Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No mä oonkin insinööri-luonne, vaimokin vittuilee etten saa vaihdettua torpassa edes lamppua kattoon ilman Exceliä ... :p

    Mutta, kyllä noita kuluja ihan aiheellista on seurata, minulle se on ainakin osa hyvää taloudenpitoa. Ja onhan tuolla joku merkityskin; meidän taloudessa tulee pakollisia arki-kilsoja parilla autolla n. 40tkm joka vuosi - jos keskimäärin yhden sentin per kilometri saa jostain tiristettyä kuluja alaspäin, niin se tarkoittaa 400 Euvostoruplaa puhdasta rahaa muuhun käyttöön per vuosi.

    Esim. meillä vuoden vaihteessa rouva otti liisari-Golffin ittelleen ja nyt siis ainoa muuttuja on polttoaineen hinta. Tällä hetkellä näyttäisi, että hänen vanhaan, omaan, Opel Mokkaan nähden saadaan ainakin n. 2-3 snt/km säästöä aikaan. Ja mulle on tuloillaan kaasu-Octavia, kuten mainittu aiemmin, ja laskelmien mukaan n. 2snt/km pitäisi tulla siitäkin säästöä nykyiseen dieseliin nähden. Eli vaikka puhutaan näennäisesti marginaalisista 'halvennuksista', mutta silti tämä tarkoittaa, että perheen talouteen tullee n. 1600-2000e/vuosi puhdasta säästöä. Itse asiassa voi tulla enemmänkin ensimmäisenä vuotena, koska rekisteröidyin jo Gasumin kiinteän hinnan kampanjaan mukaan.

    Jotta etäisesti pysytään asiassa, niin kuten myös mainittua niin katsoin itselleni myös sähköautoja - mutta mun reunaehdoilla ja firman tarjoamilla malleilla en saanut tätä kannattavaksi. En siis kieltäytynyt sähköautosta ideologisista syistä, mä katsoin vaan puhtaasti viivan alle jäävää lukemaa. Jos tulos olisi mulla ollut toinen, niin todennäköisesti suhaisin elektronien voimin jo nyt.

    -JJ-


    PS. aiemmassa postissani oli pari typoa tyyliin 0,30 snt/km ... ne on korjattu nyt.
     
    Stang_81, ramman, Harri S ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Sorry jos tämä on ollut jo esillä, mutta oletko tehnyt tuollaista snt/km kustannusestimaattia Leafista? Jos olet, niin missä haminoissa liikutaan, noin suurin piirtein ja minkä verran kiesillä tulee kilsoja per vuosi?

    -JJ-
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Oletko/ voitko Harri joskus kattoa paljon tuommonen näyttää kulutukseksi 120km/h vauhdissa?
     
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    En ole tuollaista kilsaan perustuvaa laskelmaa tehnyt kun siinä on jo mukana liian monta muuttujaa jotka vääristää tulosta.
    Sitten kun on aika siirtyä seuraavaan laitteeseen voisi laskelman ehkä jo tehdäkin, mutta vaihtohyvitys, poliittiset päätökset yms. aiheuttaa sen että lopputulos voi olla ohan mitä vaan. Siksi laskelmassani puhun aina tämänhetkisistä reunaehdoista.
    Helmikuun alun ostohetkestä meni tänään 4000 kilometriä rikki.

    Pitää katsoa tuota motarikulutusta jollakkn koepätkällä kesemmällä kesänopeusrajoitusten aikana.
    Tämähän tallentaa jokaisesta siirtymästä (tietojärjestelmässä se on yksi matka) oman pätkän dataa sillä välillä kun auto käynnistetään ja sammutetaan. Sillä saa täsmätiedon helposti selville.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kokeilin viikon päivät ledivalaistusta noiden keulan perinteisten; H4, 5W ja 13W DRL polttimoiden tilalle, enkä löytänyt mitään muutosta energiankulutukseen. Lämmitystä säästelemällä tällä pysyy alle 15kWh/100km energiankulutuksessa vajaan 10 asteen pakkasissakin jos vaan tie on puhdas lumesta eikä ole vastatuuli.
    Listalle ledeistä jäi lähinnä modernimpi ilme, huonompi valoteho ja huono valokuvio, joka häikii vastaantulijoita.

