Ford 289 kansisoppa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rytari, 2.6.2019.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    Niinhän sitä Ford hommissa taivaspaikasta puhutaan, en edes omista sellaista mutta kärsimystarinan voin kertoa.

    Potilaana on 65 :n 289 joka tuli huoltoon liiallisen lämpiämisen takia, noh, pelkällä syylärin huuhtelullahan se ei yllätys yllätys mennyt.

    Hoonauksen lisäksi kaikki laakerit ja nokka laitettiin uusiksi ja imusarjaksi vaihtui performeri.

    Kansissa olin kans vähän sanomista, toinen kansi oli joskus vaihtunut ja siinä oli isommat palotilat kun orkkisessa. Ohjurit oli loppu, venttiilin päätkin jo pilalla ja .70 olis tarvinnu toisesta jyrsiä että olis saanut suoraksi.

    Noh, tässä kohtaa ajateltiin ettei eriparin kansia kannata alkaa remppaamaan vaan etitään toiset. Tilalle löytyi rempatut 302:n kannet, niissä palotilat vähän isommat alkuperäiseen verrattuna joten pienenä kompensointina jyrsittiin siivu pois (myös imusarjan puolelta). Samalla siistin valupurseet pois kanavista ja vaihtelin nokkaan sopivammat venajouset.

    Kone kasaan, maaliin ja paikalleen, tässä kohtaa se vasta alkoi vastustamaan. Pakoputket oltiin tilattu uudet, niiden saapumista odotellessa laitoin koneesta kaiken muun valmiiksi. Jäähdyttimeen nesteitä täyttäessä huomasin että nesteet valuu 2 pytyn pakokanavasta pakosarjaan, pakosarja irti ja kameran kanssa tutkimaan. Kanavan alakulmassa, n 10mm tiivistepinnasta sisäänpäin oli n.3mm valuhuokonen tai joku muu korr-ooo-sio vesitilaan, luultavasti tullut esiin siinä kun niitä kanavia vinguttelin.

    Laiskana kun en halunnut juuri kasattua konetta purkaa koitin miten internetissä hyväksi keinoksi mainostettu kemiallinen metalli tuossa paikassa auttaisi, ei kestänyt nokan sisäänajoa loppuun saakka ennenkun käynnisti omasuojajärjestelmän ja hävis näkyvyys tallista.

    Taas purkamaan, no tuosta huokosesta oli tullut ihan nätti pyöreä reikä, koko edelleen jotain 3mm luokkaa, sen ympärillä kemiallinen metalli oli vielä kaikki paikallaan. Päätin että koitetaan jotain kestävämpää, raaputtelin kemialliset pois, hion kanavan puhtaaksi, hapotin hieman, pillit käteen ja hopealla juottamaan.
    Empä saanutkaan pitäväksi ekalla kertaa, jostain tuntui vesi tulevan vieläkin syyläriä täyttäessä, jujusin vähän hopean pintaa ja näin että vesi tulee aivan juotoksen reunasta.

    Uusi yritys, sama lopputulos, kolmatta kertaa pilleillä lämmittelyn sijaan päästinkin pelkällä asetyleeniliekillä kanavaan vähän laskuvarjojääkäreitä ja johan nokiseen kanavaan piirtyi vuotokohta, kanavan kylki keskeltä halki lähes koko matkalta, tuotahan en enää juottamalla kuntoon saa.

    Mikäs nyt neuvoksi, noita 289:n kansia ei oikein tunnu markkinoilla olevan, näihinkin jo rahaa mennyt mutta ei voi mitään, uusia projekteja ei kiinnostaisi hommata, mielummin sitä haluais sitte valmiiksi ehjät kannet.
     
