Vanhoja valokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 12.11.2006.

  1. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Ei ole. Kingsway tuli myöhemmin.
    Tämän mallinimi oli D25, vaikka oikeasti se on badge engineered P15.
    Auto on ihan tuttu ja Kanadassa yleinen, en vaan tiennyt että näitä tuotiin Suomeen
     
  2. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    P.s.
    Nuo kaikki Miguelon kuvissa koekilvissä olevat ovat vm. 1948.
    Siis tuliteriä rekisteröimättömiä autoja.
     
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Kigsway tuli vuonna 1946
     
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Jaha, no taisin sitten erehtyä - syy on että USAssa Chrysler Corp. ei käyttänyt 40-luvulla mallinimiä Dodge eikä Plymouth autoissa. Esim. 1946-48 (3 myyntivuotta) oli ainoastaan tarjolla "DODGE" (tehtaan mallikoodi D24, plymouth vastaavasti P15), ei mallinimiä. Varustelunimi oli joko DeLuxe (=perusmalli) tai Custom (=parempi sisustus ja muutama ylimääräinen listoitus), moottoriksi ainut v.e. oli 230cid kutonen (Plym. 218cid).

    Näköjään tuota Kanadan D25 mallia kutsuttiin nimellä Kingsway jos se myytiin vientiin.
    Oikeasti se kuitenkin on Plymouth P15 erikoisella maskilla. Kone on P15 218.

    USAssa mallinimet palasivat Plymouthille ja Dodgelle v.1949, esim Dodgelle tuli Wayfarer, Meadowbrook ja Coronet.

    EDIT: Kirjallisuudesta löytyy koko Kingsway stoori:
    "The first use of the Kingsway name was in Canada for the 1940 model year (model D15), basically Dodge's rebadged version of the Plymouth. The base model came with one taillamp, one sunvisor and one windshield wiper - all on the driver's side. The body was Plymouth with Dodge nameplates, hood ornament and a grille that fit the Plymouth front end. Body styles were business coupe, 2-door and 4-door sedans.

    The Kingsway name continued for the 1941 model year, on model D20. It was now available in two versions, base and Special. The Special was about $25 more than the base model. Body styles offered were the same as in 1940 with the addition of a 5-passenger coupe with fold-up (auxiliary) seats in the rear compartment.

    For the 1942 model year, the Kingsway name was replaced by the DeLuxe, the same name as used on the base model Plymouth series. The DeLuxe was also the lowest priced Dodge for Canada from 1946 to 1950, although other export markets continued to use the Kingsway moniker.[1]

    Chrysler of Canada reintroduced the Kingsway name to the Canadian market for the 1951 model year, as the Canadian Dodge rebadged version of the Plymouth Concord, and replaced the DeLuxe name used on 111" wheelbase models in 1949-50.

    The 1951 Kingsway offered a 2-door business coupe, 2-door fastback sedan, 2-door Suburban wagon and a 2-door Savoy wagon. The Savoy used interior and exterior trim similar to that used on higher priced models. The business coupe was dropped for the 1952 model year. As with the Plymouth Concord, the Canadian Dodge Kingsway was dropped for 1953."
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tässä lisää 1948 Helsinkiä.

    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/02/13/vesitulva-helsingissa

    [​IMG]

    Kaikki henkilöautot näyttävät olevan ennen sotia malleja. 1937 Letukka ja US Ford helpoiten tunnistettavia, kun ajavat läheltä kameraa. Myös 1938 Adler näytetään selvästi. Adlerin takana 1939 Ford std.
     
  6. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Kovasti piti älynystyröitä ja muistia herkistellä, mikä tuo iso 4D sedan lipan alla onkaan.
    No, mielestäni noihin näkyviin detskuihin sopii vain 1941 Packard.
    Olisikohan tuo sodan jälkeen jälkituotu tai diplomaattiauto?
    Tuntuu aika hullulta, että välirauhan aikana olisi suomessa maahantuotu/myyty noin iso ja kallis amerikanauto? -
    EDIT: Voi höh, vai vielä Packard, nyt hävettää...:odoops:
     
    Muokattu: 27.5.2019
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Coca Cola rantautui Härmään kuulemma 1952 Olympialaisten yhteydessä.
    Jakeluautotkin olivat kuin jenkeissä. Tässä 50-luvun lopulla jakeluauto on rakennettu britti-Petterin rungolle, mutta staili on jenkkiä.
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Cokista Hietsussa 50-luvulla;
    Suomessa leuhkat vermeet tuolloin; Oma fillari, muotikledjut, taakse kammattu fleda, rannekello ja kokis. Myös tuo funkkis-tyylin kioski on cool.
    [​IMG]
     
    wilburi, mikaa7146, Ismoskosmos ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Mun silmään Packardissa takimmaisen sivulasin etureuna on pystyssä toisin kuin kuvan autossa, jossa se on vino.
    Muuten osuu lähelle, sillä oikea määrä ovien saranoita olisi kyllä näkyvissä.

    41 Desoto on katon puolesta lähempänä, mutta siinä näkyy vain alempi takaoven sarana.
     
  10. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Totta kyllä, että Packardin A ja C pilarit ovat pystymmässä kuin tässä kuvan autossa.
    Olet oikeassa, ei tuo ole Packard, oven alaosan muotokaan ei täsmää.
    DeSoto tuo ei kuitenkaan ole, DeSotossa ei ole tuollaisia vaakauria lokasuojissa. Myös konepelti lokasuojiin nähden paljon matalampi Sotossa, eikä ilmanvaihtorivoitusta konepellin sivuilla.
     
    ImpJay tykkää tästä.
  11. nipa

    nipa Gearhead

    dodge 1939 toi on
     
  12. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Jep, olet oikeassa. Sehän se. Kaikki täsmää. Mulla jotenkin ajatus jäi kiertämään kehää noihin '41-'48 malleihin...
    [​IMG]
     
  13. miguelo

    miguelo Gearhead

    Neuvostoliiton johdon valtiovierailu Suomeen kesäkuussa 1957, Helsingin rautatientorilla on mustia edustusautoja parkissa.

    Kuva Suomen Rautatiemuseon kokoelmista.
    [​IMG]
     
  14. TopoTA

    TopoTA Gearhead

    [​IMG]
    Dart Turussa 70-luvulla.
     
    mikkis83, isalmela ja esmi tykkäävät tästä.
  15. Tuomiokirkon torni kyllä näkyy, mutta en kyllä tajua tarkemmin, että mistä tuo on. Jostain missä on nykyään jotain ihan muuta?
     
  16. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Sanoisi, että Brahenkadun ja Eerikinkadun kulmasta. Brahenkadun puolelta.
     
  17. Häh? Tuo on jonkun mäenpäältä minusta. Olisko tuo jostain yliopiston mäen suunnasta kuvattu?
     
  18. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Viihdytysjoukot lähdössä rintamalle, kesällä 1943. Kapsäkin päällä istuu Tauno Palo.
    [​IMG]
    Etummainen auto 1936 Dodge, joten matka sujui luotettavasti.
     
    mikkis83 ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Pikkumuksuna noilla kylmilla asuneena sillä tontilla oli tuollainen talon pätkä. Muistaakseni Museovirasto stoppasi kesken purun joskus 60-luvulla. Sitten isompana kossina pääsi käymään jo tolla snagarilla.
     
  20. No kiitos. En olisi ikinä siihen osannut laiittaa.
     

Kerro tästä muillekin!