    Tänään purin ledit pois, koska autohan menee vaihtoon kuten tuolla toisaalla jo kerroinkin.
    Tilalle tulee siis 2018 Leaf Tekna 40kWh two tone versio, jonka saan näppeihini alkuviikosta.
    Jos ei muuta, niin energiankulutusta ei välttis tuu surattua niin tarkasti kuin tässä nykyisessä. 2-3 latausta viikossa riittänee, kun käytännön toimintasäde on 200-320km, eli alle 200km ei mennä 20-30 asteen pakkasillakaan.
     
    Stang_81, Pertti K ja ramman tykkäävät tästä.
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Uutukainen pihassa.
    Osimoilleen kaikki vaihdenuppia lukuunottamatta tarvii opiskella uusiksi.
    Vaikkei akku ollut noutaessa edes täynnä, niin mieltä lämmitti n. 250 km rangelukema. Ajelin autolla muutaman kymmenen kilometriä kehätien sisäpuolella ja sain tiputettua sitä 230km:iin :)
    Auto muistuttaa nyt sekä ulko- että kabiinin puolelta tavallista nykyautoa, eikä ensimmäisen malliversion ”ufojuttuihin” enää yksityiskohdissa juurikaan törmää.
    Tää sipaiseen satkun lasiin n. 7 sekunnissa mikä on samaa luokkaa kuin oli 308 Ferrarissakin. Toki weberipatterin ujellus tästä uupuu ja kiihtyvyys muistuttaa lentsikan nousuunlähtöä rengaskohinoineen. Renkaista tosin alkaa pito loppumaan, mutta hyvin kiihtyy.
    Tässä on samanlainen autopilotti kuin Teslassa, sormi ratissa tai ratin hiplaamista 10 sek välein. Parkkeerausautomatiikka ja 360 asteen kamerakulma auton yläpuolelta näyttää sen, mitä ahtaassa raossa et auton ikkunoista ja peileistä näe. Eli kaiken muun paitsi auton alle.
    Kuvakulman voi napata apparin puolen kyljeltä, jolloin auton saa pysäköityä näppärästi kadun varteen, vaikka sentin päähän kanttikivestä.
    Peileissä on merkkivalohälytykset ja äänihälytykset mahdollisista katveessa olevista jne.
    E-pedal pitää testata sopivassa ruuhkassa. Se sovittaa auton liikkeet automaattisesti ruuhkaliikenteen mukaiseksi pysähtymisineen ja liikkeellelähtöineen, se myös tekee jarrupolkimesta tarpeettoman.
    Tää Tekna-versio on mukavan kattavasti varusteltu.
    Perusjutut katselin ja opiskelin jo, mutta aika paljon vielä opiskeltavaa jäi jotta auton ominaisuuksia pääsee tehokkaasti erkiliikenteessä hyödyntämään.
    Keskikonsoli on etuosasta tarpeettoman leveä ja syö jalkatilaa verrattuna vanhempaan.
     
    Powerstroke, Ranee, ramman ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    ^Tuossa uudemmassa mallissa alkaisi riittää ajomatka, vaikka tuohon muutaman päivän lomareissuun pohjois-karjalassa, matkalla kerran pitäisi ladata, siinä koirat ulkoiluttaisi ja söisi samalla, määränpäässä saisi ladattua ja takaisin tulomatkallakin kerran. Tosin ongelma vielä omalla kohdalla on hinta, 1300 egen sitikasta ei siirrytä nopeasti 30k€ sähköautoon.

    Mut käyttäjäkokemuksia tuostakin odotellen, itse en ole vielä tollasta päässyt ajamaan ja tuskin nyt pääsenkään. Skodan ja proacen avaimet on tutumpia.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tämähän se on ihan parhautta uusissa autoissa, luulisi että eri merkkien välillä mutta näköjään saman merkin/mallinkin sisällä :wc:

    Mutta kaikesta huolimatta onnea uudelle autolle, raportteja odotellessa!
     
