No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Höpö,höpö.
    Näillä autoilla ajetaan neitseellisillä kaduilla lähelle pakkasessa ja jos romua tulee, niin ”romua” tulee ihan muille kuin No Prepiä kritisoiville peräkammarinpojille.
     
  2. GS

    GS Gearhead

    Eli jarrumies?
     
  3. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Minkä takia meiän pitäis tietää minkälaisilla alustoilla jenkeissä ajetaan?Mitäs luokkaa muuten GS ajaa?
    Lainaus.
    "Onko täällä suomessa liimaamaton rata jonkin erilainen kuin jenkeissä liimaamaton katu?"
    Nyt ihan oikeesti,mitä tämä tarkoittaa,ootko jotain ottanut kun niin epäselvää tekstiä!?:eek::eek:Jonkin erilainen???:rolleyes:
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Ei, meidän ei tarvitsekkaan tietää minkälaisilla alustoila jenkeissä ajetaan, koska se alusta ei oikeasti ole se No Prepin perusidea.

    Taas kerran, muuttuuko maailma siitä mitä ”luokkaa Gs tai sinä ajat
    ?”...? Eli mitä No Prep luokkaa sinä ajat?
     
  5. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    En oo ajanut kuin mersua enään,Comppia aiemmin.Niin,mikä lienee yleensäkin no prep luokka,en oo ikinä kuullutkaan kun sääntökirjaa katselin.
     
    josu tykkää tästä.
  6. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Kyllä toi kuva erehdyttävästi näyttää radalta, on turha jakaa kilparadan kuvia jos kerran kadulla meinaatte suhata. Milloin first run tapahtuu ja missä, tullaan niksonin kanssa peräkammarista pois ja kattomaan, on tää niiin kovaa settiä! Ei täällä no preppiä kritisoida vaan tuulen heiluttelmaa leukaa. Ja P.S Nää peräkammarin pojat on ajellu jo sillon ku sinä sneppailit hiekkalodjulla vai olitko siellä edes silloin. Ja jos saat nämä hommat tänne tuotua ja tollaset laitteet mistä sauhuat niin hattua nostan kyllä.
     
    josu tykkää tästä.
  7. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Vai että on kuskeilla vihervasemmistolaisia unelmia
    Jospa nyt vaan hoidat organisaatios pystyyn ja keskityt
    siihen.Minun ei tarvitse jarruttaa mitään teet sen ihan
    Itse.Mutta näiden juttujen perusteella tarvitset MOPOON
    uudet WHEELIEBARSIT. KUN sulla on organisaatio kunnossa
    ja some-sopparit/palkintorahat /muut promoasiat kunnossa
    Niin saat varmaan osallistujia .En jarruta suorastaan yllytän
     
    josu tykkää tästä.
  8. josu

    josu Gearhead

    Joo vähän tuntuu ettei tolla "Chefillä" oo kaikki inkkarit kanootissa,elää jotain ihmemaailmaa johonka suomessa ei koskaa yletytä,vaikka kuinka koittaa aivopestä meitä.jos onnistuu niin pyydän anteeksi
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Ok, eli kun minulla oli -66 Fairlane v.-80/81...jolla vedettiin öisin paikallista kuminpoltto ja katukisaa, te pojat olitte siis ”ajelleet” jo 60-luvulla jolloin minä sneppailin hiekkalaatikolla? Millähän ja missä te ajelitte tuolloin?
     
