Mikä jakaja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja toyopet, 2.6.2019.

  1. http://rmcavoy.freeshell.org/HEI.html

    Finding an HEI Distributor
    There are a couple of choices here, new or used. If you go the used route as I did, it's a good idea to re-build it. In addition, here are a few things to note:

    '75 to '79 ('75 to '85 Canadian) used 4-pin modules.

    Some later models used a 5-pin module (for a knock sensor)

    Computer controlled engines used a 7-pin module

    When replacing a points distributor, you should use a distributor with the 4-pin module. You could also use a distributor with a 5-pin module and replace the module with a 4-pin one. That would require plugging the extra hole in the housing where the connector for the knock sensor wiring used to be. Distributors using 7-pin modules can not be converted to non-computer controlled use since they do not have advance mechanisms (they use the computer to control the advance).

    Also note that different GM divisions used distributors with different shafts and gears. So make sure that your used distributor came from the same type of engine that you plan to install it in
    .

    Laita tilalle perus 4 -pinninen, niin silloin se olisi ihan perus-HEI.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ei tarvi modulia vaihtaa. Poistaa tuon ylimääräisen johtonipun ja jättää vitos pinnin tyhjäksi.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ööö, tuo neljän johdon nippu on ylimääräinen? Silloinhan tuosta käytännössä jää kaikki kolme pinniä tyhjäksi?
     
  4. Joo, ei niitä kaikkia voi poistaa. Tässä on kuva 4 -pin HEI kytkennästä:

    [​IMG]

    Kyllä se periaateessa toimii kai sillä 5 -pinniselläkin, mutta ei se 4 -pin HEI -moduuli maksa kuin luokkaa 20 e, niin ehkä se helpottaa johtojen yksinkertaistamista. No se on makuasia. Näitä voi tehdä monella tavalla.
     
  5. -tl-

    -tl- Gearhead

    Irrota johtonipun maaruuvi ja ruskea liitin niin johtosarja lähtee kokonaan pois ja huomaat että että vielä menee 2 johtoa pick-up coilille.

    Modulin uloin nasta jää tyhjäksi, pick-up coilin keltainen johto keskelle ja vihreä sisimpään pinniin ja sulla on tavallinen Hei jakaja alipaine säädöllä.
     
    Muokattu: 3.6.2019
    Jussi289 tykkää tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Haluatko kertoa mistä saa parilla kympillä enää sytkämoduleja? Just tilasin 4kpl rokkiautosta itellekin muiden romujen yhteydessä ja otin delcolaisia niin ~30 taalaa oli sielläkin hinnat. Standardia sai toki muutamalla taalalla samoin kun jotain muutakin halpismerkkiä mutta itse en kyllä viittis moista laittaa... Tmt:llä tais olla peräti vajaan satkun standardin sytkämoduli :eek: että mitä siitä nyt sit jää joku vajaa 40€ delcolaiselle hintaa rokkiautosta...
     
  7. No delcosta saa varmasti maksaakin, mutta meinasin kyllä muita. Tässä Hellan:

    [​IMG]

    EUR 17,80

    Ja kyllä..kyllä sitä HEI-sytkää kaytettiin myös Euroopassa. Noita moduuleja saa ihan perustarvikeliikkestä tilaamalla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  9. -tl-

    -tl- Gearhead

  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Juu, en huomannut. Ei startannut... :)
    No mutta siis niistä kahdesta johdosta siis siirretään se vihreä ja keltainen ja tämä neljän piuhan nippu jää kokonaan pois?

    Nyt pitäisi olla jo 25km päässä, joten jatkan käytännön kokeilua huomenna.
     
  11. -tl-

    -tl- Gearhead

    Keltasta ei tartte siirrellä, eikös se ole siinä keskellä jo valmiiksi.
     
  12. -tl-

    -tl- Gearhead

    Toimii tavallisen alipainejakajan tavoin, mutta jos kone alkaan nakuttaan niin myöhäistää siinä tapauksessa sytytystä.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jeps, toimii.

    Ei ainakaan huonompi kuin ennen.

    Pientä takatulitaipumusta on edelleen, ehkä sytkä ei ihan kohdallaan ole mutta tosiaan parempi kuin aiemmin.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kato et alipainesäätäjälle on imusarjan alipaine, ei ported. Ennakkoo voi kokeilla vähän lisätä, se auttaa jos vähän on laihalla.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, tarkistetaan.
     
    Muokattu: 4.6.2019
  16. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ei mitään järkeä...:soosoo:
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Totta kai on, paras paikka.
    Ported on saasteajan idea, eikä siis tarpeen.
     
    atobee, Camino'79 ja kapa73 tykkäävät tästä.
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ported vacuumissa oli. Edelin kaaviossa se on saastekonetta varten ja imusarjan alipaine on "saasteetonta" varten.
    Vaihdoin paikkaa, liekö merkittävää eroa. Jarrutehostin oli pvc-portissa ja pvc tietysti suoraan imariin. Vaihdoin nekin.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joka kerta kun olen nuita kokeillut, niin ero on merkittävä ja aina "ported" tappioksi. Tosin tyhjäkäynnin saattaa joutua säätään uusiksi ja kannattaakin. Jos perusennakko on liki kohdallaan, niin tolla muutoksella tyhjäkäyntikierrokset nousee ja pääsee varmaan hakeen seosruuveillekin parempaa kohtaa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    En kyllä tuossa illalla huomannut eroa ported ja suoran alipaineen välillä. Tosin konekin kylmä. Aikalailla se ampuu imariin, kun kylmänä polkaisee. Täytyy vielä ajaa lämpimäksi ja kokeilla sitten.

    Turbiinilukolle laitettava vielä syöttö. Liittimellinen johto löytyi, mikä menee lootalle mutta missä se liittimen toinen puolisko on, sitä ei löytynyt. Ei se kyllä toimisikaan, kun se ecu/ecm...
     

Kerro tästä muillekin!