    Harri S ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Rapsaa pukkaa...
    Vajaat viikon päivät tahkottu ostoksella. Siis vajaat 400km vasta, mutta ominaisuudet alkaa olemaan varsin hyvin selvillä.
    Käytännön range täydella akulla on yli 280 km luokkaa, yli tuplat edelliseen ja sillä ajelee keväisillä keleillä tarvittaessa parin päivän työmatkat. Lähes joka yö on ollut kunnon pakkaset mikä tietysti tuntuu energiankulutuksessa, mutta päivät vaatii jo ilmastointia toisinaan, mikä sekään ei pyhällä hengellä pyöri.

    Edellinen musta auto vaihtui pääosin siitä syystä että akun kunto laskee vääjäämättä auton ikääntyessä ja akkutakuukin oli jo kalkkiviivoilla. En olisi todellisuudessa pystynyt ajamaan työmatkojani vuoden kahden kuluttua ilman suurempia välppäämisiä, koska latausmahdollisuutta ei minulla tulevaisuudessa enää töissä olisi tarjolla, edes maksua vastaan.
    Vähän hölmöä ja vaihtoehtona olisi ollut talviautoilu perinteisellä käyttövoimalla, sähkiksen seisoessa joulukuusta-maaliskuuhun mikä ei tee hyvää akustolle.

    Toinen huomionarvoinen juttu on se että vaikka yöpakkaset keväisin ja syksyisin kääntyy päivisin +10 asteen lämpötiloihin, kuluu energiaa jo keväisin ilmastoinnin pyörittämiseen mustassa autossa, mikä lisää kulutusta syksyn lukemiin. Siis jos ei halua hikoilla, mikä nykyautossa on vähän hölmöä, jos ilmastointilaite on, mutta joutuu sitä akun säästelyn vuoksi sitä tekemään, jotta toimintasäde riittää arjen tarpeisiin.

    Tää uusi autoni on valkoinen mustalla katolla, mikä kuumentaa auringon paahteessa sisätiloja tarpeettomasti tyylin kustannuksella. Samoin rengaskoko 215/17 ei ole ehkä se taloudellisin sähköautoon mutta repivä vääntö vaatii pitopintaa renkailta, joista pito tuppaa nytkin loppumaan holtittomalla kaasunkäytöllä.
    Tää on ehkä jopa liian nopea tavan työmatkailuun. Tulee tarpeettomasti kuritettua tdi-kansaa (mitäs härkkivät) ja siinä suhteessa olis hyvä olla jotakin vaimon kestonalkutusta olla vaikka mp3 muodossa soimassa, niin kuskin keskenkasvuisuus pysyis paremmin aisoissa.

    Autopilotti (Pro pilot) on rakennettu samalla tavalla kuin Teslassa ja se tekee autoilusta helppoa, mutta 10s kauempaa ei voi käsiään ratista irroittaa kun auto alkaa vaatimaan kuljettajan huomiota autolla ajamiseen. Toki pelkkä peukalohankaotte pitää auton tyytyväisenä.
    Todella uraiset tiet (autopilotilla sen vasta kunnolla huomaa) aiheuttaa pientä vatkaamista sivusuunnassa kun auto luiruaa uran reunasta toiseen ajolinjaa koko ajan korjaten.
    Navigointijuttuja en ole vielä kokeillut.
    E-pedal on näppärä kaupungissa, kun se yhdistää jarrupolkimen ja kaasupolkimen toiminnot, jolloin ajo oikealla jalalla riittää lähes kaikissa arjen tilanteissa.
    Se myös pakosti tehostaa energian regenrointia, kun energiaa ei polteta niin paljoa lämpönä harakoille (jarruvalot toki varoittaa takanatulijaa).
    Sain autohallin portilla aikaiseksi autolle pienen aivopierun, joka käytännössä aluksi esti halliin sisään ajamisen, kun auto ilmeisesti luuli porttia jalankulkijaksi :D Tekoäly vaati sitten hieman suostuttelua ja homma saatiin lopulta pienen ”neuvonpidon” jälkeen maaliin.

