50mm webereiden maksimi seoksen syöttö.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jopas_jotakin, 13.5.2019.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin, olen kyllästynyt pieniin kaasareihin ja sain käsiini 50mm Fajsit (dcoe) ja imusarjan, jossa toisessa päässä on reiät yhtä isot kuin kannessa, mutta toisessa päässä sen 50mm.

    Kysymys kuuluu, olisiko nuo liian isot mun volvoon, joka on siis 2.1litrainen ja kiertää sinne 7krpm paikkeille.
    Ahtoja kilo wr560 ahtimella.
     
  2. Puoli vuotta sitten olit asentamassa 40 mm ja nyt 50 mm. Onko tässä touhussa mitään logiikkaa?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Vaikka tämäkin todennäköisesti jää pelkäksi virtuaalivirittämiseksi, niin ei nuo läpät selällään paineella vedettäessä varmaan liian isot olet, ei tosin todennäköisesti juuri hyötyäkään ole.
    Ja kyseisissä kaasuttimissahan ei mitään weberiä ole. Runkokokoluokka 45mm varmasti olisi passelimpi noin muuten, jos siis kaasuttimia tulee 2kpl? Pienempi varmasti toimisi pätevämmin ahtopainealueen ulkopuolella.
     
  4. Komppaan tuota..Jos katotaan tätä nomogrammia:

    [​IMG]

    Ja sitten katsoo hiukan kokoa:


    Size Available Venturi sizes
    40 24-36mm
    42 24-34mm
    45 28-40mm
    48 40-42mm
    48/50SP 42-46mm
    55SP 46-48mm


    Niin tosiaan se 45 mm koko on ihan hyvä, paitsi Teboilin kahvilassa.
     
  5. asperiini

    asperiini Gearhead

    Jos sillä meinaa ajella muutenkin kuin kaasu pohjassa niin silloin vähän pienempi on parempi.
    Itellä kokemusta Bimmerin 2 litrasesta turbottuna, +1 bar painetta ja 45 millisillä rungoilla Dellorton tuplat. Lähes mahdoton säädettävä niin että kaikki alueet toimisi kaikissa olosuhteissa. Mullakin oli numeroa liika suuret kurkut, oliskohan ne olleet 34 mm kun silloin ei jostain syystä muka pienempiä löytynyt. Jos välialueen nytkyttelyt, prötääminen ja kakominen ei kiusaa kunhan täysillä pelaa niin siitä vaan sitten.
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo, tarkoitus olisi että täysillä pelaa, muulla ei oo niin väliä.
    Tuon kaavan mukaanhan 2000cc kone 7000rpm kohdalla vaatii 41mm sisäkurkun ja 2100cc kone vaatii 43mm sisäkurkun, joka on ihan sopiva 50mm rungolle.

    Eikä se 5mm paljoa tee jos vertaa 45 ja 50mm runkoja toisiinsa.
    Varsinkin kun otin kannen pois ja rupesin kattomaan kireämpää nokkaa.
    Lvr:llehän se menee venttiilinvälysten säätöön, mutta ei se haittaa, mulla ei oo kuin hyviä kokemuksia ko. pajasta.

    Kone ei kunnolla kiertänyt kuin johonkin 6500 tuolla h+ nokalla. Tosin en ehtinyt kokeilla ahdoilla siten että olisi veto päällä, mutta silti. Tarkoitus olisi että se kiertäisi kunnolla.

    Koneen alakerta kyllä kestää sen verran kierroksia!

    Ahtimen vaihdoin paremmin heräävään wr560:n jossa on twin scroll turbiini, tämän pitäisi herätä alempaa...

    Samoin pakosarja vaihtuu kiinatuottesta kotimaiseksi Lvr:n rosterista tehdyksi, 3mm seinämällä ja 50mm putkesta tehtyyn.
     
  7. Toi kierrosluku ei ole maksimi kierrosluku, vaan se missä moottori tuottaa parhaan tehonsa. Eli joku noin 36 millin kurkku on sopiva ja se johtaa niihin 45 mm runkoihin.