    Muokattu: 29.4.2019
  10. GS

    GS Gearhead

    Pointti on siinä että ei kenenkään tarvitse mihinkään ”ylettyä”, eikä ketään tarvitse ”aivopestä” yhtään mihinkään.
    Siinä kohtaa kun Street Race suomessa kasvaa lajina ja kiinnostaa yleisöä ja rahoittajia joka vuosi enemmän, tuottaen tällöin myös uusia kilpailijoita ladulle, minkään ei tarvitse muuttua eikä mitään muuttaa. Tapahtuuko nyt näin (West Coastilla ainakin sentään yritetään uutta)?
    Sellainen perisuomalainen ajattelutapa josta hyvänä=huonona esimerkkinä Ollilan aikainen Nokian johtamistapa, jossa ympäröivän maailman ja sen muuttuvat lainalaisuudet jätetään tietoisesti havainnoimatta ja uuden viestin tuojat ammutaan ovelle.
    Eli uudet kehitysajatukset ja mahdolliset toimintatavat ohitetaan vain oman ylimielisen muutosvastaisuuden valtuuttamana.
    Ok, kuuluu toki ”taudin kuvaan” silloin kun suunta on alaspäin ja oireet kyllä tunnistetaan, mutta ne kielletään ja taudin annetaan levitä luihin ja ytimiin.

    Kaikkea uutta vain on paljon helpompi vastustaa ja kaiken uuden viestintuojat ampua heti ovelle, vaikka siihen ei oikeasti olisi mitään rationaalista syytä.
    Peruspointtihan tässä on se että pelkkä aiheesta asiallisesti ja aikuismaisesti keskustelu tuntuu olevan monelle vaikeaa, jos ei jopa mahdotonta.
    Aikuiset ihmiset käyttäytyvät aiheen äärellä kuin vajaamieliset ja minkäänlaista rationaalista keskustelua aiheesta on mahdoton käydä avoimesti.
    On olevinaan ”hienoa” kyykyttää viestintuojaa verbaalisesti, ikäänkuin itse aihe ja mahdollinen muutostarve sillä katoaisi mihinkään.

    Tämä...”kaikki on paskaa paitsi kusi” ja että..."ihan paskaa, ei onnistu...mutta jos onnistuukin niin hattua nostan”... takaa aina sen että kaikki olemassaoleva vääjäämättä kutistuu ja menee alaspäin.
    Minuun henkilönä voi toki kaataa paskaa vaikka loputtomasti, mutta voin luvata että se ei tuota tämän maan Street Race kartalle yhtään lisäarvoa, eikä mitään lisää.
    On kummallista että ne pyrkimykset jotka tähtäävät lajinäkyvyyden kasvuun, kilpailijamäärien kasvuun ja ennen kaikkea siihen että lajiin saataisiin kokonaan uusia pääomia jostain muualta kuin kilpailijoiden taskusta, on näinkin kovan vastustuksen ja muutosvastaisuuden ympäröimänä?
    Se minkä kiistatta on jo nähty toimivan jenkkilässä ja jossa on syntynyt kokonaan uusi suuren yleisön tuntema Street Race kulttuuri, ei toimisi täällä? Ei missään mittakaavassa, vaikka itse peruskaava on varsin simppeli, mutta toki täysin erilainen kuin nykykaavat?

    Olisi tietenkin varsin rakentavaa kuulla miksi tällainen ”kapitalistinen”/ammattimainen kaava ei toimisi suomessa, eikä vain vittuilua viestintuojalle?
    Eli mikä Streetin nykytilanteessa on niin erinomaista ja kasvupotentiaalia omaavaa, että meidän ei kannata edes aikuismaisesti keskustella siitä, mikä veisi lajia eteenpäin?
     
