MB 190E 2.3-16 - Museoauto projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 25.2.2019.

  1. jänis2

    jänis2 3rd gear


    Ihan sillä pohdin ku työkseni maalaan, niin helpottaa maalausta kun pohjat saman väriset ku pinta.
    Glasurit suosittelee aina mustan värin alle mustan pohjan.

    EDIT: Siinä ei siis ole mitään väärää, kunhan pohdin :)
    Autotehtaat voi ihan käytännön syistä käyttää samaa pohjamaalia eri sävyille. Se on kuitenkin ihan erilainen prosessi kun jos itse maalaa.
     
    Muokattu: 6.6.2019
  2. EVO X

    EVO X Gearhead

    Juu niin on. Ite tykkään käyttää mustaa hinkkaväriä kaiken alla jos itse maalaan, mutta tosiaan tuon vaalean sävyn käytöstä tässä tapauksessa ei ole mitään tietoa miksi. Debeerin linja on käytössä tuolla maalaamossa. Enemmän itse arvostan sitä, jos on pintavärin sävyinen pohjamaali, ettei kiveniskut näy niin helposti. Tälläisessä harrastevehkeessä nyt ei sillä ole niin isoa merkitystä kun kilsoja ja niitä kiviäkin tulee sen verran vähän. Toista se on mustan käyttiksen kanssa jolla paahdetaan se 130km motaria päivässä.. sen keula näyttää vähän karulta.
     
    jänis2 tykkää tästä.
  3. EVO X

    EVO X Gearhead

    No nyt on helmikuusta asti sepityt kiekot vihdoin valmiit. Eiköhän nää kruunaa ton auton

    [​IMG]

    Laitan projektikertomusta vähän myöhemmin. Oli meinaan vähän työläät.
     
    Seevu, LPV, Gary Grand ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. splitti

    splitti 2nd gear

    Täydelliset.
     
    EVO X, palontie ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. jariha

    jariha Double Gearhead

    tenavaan liian hyvät... eikai noi orkkiksia kuitenkaan:rolleyes:
     
  6. EVO X

    EVO X Gearhead

    Tenavaan ehkä, mutta 2.3-16 mikään ei ole liian hyvää.
    No OZ AMG Aerot nämä ei ole, mutta ensimmäiset kolmiosaiset aerot valmistettiin -89 kuten myös nämä tarinan Taneisha Starformit jotka on japanilaiset takovanteet. Eli ikää siis 30-vuotta. En oikein usko että replica on näille oikea nimitys, kun ne on kuitenkin ihan rehdisti oman merkkiset, rehdit 3-osaiset ja malli on yllättävän paljon erilainen kun vertaa OZ:n valmistamiin. Nämä vastaa ulkonäöltään enemmän 17” aeroja kuin 16”. 16” Aerot on myös harvinaisempia kuin 17” ja sitäkautta myös kalliimpia.
     
    Visa ja jariha tykkäävät tästä.
  7. jariha

    jariha Double Gearhead

    tähän pitäis olla sellanen kädet päänsivulla ja nyökytys hymiö.... tämä tenava on vaan niin kaunis ja omistajllaan on homma hansikkaassa nippeleitä myöten:odwink:
     
    Gary Grand, Camino'79, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. EVO X

    EVO X Gearhead

    Lupasin tarinaa noista vanteista, tässä tulee. Omasta mielestä parhaimman näköiset vanteet vanhempaan mersuun on aina olleet OZ:n Valmistamat AMG Aero 3-osaiset. Valitettavasti myös moni muu on samaa mieltä, eikä näitä kyseisiä kiekkoja löydy enää oikeastaan mistää sopivasti. Projektien hinnat lähtee sieltä 1500€ nurkilta, ja kunnostetut saattaa maksaa jopa päälle 3000€. 17” Aerot on siis harvinaiset, mutta 16” on vielä harvinaisemmat. Yritin kovasti etsiä aluksi 17” aeroja, mutta ei vaan yksinkertaisesti löytynyt, ei sellaisia mihin olisi rahat riittäneet. Tähän kun lisätään se fakta, että aidot OZ:t on melkein aina haljenneet keskireijän ja pultinreijän välistä, niin kynnys alkaa olla aika korkea. Pari sarjaa 16” oli Saksassa, pyynnit niistäkin päälle 2000€, projektina.. sitten kuulin vihiä, että on olemassa myös muita Aeron näköisiä vanteita. Nämä ei sinänsä ole replicoita, sillä ne ovat ihan yhtä vanhoja kuin aidot Aerot, ja monet kuitenkin sen verran erilaisia designiltaan, ettei kopio ole ihan oikea määritelmä. Kyseiset kiekot on kuitenkin myös 3-osaisia, eikä mitään feikkejä. Sitten vaan tammikuun pimeinä iltoina Google auki ja metsästämään.. ja niitähän sitten metsästettiin aika tovi. Aero lookkereita löytyi jopa yllättävän paljon varmaan 10:ltä eri valmistajalta ja pääosin Japanin tavaraa. JDM vanteissa on sitten taas se ongelma, että järjestään pulttijako on 5x114,3. En oikein syttynyt siitä joten melkein jo heitin kirveen kaivoon.. kunnes törmäsin todella vanhaan vannehaun ilmoitukseen, jossa oli 16” Taneisha Starformit Pohjanmaalla. Hauskaa siinä oli se, että olin nähnyt ilmoituksen sillon 2012 kun ne oli laitettu myyntiin, silloin ei vaan sytyttänyt. Kysyin myyjältä lisää tietoa vanteista ilman pienintäkään odotusta, että ne olisivat vielä tallella. Yllätys oli suuri kun kaveri kertoi niiden lojuvan edelleen tallin perällä.