    Akun kulutusta ei tule enää juurikaan seurattua kun sille ei ole liiemmin tarvetta. Auto on ollut vata parina yönä roikassa latauksessa ja ensi yöksi latoi sen taas vaikka kapasiteetti näytti pääsiaäisjan rälläämisten jälkeen vielä 50%, koska eihän sitä koskaan tiedä mitä autoilutarpeita huominen ja pikku vuosilomapätkä tuo tullessaan.
    Kusenkeltaiset sisävalot korvasin ledeillä, mitkä luulin tän hintaluokan autossa olevan jo vakionakin. Takarekkarivalot vaihtuu myös jossakin vaiheessa. Ajovaloina on jo lediprojektorit. Sumareissa H1 saa jäädä, koska se on siihen hommaan paras värimaailmaltaan.

    Monta ekan mallin puutetta on saatu korjattua ja pääosa kunniasta on tietty 40kWh akun, joka tekee autoilusta jo hieman tylsää edelliseen verrattuna, lisänä auton tavallinen ulkonäkö.
     
    Muokattu: 21.4.2019
    Nikuzai, Aslak, Powerstroke ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eipä juurikaan uutta tältä rintamalta.
    Kulutus pyörii 14,5-15 kWh välillä satasella kun lämmitykset, ilmastoinnit ja Propilotti ovat käytössä. Rivakat kiihdyttelyt rampeilla eivät kulutukseen juurikaan vaikuta.

    Lämpimät kelit mahdollisti tänään pikku puuhastelun pihassa, jolla toivon mukaan turvaan auton kestävyyttä talvikelien suolapuuroissa useamman vuoden ajaksi.

    Purin nimittäin koko auton takaosan, sisälokarit, pohjamuovit ums. auki ja pesin pohjan sekä pyöräkotelot painepesurilla.
    Lämpimässä kelissä ja paineilman avulla kuivattelin alustan ja kotelot.
    Aika paljon tuolla piilossa on anturia ja sähköliittimiä, mutta tavan vararenkaan kohdassa taka-akselin takapuolella on matkalaukullinen hukkatilaa. Varapyöräähän tässä ei ole vaan kompressori ja paikka-aine puteli.
    Rakenne itsessään ei perinteisestä poikkea millään tavalla.
    Ostin muutaman purkin Dinitrolin ML:ää ja ruostesuojasin koko auton takapään, korikotelopalkit ja taka-akseliston jarrukilpineen.
    Muovit ja lokarit oli hyvä pestä samalla puhtaaksi mudasta ja suolasta.
    Lämpimässä säässä kotelosuoja-aine kuivui nopeasti ja nyt auton takapäässä on kattava kalvo korin ja alustan ruostumista ehkäisemässä.

    Tehdasmassaushan on hyvin köykäinen, lähinnä kotelusuoja-ainetta siellä täällä peltien saumoissa ja pvc-massaa vain niissä kohdissa mistä koripelllit pilkottaa muovipaneelien ja sisälokarien välistä.
    9v puhkiruostumattomuustakuu on nykyautoissa arkipäivää, mutta sillä ei ole minulle juurikaan reaaliarvoa ja merkitystä.
    Huomenna tai ehkä ensi viikolla ovat vuorossa helmakotelot (helmamuovien takana), ovet, luukut ja etupään pyöräkotelot ja alustaosat.
     
    Pertti K ja atalvit tykkäävät tästä.
  11. atalvit

    atalvit 3rd gear

    Joo, ruostesuojaus on ihan hyvä huomio! Nykyautojen suojaus on heppoista, kun tehtaalla vältellään VOC-päästöjä.

    Lisäksi joskus naurattaa nämä jutut että "ei sähköautoja tartte huoltaa", kyllähän niissäkin esim. alustan osat kuluu. Ainakin ekan sukupolven Leafissa on esim. yhtä heppoiset koiranluut kuin muissakin Nissaneissa... Toki voivat myös mennä rikki, jolloin ei puhuta huoltamisesta vaan korjauksesta, nämä käsitteethän menevät "taviksilla" iloisesti sekaisin.

