sbc 383 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NickKane, 10.9.2018.

  1. NickKane

    NickKane 2nd gear

  2. NickKane

    NickKane 2nd gear

    tuossa tuli taas eilen ropailtua kun ei muutakaan tekemistä ollut :) säätelin hitusen jakajaa ja lähin taas kojiksille ( olen ihmetellyt koneen vapinoita 1200 & 1800 kierrosalueilla joten siksi sytkän säätöä) värinät kyllä muuttui eri tyylisiksi mutta nyt tyhjäkäynti meni huonoksi ja tuntuu että vaikka säädän tuosta näytöstä sitä 900 niin ei se reagoi. En lähtenyt vielä nollailemaan mitään mutta oliskohan pitänyt ?
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tuli itekin väsättyy tollanen 383 stuokkeri. Ekas yritykses nokka sileeks sisäänajossa, sit hydyrulla tilalle. Tuli kyl ihan maukas, kelpo vääntö ja huipputehoa 520 heppaa. Siin oli Holleyn ruisku ja vastaava jakaja, mut ne pyki sen verran et dynovetoon heitettiin normi HEI jasuoraan paketista 750 vacuumi holley. Ne kun oli lainakamaa ni ei sen kummemmin säädelty, eikä kyl vaikuttanu olevaan tarvettakaan.
    Seuraavaks ois tekeillä 400 350 iskusella akselilla. Kaneet on eri luokkaa samoin ruttu ja nokka, saas nähä sit mitä se työntää. Pari viikkoo ja sit sen näkee.
     
    68corvette ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  4. bootsi

    bootsi Gearhead

    Noista tärinöistä.... Onhan sulla puntiton vetolevy?
     
  5. NickKane

    NickKane 2nd gear

    siis 350 tarkotettu vetolevy jossa puntti lohkon puolella eli ns. painotettu vetolevy, eikös tuo puntiton ole 400´seen ainoastaan tarkotettu ?
     
  6. sangi74

    sangi74 Gearhead

    jos on sisäisesti painotettu kilkkeet niin sillon vetolevyn pitäs olla 0:lla puntis eli saattaa olla ny väärä vetolevy ja todennäkösesti dampperiki
     
  7. NickKane

    NickKane 2nd gear

    tämä pitänee selvittää, us-partsilta tuo puolimoottori on aikoinaan ostettu (tuli auton mukana tuo moottori joten ei tarkkaa tietoa) moottori osien seassa pahvilootassa oli tämä tasapainotus lipuke:
    [​IMG]
     
  8. bootsi

    bootsi Gearhead

    Eli sisuskalut on tasapainotettu... Vetolevystä puntti veks
     
  9. sangi74

    sangi74 Gearhead

    Ja dampperi kans sellaiseksi joka sopii sisäisesti puntitettuun
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Stefaperseen vetolevyssä on aina puntti, nää puntitetaan vakiolle vetolevylle.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. bootsi

    bootsi Gearhead

    Eiks dampperi ole ihan perus pikku lohkon, 400:ssa sit erinlainen?
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllä, ellei ota irtopuntilla olevaa dampperia. Se käy molempiin..
     
    bootsi tykkää tästä.
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tohon pikku tärinään senverran että ota jortaani irki ja pyöräytä sitä 180° ja paa takas. Sitten ihmettele sitä tutinaa uudestaan.
     
  14. NickKane

    NickKane 2nd gear

    Tempasin varmuudeksi meiliä eaglelle ja tuon saman puntituskortin laitoin liitteeksi ja vastauksena tuli että internal balanced flexplate nothing special . Juu kardaanin vois pyöräyttää puolkierrosta toiseen asentoon nyt kun taka- akselikin on oikeella etäisyydellä.
     
  15. bootsi

    bootsi Gearhead

    Eli jos sulla on vetolevyssä vielä puntti paikallaan niin poraa se veks.
     
  16. NickKane

    NickKane 2nd gear

    Choosing a Flexplate for a Small Block Chevy
    By Jason Lubken

    7/7/2016
    Tags: Tech, Engine, Harmonic Balancers
    [​IMG]
    Whether you’re racing or building a street vehicle Speedway Motors offers several flexplates to choose from for your small-block Chevy engine. Both SFI rated for the track and non-rated for street applications. There are four main factors to consider when purchasing a flexplate.

    • The crank style: One or two piece rear main seal. Older style blocks ('55-'85) used a two-piece seal, '86 and up blocks used a one-piece seal
    • The torque converter bolt pattern: large 11 1/2-inch or small 10 3/4-inch
    • Ring gear tooth count: 153 or 168
    • Internal or external engine balance
    Internal vs External Balance
    Almost all small-block Chevys are internally balanced. The harmonic balancer and flexplate/flywheel are what you would call “neutral” balanced, meaning they are balanced like a car rim, with no other parts attached to them. They do not need to be balanced together, just balanced alone. The only small blocks that are externally balanced from the factory are 400 small blocks, because there is not enough room on the crank throws to neutrally balance them, so they offset the missing weight with the harmonic balancer and the flexplate/flywheel.

    Bolt Pattern and Tooth Count
    The key to choosing the correct bolt pattern and tooth count is measuring the torque converter you are using. A 153 tooth flexplate will be paired with a torque converter that has a 10 3/4-inch bolt circle. A 168 tooth flexplate uses a 11 1/2-inch bolt circle. Some aftermarket flexplates are drilled with both patterns to accept large and small diameter torque converters. You can also note that a 153 tooth flexplate always uses the straight bolt pattern starter, and the 168 tooth flexplate uses a angle bolt pattern starter.


    Hyvät neuvot kalliita ja huonot vielä kalliimpia, kumman valkkaan :confused:
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun sulla on 1-osainen takastefa, niin siihen kuuluu normaalisti se uudemman mallin puntillinen vetolevy, joka sulla siellä ilmeisesti on paikallaan. (Se ei ole kuitenkaan sama kuin 400:sen levy)
    Luulis että se on tasapainotettu tuon normaalin puntillisen vakion vetolevyn kanssa?
     
  18. bootsi

    bootsi Gearhead

    Entäs jos koneessa on 383 stroukki (internal bal..) kitti niin eikös se ole silloin puntittomalle vetolevylle (ja dampperille)

    Ja jos taas tehty 400 akselilla 383 niin silloin tasapainossa vetolevyn ja dampperin kans.
     
  19. bootsi

    bootsi Gearhead

  20. NickKane

    NickKane 2nd gear

    turhaa väittelyä jos kerran moottorin "valmistajalta" Eagle olen kysynyt mikä vetolevy tähän kuuluu niin heiltä vastattiin että internal balanced flexplate mutta nyt tuntuu olevan erimielisyyttä mikä on tuo internal balanced joka taasen tuossa aiemmin linkitetyssä opuksessa luki näin -> Almost all small-block Chevys are internally balanced. The harmonic balancer and flexplate/flywheel are what you would call “neutral” balanced, meaning they are balanced like a car rim, with no other parts attached to them.

    eli minulla on ihan oikea vetolevy nyt paikallaan koska se on puntitettu erillisenä osana ja siitä muistona tuo hitsattu puntti = internal balanced like a car rim

    Artsiracingille + Mudracerille & Gary Grandille ja muille kiitos mielen vahvistuksesta, melkeen lähti jo juttu lapasesta
     
    Muokattu: 12.6.2019
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!