Se ensimmäinen "pieni" Park Avenue

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Muki, 14.5.2019.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Mulla oli aiemmin viimeisiä takavetoisia edustanut Buick Park Avenue. Vuosi takaperin piti sitten hankkia jokin käyttöauto, ja ostin '91 Park Avenuen, käytyäni sitä ennen koeajolla kaverin tikissään olleella Bonnevillellä joka ei ollut myynnissä ymmärrettävistä syistä (kun oli niin tikissään).

    [​IMG]

    Vuosi kului, kovat kiireet tuntuivat estävän edessä ollutta pikku leimaremonttia ja tuumailin josko tämän Buickin laittaisi myyntiin. Sain siitä kaikenlaisia 700 tkm ajettujen ja pakettiautoksi rekisteröityjen E-mersujen ynnä muiden maailmanlopun vehkeiden vaihtotarjouksia, mutta ei oikein ottanut onkeen yksikään.

    No tuumailinpa sitten että en jaksa enää pitää sitä myynnissä, ja kaveri tarvitsi hetkeksi autoa lainaan. Hänellä ei juurikaan kokemuksia amerikkalaisista vaikka muutoin ihan kelpo autoilla on kuljeskellut. Loihe lausumahan toisaalla:

    ...ja hänen Buick Park Avenue saapui jo etunenässä (tämä on huomioitu mm. paikallisessa K-Raudassa yritysmyynnin puolella). Tästä syystä vaimoni näki unta hoitamassa sylinterihattuja (ainakin 11) ja käydessämme tuolla kaupassa väistämättä vastaan kävelevälle vanhemmalle henkilölle voisi helposti tarjota rauhaisan kyydin kotiin tai jonnekin virastoon tms. Yllättävän harmooninen tunnelma. Bensa kuluu tunnelmaan joka myös saa maiseman vaihtuvan lipuvaan tyyliin täysin akustoidussa sisätilassa ja jopa lähistöllä leikkivien lasten äänet kuuluvat vielä 60kmh nopeudessa ja matka taittuu aivan yhtä nopeasti kuin ns. nykyaikaisessa peruskotterossa. Tällainen kyyti on mannaa nykyihmiselle, jolta rauha on kadonnut arjesta lähes kokonaan. Varsin tervehdyttävä vaikutus...

    No joo, näinhän se toki on. Tuollainen etuvetopeli on hieman väliinputoajamalli. Sitä ei oikein mielletä harrasteautoksi, käyttöautona taasen kolmikymmenvuotias vaikuttaa iäkkäältä. Kovinkaan helppoa sellaisen myynti ei ole, mitä olen seuraillut muita nettiautossa olleita.

    Tuumailen jotta on tavallaan sääli, että nämä ovat tällaisia ei-kenenkään-haluamia. Ympärivuotiseen käyttöautoiluun vallan hyviä, ovat hiljaisia ja lämpimiä. Tekniikka ei ole mitenkään ylitsepääsemättömän hankalaa, ja kunnoltaan ihan OK yksilöitä on vielä kaupan.

    Pitipä tuo siis pitää ja kesän mittaan heittelen taasen leimaan. Ostin sille kaveriksi '90 G10-vanin, niin ei tarvitse ähkiä tavarankuljetuksen kanssa. Keskivanhassa vara parempi...
     
    isalmela ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Mul on ollu kaks noita ja ostan vielä kolmannen säilöön jos löytyy hyvä. Ne kaks yksilöä oli aika loppuunajettuja. Ainoo mikä noissa on hirveetä on se gen 1 mallin turvatyynyllinen ratti jonka muovit alkaa käpristellä. Pilaa koko ajonautinnon :odbiggrin:
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  4. Muki

    Muki Gearhead

    Kas, oli jäänyt sekä '87 että toi toinen ketju huomiotta. Eikä ole tuo muistikaan enää entisensä... mutta se vanha oli '84 ja kerrassaan mainio. Pahasti oli vain päässyt ruoste puraisemaan. No, siitä on aikaa, tokkopa enää ajossakaan.
     
    dodgeman tykkää tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ostin tollasen ruattista pilkkahintaan emännälle käyttöhylsyksi joskus muinoin, oli -96 mallinen. Emännän mielestä paras auto ikuna ja kiroilee vieläkin sitä että siitä meni ajossa öölit ja vedet sekaisin niin hyvin että konetta ei pyörittänyt enää millään. Pirteä ja pienikulutuksinen oikeasti iso auto. Oli pikkasen haastetta saada sitä kilpiin vaikka se oli euroopan vientimalli ja ensirekattu sakemanniassa, taisin sitä joskus täälläkin kirota useampaan otteeseen:rotfl: .
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Joo tämä oli alunperin myyty Hollannissa, josta tullut sittemmin muuttoautona Suomeen. Euroopan mallissahan on omanlaisensa valot ja jotain muutakin pientä. Niitä on kenties hyvä hieman hamstrata, kun vielä voi löytyä purkaamoilta. Jos oikein muistan, ei sovi ilman rälläkkää ja lekaa US-mallisesta ainakaan nuo valot.
     
    dodgeman tykkää tästä.
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Meillä oli -92 Park ave jotain 4 vuotta. Ajeltiin yhteensä joku 40tkm kesäisin. Helevetin hyvä auto, tykättiin molemmat vaimon kans. Se oli vielä tosi hyvä kuntoinen ja kaikki paitti ilmastointi toimi.
    Piti sitte luopua kun vanhempaa teki mieli..
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla makaa tää puikki edelleen tallin pihalla ilman konetta ja toosaa, saa ostaa. Kone ja toosakin on tallella.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko icm ja puolat?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei mutta eec ja venäjät on.
     