    Ja kyllä ne jarrutkin kuluu vaikka regen auttaa, onhan noita tapauksia että kulutuspinta on jarrupalasta irronnut kun on vuosia miltei käyttämättä (taka-akselilla) ollut suolakurapaskassa...

    Voltilla nyt ajettu mun toimesta vähän päälle 18tkm, 64,7 litraa bensaa on kulunut. Kerran vuoteen on joutunut tankkaamaan, mihinkä tässä oikein joutuu? Toyotahybridi-miesten ilmeet on hyviä kun kyselevät kulutusta, kehuvat omiaan että menee 3,5 litralla sadalla... jossa onkin sitten jo ainakin pari litraa "essonbaari" -vähennystä todelliseen. Joko eivät usko että on mennyt alle 0,4 litraa sadalla tai sitten menevät hiljaiseksi ja poistuvat paikalta. Kun eivät ymmärrä ladattavan hybridin ideaa ;) Olen minä tietysti kiusannut niitä myös toteamalla itselataavista, että itsehän minä tuon Voltinkin lataan...
     
    Pertti K ja Harri S tykkäävät tästä.
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Pari riviä latauksesta ja latureista.
    Ostin silloin maalis-helmikuun vaihteessa Saksasta uuden toisen Nissanin alkuperäislaturin, joka kulki koko ajan autossa mukana, sekä toimi tarvittaessa varalaturina jos kotona kiinteästi oleva sattuisi syystä tai toisesta hajoamaan.
    Samalla laturin irti-kiinni renkkaaminen jäi pois, mikä säästää laturia ja kotini latauspistettä.
    Kyseessä siis tarviketta kalliimpi tavan OEM type1 Schuko Nissan piuha, koska en luota halpoihin tarvikelatureihin mm. tulipalovaaran takia.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gen1 Leaf käyttää tuota alunperin amerikkalaista SAE J1772 type1 pistoketta, joka on pikku hiljaa poistumassa ja siksi gen2 Leafissa onkin uudempi IEC 62196 type2 pistoke, jota kutsutaan myös nimellä Mennekes. Tämä on myös EU alueen virallinen sähköautoissa käytettävä pistoketyyppi ja se löytyy myös kaikista latausasemista. Vanhempaa autoa ladatessa pitikin käyttää type1/type2 kaapelia, jotta auton sai kytkettyä lataukseen julkisilla latauspisteillä.

    Kansallinen lainsäädäntö kiristyi muutama vuosi sitten ja noiden Nissanin, kuten muidenkin myynnissä olevien Schuko pistokkeellisten sähköautolatureiden ottama virta rajattiin 10A -> 8A, mikä aiheuttaa uudemmilla latureilla pidemmän latausajan. Siksi tuo Saksasta ostamani olikin mukavasti sitä tehokkaampaa 10A mallia. Mullahan on kotona suoraan päätaululta rakennettu 5x2,5mm2 söttö latauspisteeseeni, joka on vielä kytketty yksivaiheiseksi, jolla tuplaan vaiheen neliömäärän ja jolla saan vielä hieman parannettua siirron hyötysuhdetta. Tuo 2A ero on merkittävä tässä uudemmassa autossa jonka akkukapasiteetti on kaksi kertaa suurempi, jolloin lataus lähenteleen tyhjällä akulla ja auton oman latausjohdon 8 Ampeerin virralla jo vuorokautta.

    Hukkasin siis vanhan auton mukana sen auton oman 8A latausjohdon ja tämä tehokkaampi jäi itselleni. Tähän saa erilaisia adaptereita, millä tuon type 1 pään saa sopimaan type 2 autoon mutta ne on mielestäni jo melkoisia virityksiä.
    [​IMG]

    Siispä ostin kiinasta laadukkaan type2 pistokkeen pluginvaihto-operaatiota varten. Se on lisäksi 32A mallia, jolla takaan sen että se ei lämpene pidemmässäkään käytössä ja siten pilaa auton latauspistoketta. Nää ei muuten ole ihan halpoja tuolla Kiinassakaan mutta alle puolet siitä, mitä vastaavasta huudetaan täällä kotosuomessa.
    [​IMG]

