Buick lesabre 307 -86 Kaasari ja virranjakaja kysymyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja -masaa, 15.5.2019.

  1. -masaa

    -masaa 1st gear

    Morjenttes!

    Elisiis. ostin just otsikon mukaisen humppalullan projektiks ja nyt ois aika saada päästöt kuriin.

    Hylsy tuli leimalla koska HC arvo oli 1185 (raja 1000 vai 600?) sekä o2 6.0, nyt putki parsittu kasaan joten happiarvojen pitäis olla ok.

    Kuten kaikissa alle parin tuhannen euron pilalle lauletuissa merikonteissa, saastelaitteet on poistettu (tai ainakin koitettu) ja kaasarissakaan ei tahdo mikään toimia.

    Automaattiryyppy ei toimi mutta se ei nyt haittaa, mutta näissä rochestereissa pitäis vissiin nää suuremmat kaasuläpät aueta alipaineohjattuina reippaammassa kiihdytyksessä?

    Mulla on kyllä se läppiä ohjaava alipainekello/pumppu/mikälie paikallaan mutta ilmeisesti kalvo hajalla koska kun letkua imee niin tulee ilmaa läpi. Mihin h**vettiin se letkun toinen pää ees alunperin kuuluu tulla kiinni? omassa se on vaan tukittu pultilla..

    EGR on poistettu käytöstä mutta paikallaan imusarjassa vielä, ilmapumppu poissa, kaasarin sähköjen toiminta iso kysymysmerkki, alipainehimmelit ei toimi, saattais olla helpompi homma vaan vaihtaa normaali kaasari sekä virranjakaja jossa ennakonsäätö toimii alipaineella.:odbiggrin:

    Tää on mun ensimmäinen jenkki joten mulla ei oo mitään hajua mitkä kaasuttimet, virranjakajat yms. tähän sopis, eli jos nyt päätän hommata jonkun ei-sähköohjatun kaasarin ja virranjakajan niin:

    Mitkä virranjakajat sopivat tähän oldsin 307 koneeseen?
    Mitkä kaasarit sopii paikoilleen (mikä pulttijako näissä on)? imusarjaa ei oo tarkotus vaihtaa. tehonlisäys ei kiinnosta yhtään vaan taloudellisuus. Ilmeisesti joku 600cfm tai pienempi ois sopiva?
    Löytyykö jostain auton Owners manualia/korjausopasta? ite en oo löytänyt vielä googlailemalla.
     
  2. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Välilaipalla saa kasarin kiinni imusarjaan. Vaikka 600 Edelin. Jakajista en tiedä
     
  3. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Olds 307 kaan on oma kiinan alipaine jakajansa. Sb305 jakaja ei käy.
    Jos orkkis jakaja on ollut uudesta saakka kiinni eikä pyöritelty, niin voin sanoa että on tiukassa kiinni. Edelbrock 350 riittää aivan hyvin saastekansilla olevaan 140hv moottoriin. Edelin kun laitat niin joudut rälläköimään egr n jalkaa vipujen tieltä. Kuuntele huolella se kone ensin ettet turhaa käy paskaa moottoria laittamaan. 307 koissa on aika paljon laakerivikoja.
     
  4. fennia

    fennia Gearhead

    Sähkö kaasari ja jakaja toimii ihan hyvin myös ilman egr:Ää ja ilmapumppua.
    Tarkistaisin ekana sytkä ennakon ja kaasarin rikastin solenoidin toiminnan. Palaako sulla check engine valo?
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Moi

    sinun sijassasi lähtisin tarkistamaan sitä mitä saastelaitteita sieltä on poistettu kokonaan ja mitä siellä on vielä paikoillaan. Onko sulla se tarra vielä siinä flektin huuvassa missä näkyy alipainekaavio moottoriin ja myös siinä samassa saastelaitteiden nimet ja olinpaikat? KAtsoisin myös ettei johtosarjaa ole hirveemmin tuhottu.

    Kaikkia saastelaitteita ei tietsikkakaasari+virranjakaja tartte toimiakseen, osan tarttee. Yleensä niissä missä saastelaitteet on "poistettu", niitä ei ole jaksettu poistaa kokonaan vaan ne on siellä konetilassa edelleen joskaan niitä ei käytetä.

