Vanhoja valokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 12.11.2006.

  1. Sotasankarilinjaa tämäkin. Lauri Törni ja Alfa Romeo. Ja Iltalehdessä Törnin epäonnistunut romeo seikkailu.

    [​IMG]
     
    rane58, mikkis83 ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Hesarissa on juttua siitä kummallisesta Lempääläisestä huoltsikasta, joka on ollut myynnissä ja nyt myyty. Jutussa on maino kuva rakentamisajoilta:

    [​IMG]
     
    Pertti K, TwistOla, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Ei näytä siltä isolta 1938 Twelveltä, jolla Marski liikkui.
    Tekstissä kerrotaan, että Marskin turvamiehilläkin oli Packard, jotta olisi pysytty joskus rivakasti liikkuvan komentoauton kannoilla. Olisiko tuo se turvamiesten Packard?
    Tuo on kuitenkin 1938 tai -39 mallia, ei vanhempi, eikä uudempikaan.
    Marskin Packard Twelve on lopulta säilynyt, vaikka välillä ehdittiin Ahvenanmaalla pilkkoa paloiksi. Nyt entisöitynä tallessa.
     
  4. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kuva vuodelta 1962, kuvanottopaikka Jyväskylän keskustassa.
    (kuva Keski-Suomen museon kokoelmista, kuvaaja kaupungin pitkäaikainen varastopäällikkö, Taito Mörk)
    [​IMG]
    Eräs tuttavani kertoi, jotta kuvassa oleva punavalkoinen VW "urheiluauto", on yksi aikoinaan Tampereella(?) valmistetuista kolmesta autosta, joiden aihioina käytettiin romuliikkeestä hankittuja VW Kubelwagenien alustoja/osia, jotka olivat tänne suomeen saksalaisilta sodanjälkeen jääneet.

    Autoja oli tosiaankin valmistettu kolme kappaletta, joista yksi taisi peräti olla avomallinen?

    Mikäli jollain on näistä lisää kerrottavaa, niin mieluusti kuulisin taustatietoja.

    Aiheesta on ollut artikkeli jossain Mobilisti-lehden numerossa, eli jos joku, jolla on mahdollisuus kirjautua ja lukea aiempia lehtiä Mobilistin digiarkistosta viitsisi tuon tarkistaa. (lukuoikeushan on lehden tilaajilla)
     
    Larry, tinareki ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hitto ku täältä on kaikki vanha purettu ja hävitetty. Tonkin talon vois helposti ottaa rojektiks.
    Mut sit vuos -62 ja tuo avolavapaku... Näyttää äkkiseltään liian uudelta.
     
  6. miguelo

    miguelo Gearhead

    Jussille, vanhalle Jyväskyläläiselle tiedoksi jotta voisit paremmin hahmottaa kuvanottopaikkaa - kuvan oikeassa reunassa näkyvä kerrostalo on Kilpisenkadun/Hannikaisenkadun kulmassa sijaitseva talo. (eli vanhan poliisilaitoksen vieressä oleva talo = Hannikaisenkatu 25)

    Kuva on siis otettu Vapaudenkadulta päin, kyseisessä pihapiirissä on kuulemma ollut tuolloin "autotrokari Piiraisen" kalustoa.

    Peugeot 403 mallia valmistettiin vuosina 1955 - 1966, joten kuvassa oleva avolavapösö kyllä sopisi ajanhenkeen.
     
    Muokattu: 6.5.2019
    JR35 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No joo, oli se näköjään jo sillon noin "kantikas".
     
    miguelo tykkää tästä.
  8. miguelo

    miguelo Gearhead

    Laitetaanpas vielä yksi kuva kaikille yökyöpeleille ja toki muillekin vanhojen valokuvien ystäville.