    [​IMG]

    Nämä oli tulleet eBay ostoksena Suomeen briteistä 15-vuotta sitten. Kaikki 4kpl oli 16x7,5 ET38. Vanteet olivat projektikuntoiset, kuluneet ja kaikissa ulkokehissä oli lommoja. Haastavin ongelma oli kuitenkin se, että brittien maahantuontisäädännön vuoksi kehät oli hitsattu yhteen. Kolmiosaisista oli tehty siis kaksiosaiset. Se mikä näissä oli kaikkein harvinaisinta oli 5x112 jako. Olin hiukan epäileväinen tosin sen suhteen, joten oli pakko piirtää Cadilla pulttijako että sai mitattua pulttivälin. Kaikesta huolimatta pyysin velimiestä sopimaan myyjän kanssa treffit ja hakemaan vanteet pois. Pulttijako tarkastettiin haettaessa ja se todella oli 5x112.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ensimmäiset 3kk nämä sitten majailikin Pohjanmaalla tutun koneistajan hallilla, mutta kiireiden vuoksi niille ei ikinä siellä saatu mitään tehtyä. Välillä ne kävi kotitallissa, missä purin ne ja mittailin kehät uusien tilausta varten. Samalla kokeilin niitä työn alla olleeseen autoon.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tein cadilla taas työpiirrustuksen iclairille, josta tilasin uudet ulkokehät mittatilauksena. Kasvatin takakehiä 1”, eli niistä tulisi 8,5”. Näissä on periaatteessa 36-pulttinen jako, mutta yhdenpultin kohdalla on venttiilin väistö. Tällaista väistöä eivät kuulemma pystyneet tehdä, joten se jäi itselle tehtäväksi. Samalla tilasin BBS RM:n 7x24mm kromatut kehäpultit ja mutterit. Taneishoissa pultit olivat alunperin M6x25, mutta halusin kasvattaa kokoa M7:aan. Alun perin 4vk toimitusaika venyi 9vk:eek:on, mutta lopulta kaikki tuli perille.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. EVO X

    EVO X Gearhead

    Lopulta en jaksanut enää odottaa, vaan otin vanteet toukokuussa etelään mukaan. Sain työkaverilta vinkin eräästä levipellejä tekevästä Marasta Hyvinkäältä, jolle sitten puhelun jälkeen kiikutin vanteet sorvattavaksi. Maralla oli sattuneesta syystä laitteet valmiina, millä vanteet saatiin kiinnitettyä ja näin ulkokehät sorvattiin irti. Samalla suoristettiin/varmistettiin keskiöiden suoruus. Heitin optiona, että jos vaan mahdollista, niin suurennetaan keskimerkin reijät alkuperäisestä 65mm -> 75mm, että voin käyttää mersun omia merkkejä. Tämähän onnistui vallan mainiosti.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Noutaessani Mara kuitenkin sanoi, että kaikissa sisäkehissä oli heittoa. Siispä etsimään seuraavaksi oikojaa. L-Weld huuti hoosiannaa kiiruun vuoksi, joten oli etsittävä toinen kaveri. Nurmijärveltä löytyi Hemmo, jolla oli pelit ja vehkeet, ja kehät saatiin oiottua. Tämän jälkeen suurenkin kehäpultit reijät vielä 7mm:ksi. Lopulta saatiin kehät ja keskiöt viimein puhallukseen. Sisäkehät lähti sen jälkeen Propintaan pulverimaalaukseen, ne sai päälleen mustan ja lakan. Keskiöt otin itse työn alle ja hioin ne ensin epäkeskolla. Sen jälkeen ruiskutin hiontavärin ja pohjatöiden jälkeen päälle tuli Spies&Heckerin MD558.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vihdoin sai siis ryhtyä kokoamaan. Keskiöt vielä myllytin ennen asennusta. Alusta asti oli selvää että muutan vielä kokoamisjärjestyksen niin, että ulkokehä jää ulommaksi. Alunperin näissä oli kehät yhdessä ja keskiö niiden päällä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    No, ihan sairas työmaa ja rehellisyyden vuoksi on sanottava, että kyllähän ne hintoihinsa tuli. MUTTA, olen kyllä äärettömän tyytyväinen lopputulokseen, olen itse jopa sitä mieltä, että nämä on hienommat kun aidot 16” Aerot. Nehän on hieman erilaiset kun 17”. Ja aivan varmasti harvinaisemmat

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.6.2019
    Seevu, Naumasto, Sierra ja 21 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. ramman

    ramman Double Gearhead

    Tuli kyllä aivan saakelin hienot vanteet. Hieno projekti kyllä kaikinpuolin muutenkin.
    mersufoorumilta tätä tullut seurattua alusta saakka.
     