    Se kaasutin mikä siinä nyt on tarttee toimiakseen sen etumaisen alipainekellon ainakin. Yleensä vanhemmissa se letku kellolta menee muistaakseni suoraan imusarjaan, tietokonemallia en muista tarkalleen menikö suoraan vai jonkun ohjainlaitteen kautta. Siinä kaasarissa ei ole alipaineohjatut toisiokurkut vaan mekaaniset. Se läppä mitä alipainekello ohjaa toimii "kiihdytyspumppuna" toisiokurkuille (aukeaa hitaasti kun kaasu laitetaan pohjaan). Taaemman alipainekellon tarkotus ei ole mulle koskaan auennut. Se liittyy jotenkin ryyppyyn mutta mun mielestäni se ei erityisemmin tee siellä ryypyssä mitään mitä ei se ryypyn bimetallijousi tekisi.

    Sähköryyppy on mainettaan helpompi laite joka tavalla, se on helppo laittaa toimintaan.


    Sanoisin nyt yhteenvedoksi näin että tutki vähän sitä konehuonetta ja kattele onko saastelaitteet kokonaan hävitetty vai pelkästään osa niistä. Se alipainekaavio auttaa jos autossasi sellanen on. Etsi kaasuttimen läheisyydestä jotain irtonaisia johdonpäitä jotka voisi sopia kaasuttimeen kiinni ja tarkasta mitä johtosarjalle on tehty.

    Sillon jos kaikki laitteet on kokonaan hävitetty, tai johtosarja hajotettu, ei ehkä kannata alkuperäisen järjestelmän palauttaminen. Jos siellä niitä alkuperäsiä saastelaitteita on olemassa ja johtosarjakin, kannattaa alkuperäisen järjestelmän palauttamista harkita.
     
    Muokattu: 16.5.2019
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. fennia

    fennia Gearhead

    M
    Minkä saastelaitteen se sun mielestä tarvii toimiakseen?
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyl se melkein sen EGRrän tarttee.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    EGR nyt ainakin + suurimman osan niistä ohjainlaatikoista mitä siellä konetilassa on toimiakseen edes vähän järkevästi.
     
  9. fennia

    fennia Gearhead

    Miksi? Mulla ei ole ollut mitään saastehimmeleitä 10 vuoteen omassa. En ole käytännössä eroa huomannut. Konekkin vaihtui pari vuotta sitten 350:een. Edelleen noi alkuperäiset tietsikka kaasari ja jakaja siinäkin kiinni. Edelleen pelaa.
     
  10. fennia

    fennia Gearhead

    Siis noi alipaine, lambda ym. Muut jakajan ja kaasuttimen ohjaukseen liittyvät jutut on tietysti kiinni. Ne ei ole saastelaitteita. EGR ja ilmapumppu ei ole käytössä.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö ne kaikki aakkosyhdistelmät ja mystiset muovipurkit siellä konehuoneessa ole saastelaitteita?

    mulla vakio 307 nakutti ilman EGRrää vakioilla sytkäennakoilla. kun pisti 5 tai 10 astetta ennakkoa sen 20 asteen sijaan ei nakuttanut. kun putsasi ne suuttimet imarista ja laittoi ehjän venttiilin, rupes toimimaan.

    Samoin joittenkin noiden muiden "aakkosyhdistelmien" toimimattomuuden kanssa oli jotain ongelmaa, esim. kone tuotti ihan hullunlailla lämpöä.
     
  12. fennia

    fennia Gearhead

    No joo, onhan siellä se vapouri pytty vielä, jolla ei käytännön merkitystä ole.
    No mulla ei ole ongelmia ollut. Toki olen pitänyt noi jäljelle jääneet tietokoneohjaukseen liittyvät himmelit kunnossa.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei siinä sitte mitään jollei ole ongelmia. voihan noissa olla jotain eroja esim. sytkäkartoissa mallista ja vuosimallista riippuen. Oliko sulla ne uudemmat pyörrekannet vai vanhemman mallin sylinterikannet?
     
  14. fennia

    fennia Gearhead

    Vanhan mallin kannet. Voi tietysti jotain nakutus herkkyyteen tehdä. Tietysti vaikuttaa myös moottorin karstaisuus, kaasari & tps:n säädöt, alipaine anturin & lambdan kunto, alipainevuodot ja varmaan pari muutakin asiaa...kysyjä ei kuitenkaan nakutuksesta valitellut, vaan HC arvoista.
     
  15. -masaa

    -masaa 1st gear

    Kiitos vastauksista!

