Ford 1939 moottoreista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja laakkius, 27.4.2019.

  1. laakkius

    laakkius Gearhead

    Onkos kellään dokumentteja siitä mikä on -39 Fordin tehokkain verrokkimoottori, pikkulohkon leimaamista ajatellen? Lähinnä onko mitään tehokkaampia kuin tuo 85hv, jossain esitteessä oli mainintaa 90hv moottoreista, mut silläkään ei päästä kuin 108hv max. tehoihin.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös näissä vanhuksissa sovelleta jotakin ”vakio 2 kurkkuimusarjalla enintään noin viisilitrainen”-sääntöä? Kun niitä kuitenkin on paljon tehty.
     
  3. laakkius

    laakkius Gearhead

    Juu, on tehty ja siksi aattelin kysyy ku joku tietää kuitenkin?
     
  4. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Poikkeuslupa
     
  5. laakkius

    laakkius Gearhead

    Yhden fordin tiedot katoin rekkarilla ja otteessa oli 5.0 ja 98hv. Siihen ei tartte poikkeuslupaa, mut ei niin mopoo V8 olekaan.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    muistaakseni jossain pimeiden saastevuosien oldsmobile 260 moottorissa on suunnilleen 100 heppaa. tiettääkseni se moottori on V8.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    260 dieselissä tais olla 90hp. Makee rodimoottori. Itseasiassa oikeesti.
     
  8. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Huoltoväli varmaan natsaa hyvin 30-luvun autoon :)
     
  9. v-v

    v-v Gearhead

    Onkos sulla orkkis motti kadonnut matkalle? Onhan se Flathead hyvä rodi kone
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  10. laakkius

    laakkius Gearhead

    ei oo konetta eikä laatikkoa. Eikä kyllä akseleitakaan.
     
  11. Onko toi 108 heppaa nyt se maksimi. Ennen muinoin ne hyväksy sen Chevyn 262 -pikkulohkon 110 hepalla rodeihin. Se moottori taitaa tosin olla melko harvinainen.

    Mites Chevyn pätkästy pikkulohko, eli V6 mylly. Niitä on 200cid ja 95 heppasenakin..
     
  12. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Ei osu kyllä nämäkään tuohon tarvittuun haarukkaan, mutta -68->73 käytössä ollu chevyn 307 on myös yks hyvä vaihtoehto rodiin. 68-71 tehdyissä n. 200 hevosta, -72 130 heppaa ja -73 115 heppaa. Viimesen vuoden jyvä on aika passeli tehojensa puolesta vanhempiin laitteisiin. Aika naseva kone litratehonsa puolesta.
     
  13. Tohon liittyen, niin jos ilman poikkeuslupaa aikoo jonkun myllyn saada, niin se saa olla korkeintaan; 221*1,25=276,25 cid => 4526,90875 cc
     
  14. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Sit jos haluaa pysyä merkkiuskovaisena nii on sit fordin 260 mut hevoosiaki on sen 160hp. Laatikko näihin on vaikea metsästää, ku yleensä kytkikoppa on kuudella pultilla ja täs on vaan viidellä pultilla. Ellei tee jotain välilevyä kytkinkoppaan.
     
  15. laakkius

    laakkius Gearhead

    Oldsin 265:ssa on tasan 100hv, mutta ne on din heppoja eli sekin on liikaa. No odotellaan hetki millaisia muutoksia noihin rakentelusäädöksiin kohta tulee...
     
  16. xp

    xp Gearhead

    Voortilla on myös 221 kansiventtiili v8, mutta sekin on aika hi perf 145 hevosellaan.
     
  17. laakkius

    laakkius Gearhead

    Fordilla on myös 255 motti 80-luvulta, jossa on 110-115hv. Siin on vissiin ihan normi sbf kaaveli.
     
    karhu01 tykkää tästä.
  18. peto

    peto Gearhead

    Minä en mistään mitään tiedä, mutta eikös näin vanhassa voivoi leim kansiventtiili kasin omavalmiste moottorina haluamilla tehoilla? Miten crane koneet tai kannet tulkitaan nyky säännöissä?
     
  19. Tässä:

    2.1 Moottorin vaihto

    Moottorin vaihtaminen on sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja iskutilavuudeltaan
    alkuperäistä pienempi.
    Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai iskutilavuudeltaan alkuperäistä suuremman moottorin
    (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi
    samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
    Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

    a) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

    b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
    20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

    c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin
    iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

    d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee
    olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;

    e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäiseen tehoon ilmeisesti vaikuttavia muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ja

    f) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30
    kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja

    g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
    saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti
    liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
    mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

    Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:

    a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;

    b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %; ja

    c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen, pois lukien bensiinikäyttöisen ahtimella varustetun moottorin muuttaminen käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta.
     
  20. Ja tässä:

    2.1. Moottorin vaihto
    Kun ajoneuvoon tehdään määräyksen tarkoittama moottorin vaihto,
    tulee muutoskatsastuksessa täyttää Trafin moottorinvaihtolomake tai
    vastaavansisältöinen muu lomake (liite 2 Moottorinvaihtolomake).
    Vaihdettavan moottorin massaa rajoittaa ainoastaan akseleille sallitut
    massat. Muutoksessa tulee kuitenkin huomioida, etteivät
    akselikohtaiset kantavuudet ylity ajoneuvon ollessa kuormattuna ja
    normaalissa ajokunnossa (huomioitava myös esimerkiksi polttoaineen
    määrä). Akselimassojen riittävyys tarkastetaan
    muutoskatsastuksessa punnitsemalla ajoneuvo akseli kerrallaan.
    Ajoneuvo punnitaan kuormaamattomana ja laskennallisesti
    sijoitetaan henkilökantavuus istumapaikoille, jonka perusteella
    tarkistetaan akselikantavuuksien riittävyys. Vaihtoehtoisesti ajoneuvo
    voidaan punnita myös kuormattuna (esimerkiksi etuakselimassan
    selvittämiseksi sijoittaa jokaiselle etuistuimelle 75kg paino).
     

Kerro tästä muillekin!