    Jyväskylä, Kauppakatu 9, kuva vuodelta 1966. (Keski-Suomen museon arkisto, kuvaaja Taito Mörk)

    Hieno kuva, jossa pihan perukoilla seisoo oikea "dollarihymy" eli Buick 1950. (korjatkaa, jos olen vuosimallin suhteen väärässä)[​IMG]
    Kuvassa oleva Buick on kuulemma ollut Jyväskyläläisen rakennusliike Arjatsalon johtajan auto. (kyseinen rakennusliike on toiminut 1960 - luvulla muun muassa pääkaupunkiseudulla, ollen rakentamassa useita elementtirakenteisia kerrostaloja lähiöihin, akuuttia asuntopulaa helpottamaan)
     
    Larry, 12345678910, tinareki ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Nää vanhan Jkylän kuvat on kyllä hienoja..
    Nythän tuosta vanhasta idyllisestä puutalokaupungista ei ole kuin yläkaupungilla muutama mökki jäljellä. Kaikki vanha tuhottu sopivasti 60-70-lukujen vaihteessa ennenkuin on itse päässyt edes näkemään..:(
     
    miguelo ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Buick55

    Buick55 Gearhead

    On kyllä tunnelmallinen kuva,hieno.
    Sattuukohan kukaan tietämään onko tuo Buikki ollut
    myöhemmin"Tarhamäen Buick miehellä" Keljossa?

    Taannoin hommasin tuon oman-55:sen tuon miehen perikunnalta.
    Jossain puheissa vain oli juttua että miehellä olisi ollut joskus myös-50:nen Buikki,ettei olis tämä?
     
  11. miguelo

    miguelo Gearhead

    Jkl Tarhamäessä omakotitalossa asuneella miehellä, "Piippasen papalla" oli tosiaankin mieltymys laatuautoihin.

    [​IMG]

    Hänellä oli niitä yhtäaikaa omistuksessaan peräti kolme kappaletta, vuosimalleiltaan autot olivat 1949, 1955 ja 1956. (varmistin tämän tiedon äsken puhelimitse eräältä ystävältäni, Patelta)

    Eli jos näin on tosiaankin ollut niin aiemman valokuvan Buick on silloin eri auto. Tosin tämän suhteen täytyy nyt olla vanhempien ja "viisaampien" kavereiden varassa, jotka ovat olleet aktiivisia harrastajia jo 70 - luvulta lähtien.
    Täytyy toki pyrkiä haastattelemaan useampia heistä lisää, kun vaan nokatusten kohdataan, eiköhän valaisua saada moneen asiaan kahvikupin ääressä.

    "Buick55", kerroit jotta olit hankkinut itsellesi 1955 Buickin, juurikin "Tarhamäen miehen" perikunnalta, niin aivan mielenkiinnosta täytyy kysyä, minä vuonna auton ostit ja sekö yhä nykyäänkin on sinulla?

    Tietojeni mukaan papalla ollut, sinulle tullut 1955 Buick oli 4D mallinen, mutta siinä taisi olla sähkölasit?

    Tuo auto oli aiemmin kuulunut Jkl Kypärämäessä toimineen pienen metalliyrityksen omistajalle, joka oli nimeltään Ahrenberg.

    He valmistivat mm. metallisia kokoontaittuvia tikkaita joissa oli puiset askelmat. Muistan itsekin moisia joskus käyttäneeni, olivat varsin asiallisia ja tukevaa tekoa.

    Tikkaiden ylimmän tason pohjassa oli maalattuna heidän firmansa tyylikäs logo, jossa mukavasti myös ilmaistiin mistä tuotteet olivat peräisin. (Kypärämäki = Helmethill)
    [​IMG]
    Pieni autoaiheesta sivuraiteelle poikkeaminen toivottavasti sallittaneen:odcool:

    Sitten vielä tuo papan 1956 4D Buick Special, sen onnistuivat puolestaan ostamaan aikoinaan eräät Ohtosen veljekset, jotka kunnostivat ja maalauttivat auton sinivalkoiseksi.
    Tuo liikkui täällä Jyväskylässä 70 - 80 luvun taitteessa, auto oli rekisteröinnin yhteydessä saanut uudet NX - alkuiset lyhyet kilvet. (numero-osaa en nyt varmasti muista, niin en ala sitä arvailemaankaan)

    Että semmoista.
     
