Tehokas pulttipyssy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja f34, 15.2.2019.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Jos on läpipultteja......
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    No enkös minä juuri kirjoittanut läpipulteista.
     
  3. Satellite70

    Satellite70 1st gear

    Makita:n ison (1000nm) akkupulttipyssyn ostin.
    Kahteen autoon renkaat vaihtanu ja yhen pultin sirkkelistä avannut.
    En antas enää pois.

    Vääntäkööt ne käsin jotka haluaa, jääpipähän itelle enemmän aikaa vaikka katsoo youtubea ku etsiä sitä pitkää putkea..
     
    palontie, Custom_Rod, Charger´69 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Luin huolimattomasti. Sori!
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei mitään,kirjoitin huolimattomasti.
     
  6. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mätänetistä hain lauantaina alla olevan kuvan mukaisen mopon, kun ei vanha kaksoisvasara jaksanut enää avata dampperin pulttia
    [​IMG]
    Bahco BPM915 PRO mutterinväännin magnesiumrungolla 1/2" 199,00€
    avaus 1098Nm, kiristys 813Nm, made in usa

    toinen vaihtoehto samassa hintaluokassa oli tämä
    [​IMG]
    Bahco BPC815 mutterinväännin 1112 Nm 1/2" 229,00€, made in taiwan

    tämä alempi olisi ollut fyysisesti paljon pienempi ja siten kätevämpi ahtaissa tiloissa, mutta tuotteessa ei ollut mainintaa onko kestovoideltu vai ei, joten ostin ennemmin paksuhuulen kuin vinosilmän tekeleen.

    yhden tiukan pultin onnistuneen avaus- ja kiristyskokemuksen perusteella on vaikea arvioida tuotetta laajemmin, mutta tuntuu toimivan, ja yhdellä kädellä saa helposti vaihdettua suunnan ja säädettyä momentin.
     
    palontie, valpas ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Ite hain kanssa ton ylemmän SNAP-ONin tossa ~puolisen vuotta sit ja on ollu hyvä peli siitäkin huolimatta että on vähän kohlompi moneen muuhun verrattuna.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuningaspultti on niitä paikkoja missä ainakin tarttee voimaa. Yleisesti monet muut tiukassa olevat pultit ja erityisesti mutterit ovat totelleet isoa pilliä jos sellanen on käytettävissä.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mainittinkin jo sen kuningaspultin mikä monessa jumissa. Se on koko pitkältä jenkaltaan siellä kampiakselissa, täytyy olla melkosen massiivinen pilli että saa pulttia lämpeemään nopeempaa mitä lämpö johtuu kampiakseliin ja kaikkialle muualle, enkä välttämättä näkisi kampiakselin pillittämisessä paljoa järkeä.
     
    valpas, Nikuzai, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Yhtään ei jaksattanu lukee koko ketjua, joten en tiedä, onko jo sanottu...
    Tehottomastakin paineilmavärkistä tulee yllättävän tehokas, kun vaihtaa sen 10mm letkun 16milliseen ja ne isomman sarjan pikaliittimet.
     
    Bukero, Camino'79 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai ottaa pikkukompurassakin suoraan pytystä ilman eikä minkään paineensäädin ahistimen kautta.
     
    valpas ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Isokin (kooltaan) painesäädin saattaa olla melkoinen kuristin. Sitä ei oikeesti huomaa ku just tollasessa paljon ilmaa tarttevassa, eikä aina siinäkään. Luulee vaan, et tämähän onkin tehoton.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joskus aikanaan hiekkapuhalsin pikaliittimien läpi, en muista oliko siellä vielä joku säädinkin välissä. Ihmettelin kun ei tuu mitään hommasta. Suora letku pytystä kynsiliittimillä autto kummasti.

    Sama oli pulttipyssyn kanssa, suoraan kun alkoi ottamaan pytystä painetta alkoi taas toimimaan paremmin. Varmaan vielä enemmän saisi voimaa kun hankkisi isot liittimet.

    Nykysin mulla on pyttypainekkin vaan 8 baaria niin ei tartte alentimien kanssa pelata. Kompura ehkä käy vähän useemmin.
     
    Muokattu: 30.4.2019
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Ainakaan Volvon (VAG-kone) kampiakselin pulttia en kiristäis pyssyllä, ellei kampuraa estä pyörähtämästä tippaakaan. Voi käydä hihnan päälle? Yleensä on tilaa vääntää kepilläkin siinä kohdassa.
    Lämmitys ei oikeen joka paikkaan sovi, ja osat tuppaa oleen entiset....
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kuumennettua pulttia ei ainakaan kannata enää käyttää.

    Kyllä se purkaminen on niin paljon nopeampaa ja helpompaa pulttikoneen kanssa, että mielellään sitä käyttää, oli tiukassa olevia pultteja tai ei. Samoin kasaaminen, kunhan ymmärtää pistää kierteille ensin käsin, eikä kiristä koneella. Alunperin itsekin käytti konetta vain tiukkoja pultteja varten, mutta sitten huomasi, että elämä voi olla vieläkin helpompaa.

    Oikeastaan onkin alkanut koneräikkäkin kiinnostamaan.
     
  16. Lasse@

    Lasse@ 3rd gear

    Olen ollut tyytyväinen iskutehoon ja kun koko että mahtuu käden sisään. Jonka takia ostinkin.

    Valmistajilla ja myyjillä voi olla useita lukemia, eikä yhtenäistä testiä ole.

    Mutta kaikki vääntimet tarvitsee yli 6 bar ja vähintään ne litrat pyssylle asti kokoajan käytettäväksi. Se pieni kotikompura ja pitkä letku ei saa max momentteja ulos.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Välisäiliö, lähelle konetta auttaa asiaan.
    Viisarimomenttiavaimella testasin Millwaukeen 3/8" akkuräikän momentiksi noin 40Nm. Ilmoitettu noin 70Nm. Riippuu hylsyn pituudesta, ja ruuvin pituudesta (jousto), miten isku vaikuttaa kiertymiseen. Jatkovarsi tuhoo kans iskuenergiaa. Myös se vaikuttaa, kiristääkö pultin, vai mutterin puolelta. Ruuvin massa on isompi, kuin mutterin,
    Ruuvin kiristäminen lähelle sen myötörajaa on vaikeeta (monesti ruuviliitos on mitoitettu niin, että lähelle pitäis mennä)...... Jos menee yli, niin sitten tulee heti vastaan murtoraja, ja silloin alkaa olla homma pielessä.
     
    Muokattu: 4.5.2019
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ruuviin vaikuttaa lisäksi pitääkö se kiristää kuivana vai jollain möly-hoodeellä voideltuna jotta saavutetaan oikea kireys. Kuivana vedetty 40nm on löysempi mitä superaineella voideltu 40nm.

    Toki tämä ei mittaukseesi vaikuta eikä liittynyt muutenkaan mihinkään.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Mos2:n tiedän, mutta ruuvien momenttitaulukoissa on maininta yleensä, että ei Mos2:sta. Öljytyt, tai sähkösinkityt kierteet, varsinkin ruuvissa oleva, kun mutterista se poistuu kiristettäessä,varsinkin, kun on pitkä pultti. Tosin oikeissa töissä, kuka laittaa öljyä kierteisiin? Vain harrasteissa jotain tahnaa, että saa joskus auki.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mikä on oikeissa töissä? Ite ainakin asentelen töissä tukivarret, jarrut ym. Kaikki keraamipastalla? o_O
     
    valpas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!