  11. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Hieno peli, noissa on vielä oikeaa Amerikkaa: kromia, pehmeä kulku, taitaa vielä olla sisällä sohvapenkki ja tekopuuta sisustuksessa. Muistan kun nuo 1990-luvun alun jenkit olivat uusia ja niitä käytiin kuolaamassa autonäyttelyissä. Oli kiva kelata sähköikkunoita ja -penkkejä edestakaisin, kun siihen aikaan pienemmissä Mersuissa hädin tuskin ratti oli vakiovaruste. Tosin nyt samanikäinen Mersu olisi helpompi harrasteauto, kun vähemmän rikki menevää ja varaosia saa paremmin.
     
    Karpov tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Siksi nauran ääneen kun näitäkään ei "jenkkimiehet" pidä minään ja ajelee muovikipoilla muuten. Nää ysärin alun etuvedot oli viimisiä missä oli sitä aitoa jenkkihenkeä vielä jäljellä.
     
    isalmela ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt sä sit sen kerrot, ku just pistin paaliin Bonnevillen koneella ja toosalla.
     
  14. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Nyt samaa mieltä! Jos nyt itte en ajelis käyttöajot kasi-mersulla tai bemarilla, niin eräs vaihtoehto olisi kyllä joku tollainen... se vetotapa vaan tökkii niin pahasti. Mut jos jollain vag-tuotteella joutuis vs. nämä niin ei ois vaikee valinta.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos ei talvella halua leikkiä takavedolla niin mikä siinä niin tökkii? Suurin osa bmw/mb ilman lukkoperää niin en kesällä kehtais mitään yhden puolen burnistakaan..
     
  16. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    430 jauhaa kyllä kesälläkin molempia rattaita ja 530 on XDRIVE. :)
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyl itekkin takavetosen auton ottasin mieluiten jäykällä taka-akselilla. Etuveto on suht anaalista kaikkine vetonivelineen yms. turhine osineen. Takavetoseen saa myös lukkoperän mukavammin, käytös talvella on järkevämpää vs. etuveto yms.

    Toki tottavie mieluummin ajaisin etuvetobuikillakin kuin monella muulla autolla ja jos nyt tarttisin vaan jonkun auton niin kattelisin myös tollasia.

    On vaan tilanne päässyt niin huonoksi että ajokuntoisia autoja on liikaa kun projekteja on valmistunut eikä enää ole pulaa autoista ollut hetkeensä:eek::eek:
     
    Pertti K tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enoo kyllä yhtään kärsiny tolla etuvetoCadilla ajamisesta. Aika kiva on siinä mielessä. Korjaushommassa joku Cortina L litran koneella olis mukava, siinähän se kone on ku tikkuaski kylpyammeessa.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Takavetosessako ei ole mitään vetoa välittävää? Perän tyhjennys ja mahd c klipsit ym niin vetoakselin vaihto ei hirveästi sen helpompaa kuin vetonivelen ja sitten ei jäykkäperäsissä systeemi jo kuin etuvedossa.


    Etuvetonen ei myöskään kaipaa lukkoa, monessa takavedossa se on talvella ajamisen ehto.

    Normiajossa loogisuus ihan sama.

    Kytkintä/lootaa lukuunottamatta moni etuveto tarjoaa hyvät huoltotilat (kunhan se v8 ei ole siellä).
     
  20. Muki

    Muki Gearhead

    Yhdellä työreissulla Ankkalinnassa ajelin ensin muutaman kuukauden Crown Victorialla aina Comptonia myöten ja sitten itärannikolle siirtymisen yhteydessä Hertziltä joku Pontiac, missä edestä raapivat ja V8-moottori. En muista mallimerkintää, mutta se oli myöhempien aikojen Bonnevillen perillinen steroideilla, jotain 300 horsen paikkeilla tehojakin.

    Siinä oli hieman vetelyä tehoja käytettäessä, mutta muutoinhan se nyt meni niin kuin autot yleensä. Silloin jo orastanut keski-ikä teki sen, että ajelin kuitenkin pääosin osakaasulla, ja moottori itsessään osalla sylintereitä, mikä teknologia toimi erittäin huomaamattomasti.

    Town Car / Grand Marquis / Crown Victoria olleet aina etusijalla, mutta hyvät yksilöt alkavat olla harvassa. Noi Buickit ja Bonnevillet ja mitä näitä nyt onkaan, tarjoavat kuitenkin vallankin nykyhinnoillaan paljon autoa, jos tähtäimessä liikkuva rokokookalusto.

    Mulla oli jopa harkinnassa ennen tota vania että olisin ostanut toisen samanlaisen Buickin, ja yksilöiden kunnosta riippuen tehnyt toisesta varaosavaraston. No kävi miten kävi ja kaveri ajelee Buickilla Raaseporin maisemissa tälläkin hetkellä, siellä se vartoo muuttoa, pölyn laskeutumista ja leimaremppaa. Lähinnä pitää jäähdytin vaihtaa, imuroida talven hiekat kabiinista ja käyttää leimalla.

    Tavallaan on surullista, että sellaisen järkevän käyttökaluston tarjonta maassamme on aika vähäistä, eihän tänne ole tuotu pitkään aikaan muuta kuin noita kevytkuorma-autoja jossain vaiheessa. Rameja näky Cumminseineen alussa runsaasti, mihin lie nekin hävinneet, Suburbanit samoin.
     

Kerro tästä muillekin!