    TwistOla, 12345678910, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. skipi56

    skipi56 3rd gear

    Piippaselta yritin aikoinaan mustaa 55 ostatella laihoin tuloksin.
    Sinivalkoinen tais kanssa olla 55 ja jos en väärin muista niin 49 meni Savonlinnaan. Mulla oli silloin 67 electra millä ukon luona vierailtiin, tykkäs kovasti kärrystä.
     
    miguelo tykkää tästä.
  13. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Ok,helposti menee vuosimallit sekaisin puheissa.

    Ostin Buickin -99vuonna ja edelleen on "työn alla",
    tämä on juurikin sähkölaseilla.

    Papalla on ollut toinenkin-55:nen,joka oli purettu ja siitä mukaan tuli jonkun verran purkuosaa,tosin olivat "Century" korimallia joka on pienempi korinen kuin tämä minun "Super" korinen.

    Tuosta-56:sta ei ollut silloin puhetta.
     
    mikkis83, miguelo ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. miguelo

    miguelo Gearhead

    Mukavaa kuulla kivaa historiatietoa sinulta, kuten myös skipi56'n kertomana, hän mainitsikin jotta 49 meni ilmeisesti Savonlinnaan.

    Äkkiseltään muistuikin mieleeni eräs mittavan muutostyön kohteena ollut kustomoitu ja avomalliseksi muutettu Buick, joka valmistui joitain vuosia sitten. Tuon rekisteritunnus on SMY-30.

    Olikos se muuten rakennettu Savonlinnassa tms?

    Vaikka tokihan näitä on täällä Suomessa jonkin verran ollut, joten tokkopa sentään kyseinen kustomi on Tarhamäestä lähtöisin olevasta autosta rakennettu?
     
  15. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Mullon näihin molempiin-55:iin kantakorttikopiot,tuo pienempi oli tunnukseltaan XT- 708 tai jotain,onhan sekin kori voinut kulkeutua muualle kun ei mulle tullut peltiosia?
     
  16. miguelo

    miguelo Gearhead

    Nyt täytyy heti alkuun tarkentaa, jottei mennä suotta sivuraiteille - minä tarkoitin tuota vuoden 1949 Buickia, jonka skipi56 muisteli menneen Savonlinnaan.

    Sillä onkos tämä kustomi juurikin Savonlinnassa neliovisesta rakennettu?
    [​IMG]
     
  17. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Noniin,taas tuli mullen lukihäiriö:oops:
     
  18. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Tolla Piippasen Erkillä oli kyllä -49 musta,ja Ohtosille meni vaalean vihertävä -56 Buick ja musta 55 on Buick 55lla.Olihan sillä -60 luvun valkoinen specialkin ja punainen n.s"Anssin Buick"jossa nestekaasulaitteet.Tuo vihertävä Arjatsalon Buick saattoi olla hylkyautona Palokan saarenmaalla -70 luvulla ja jos oli niin kaatopaikalle meni.Leppävedellä oli myös kiviaidan päälle nostettu -50-51 buick manuaalilaatikolla josta haettiin osia m.m ovet ACS-33? -50 superiin -70 luvun lopussa.Samassa paikassa oli ollut ehjäkin buick mutta siinä vaiheessa jo myyty mutta en muista mihin isäntä sen sanoi tulleen myydyksi. Ja nyt kun innostuin muistelemaan vanhoja niin muistaako kukaan jkl.n kavereista -4d-59 Coronettia joka oli -60 luvulla Perkinsin Dieselillä mintun vihreänä ja myöhemmin -70 luvun alussa oli maalattu tummansiniseksi ja kait fordin kasi vaihdettu pellin alle,pyöri torin porukoilla kait jossakin vaiheessa viimeksi näin auton ehkä -78 yläkortepohjassa parkissa saman talon lähellä missä oli puna valkea -60 DESOTO mikähän oli Coronetin kohtalo vai onko hengissä jossakin?
     