    Muokattu: 29.4.2019
  11. GS

    GS Gearhead

    Niin, Jenkkilässä tyhmät ei sitten vain ymmärrä että oikeasti tehokkailla autoilla ei kuulemma voi ajaa preppaamattomilla radoilla ja jopa kadulla?
    Kuitenkin siellä ajetaan katu ja No Prep-kisoja nykyään joka päivä jossain ja autoilla joiden tehohaarukka liikkuu 1000-4000hv välissä?
    Suomessa tämä siis jo tiedetään, koska täällä nyt muutenkin tiedetään tästä lajista kaikki?
    Se No Prepin peruspointti nyt kuitenkin tuntuu täällä unohtuvan, eli tässä lajissa ei ajeta kelloa vastaan, vaan miestä/naista vastaan ja pito on silloin kaikille sama+kisan edetessä muuttuva.
    Ajoilla ei ole merkitystä koska niitä ei kisalähdöissä mitata ja vain jokaisen lähdön voitolla on merkitystä.
    Sillä viereisellä ladulla ajavalla kun on tarjolla kutakuinkin vastaava pito, tehoa annetaan...pyritään antamaan latuun vain sen verran kuin pitoa on tarjolla.
    No Prep ladulla ei siis tee mitään TD, autolla, jonka alustaa eikä varsinkaan tekniikkaa ole rakennettu mahdollistamaan ”portaattomasti” 500-3000hv tehoskaalaa.

    Nykyisin kun jenkkilän No Prep tehokärjen seasta puuttuu amatöörit, romua kisoissa tulee todella vähän ja yleisestikkin ottaen sitä romun syntymistä ei ole yhtään sen enempää kuin ihan missä tahansa street kisassa.
    Pointti on kuitenkin edelleen se että tänä päivänä maailmalla yli 2500hv:n Big Tire No Prep autoja pyörii erilaisilla kaduilla, radoilla ja tarjotuilla pidoilla PALJON.
    Tätä taustaa vasten on kummallinen väite että me suomessa eläisimme jotenkin erilaisin lainalaisuuksin...mikäli ymmärrämme sen että näissä skaboissa sitä koko tehoreserviä käytetään todella harvoin ja ajaminen ei todellakaan ole perinteistä ”lappu lattiaan ja maaliviivaa odotellessa”?

    Eli jenkkilässäkin on jokaisessa No Prep kisassa erilaiset olosuhteet ja ne muuttuvat kisan edetessä. Kukaan näissä skaboissa ei runttaa ekoilla kierroksillilla 3000hv latuun, vaan kyllä siellä läppärien prosessorit huutaa armoa kun säätöjä etsitään luistonesto, teho, ja vääntökäyristä, ym...
    Esim.tämän No Prep Kings kakkoskauden toiseksi jäänyt ja 4000hv Fireball Camaroa ajava Ryan Martin, ei omien sanojensa mukaan käyttänyt täyttä tehoreserviä kuin kerran koko sarjan aikana. Jokainen muu lähtö oli taiteilua pidon ja tehon välillä.

    Muistutettakoon nyt kuitenkin vielä siitä että No Prep ei ole vain isorenkaisten monsterien kisailua, vaan se suurin kansallinen osallistujamäärä tulee ihan True Race, eli todellisten kilvellisten katuautojen puolelta. Eli sitä kalustoa mikä nyt ajaa suomessakin tietämättään ”no Prepiä” erilaisissa kadunmiesten kiidytystapahtumissa ja testipäivillä.
    Se että suomessa ei ole heti laittaa No Prep monstereita 30-40:ntä ladulle, ei tarkoita sitä etteikö True Race ja Small Tire autoja löytyisi ja paljon.
    Nämä Big Tire Monsterit ovatkin lajissa vain kirsikka kakun päällä ja tarjoaa olemassaolemallaan lisää nähtävää ja "kuultavaa lajin katsojille/yleisölle/yhteistyökumppaneille = Työkaluja lajin markkinoinnille.
    Näin ihan hypoteettina mainittakoon kuitenkin, että jos rahaa laitetaan jaettavaksi vaikkapa
    6K€ Big Tire kauden main event voittajalle osallistumismaksun ollessa 0€, eiköhän niitä tehokkaita Big Tire autoja ala aika pian löytyä ja aika montakin...ja erityisesti jos pitoa on nimenomaan tarjolla rajoitetusti (se suomen tehokkain auto ei voita tätä skabaa). Varsinkin kun lajimarkkinointi hoitaa talven aikana lajin/kisan/kilpailijoiden näkyvyyden suhteen hommansa.