    Mietippä toisen kerran..

    Miksi?
     
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    [​IMG]

    Tommonen 14.5mm nostoinen nokka autoon tulee.
    Muut arvot ovat 310 (0.1mm) 284 (1.0mm), 110LSA.

    Kun ne alkuperäisessä ovat 289 (0.1mm) 252 (1.0mm) 113LSA.
    En saa nyt taulukoita käsiini, joten alkuperäisen nokan arvot eivät välttämättä ole millilleen oikeat, muttei toisaalta heitäkkään kuin korkeintaan asteen pari. Kuva kertoo kaiken...

    [​IMG]

    Vanhassa nokassa on paljon terävämmät nokat verrattuna tuohon uuteen.

    JA nimenomaan kone tuottaa tällä uudella nokalla parhaan tehonsa jossain 7000-7500rpm kohdalla, Volvon kymppisarjan kone kestää jo vakionakin tuommoiset kierrokset. Se on monesti jokkiksessa todettu.

    Tämän kuvan mukaan 42mm olisi sopiva sisäkurkku kyseiseen moottoriin.

    [​IMG]
     
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tässä on kaasutinlaskimen tulos 7500rpm maksimitehon kohdilta, 2100cc koneella.
    [​IMG]
    Minusta tuo on aika selvä.

    Se vaan jää avoimeksi kysymykseksi että, riittääkö soppa kilon ahdoilla veto päällä.
     
  10. Ja meinasit ajella kadulla..o_O
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mun ymmärryksen mukaan kireempi nokka ei välttämättä paljookaan nosta huipputehon kierroksia jos imukanava ei virtaa tarpeeksi ja virtausnopeus nousee liian suureksi saavutetaan choke point
     
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Imupuoli virtaa noin 210cfm, joka on volvon kanneksi aika paljon.
    Mulla on siihen ihan dokumentitkin jossain, kanteen on pantu isommat venttiilit ja se on huolella portattu.

    Vastaaviin kansiin on vaparinakin laitettu 50mm kaasuttimia.
     
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ja joo, tästä tulee sellainen raaseri jolla ei ajella kaupungissa... :D
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kysäsin varuilta kannen tekijältä, joka tekee ralliautoihin koneita, f-ryhmäläisiin ja sen sellaisiin, hänen mukaansa ei ole liian isot, varsinkin kun käyttö on on/off tyylistä...
     
  15. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Muista ehdottomasti tehdä kammiot imusarjaan noilla 50 kaasareilla niin saat parhaan hyödyn niistä.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    miten tuo kuva ottaa huomioon sen että kyse on ahdetusta moottorista? pitääkö se ottaa huomioon (veikkaisin että pitää)?

    en jaksanut lukea tekstiä
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei tuo kuva otakaan, eikä sen pidäkään.
     
  18. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Eikös se mennyt niin että virtaus ei juurikaan kasvanut 12,5mm jälkeen siinä kannessa? Tai ei edes testattu pidemmälle.. Virtaukset voi sakata aivan totaalisesti myös tuollaisella nokalla. Eihän tuollaisesta nostosta ole mitään hyötyä.
     
  19. Mitä nyt on niitä hiukan nähnyt, niin ahdettujen kaasareiden koko ollut suunniilleen sama kuin vaparissa. En nyt ole löytänyt mitään kaavaa tai mitoitusohjetta erikseen.

    Minusta tässä on ihan hyvä perustelu:

    Blow-thru can be the same size or smaller than stock. This is because the air is denser (pressurized, under boost, etc) as it goes through the carb. Any pressure drop through the carburetor will be slight, and you can compensate by cranking the boost up a little more. Besides, the pressure loss also means a temperature loss, no bad thing.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  20. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    TUossa nokassa on nostoa 12.9mm, 13mm asti virtaus kasvoi.
     

Kerro tästä muillekin!