    Muokattu: 6.5.2019
    12345678910 tykkää tästä.
  19. skipi56

    skipi56 3rd gear

    Ohtosten Buikki NX-174, kuva V8 6/79 takakannessa Räyskälän paraatissa ja vm. oli :)
    Hitto 40 vuotta sitten :(
     
    Jussi289 ja miguelo tykkäävät tästä.
  20. miguelo

    miguelo Gearhead

    "Ennen vanhaan", kun monella pojalla jenkkiautokuume oli kova, mutta samaan aikaan ei vielä edes ollut Keltaista Pörssiä, eikä muitakaan vastaavia ilmoituslehtiä - Internetin ihmeellisestä maailmasta puhumattakaan, niin tuolloin hyvin suosittu autojen etsintätapa oli lukea tarkkaan Helsingin Sanomien viikonlopun numeroita, joiden runsaslukuisten autoilmoitusten joukossa oli myös amerikanrautoja, joita saattoi joskus päästä ostamaan jopa niiden alkuperäisomistajiltaan.

    Tokihan V8 magazinen myyntipalstaakin ahkerasti seurattiin, sehän on selvä.

    Hyvä ystäväni "Pate", tuli bonganeeksi HS'n myynti-ilmoitusten joukosta "isolla kirkolla", eli Stadissa myytävänä olevan 1966 vuosimallia olevan neliovisen Buick Specialin, joka oli pienellä kasikoneella. Auto oli väriltään valkoinen, rekisterinumeroltaan passelisti AGO-66. (rekisterikilpien numero-osa sinänsä osui vuosimallinkin kanssa sattumalta hyvin yksiin)

    Hän kävi ostamassa auton tänne Jyväskylään, omistusaikanaan sen vajaan parin vuoden aikana minkä tuo ennätti hänellä olla, niin auto sai uuden valkoisen maalipinnan.

    Joskushan saattaa tulla se hetki, jolloin moni alkaa kaipaamaan hieman vaihtelua kulkupelinsä suhteen, niin tässäkin tapauksessa kävi ja "Pate" laittoi autosta myynti-ilmoituksen paikallislehti Keskisuomalaiseen.

    Ei siinä kovin kauaa tainnut lopulta mennä, kun yhteydenottoja alkoi tulla.
    Pian saapuikin polkupyörällään herra Piippanen, joka osti auton aivan oitis, edes koeajamatta sitä lainkaan. Hänen poikansa saapui hieman myöhemmin paikalle ja ajoi vastahankitun Buickin kotiin Tarhamäkeen.

    En usko jotta tuo kyseinen auto ennätti välttämättä kovin pitkään Piippasten tonttia komistaa, sillä heiltä sen puolestaan osti Laajavuorentiellä tuolloin asunut Harri P. (hänen isäukkonsa on "Vote", joka on pitkänlinjan mobilisti ja ainakin aiemmin kova Mersumies)

    Minä muistan nähneeni tämän kyseisen auton jo varhain 80 - luvun alkupuolella jossain Jkl'ssä pidetyssä jenkkiautonäyttelyssä, se oli jo tuolloin Harrin omistuksessa. Harri joka toki on minullekin tuttu kaveri, hän vaihtoikin pian Buickin keulalle Corvetesta peräisin olleen 350" moottorin.

    Piirit ovat usein pienet, niinpä autotkin monesti saattoivat kiertää lähipiirissä.:odcool:

    (aivan huvikseni kerran tarkistin tuolla rekisterinumerolla, silloin kun Trafin maksuton ajoneuvopalvelu vielä toimi, niin AGO-66 oli vielä voimissaan ja katsastettukin)
     

Kerro tästä muillekin!