Letukan manuaali vaihteistot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja rb, 26.6.2019.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    Kymmenen sivua selasin taakse päin, enkä löytänyt vanhaa otsikkoa letukan manuaaleista, joten...

    Jos nyt haluaa pikkulohkon jatkoksi kestävän manuaali askin, niin otetaanko se puretusta Work Trukista, 80 - 90 luvun Camarosta, vai mikä GM:n laatikoista on osoittautunut toimivimmaksi?
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Bemarin zf..... Just saying... :oops:

    Toki riippuu että minkä motin persieseen se on tulossa mutta zf:n kanssa ei ainakaan paljoa voi mennä metsään ;)
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Muncie M22 olis varmaan monien märkä uni,mut taitavat olla tavallisen kuolevaisen tavoittamattomissa.
    Super T-10 taitaa olla vielä tuotannossa,eikä tainnut hintakaan olla ihan älytön.
     
    Muokattu: 26.6.2019
  4. rb

    rb Double Gearhead

    ^--^ Molemmat varmaan hyviä, mutta ajatus oli päästä helpommalla ja halvemmalla.

    Eli joku "Bolt on" aski, mihin ei hupene koko vuoden palkka.
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Super T-10 näytti olevan Summitilta 2000 taalaa ja saatavilla erilaisilla välityksillä.Ei nyt ihan kohtuuton hinnaltaan,kun kyseessä on uusi aski eikä mikään purkuosa.
    On bolt on aski.
     
  6. fenix

    fenix 3rd gear

    T5 askia ei GM:ämmäkään uskaltanut laittaa kesyn 350:n jatkoksi.
    Sitä sai vain 305 ja pienempien moottorien kanssa.

    6-vaihteinen Tremec T56?
     
    Muokattu: 27.6.2019
  7. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Hintoihinsa se tulee, laskipa sitä miten päin tahansa, tollanen Autogearin M22W, mikä mulla on, näyttää olevan nykyään 2070usd suoraan heiltä ostettuna:
    http://www.autogear.net/wp-content/uploads/2019/03/Syracuse_Gearbox_Pricing.pdf

    Richmond Super T10 Summitilla esimerkkiaski:
    https://www.summitracing.com/int/parts/rmg-1304000070/overview/

    Nämä 4 lovisia, toki hinta nousee, jos haluaa 5-6 lovisen askin, näihin kun hommaa vielä shifterin, kytkimen, vauhtipyörän, kytkinkopan, jne. niin tuleehan sille hintaa.
    Jos suuri säkä käy, niin jossain pick upissa voi olla NP833 aski, mikä on 4 lovinen, 4 ylivaihde, New Process/moppetuulispää/a833 perustainen vahva aski, mutta näitä ei varsinaisesti nurkissa pyöri.
    http://67-72chevytrucks.com/vboard/showthread.php?t=670789

    Niinkun todettu, niin T5 Camarossa oli vain 305 koneen jatkona, niitä vois vielä kohtuu vaivalla löytää täydellisenä pakettina jostain purkuautosta, tietysti riippuu, mihin käyttöön askia haet?
     
  8. Tämä on kyllä moneen juttuun hyvä vaihtoehto. Malleja muutama erilainen ja sitten eri moottorivaihtoehdoissa on erilaisia vielä kytkinkoppia.

    Hyvää on Bemarin ZF:issä, että ne on kestäviä, halpoja ja helposti saatavia. Huonoa on, että niissä on kiinteä kytkikoppa. joka vaatii adabterin tai kytkinkopan hitsaamisen.

    Toi manuaalilaatikoiden kestävyys on kaksipiippuinen juttu jossain määrin. Moni laatikko kestää paljon vääntöä, mutta on hidas vaihtaa. Sitten niitä rikotaan, kun runnotaan vaihteita liian nopeasti.

    Ja sitten on taas laatikoita, jotka on nopeita vaihtaa, mutta ei kestä paljon vääntöä. Asiaan kai vaikuttaa, että kuinka isot hammasrattaat laatikossa on. Bemerin ZF on tässä hyvä kompromissi.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Huhuilija joskus kerto että astrossa on kestävämpi 5 lovinen, kuin work truckissa. Mihin tarkoitukseen? Simmonen saattas löytyä purkunakin välillä.....
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Manuaaliastroja lienee vähemmän määrältään kuin siinä laatikossa on vaihteita.