    Kytkennäthän tässä on sitten erilaiset tuohon vanhempaan malliin ja kyselinkin pistokkeen vaihtotyötä muutamalta sähköammattilaiselta. Mutta asiassa kävi kuten Ferrarin jakopäänhuollosta kysyessäni, kukaan ei uskaltanut hommaan ryhtyä, kun kuulivat mihin tehtävä työ tulee ja siksi sekin piti tehdä itse. Kuten tälläkin kertaa.
    N, L1, PE on ihan simppeliä kauraa, mutta pistoketyyppien älykarvojen PP, CP ja CS piti selvitellä netin syövereistä. Vaiheet L2 ja L3 jäävät tässä minun tapauksessani tyhjiksi koska käytän latauksessa vain yhtä vaihetta.
    [​IMG]

    PP on proximity pilot, joka kertoo autolle ja laturille latauskaapelin kykettynäolosta. Se on tuossa vanhemmassa koplattu liipaisimen mikrokytkimeen, joka vastusarvoa muuttamalla pyytää autoa ja laturin elektroniikkaa katkaisemaan latauksen ennen pistokkeen irroitusta kytkemällä pistokkeen liipasimessa olevat ao. kuvan vastukset R1 ja R2 sarjaan (nostaa vastusarvon 150 ohm -> 450 ohmiin), joka on lisäksi kytketty PE ja PP välille.
    Eli laturin kaapelissa ei ole edes PP karvaa, vaan silmukkatieto kiertää latauskahvan kautta takaisin autoon ja singnaalikarvaa CP (Control pilot) pitkin takaisin laturiin. CP kertoo siis tarvittavan virran määrän.
    [​IMG]

    Irrallisissa yleisimmissä 32A type 2 välikaapeleissa tuo vastus on sisään rakennettu PE ja PP välille 240 ohmin vastuksella. Ja tuota vastusarvoa muuttamalla kerrotaan myös latauslaitteelle latausjohdon kapasiteetti 16A-32A-64A jolloin laturi tietää rajoittaa latausvirran alle kaapelin kestokyvyn, eikä latausjohto ja liittimet ala kuumenemaan. Samalla selvisi että säädettävissä kotilatauskaapeleissa tuota latauksen Ampeerimäärä siis säädetään yksinkertaisesti erilaisilla vastusarvoilla (säätövastuksilla). Koko ajan sitä oppii itsekin kaikenlaista uutta...
    Tuon irtopistokkeen mukanakin tuli tuo samainen 240 Ohmin irtovastus koska pistoke on alunperin tarkoitettu diy latauskaapeleiden rakenteluun.
    Tuo on kuitenkin väärä tälle omalle Nissan-laturilleni. Sen latauspistoke ei lisäksi ole purettavaksi tarkoitettu joten puukkoa ja vasaraa tarvittiin pistokkeen purkamisessa. Sisältä löytyivät normaalit värikoodit vaiheille sekä suojamaalle, mikrokytkin vastuksineen sekä sininen signaalijohto laturille (CP).
    [​IMG]

    Napsin johdot poikki ja liitin ne uuteen pistokkeeseen. PP/CS tarvittavan ja tälle Nissan-laturille kuuluvan, oikean vastusarvon (150 Ohm) sain yksinkertaisesti juottamalla tuon mikrokytkimen vastuksineen PE ja PP nastojen väliin, toki juotosliitokset kutistesukalla suojaten. Se mahtui helposti tuon uuden pistokekahvan sisälle, eikä se vastukseen integroitu (turha) mikrokytkin siellä mitään haittaakaan tee, koska vastusarvoa ei tässä type2 latauspistokkeessa tarvi muutella suuremmaksi, vaan lataus katkaistaan auton avaimenperän napista, joka samalla vapauttaa pistokkeen lukituksen autoon. Otin sitä mikrokytkimestä vaan sen metallilipareen pois.

