiä”, vaan kyse on jostain ihan muusta.
    Sattuneesta syystä näin hyvin läheltä ko.lajin nykymuodon synnyn 15-20-vuotta sitten ja myönnän että ne hyvin pienen piirin ideat tuolloin tuntui minustakin utopialta.
    Nyt vain on niin että olen seurannut ko.lajia ja sen kehittymista varsin tiiviisti sen koko tämän hetkisen elinkaaren ja TIEDÄN että vastaava idea toimii kaikkialla muuallakin, myös suomessa. Sen verran on tullut lajin nousun puolesta lyötyä vetoa, että meko suuri kuusi numeroinen summa on tullut sijoitettua omaan kalustoon+ rekat+koneistamo.

    No Prep eroaa käytännössä aivan täysin perinteisestä NHRA pohjaisesta kiihdytysurheilusta, aivan samoin kuin klassinen musiikki räpistä.
    Kyse on paluusta kiihdytysautoilun perimmäisille juurille, mutta +2000-luvulle kapitalistiseksi systeemiksi päivitettynä.

    No Prepissä EI OLE KYSE preppaamattomasta tai huonon pidon radasta, vaan ennen kaikkea täysin uudenlaisesta organisaatiosta jossa artisti hoitaa oman tonttinsa ja organisaatio omansa...itsenäisesti.
    Se tarkoittaa sitä että lajissa kilpailevat ei saa organisaatiossa äänivaltaa aiemman ”statuksensa” perusteella, eikä kukaan...ei kukaan sanele sitä, mikä on lajille markkinoinnillisesti hyväksi.
    Organisaatio tekee päätökset markkinoinnillisista lähtökohdista, eikä niistä voi valittaa, mutta toisaalta, artistin ei tarvitse olla organisaation lypsylehmä vaan tässä eletään symbioosissa jossa kumpikin hyötyy toisistaan.

    ”Some", eli sosiaalinen media on se kanava minkä kautta kaikki tapahtuu ja mihin laji tuottaa markkinoitavaa materiaalia.
    No Prepissä kaikenlainen harrastelijamainen piperrys markkinoinnillisesta näkökulmasta suljetaan lähtökohtaisesti muiden lajien ongelmaksi ja yhtäkään lähtöä aidossa No Prepissä ei ajeta ilman että se tuottaa markkinoinnillisesti myytävää sisältöä.

    Kuvan ja elävän kuvan voima tänä päivänä on mahtava, kun se vain tehdään ammattimaisesti No Prep Filosofialla ja markkinoidaan oikein:

    [​IMG]
     
  17. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Tää kuva unta vaan. Toi rata pitää enemmän kun moni muu euroopan rata. Sitten seuraava haaste on saada Motopark ja Kauhava luovuttamaan käyttöön ratansa, toki rahalla saa... Toi kuvan auto kun pistetään kiikalaan, malmille, hyvinkäälle, vesivehmaalle niin romua tulee takuuvarmasti. Edelleen vahvasti sitä mieltä että kovemmat autot ajaa TD ym luokkia liimatulla kun rikkoo selkänahasta revityt fyrkat liimaamattomalla radalla.Ymmärrätkö ollenkaan realiteetteja täällä suomessa? No hyvä jos uudistusta tulee mut kyllä ihmeitä pitää tapahtua. Jos viivalla on 3 bemarii, volvo ja 2 tehikkaampaa ol tyyppistä autoa niin miten meinasit myydä tuotteen? Ainoa vaihtoehto kovemmille täällä on ajaa kapina kisojen yhteydessä eikä se enää vastaa ko asiaa.
     
    Herje ja Voliant tykkäävät tästä.
  18. nixxon

    nixxon 3rd gear

    I SAY WOW!!!!!
    Niin monta kertaa turpaan saaneena ihailen
    Vilpittömästi unelmasi.Minusta vaan on tullut
    Vuosien saatossa realisti. Lycka till
     
    kuula, Herje ja xarper tykkäävät tästä.
  19. GS

    GS Gearhead


    Ok. Tiedätkö lainkaan minkälaisilla alustoilla jenkkilässä tänä päivänä ajetaan +3000hv autoilla kisaa??
    Onko täällä suomessa liimaamaton rata jonkin erilainen kuin jenkeissä liimaamaton katu?

    Se miten me tulemme myymään suomessa No Prep kisoja ei liity mitenkään eikä mitenkäänkään siihen miten ”kiihdytyskisoja” on myyty tähän asti. Konsepti ja metodit on toiselta planeetalta.

    Kaikki ovet aukeaa suomessakin rahalla, siitä on turha väitellä, paitsi kommunistien kanssa,
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Kyse ei ole vihervasemmistolaisesta ”unelmasta”, vaikka moni ns.kiihdytyskuski niin unelmoikin. Me vain olemme junttilan tuvan nukassa pipertämässä omia pikku,pikku piperryksiä, samalla kun maailmalla juna kulkee kovaa ihan muualle.

    Sinusta on siis tullut kaiken uuden jarrumies?
     
    Muokattu: 28.4.2019

Kerro tästä muillekin!