Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ei noi siipiautot kyllä oo yhtään mun juttu.
     
  2. TopoTA

    TopoTA Gearhead

    Mun silmään -60 Caddy hienompi kuin -59.
     
    mikkis83, ramman, Peeaa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Harva asia on niin lineaarinen ja johdonmukainen, kun full-size chevyjen hinnoitteluperusteet. Joskus 20 vuotta sitten, kun aloin lukea veekasia ja siellä oli niitä osto-oppaita, niin kuvio meni kutakuinkin näin:
    Pyhät classic chevyt ykkösenä. X-runko oli sellainen perusharrasteauto, -58 tietty kovin juttu. 2d ht ja avo oli jo melko kalliita, nelioviset ja farmarit vähän linttoja, laikattavia tai vanhoja takseja. kasi ja automaatti ofkoos. Tai feikki SS.
    65-68 osto-oppaassa todettiin, että "tosiharrastajalle vähän tylsä ja aliarvostettu malli".
    -69 ja eteenpäin ei kannattanut edes painaa opasta.

    Sitten siitä pikkuhiljaa clamshellit ja muut "saastekauden" isot mallitkin nousi. Nykyään arvostetaan onneksi muitakin korimalleja kun avoja ja hooteita.

    Kyllä se kantti-capricenkin aika tulee. Ne ensimmäiset seitkytlukuiset on jo aika hintavia. Olen kyllä vähän uumoillut, että kupla-chevy, eli viimeinen näistä rungollisista takavedoista meni jotenkin jo edelle? SS-malli ja pikkuisen komeempi muotoilu varmaan auttoi.

    Enivei, 80-lukuisista jenkki-ikoneista pickupit ja suburbanit on jo aika korkealla muodissa, muut seuraa perässä.

    Tuleekohan noista etuvedoista ikinä mitään? Joku Buick Park Avenue ehkä jo osoittaa pientä keräilyarvoa...
     
    Gary Grand, Pertti K, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. ilu100

    ilu100 Gearhead

    mikaa7146 ja kimmok2014 tykkäävät tästä.
  5. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Kyllä noi ´65-68 Impalat on ollut muotoilunsa takia aina tapetilla jo uutena sekä myöhemmin harrasteina. Enkä ihmettele yhtään miksi. Hyvän näköistä cola-pullo muotoilua sekä yksinkertaista ja halpaa tekniikkaa, josta saa tarpeen tullen hyvin voimaakin ulos. Aikalaisekseen vielä ihan mukavia ajettaviakin. Ei ollenkaan niin raskas soutuinen pyöriteltävä kuin esim. takavetoinen´66 avo Eldo. Caddy on tosi kiva ajaa, mutta painoeron huomaa Impalan eduksi ja kevyempi pyöritellä kylillä.
    Se miksi joku ´88 amerikan peruskottero ei ole arvostettu, ei sikäli yllätä kun kattoo minkälaista kalustoa silloin tehtaat virkkasivat markkinoille. Koko ´80-lukua ei varsinaisesti tunneta automuotoilun ykkös vuosikymmenenä, eikä ne tehottomat kasitkaan mitenkään erityisesti häikäissyt. Vetet oli puhdittomia ja tylsän näköisiä kippoja, sama kuin firebidit ym.Muskelikausista ei ollut kauheesti jäljellä. Puhumattakaan 4-ovisista kansanmalleista, ei kovin huikeita luomuksia, jos vaikka vertaa johonkin 4-oviseen 68-70 B-Body mopariin tai A-kori GM:ään.
     
    Muokattu: 13.5.2019
    Mokaman, Peeaa ja palontie tykkäävät tästä.
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ehkä sellainen ominaisuus jarruttaa kantti-capricen menestystä, ettei siitä oikein ole sellaisia kivoja keräiltäviä erikoismalleja, niinkuin SS-malleja, vauhtikattoja tai harvinaisia norsumoottoreita manuaalivaihteistolla. Kyttäjouset taisi olla eksoottisinta, mitä näihin sai. Ikoninen työrukkanen automalli on. On vaikea kuvitella esimerkiksi 80-90-luvun taitteen New Yorkia ilman keltaisia chevytakseja.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    ^^Juu oli tapetilla tosiaan ja vielä jossain piirissä edelleen...eli tyyliin Dekakenzin buutseilla kylkiin uutta muotoilua varsinkin tolppamalleihin. Kovimmat veti laikkakoneella katonkin vex.
     
    palontie tykkää tästä.
  8. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Esim.sellainen 90-luvun alkupuolen Bonneville SSEi remmiahtimella ja kaikilla herkuilla on kiva ja kohtalaisen tehokas sen aikakauden auto, mutta ei siitä samanlaiseksi klassikoksi ole kuin ´60-luvun ja varsinkin ´60-luvun puolenvälin Bonnet, Catalinat tai GP:t on.
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ...ja Bonnet, Catalinat ja GP:t on tylsiä nykyautoja Silverstreakeihin verrattuna jne.
     
