94 Buick Regal 3.8 käyntiongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tero59, 26.6.2019.

  1. Tero59

    Tero59 3rd gear

    Oma osaaminen loppuu, olisko joku viisaampi kun osais neuvoa?

    Auto alkoi ensin sammuilemaan aika ajoin ajossa, mutta lähti heti avaimesta käyntiin. Pakokaasu alkoi haisemaan samoihin aikoihin ja sytytti Service Engine Soon ja Check Gages -valot. Jokunen viikko meni ja sammui eikä lähtenytkään enään käyntiin. Auto makas yön yli ja lähti käyntiin, kierrokset meni kuten normaalistikin n. 3000 rpm ja lähti saman tien laskemaan, mutta kone sammui kuin avaimesta kierrosten ollessa n. 1500 rpm eli n. 3 sek käynnistyksen jälkeen. Tämä tilanne ei ole muuttunut. Auto lahtee käyntiin kun palmun alta, eli kun vähän virta-avainta heilauttaa.

    Amerikan sivustoilta haetut ja kokeillut neuvot on olleet sähköjen tarkistaminen erityisesti akku ja sen navat, kampiakselin tunnistin, bensansuodatin, bensapumppu, ajoneston ohitus (avaimen vastusarvon mukainen vastus johtojen väliin) ja puolien alla oleva Ignition Controller. Rahaa on siis palanut ja lopputulema on vain köyhempi olo.

    Vielä on kokeilematta Amerikan Joen neuvoista öljynpaineanturi ja öljynpinnan anturi, mutta öljynpainemittari toimii ja Low Oil valo syttyy ja sammuu kuten pitääkin kun virrat pistää päälle, joten oma epäillys on ettei vika löydy sieltä. Samoin ECU on vielä vaihtamatta. Enkä ole vaihtanut Lambda-anturia enkä EGR:ää, vai voisko ne jopa sammuttaa auton muutaman sekunnin käynnistymisen jälkeen?

    Löytyykö täältä joku joka osaa nämä vehkeet?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Bensapumppu käy releellä primeroinnissa ja startin aikana, mutta sen jälkeen siirtyy öljynpainekytkimen taakse. Se vois olla yks, mikä sammuttaa alkuunsa.
    Bensakiskossa on sae 1/4" liitin, johon käy vaikka ilmastoinnin huoltoletku, siitä näkis loppuuko paine ku sammuu.
     
    Sierra tykkää tästä.
  3. Tero59

    Tero59 3rd gear

    Sitä öljynpaineanturia Joekin vielä ehdottaa...
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oot siis icmmän, kampuran tunnistimen jne vaihtanut uuteen toimivaan vai vaan tarkistanut?


    Minkä vikakoodin(t) antoi?
     
  5. Tero59

    Tero59 3rd gear

    Olen vaihtanut nuo kaikki uusiin. Vikakoodia ei voi lukea kun - niin uskomattomalta kun kuulostaakin - OBD1 liittimessä ei ole kuin 4 johdinta ja TEST johdinta ei ole lainkaan !!!
     
  6. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Luetaanko sitten vikakoodi merkkivalojen vilkutuksesta? Joissain autoissa pitää tehdä joku normaalista poikkeava hallintalaiteoffensiivi (käännä rattia, paina jarrupoljinta, tanssi ympyrää auton ympärillä jne tietyssä järjestyksessä) niin alkaa vilkuttaa valoja. Tai sitten hyppylangalla liittimestä jotkin navat yhdistetään tai maadoitetaan. Tässä kai jälkimmäinen, tuolla juttua asiasta: https://www.justanswer.com/buick/3t0ty-pull-error-codes-1994-buick-regal-gs.html
     
  7. Tero59

    Tero59 3rd gear

    juuri tuo diagnostiikkaterminaalin testijohdin joka pitäisi maadoittaa, puuttuu tuosta liittimestä. Jos se olisi niin sen maadoittamalla hyppylangalla saisi vilkkumaan lamput kojetaulussa ja sais luettua vikakoodin. Nyt kun ei vaan saa.....
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos käännät sen liittimen 180 astetta, niin onko sillon johdot paikallaan? Yhden sellsen oon tavannu.
     
