Öljyn suodatin asiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 3964, 9.6.2019.

  1. No onpas sulla omalaatuisia ideoita. Siirrettäviä öljynsuodattimia on pelkällä elementillä.Oli aika suolasen hintasia. Tässä on joku paja koneistanut semmoisen myös:

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joissain uusissahan on tollai paluu 50-luvulle elementtityylin sudin muodossa. Yksi semmonen on taloudessa, ja kyllähän siinä puolensa on, joskin ennemmin konvertoisin senkin spin-on muotoon kuin loputkin autoista elementtityylisiksi.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiku siis mulla halussa se tölkki suodin jonka sisälle tulee se elementti

    Ois molempien hyvät puolet

    Ja jos se ulkokuori tahtoo ensin irti niin mitä sitten tekee avaimelle paikan siihen kanteen, niin senkin saa autosta irti jos ny pakko on haluta

    Tossa taas harrastettu over engineeringiä ja sit ihmetellään ku kukaan ei tahdo ostaa 300€ maksavaa peltipurkkia

    Ei se tartteis olla sen kummosempi ku 2mm seinällä olevaa putkea tigillä tulppa päähän ja kierteet sisälle sit se osa mikä tulee päähän se ois hankalempi, muttei mahdoton toteuttaa edullisesti vaikka alumiinista kiekko johon vastaava kierre poralla jokunen reikä ja syvennös öjyn virtaukselle ja keskelle putkeen sopiva kierre
    Ulkokuoren pituus sitten markkinoilla olevan sopivan elementin mukaiseksi ja nippuun

    Yhteen 65 valmistettuun laitteeseen vasta askartelin suodattimen jossa molemmissa päissä o-rengas tiivistys sille vastaava tasainen kohda laipassa ja kotelon pohja kun on suorassa, niin sinne ei sen kummempia tartte askarrella
    Kasaa pöydällä pystyssä ja putken reiästä kattoo et elementin toinen pää näkyy olevan keskellä
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niin, siis tölkki tai kuppi minkä sisällä vaihdettava elementti, niinkun kuvassa.
    Muilta osin putosin kärryiltä kai.

    Edit. Tänään on jokin omituinen päivä, tajusin nyt kuitenkin mitä tarkoitit, eli ikäänkuin tavallinen suodatin, mutta kuori aukeaa elementin vaihtoa varten. Ei paska idea.
     
    Muokattu: 10.6.2019
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Juuri näin

    Eli normaali spin-on suodatin vaihdettavalla elementillä

    Ei muuten, mukku pikkupoika ping kasaa niitä suodattimia ja siltä on saattanu kuumaliima loppua 10 suodatinta sitten

    Sellainen karkea suodatin tullut vastaan josta oli verkkoloppunut kesken ja 1/4 osa oli vaan 40% peitossa muuten avoin
    Paikallaan ollut kärsiny karkea suodatin oli metallia ja sen verran isompi et sai siitä verkon ujuttamalla uuden muovirungon päälle ja kolvilla kiinni
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Mites jos käyttäs MB:n koko suodatinpurkkia, ja laipalla jossa lähdöt putkittaisi alkuperäisen suodattimen tilalle? Mersuissahan on pitkään ollut vaihdettava elementti purkin sisällä.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tämä olis perinteinen tapa mikä tuli mullekin heti mieleen, mutta Nikun idealla välttyis letkuilta ja uuden paikan etsimiseltä jne.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Race sudin sijaan SBC koneeseen voi laittaa vaikka wix 51794 sudin. Se on ainakin kaksi kertaa tavallista pidempi. Maavara kannattaa varmistaa mutta esim pikupeissa ok. Alunperin löysin sen katsomalla mikä suti johonkin koulubussiin kuuluu missä sbc kone.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oli muuten kiven alla löytää yhtään konversiota spin on mallista cartridgeen :odeek:. Toisinpäin löytyy tietenkin tuhat ja miljoona erilaista, letkuilla ja ilman.

    Tämä Racor setti tuntuu sekin olevan mahdoton löytää mistään oikeasti kaupan, liekö enää valmituksessa. Malleja oli kuitenkin kaikille ford, gm ja rotke koneille.

    Tuo ruuvvataan siis suoraan tavallisen suodattimen tilalle ja hups, meillä on kanisterimallin suti.



    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  11. Näin jossain joskus, kun se Mersun suodatinjalka oli siirretty hiukan eri kohtaan ja väliin oli laitettu hydrauliikkaletkut. Olisko moottori ollut OM606.

    Joka tapauksessa semmoisessa on aika iso, yleinen ja halpa elementti, jos joku innostuu purnukoita rakentelee.

    [​IMG]
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Tätä juuri tarkoitin. Ja voihan sen purnukan tehdä sen ympärille itse, saa siitä Mersun purkista kaikki tarvittavat mitat valmiina. Voi vaikka hyödyntää siitä Mesen purkista kannen ja sisäputken etc.

    Ylläoleva Ranchon suodatinjalka on mun mielestä kyllä myös hyvänäköinen, sen lisäksi että vaikuttaa muutenkin laadukkaalta. Tohtisi siis laittaa näkyville viimeistellympäänkin konehuoneesee.
    Hinta siis hyvinkin kohillaan, tuollaisen kun manuaalikoneella(tai vaikka CNC:llä yhden kappaleen), voi alkaa hinta tuntua edulliselta, aika paljon se lastuamista kuitenkin sisältää.
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Joku pulju kauppasi systeemiä missä sutina toimi paskapaperirulla. Suodatusteho oli ylivertainen muihin systeemeihin verrattuna. Kaikki paska jäi sutiin. :D Taisi pystyä ajamaan samoilla öljyillä monta normaalia öljynvaihtoväliä, vaihtoi vaan välillä uuden rullan koteloon. Öljyt kirjaimellisesti puhdistui eikä pelkästään suodattunut.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Karpov tykkää tästä.
  15. Muistaakseni ne puhdistui myös kaikista öljynlisäaineista ja muista hyödyllisistä komponenteista..:(
     
  16. Tässä taitaa olla vastaavasta Mersun purnukasta kuvia, kuin tuossa Reliantissa:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Sitten enää puuttuu se laite jolla mitataan (jollain magneetti- tai sähkökenttätekniikalla) suodattimeen jääneiden metallihippujen kokoa ja määrää. Ilmailumaailmassa ainakin käytetään moista.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    50tkm vuoteen ja öljyt 10tkm välein tekee n 25€ suodatinkuluja per vuosi. Jos öljyt pysyy puhtaampana niin ilkeekö niillä silti ajaa vaikka tuplia vanhassa autossa? Tai jos ostaa longlifet mitkä periaatteesaa 20-30tkm kestää (mutta kuluu) niin öljyyn menee lisäeuroja.



    Toki ei ollut puhe missä käytössä mutta tavalliselle kuluttajalle lie vaan lisäkustannuksia jos ei sitten aja vitusti ja pidennä välejä?
     

Kerro tästä muillekin!