Öljy männän päällä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kauko-63, 14.5.2019.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    kone tehty vuosi sitten ja huvikseen nyt tulppia irrottelin ja kattelin mitä on syönny,joka pytyssä hyvännäköinen puhdas tulppa paitsi yhdessä. Oli pahasti karstainen ja lampulla katoin sylinteriin niin öljyä oli männän päällä ja vielä ihan kirkasta öljyä oli. Ensin tuli mieleen että tulppa pimee.otin naapuri pytystä tulpan ja johdonkin vaihdoin että sytty puoli varmasti kunnossa.pitkä koeajo tulppa irti ja öjyä männän päällä taas. Sitte ruikin jarrukliineriä tulpan reijästä ja paine ilmaa perään kaikki öljy putsaantui pois.tulppa kii lyhyt lenkki ja taas sama! Öljyä männän päällä..outoa vielä sekin että muissa pytyissä oli ohut karstakerros männän päällä niinkuin pitääkin mutta tää yks on ihan puhdas ja karstaa ei yhtään.jos siellä öljy palais niin eikös sen pitäis olla ihan nokinen? Kävi mielessä kun vähän huonosti siitä tulpan reijästä näkee niin oisko ollukkin ruosteen väristä jäähdytinnestettä kun sellaiset tässä on. Se selittäs että karstaton mäntä. Mutta siihen malliin kyllä se neste kimaltelee tulpan reijästä että kyllä se öljyä vaan taitaa olla.ihmettelen vaan kun ei mitään palamisen jälkiä sylinterissä näy. Ja kone ei savuta juuri yhtään.eikä höyryäkään putkesta tule yhtään. Helppo verrata toisen puolen putkeen kun takaapäin kattoo. Eikä kyllä mitään eroa näy.
     
  2. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Tuli näköjään kahteen kertaan toi aihe tänne. Ja vielä kirjoituksessa ollutta tekstiä otsikon perään..en tiedä miten toikin nyt tapahtu..mutta älkää antako häiritä...
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ilmeisesti 390cid? Mikä pytty? Itse en konetta tunne mutta jos vaikka yleinenkin ongelma? Saiskos sitä paperilla tms imeytettyä että näkis mitä se on?
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Noinhan voisi yrittää.
    Mäntä yläasentoon ja paperisuikaleen yrittää imeyttää nesteen.
    Tippa vettä paperin päälle.
    Jos helmeksi pinnalle niin öljyä.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla oli joskus juuri tuollainen tapaus. Käynnistyksen jälkeen pytty lähti mukaan, kun jäähdytysneste ilmeisesti tuulettui sylinteristä moottorin käydessä.
    Mutta sammuksissa tihuutti jäähdytysnestettä männän päälle kun systeemissä oli painetta. Kansitiiviste hiukan vuosi. Kupliiko syylärissä kun korkki auki ja kaasuttelee?

    Sen toisen viestin voi poistaa klikkaamalla poista- sanaa.
     
    Muokattu: 14.5.2019
  6. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    390 kone kyseessä joo. Ei kupli syylarissa normaalia nesteen kiertoa vaan näkyy eikä kyllä näy öljyäkään nesteen seassa. Ja öljytkin ihan kirkkaat hyvän näköiset. Voiskohan olla tiiviste palanu kun rempan jälkeen veti todella laihalle kun imusarjan tiivesteissä oli imuvuotoa kannet oli plaanattu ja sen verran Vkulma muuttui että ne ohuet peltitiivisteet ei riittäny. Asia korjaantui sitten vähä paksummilla tiivisteillä. Sillon tuli puristuksetkin mitattua ja 13bar paineet tässä pytyssä että tuskin on männän renkaatkaan asennus vaiheessa katkennut.
     
  7. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Ja kyllä se öljyä on siitä oon kyllä varma. Mutta voin silti vielä tota vesi kikkaa kokeilla se kaikki öljy valuu aikanaan siihen sylinterin alaosaan tiputtaa pisaran vettä siihen niin näkee meneekö helmeksi.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eli se käynnistyy sinisen savun säestämänä?
     
  9. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    No toi pitää tarkastaa joo! Ja vertaa käynnistys hetkellä toisenpuolen putkeen. Ton teen huomenna.
     
  10. G20

    G20 Gearhead

    Mikäänhän ei estä poistamasta ihan itte sitä toista..?
     
    jariha tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun se kerran on karstaton pytty, niin vettä se on.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    työnnä sinne moottoriin tulpanreijästä joku rautalanka mihin saat sitä "öljyä" vähän napattua pintaan. Sen jälkeen maista sitä "öljyä" siitä rautalangasta niin saat ainakin tiedon siitä onko se pakkasnestettä vai jotain muuta.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    hetkinen, mitäs siellä on tapahtunut?

    Onko kannet siis vain plaanattu suoraksi vai onko niitä oikeen laskettu reippaammin? Jos kansia koneistettiin reilummin, koneistettiinko myös sitä pintaa mihin imari tulee? Tai itse imaria?

    V-kulma ei muutu imariin nähden ellei tehdä jotain vinoon koneistuksia sinne kansipahvin tiivistepintaan tai imarin tiivistepintaan.
     
  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Varmaan kannataa tarkastaa myös, onko tämä öljysylinteri varmasti töissä, eli onko palo tapahtumaa. Sen voi näppärästi tarkastaa infrapuna lämpömittarilla sytytystulpan lähistöltä tai jos on peltipakosarja niin sieltä. Vertailemalla muitten sylinterien lämpöjä, saa vertailupohjaa. Kannattanee tarkastaa myös puristuspaineet.
     
    twincam6 ja f34 tykkäävät tästä.
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Jäähdytysnestettä on, muuten savuttaisi selvästi ja olisi karstainen mäntä, kuten jussi289 jo kommentoi.
     
    Jussi289 ja caprice305 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!