    Varmaan olis hyvä tietää millasen motin perään se loota tulee? Kestävä kun on toiselle ei kestävä
     
  11. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Itsellä samanlainen askiarvonta, tosin 5.3 ls koneen perään. Hyllystä löytyy camaron t5 ja siihen pakettiin kaikki tarpeellinen, kehtaisi vain tietentahtoen hajoittaa. T5 askistahan on kestävämpää Word class versiota, mutta kestäneekö sekään sen kummemmin?
    Päätynen ilmeisesti käyttämään bemarin askia hitsatulla kytkinkopalla sen edullisuuden takia, kun nuo tremec t56 askit vielä hinnoissaan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei nyt ihan niinkään.
    Uusia ja edelleen vahvistettuja saa ihan kohtuulliseen hintaan.
    http://www.autogear.net/motorsports/
     
    max tykkää tästä.
  13. Laitanpa tähän infoa noista Bemareiden laatikoista. Tässä yleistä:

    Transmission designations

    A5S 300J (old designation)
    A Transmission type. S = Manual transmission. A = Automatic transmission
    5 Number of forward gears
    S Type of top gear. D = Direct gear. S = Overdrive gear
    300 Max. input torque (Nm)
    J Code letter of transmission manufacturer. G = Getrag. J = Jatco. R = GMPT (General Motors Powertrain). Z = ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen)
    SMG SMG = Sequential M gearbox/transmission

    GS6-37BZ (new designation according to BMW Group Standard GS 90007)
    G drive
    S Transmission type. S = Manual transmission. A = Automatic transmission
    6 Number of forward gears
    - = Standard with manual gearshift. HP = Hydraulic planetary gear
    37 Transmission type. 26 = D-transmission. 31 = C-transmission. 39 = F-transmission. 37 = H-transmission. 53 = G-transmission
    B Gear set. B = Petrol/gasoline gear ratio. D = Diesel gear ratio
    Z Code letter of transmission manufacturer. G = Getrag. Z = ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen)

    BMW designation.---- Manufacturer-----Manufacturer designation-------Remark
    ----S5D 200G-------------Getrag------------B transmission (220/5)
    ----S5D 200G-------------Getrag------------B transmission (221/5)-------for M41 engine only
    ----S5D 250G-------------Getrag------------B transmission (220/5)-------Reinforced design
    ----S5D 260Z-------------ZF-----------------C-transmission (S5-31 D)----for M51 engine only
    ----S5D 280Z-------------ZF-----------------C-transmission (S5-31)
    ----S5D 310Z-------------ZF-----------------C-transmission (S5-31)-------up to 9.95
    ----S5D 320Z-------------ZF-----------------C-transmission (S5-31)-------from 9.95 (reinforced design)
    ----GS5S31BZ(SMG)-----ZF-----------------C transmission SMG
    ----GS5-39DZ-------------ZF-----------------F transmission
    ----S6S 420G-------------Getrag------------D-transmission (226/6)
    ----S6S 420G(SMG)------Getrag------------D transmission SMG
    ----S6S 560G-------------Getrag------------E-transmission (286/6)
    ----GS6-37BZ-------------ZF-----------------H-transmission
    ----GS6S37BZ(SMG)-----ZF-----------------H-transmission
    ----GS6-37DZ-------------ZF-----------------H-transmission
    ----GS6-37BG-------------Getrag------------H-transmission
    ----GS6-53BZ-------------ZF-----------------G-transmission
    ----GS6-53DZ-------------ZF-----------------G-transmission
    ----GS6-17BG-------------Getrag------------I-transmission

    Automatic transmission:
    BMW designation.----Manufacturer----Manufacturer designation-------------Remark
    ----A4S 200R-------------GMPT-------------------GM4
    ----A4S 270R-------------GMPT-------------------THM-R1w-------------Transmission wide-stepped
    ----A4S 310R-------------GMPT-------------------THM-R1
    ----A5S 300J--------------Jatco-------------------Jatco
    ----A5S 310Z--------------ZF----------------------5HP-18
    ----A5S 325Z--------------ZF----------------------5HP-19
    ----A5S 440Z--------------ZF----------------------5HP-24
    ----A5S 560Z--------------ZF----------------------5HP-30
    ----A5S 360R/390R-------GM---------------------GM5
    ----GA6HP19Z-------------ZF----------------------6HP19
    ----GA6HP26Z-------------ZF----------------------6HP26
    ----GA6HP32Z-------------ZF----------------------6HP32
    ----GS7S47BG-------------Getrag-----------------SMG-------------------Motorsport M5

