Britti pultit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mietmi-3, 9.6.2019.

  1. BBLate

    BBLate 1st gear

    Meinasin että ois ollu enemmänki kokoja samalla nousulla, voin olla todennäköisesti vääräs koska ihan pelkkä mielikuva et joku ois puhunu.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nii whitworth ja bsf on hieno ja karu kierre. pipe on putkikierre. Ihan kiva systeemi mutkun kävi samalla lailla kun kaikkialla muuallakin että ruvettiin käyttämään jotain unffää, millikierteitä sun muita kun se withwortti ei sit muka ollutkaan hyvä ja lopulta kaikki oli/on ihan sekasin. + lisäksi vielä tehtaiden omat kierrejärjestelmät mitkä ei ole mikään brittien erityisominaisuus, amerikkalaiset on olleet tossa myös eteviä esim. singer.
     
    BBLate tykkää tästä.
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Juu, ja sittenhän on vielä se klassinen venäläinen pystykierre. Yhteensopiva kaikkien standardien kanssa.
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Eilen kun duunissa tätä lueskelin ja vilkasin seinällä olevaa kierretaulukkoa, niin siinä oli joku BS?? kierre jossa pirusti sama kierremäärä/tuuma. En just muista noita kahta viimestä kirjainta ja olikohan suluissakin vielä joku yhdistelmä...
     
  5. Nämä putkierteet ei ole jäänyt päähäni, niin laitettaas tännekin, kun satuin sivulle jossa kivat kuvat:cool::

    [​IMG]

    The two basic categories of pipe thread

    • Parallel or straight pipe thread

    • Tapered pipe thread

    [​IMG]

    Tapered pipe threads
    Piping and fittings are primarily used to carry liquids and gases. Because of this, they need to have threaded connections that are gas or liquid tight. Tapered threads help make better seals. The male and female threads compress and wedge themselves together. As a result, these connections are stronger and leak resistant.

    The two most common standards for tapered pipe threads

    NPT American National Standard Taper Pipe Thread
    BSPT British Standard Pipe Taper Thread
    Image comparing the included angles of American and British parallel and tapered pipe threads

    NPT pipe thread is the most common tapered pipe thread used in the United States and Canada and is incompatible with BSPT pipe threads.

    Why NPT and BSPT pipe threads are incompatible

    Thread angle or included angle

    NPT threads have a 60-degree angle
    BSPT threads have a 55-degree angle

    Thread shape

    NPT threads have flattened peaks and valleys
    BSPT threads have rounded peaks and valleys

    Thread pitch (TPI, threads per inch)

    Each NPT and BSPT pipe thread size has a specific number of threads per inch

    Some common acronyms for American tapered pipe thread types

    NPT National Pipe Thread Taper
    FPT, FNPT, NPT(F)* Female or internal tapered pipe threads
    MPT, MNPT, NPT(M) Male or external tapered pipe threads
    *This is not NPTF. NPTF stands for National Pipe Taper Fuel. It is also called Dryseal American National Standard Taper Pipe Thread. The design of NPTF provides leak-free connections without using sealants.

    There are parallel and tapered pipe threads for all pipe standards. NPS, National Pipe Straight, is the American standard for parallel or straight pipe threads. NPS threaded connections need gaskets or O-rings to seal them.

    Ja sitten Wikipediassa on hyvä artikkeli noista British Standard Pipe (BSP) kierteistä, jossa on hyvin kerrottu R ja G kierteen ero:

    the symbol for the pipe thread type:
    G, external and internal parallel (ISO 228)
    R, external taper (ISO 7)
    Rp, internal parallel (ISO 7/1)
    Rc, internal taper (ISO 7)
    Rs, external parallel


    [​IMG]

    Se on varmaan tämä se Kalun tarkoittama kierre?
     
    Kalu tykkää tästä.
  6. hapi

    hapi Gearhead

    Vanhoissa Brittiprätkissä ja autoissa yleisin kierre on BSC British Standard Cycle, joka on edelleen käytössä myös polkupyörissä. Siinä nousu on yleisesti 26tpi (kierrettä tuumalle)riippumatta halkaisijasta. Tietenkin, jotta asia ei olisi noin yksinkertainen, muutamia kokoja löytyy myös esim. 20tpi ja 32tpi.
     
    BBLate tykkää tästä.
  7. BBLate

    BBLate 1st gear

    Voisi juurikin olla tämä mistä ollut puhetta, kiitos valaisusta:)
     

Kerro tästä muillekin!