    Sitä tosiaan on jenkkilässäkin erilaisia latuja joilla No Prep skaboja ajetaan, eli välillä pitoa on enemmän ja välillä vähemmän. Hyvin harvoin sitä on kuitenkaan niin paljon että TD auto voisi runtata lappu lattiassa pisteestä a, pisteeseen b. Kisan loppua kohden kumia toki ladussa jo on, mutta usein aika ”karkeassa muodossa”.
    No Prepin pointti ei ole siinä että pitoa on vähän tai varsinkaan olemattomasti, vaan siinä että pito-olosuhteet ovat ”kadunomaiset” ja siis muuttuvat koko kisan ajan. Kukaan ei voi laittaa säätöjä valmiiksi kotitallissa ja ajaa ”lappu lattiassa” viivalta viivalle.
    No Prepissä ajaminen vaatii paljon muutakin.:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 29.4.2019
  12. darpen

    darpen Gearhead

    2017 loppuvuodesta eriytetty tää ketju omaksi. Tuli vaan mieleen että on ollut yksi kokonainen vuosi aikaa tehdä uuden sarjan eteen ihan käytännössä jotain, tai oikeastaan vissiin jo liki pari vuotta...
    Tänä aikana muutama ketjuun kirjoittanut ihminen on ajanut kisaa kuka missäkin luokassa ja kauden ulkopuolella touhunnut jotain konkreettisesti autoon liittyvää.

    Sitten toisaalla taas mietitään ja pohditaan ja suunnitellaan ja verrataan ja oikeastaan tehdään kaikkea muuta paitsi keskitytään siihen että saatais uusi ja ihmeellinen sarja aikaiseksi.

    Taitaa tässä päteä sama kuin elämässä muutenkin, eli puheet on puheita ja teot on tekoja. Mutta eihän sitä tiedä vaikka tästä joskus sarja tulis.
     
    xarper tykkää tästä.
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Just näin.

    Naapurimaassa Ruottissa ei ilmeisesti ole vielä herätty tähän. Vai onko (oliko?) perinteinen Stockholm Open eri asia tai liian racea?
     
  14. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Ehkä ruotsalaiset eivät ole saaneet nimiä papereihin eivätkä päässeet oikean sateenvarjon alle?
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Niillä oli eri lainalaisuudet ja niiden läppärien prosessorit huutaa edelleen armoa kun ne koittaa googlella kääntää geeässän eeposta tukholman murteelle.
     
    xarper tykkää tästä.
  16. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    :rotfl::rotfl::rotfl:
     
  17. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Niin kuin edellä sanoin, tulen kyllä katsomaan heti ja innolla kun 2-3 tuhatta hevosvoimaset autot mittelee esim kehä 3 sella pidon saamiseksi kun ko tapahtuma saadaan järjstettyä. Niinkuin edellä joku mainitsi, tuuli heilutellu leukoja jo pitkään eli ymmärrät itsekkin varmasti GS että pitäis jo alkaa tapahtumaa pukkaamaan. Haaveilu ei ole keneltäkään pois mutta realismia pitää kuitenkin olla.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Mistä sinä tiedät mitä ko.sarjan eteen on tehty ja koska aloitettu?
    Miten yleensäkkään tämän ketjun keskustelu ja sen ajankohta liittyy mihinkään?
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Haluan todella tulla itsekkin katsomaan kun 2-3000hp autot ajaa kehä 3:lla?
    Kukahan siellä mahtaa ajella?
     
  20. darpen

    darpen Gearhead

    En tiedäkään ja kun ei ole mitään oikeaa näyttöä tullut asian etenemisestä, niin sen takia kyseenalaistan koko homman.
    Jos oikeasti olet tehnyt jotain sarjan eteen, niin kerro se muillekin. Radiohiljaisuus aiheuttaa vaan epäilyjä ja vittuilua.
     

Kerro tästä muillekin!