    Tökkäsin laturin autoon ja toiminnot on tässä samat kuin auton alkuperäislaturissakin, latausaika tällä on vaan sattuneesta syystä 20% lyhyempi, mikä tarkoittaa tyhjällä akulla useampaa tuntia :)
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Nyt alkaa olemaan jo range kohdallaan, vaan ei sillä siltikkään helsinkiin sukuloimaan pääse ilman 2 latausta

    Opeli hölkyttää saman matkan 2 kusitauolla joista toisella tankkaa täyteen samalla kun emäntä käy sisävessassa

    Ite jos oikeen kiire voi laskea siihen auton renkaan viereen mittarikentälle :odeek:

    Ite en ole tehnyt, mutta kerran nähnyt takaa päin äijän kusevan auton viereen tankatessa ja muijat kerääntyi autoon sisältä eväitä matkassa


    Mites ekalla et tainnut koskaan sitä drive by latausta kokeilla, mut mitähän toi uudempi sanoo jos lataa ajaessa, eli 3vaihe genu kärryssä käyntiin ja hölkyttää menemään
     
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Juu ei tullu testattua.
    Mulla ei oo kun toi 1,2 kW generaattori satunnaiseen työkalun pyöritykseen.
    Vaatii vissiin 3,5 kW genun, jotta suostuis latautumaan.
    Sen kun änkeää takakonttiin pauhaamaan niin taitaa sisälläolijat pökrätä pakokaasuihin, kärryähän tällä ei saa vetää :D
    Tuossa testausta:
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Millä sillä sit paskahuusia kuskaa, ei kafia oikeen katolle voi laittaa :odconfused:


    Onne rikkaitten autoja hotelleissa pitää majoittua jos matkalle mielii


    Kuka sen muuten kieltää ettei kärryä saa kiskoa?

    Peltiä se takarunko kait on samalla tavalla kuin missä tahansa ja miggi liimaa sähköautokin tottelee
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Otteessa ei oo vetomassoja.
    On noihin vanhempiin koukkuja laitettu ja hyvin tulee kärry perässä.
    Poliisisetä tosin kirjoittaa rapsut, tien päällä moisen yhdistelmän tavatessaan.
    Kyllä diesel A-mersukin veti toista tonnia telillä iloisesti perässä, vaikka veromassa siinä oli 450kg, joka tosin sekin enemmän kuin työkaverin Crysler Sebringissä, jolla voi vetää lähinnä tyhjää kärryä.

    Tuppaa hymyilyttämään kun näistä puhuessa jokainen automies tuntuu kiskovan kärryä perässään joka päivä ja käy viikonloppuisin lenkin Helsingistä Rovaniemellä pyörähtämässä. Ei nää sellaisten fiktiivisten kuskien autoja ole.
    Itse olen käyny omalla autolla yli 150km päässä kotoa yhden kerran viimeisen kuuden vuoden aikana. Vuotuiset sukulointireissut olen tehny junalla. On nykyään halvempi, nopeempi ja fiksumpi. Arkiajot sitten sähköautolla, jää paremmin rahaa hotelleihin.
     
    ramman tykkää tästä.
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Onko sulla kafi siinä Opelin perässä?
     
  18. peto

    peto Gearhead

    Hei, toi lataus apuvaunu persiiseen olisi hyvä keksintö! Vanha kunnon tupaöljy agregaatti kärryyn puolen kuution säiliöllä niin voisi körötellä melko pitkälle, eikä tarvitsisi auton päästöistä huolehtia:D

    Siitä jollekin yrittäjälle kunnon bisnes idea:cool:
     
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kuolevaan hevoseen ei kannata rahojaan kiinni laittaa.
    Autonvalmistajatkin tietää sen.
    Öljyllä fiilistelyt jatkunee sitten tuolla kellarissa, koska autoilun tulevaisuus on sähkössä, myös tässä ketjussa.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos jossain lähtee käymään kauempana

    Kovin harvassa on paikat johon 2 kissaa voi ottaa mukaan, mutta yllättävän monessa paikassa saa yhdistelmän parkkiin
     

Kerro tästä muillekin!