    Ja sitten niihin ZF:n lootiin. Tässä niistä:

    5-vaihteinen ZF (S5D-320Z. mm. e36 M3)
    Kestää n.700hv
    Välitykset 4.20, 2.49, 1.66, 1.24, 1.00

    Tuosta on siis pari eri versiota. GS5-310Z on käytännössä melkein sama laatikko. Sitten löytyy diesel versi0 GS5-260Z, jossa hiukan eri välitykset:
    1st gear:5,24:1 2nd gear:2,92:1 3rd gear:1,82:1 4th gear:1,27:1 5th gear:1,00:1


    5-vaihteinen ZF (GS5-39DZ. mm. 530D)
    Kestää n.700hv
    Välitykset 5.24, 2.91, 1.81, 1.27, 1.00


    6-vaihteinen ZF (GS6-37DZ uudemmat dieselit).
    Kestää n.700hv
    Välitykset 5.14, 2.83, 1.79, 1.26, 1.00, 0.83.

    Tuosta bensaversio GS6-37BZ, jossa hiukan eri välitykset:
    4.350 2.496 1.665 1.234 1:1 0.851



    6-vaihteinen ZF (GS6-53DZ uudemmat dieselit)
    Kestää +1000hv.
    Välitykset 5.08, 2.80, 1.78, 1.26, 1.00, 0.84.

    Ja tuosta löytyy sitten bensaversio GS6-53BZ, jossa on hiukan eri välitykset:
    4.055 2.396 1.582 1.192 1.000 0.872


    Ja kuten aiemmin sanoin, että näistä laatikoissa on erilaisia kytkinkoppia riippuen, minkä moottorin perästä on otettu.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei ne varmaan halpoja ole mutta onhan GM käyttänyt tuoreemmissa näitä aisinin 5- ja 6- vaihteisia. 6-vaihteinen oli AY6, GM-koodilla se oli jotain muuta.
     
  15. Sierra

    Sierra Double Gearhead

  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä C20 on Cossu Sierra T5 alla TH700R4 sijasta. Hyvin toi on kestänyt, vaikka välillä ollut lavalla 800kg tavaraa ja perässä 2500kg. Tosin tehojahan tossa 6.2d ei nyt ole kovin kummosesti.
    Kytkin antoi periksi, kun yritin siirtää Newporttia ja siinä oli renkaat tyhjinä :D :D
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mulla oli aikoinaan K5 Blazerissa (ilmeisesti) Muncie SM465, joka on olevinaan 4-vaihteinen, mutta ei sillä ykkösellä tehnyt yhtään mitään normiajossa. Kaasu pohjassa varmaan enintään kävely-hölkkävauhtia. Siis isolla alueella. Pientä puolta en sillä edes koittanut.:)

    Nopeasti jos yritti vaihtaa, niin ei onnistunut. Hitasti vaihtaen toimi. Todellinen kuorkki-vaihteisto. Vitutti se vaihteisto niin paljon, että piti myydä hyvä Blazer pois, vaikka muuten tykkäsin pirusti. 5,7 Tbi oli siinä.

    Myöhemmin etsin samanlaista automaattina, mutta harvassa olivat. ainakin silloin.
     
    Muokattu: 28.6.2019
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noin äkkiseltään vois kuvitella et manuaali Blatserin löytäminen on vaikeeta.
     
    Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tolla koneella olevat oli usein just manuaalilla, ikävä kyllä.:) Ainakin silloin, kun niitä etsin.
     
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kommenttisi jälkeen tarkistin nettiauton tarjonnan: 3kpl. 5,7tbi koneisia, ja kaikki manuaaleja.;)

    Eli ei niitä automaatteja nykyäänkään ole tarjolla...
     
    Muokattu: 28.6.2019
    Karpov ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!