    Gary Grand, isalmela, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. splitti

    splitti 2nd gear

    Edelleen täydelliset. Upea duuni kerta kaikkiaan!
     
    rekkamies ja EVO X tykkäävät tästä.
  12. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kiitoksia. Näitten koottavien kanssa on tullut puuhastelua tuossa vuosituhannen alkupuolella parinkymmenen sarjan verran. Sitten hinnat alkoi nousta, eikä niitä enää ollut järkevää kunnostaa myyntimielessä. Yhtään sarjaa ei tullut silloin jätettyä itselle, mutta vihdoin on nyt jotakin omaankin autoon.
     
  13. EVO X

    EVO X Gearhead

    Hienoa, mersufoorumilla tosiaan aloittelin topiccia jo viime vuoden puolella. Sinänsä mukavaa, että jenkkiporukkaakin kiinnostaa yllätävän hyvin tällänen eurokinneri.
     
    Gary Grand, palontie, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. EVO X

    EVO X Gearhead

    No näihän se menee. Varmaan kiukkunen peli tollanen AMG.
    Itellä ei oo koskaan ollut aikaa ettei ole mersua ollut. Pari hairahdusta vag puolelle kakkosautona, mutta muuten on 17-vuotiaasta asti ollut MB. Nykyään tietotaito ja kanavat on niin hyvin hallussa, että merkin vaihto on hankalaa. Toki siis Cadillac oli sellanen unelma-auto, joka onneksi toteutui, mutta ei sillä voi töissä kulkea 130km päivässä.
     
    ramman tykkää tästä.
  15. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    Vaatii todellista omistautumista asialle ja sitä sinulta näyttää löytyvän:)ihan huikeeta tekemistä !:cool:
     
    palontie, FuryIII '71, EVO X ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kuulostaa kyllä kivalta laitteelta! Ja kieltämättä vähän tyyriiltä. Aikanaan kun hain Ruotsista perus 211 farkun niin oli tullissa viereisessä ruudussa toinen farkku mutta E63, oli pieni alemmuuskompleksi siinä vaiheessa..
     
    Gary Grand ja ramman tykkäävät tästä.
  17. EVO X

    EVO X Gearhead

    Nöyrät kiitokset.
     
    rekkamies ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Pikku rojektia vielä ennen juhannusta. Nappasin viimeksi tuon venakopan matkaan kun käytiin Pohjanmaalla, niin sai vähän tekemistä. Purin siitä irtohilut jo samana iltana kun tultiin ja kiikutin puhaltajalle. Eilen sain lasilla puhalletun kannen takaisin ja aloitin kunnostamisen pesemällä sen kauttaaltaan patapatalla. Tämä siksi, kun taustapuolta ei turhaan puhallettu. Sitten kuivaus ja rasvapesu. Olin peittänyt ”irralliset” tekstikyltit puhalluksen ajaksi kun ajattelin niiden olevan muovia, mutta ne olikin metalliset. En lähtenyt väkisin kampeamaan niitä irti, kun rikkoontumisen riski on melko suuri. Niinpä hioin merkit kanteen päin ensin epäkeskolla (320) ja sitten harjasin ne pienellä virsikirjalaikalla porakoneen avulla. Kun lopputulos alkoi miellyttää silmää, teippasin ne taas umpeen ja maalasin kannen yli hiontavärillä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tänään aamulla hinkkailin kannen vesissä 400/600 papereilla ja taas rasvapesu. Sitten kaapista 040 mustaa massaa kolme kierrosta, jonka jälkeen putsasin tinnerillä ja rätillä/tops puikoilla kaikki tekstit puhtaaksi. Tällätavoin olen tehnyt useita merkkien entisöintejä. Seuraavaksi vuorossa oli sitten lakka, jona käytin puolikiiltävää 2K tavaraa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tulppien päälle tulevan muovikannen pyyhkäisin ipalla ja pinnoitin sen QTechiqin C4:lla, sama operaatio toistui purkuautosta löytämääni öljykorkkiin. Tuohon vanhanmallin korkkiin löytyy uusia tiivisteitä ihan motonetista, mutta ne löytyy Opelin valikoimasta. Uudet muoviruuvit olinkin jo aiemmin ostanut veholta. Kiinnitysmutterit ja joitain muita konehuoneen osia kiikutin keltapassivointiin. Kopan tivistekin oli jo valmiina odottamassa, sen tilasin talvella briteistä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Renkulatkin tuli pyöräytettyä vanteille kun liimat oli saaneet riittävästi kuivaa. Täytyisi vielä pinnoittaa tai vahata ne ennen alle laittoa.

    [​IMG]
     
    rekkamies, Pertti K, faffeli ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. NickeR

    NickeR 3rd gear

    Hatun nosto on paikallaan, upea työnjälki!!
     
    rekkamies, Pertti K, EVO X ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. palontie

    palontie Double Gearhead

    Nuo vanteet on helvetin hienot!
     
    rekkamies, Pertti K ja EVO X tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!