    Tänään en oo kerenny oikeen muuta tehdä kun uusia muutaman halkeilleen alipaineletkun ynnä muuta pikkunäpräystä, päivä on menny mystistä tikitystä etsiessä joka paljastui hajonneeks venttiilinlautaseks.

    Ei oo tää auto tainnu nähä öljynvaihtoa tällä vuosituhannella, en oo koskaan nähnyt noin p*skaista kantta.

    Semmonen n. 5 millin kerros kovaa materiaalia joka paikassa joka on joskus ollu öljypuuroa ja joka nyt murustuu koskiessa, en tiiä miten sen sais pois ettei kaikki murut mee öljykanaviin ja sitä kautta tukkimaan öljypumpun sihdin.

    Check engine valo on pimeenä, huomasin kun koitin lukea vikakoodit.

    Se egr klimppi on imusarjassa kiinni mutta alipaineletkua siinä ei oo.

    Pakoputkessa ei oo enää sitä pientä putkea joka tulee konehuoneeseen, oli ruostunut poikki joten hitsasin reijän vaan umpeen.

    Eipä tuo kone nakuta vaikkei egr oo käytössä, onneks :D

    Kaasarissa ainakin kaikki liittimet on kiinni ja johtosarjaa ei oo taidettu pätkiä ollenkaan. Irtonaisia liittimiä löytyy muutama sieltä täältä.

    Alipainekaaviokin löytyy konehuoneesta, pitää koittaa saada jotain selkoa siihen kun kerkeää(=jaksaa) :D
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    älä putsaa sitä mitenkään vaan anna olla jos se noin on toiminut. Se toimii sen aikaa kun toimii, joka tapauksessa et saa mitään kanavia puhtaaksi ja voit aiheuttaa sinne suuremman tukoksen kun putsauksestasi lähtee joku kakkakikkare liikkeelle. Unohda näkemäsi ja varaudu mahdollisesti moottorin vaihtoon jossain välissä.

    Mullakin on muutama irtonainen liitin, ilmeisesti sama johtosarja on kaikkiin mahdollisiin malleihin jollon niihin voi tulla jotain antureita mitä sulla ei ole.

    Joo sen alipainekaavion kanssa kattot kuntoon ja tukit ne letkut mitkä menisi esim. ilmapumpulle tai sille EGRrälle jollet sitä tahdo käyttää. Jos tulee joku sellanen kirjainyhdistelmä eteen mikä ei konehuoneesta löydy muttet tiiä mikä se on, kannattaa selvittää.
     
  17. fennia

    fennia Gearhead

    Se kaasarin rikastin solenoidikin tikittelee siellä myös aika kuuluvasti, siis jos toimii....Yksi aika yleinen vika Oldsin koneissa on keinuvipu sillan kuluminen & murtuminen, aiheuttaa myös erinäköisiä naputuksia ja kilinöitä vammasta riippuen.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  18. fennia

    fennia Gearhead

    Kannattaahan sieltä kansista mujut kaivaa pois. Pistät öljyn paluut tukkoon ja rapsuttelet kiinteet tättänät irti ja imuroit murut pois.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    Mulle tuli -88 caprice projektina viime kesänä, ei oo ollu ees käynnissä vissiin vuosiin. Karsin pois aikalailla kaikki saastevehkeet ja laitoin tilalle holley 600 ja hei jakajan. Kaikillahan näistä on mielipiteensä mutta hyvin se pelaa ainakin toistaseks.

    https://aijaa.com/fYPdy9
     
    -masaa ja HT tykkäävät tästä.
  20. -masaa

    -masaa 1st gear

    Katoin just ajoituslampulla sytkäennakon, kylmänä pyöri siinä n. 22 asteen huituvilla tyhjäkäynnillä ja sama asia kun maadoitin sen aldl terminaalin, ei muuttunut ennakko asteellakaan (eli sytkä on aikalailla kohdillaan) .
    Sitten otin maadoituslenkin pois ja annoin auton käydä tyhjäkäyntiä hetken ja kun katoin ennakon uudestaan niin se oli about 40 astetta ja kaasutellessa laskee n. 35 asteeseen, ei kuulosta ihan normaalilta :odsmile:
    Osaako kukaan sanoa suurinpiirtein mitä näissä tapaa olla ennakkoa ilman että aldl terminaalia on maadoitettu?
     

Kerro tästä muillekin!