  10. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Onko tosiaan ainoat harrasteet mitä oot ko.malleista nähnyt? Tää kyllä koskee kaikkia romuja läpi koko merkki ja mallikirjon
     
  11. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Hehheh.
    Olen.
     
  12. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Ei kuitenkaan näy tylsyys samalla tavalla kuin 80-luvun pahvipenkkien hinnoittelussa. Tää fakta on ilmeisen paha paikka myöntää ihmisille. On mullakin muutama pahvijames ollut. Ihan hyvin ne toimi siinä arkikäytössä mihin ne olin ostanutkin. Mutta ei ne mitään klassikkokamaa ole.
     
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tuttu ilmiö, joskus on väitetty, ettei toisen maailmansodan jälkeen tehdyistä autoista ikinä tule klassikoita, kun niissä ei enää ole käsin tehtyjä koreja eikä mitään sielua jne.

    Vähän pidän esimerkiksi kaikkia Vw Golffeja (jokaista sukupolvea) kovin tylsinä autoina, mutta niistä ykkössukupolvistakin tykätään kun hullut puurosta.

    Noista baby-boom -sukupolven ikoneista tulee joskus vielä yhtä unohdettuja hyvin iäkkäiden miljonäärien kokoelmissa pölyttyviä museokappaleita, mitä jotku Duesenbergit tai Talbotit tai Isotta-Franchinit.
     
    isalmela, 12345678910 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joo, ei noi leppäkeihäät mitään GNX-buickeja ole, mutta kivan harrasteen niistä saa. Viimeinen kaasarimalli, viimeinen kromipuskuri jne. Ei se bonnevillekään ole GTO.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Samoin Sevy ja Olssi.
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mä veikkaan, että capricen hinnat tulee kymmenessä vuodessa nousemaan suunnilleen samoihin lukemiin, mitä 70-luvun puolivälin Monacot/New Yorkerit maksaa tällä hetkellä. Eli toi punainen yksilö on ehkä 10 vuoden päässä myynnistä.

    Paitsi, että väri on huonohko, tulee liikaa palomestarin auto mieleen.

    https://www.nettiauto.com/chevrolet/impala/10459554

    Mun mielestä toi oli kyllä viime vuonna kalliimpi?
     
    Muokattu: 13.5.2019
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä nuo impalat 79-, kärsineet jo muutaman vuoden kovista hintapyynneistä vs caprice oli museoita tai ei.

    Luullaan, että se on joku harvinainenkin malli?


    Niin kauan kun tosiaan paremmin varusteltua capricea saa museoitunakin n puoleen hintaan, niin ei noita kukaan osta.


    Nyt on muutama museoitu/vimpan päälle stw ollut 4-5k eikä ne kirkuen ole mennyt. Se nyt vaan on tän päivän hinta vaikka hyvät olis kuinka vähissä tai arvo 10k ehkä 5v päästä.


    Kuitenkin halvimpien hinnat lähes tuplaantuneet. Muutama vuosi sitten tonnilla sai valita, nyt alle 2k ei oikeen saa mitään. Tämä on ihan hyvä suunta kun ei niiden ihan ilmaisia tarvi olla, mutta perussiististä 3k silti tiukassa.
     
    palontie, litres, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead



    Tossa vielä caprice-hörhöille kaahailua.
     
    J.J., 12345678910 ja tammercity tykkäävät tästä.
  19. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Taisi se olla muutaman tonnin enemmän. Autoon liittyy surullinen tarina jonka nykyiseltä omistajalta kuultuani itselläni ei ollut sydäntä alkaa vääntämään hintaa alaspäin. Itse ajattelisin ehkä jotain kasin pintaan mutta näköhän on aina katsojan silmässä. Väristä pidän itse kovasti ja autokin on tosi hienossa kunnossa, eikä Tornioonkaan nyt kovin kauan souda.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin toi oli vaan esimerkki samaa toistuu kympin vehkeissäkin.
     

Kerro tästä muillekin!