  2. Riippuu tietenkin budjetista, mutta jos hommaat käytetyt kannet ja joudut niitä paljon remppaamaan, niin kalliiksi sekin tulee. Kannattaa miettiä myös kokonaan uusia kansia. Niitä saa pikkulohko-Fordiin monta erilaista ja jotkut aika halpojakin. Jotain tämmöistä?

    https://www.summitracing.com/int/parts/pmx-9176/overview/make/ford
     
  3. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Kansista ei hajua mutta vastaavaa rakkinetta ihmettelin viimekesänä, pesin ja huuhtelin järjestelmää eestaas mutta lämpöongelmat loppuivat vasta vaihtamalla kovan näköinen orkkis(?) syylari vastaavaan käytettyyn. Pillien tukoksia ei taida saada auki muuten kuin juottamalla pohja irti ja rassaamalla.
     
  4. poikelin

    poikelin Gearhead

    Mulla olis pikkupalotilaiset 289 kannet jouten. Ehjinä ostettu jemmaan mutta joutaisivat jo pois nurkista. 200e. yv jos kiinnostaa. Helsinki noutaen tai kulkeutuu etukäteismaksulla Keskisuomeen lauantaina.
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead


    Joo, noissa on vaan mun mielestä kaksi muttaa, palotilan koko suurenee 11cc joten paljoko siinä antaa puristuksia pois, ja meneekö taas kaikki keinut ja tönärit ja venajouset uusiksi, kauhee työ museoautoon : )
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead


    Tuohon tuli uus jäähdytin ei kannattanut alkaa putsailemaan, lohkon vesitiöan siivoomisessa oli jo oma hommansa. vesipumpun taustapelli oli myös syöpynyt puhki, kai sekin vähän sekoitti jotain kiertoa, toki jakajan alipaine ennakon toimimattomuus ja pari hammasta löysyyden takia hypännyt jakopääkin saattoi lämpiämiseenkin vaikuttaa
     
  7. Onko tuo sun mosa siis 1963 vuoden 4v 289?

    [​IMG]
     
  8. Rytari

    Rytari Gearhead

    Ei, 65 mutta siinä oli toinen kansi 49cc palotilalla ja toinen 54
     
  9. Eikös se sitten tuon kaavion mukaan alkuperäinen kansi ollut toi 54,5 cc kansi ja sitten toi pienempi on vaihdettu siihen?
     
  10. Rytari

    Rytari Gearhead

    En kaaviosta tiedä sanoa varmaksi.
    Apparin puolella oli valunumeroiden mukaan tällänen C5AE-B – 1965, 289, Windsor small-block, 1.67/1.45 valves, 49.2cc chamber, mikä täsmää vuosimalliltaan autoon ja moottoriin joten oletin olevan alkuperäinen.

    Ja kuskin puolella C6OE-E – 1966, 289, Windsor small-block, 1.67/1.45 valves, 54.5cc chamber, Smog.
    Tiedossa oli ,että autoon on 90 luvulla vaihdettu toinen kansi ja oletin sen olevan tämä, autoa vuoden uudempi johon olis tarvinnu venttiilit uusia, ohjurit laittaa ja ottaa se 0.7mm että olis saanu tiivistepinnan ehjäksi .

    Jokatapauksessa jopa silmällä näki eroa niissä ja toinen oli romu joten katteltiin ne rempatut kannet, mitkä taasen on numeroiden mukaan
    D2OE-BA – 1972-1974, 302, Windsor small-block, 1.78/1.45 valves, 58.2cc chamber eli vähä isompi imu mutta myös isommat palotilat ja sitä kompensoitiin ottamalla reilu puolen millin lastu.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Just kävin penkaan, kun mulla piti olla yhet 289 kannet tallessa. En löytäny ku 2v imusarjan ja letukan kansia.
     
  12. Joo, kyllä olet oikeassa. Tein tuosta taulukosta liian suoraviivaisen tulkinnan. Fordilla näyttää olevan aika jännästi ristiin noita kansia eri vuosimallien välillä.

    Mut joo, ihan muutaman cc:n poikkeama ei vielä ruttuihin vaikuta paljon. Tässä on ihan näppärä taulukko (taas):

    [​IMG]
     
  13. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, no tosta taulukosta kun katsoo niin esim. 60cc alukansilla ruttu putoais tonne 8.7 tienoille tuosta alkuperäisestä 10.6:sta, se on minusta aika paljon.
     

Kerro tästä muillekin!