  9. Tero59

    Tero59 3rd gear

    ei ole, senkin katsoin
     
  10. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    '94-malleissa on vielä vanha obd-pistoke, mutta vaativat jo kuitenkin testerin. Toki esim.'94 Roadmasterista saa haettua vikakoodit automaatti-ilmastoinnin näytölle tietyllä näppäinyhdistelmällä, joten sama homma vois toimia Regalissakin. Muussa tapauksessa siis vaatii gm obd1 yhteensopivan testerin sopivalla piuhalla, tai vaihtoehtoisesti vastaava piuha tietokoneen kylkeen ja netistä sopiva ohjelma koneelle, esim. tunerpro.
     
  11. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Jossainpäin konehuonetta pitäis pilkistää johtosarjasta sellanen irrallaan oleva, ohuehko punainen johto, jossa mustakuorinen liitin päässä. Tästä pystyy mittaamaan benjapumpulle menevän jännitteen (releen/öp-anturin jälkeen) ja voihan siitä myös vaikka syöttää testimielessä suoraan akusta sähköä bensapumpulle.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla samaan koneeseen vaihtu maf, icm ja kampuran tunnistin. Kaikki oli valmiiksi rikki. Maf sytytti suoraan koodin, kampura oli valmiiksi mykkä ja icm katkoo 4000rpm (pakko olla se kun muut käyty, toinen uusi hyllyssä asennusta vailla).


    Eli muista tämä mahdollisuus vikoja etsiessä/korjatessa!
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Jos katti paikoillaan leikkaa putki poikki ja kokeile, ei eka missä katin sisus romahtaa
     
  14. Tero59

    Tero59 3rd gear

    Tässä ei ole automaatti-ilmastointia eikä mitään muutakaan näyttöä, joten ainut tapa on lukea testerillä tai mittariston valolta jos olis se testijohdin jonka maadottais…. prkle :) !
     
  15. Tero59

    Tero59 3rd gear

    Tämähän vois olla hyödyllinen, pitää kattoo katkeeko sähköt pumpulle.
     
  16. Tero59

    Tero59 3rd gear

    Täytyy kokeilla tämäkin, mutta sammuuko auto 1500 rpm kohdalla jos katti romahtanu…..? Vai taisit tarkoittaa että pakokaasun haju johtuis tästä?
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kato nyt ekana noi helpommat... :cool:
     
  18. Tero59

    Tero59 3rd gear

    Löytyhän sieltä tuollainen, mutta se on maissa koko ajan, oli sitten virrat päällä tai ei. Auo lähtee kuitenkin käyntiin ja kaasulla voi pitää käynnissä vaikka kuinka kauan kunhan kiepit on 3000 rpm, eli ei lopu sähkö bensapumpulta. Jos päästää kaasun niin auto sammuu kun saunalyhty kun kiepit on 2000 rpm.

    Kaasuläpän kohdalla on parikin anturia. Mitäköhän ne on ja voiskohan johtua esim. jonkinlaisesta kaasuläpän asennon tunnistuksesta.....? Itse liittimet on ok.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tarkkaanottaen se voi silti olla se bensapumpun öljynpainekytkin. Mitä öljynpaineelle tapahtuu isommilla kierroksilla...? Se vois saada sen rikkinäisen kytkimen kiinni, mut aukee heti ku paine vähän putoo.
    Kyl melkeen pitäs edelleen saada kii se bensapumpun sähkö tai bensalinjan paine.

    Oliskos siinä aldl töpselissä toi G johdotettu?
    [​IMG]
     
  20. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Tää kyllä sulkee aika varmasti pois öljytasoanturiin, ajonestoon ja bensanpaineeseen liittyvät viat (mukaanlukien öljynpaineanturi/bensapumpun ohjaus, jos käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla kylmänä ja lämpimänä)
    Jos pitäisi lähteä lottoamaan noilla lähtötiedoilla, ilman testerin kertomaa, luultavasti tutustuisin cts:n, mapin ja mafin toimintaan. Map- ja maf-viat (jos tässä on maf?) on näppituntumalla/korvakuulolta hiukan vaikeita todettavia ilman ehjällä osalla kokeilua, mutta cts:n pitäis antaa noin parinkympin lämpötiloissa (yön yli seisseessä moottorissa) joku about 2,5-3,5 kiloohmin vastus napojensa välillä ja käyntilämpöisellä koneella suuruusluokassa n. 200 ohmia, tai ehkä alle. Sille on olemassa kyllä tarkemmatkin arvot, mutta nämä riittää näin rajun käyntihäiriön haarukointiin. Myös kampiakselin asentotunnistin mahtuis tälle listalle, mutta se oli jo kai poissuljettu?
     

Kerro tästä muillekin!